Soleil Rouge (1971)

Frankrijk / Italië / Spanje
Western / Actie

geregisseerd door Terence Young
met Charles Bronson, Toshirô Mifune en Alain Delon

De Japanse ambassadeur reist per trein door het wilde westen, deze trein wordt door een groep rovers overvallen voor een lading goud. Ze stelen echter ook een oud Japans zwaard dat door de ambassadeur als een geschenk aangeboden moet worden aan de Amerikaanse president. De lijfwacht van de ambassadeur gaat achter hen aan met de (niet altijd even vrijwillige) hulp van een van de rovers die verraden werd door zijn maten.

avatar van wendyvortex
Mifune in het wilde westen!!
En dat samen met Charles Bronson, Alain Delon en Ursula Andress.
Anno 1971 reden om subiet de bioscoop in te duiken.
Inmiddels staan Bronson en Delon al weer jaren garant voor films die je beter kan mijden, maar hier is het allemaal nog top.
Schitterend camerawerk en geen overdosis humor zoals in die Jackie Chan-wild-west-films. Eerlijk gezegd zat er volgens mij helemaal geen humor in (maar dat zal aan mij liggen).
Toegeven: het verhaal is wat standaard en veel diepgang zit er ook niet in, maar tempo is uitmuntend en dan 4 toppers voor de prijs van één.
Mifune vecht tegen Commanches, Ursula Andress naaktscene en de leukste Bronson-film die niet geregisseerd is door Sergio Leone.
Topvermaak!!

avatar van Mochizuki Rokuro
Een Franse western door een Engelsman met Bronson, Delon, Mifune en Andress. Waar moet dat heen??

Op voorhand zou je denken aan een mega flop vanwege de kunstmatigheid van sterren en zo, maar de film zoals ie er is bewijst toch voor een groot deel het tegendeel.

Met name Bronson is sterk en de stukken van hem samen met Mifune zijn een sterk punt in de film. Delon als charlatan is meer het automatische piloot werk en hierdoor een pak minder. Daardoor is ook het laatste deel van de film (de samenkomst en de shoot out) zeker niet het sterkste.

En Andress? Tja, ik las net iets over Lindsay Lohan bij een film van haar die ik ook deze week zag. En de vraag waarom iemand beroemd is geworden. Laat ik het er op houden dat het bij Andress ook niet komt, omdat ze zo geweldig acteert. Dat hoeft ook niet in een rol als deze, maar in die 9 jaar na haar 'geboorte uit zee' is er van de schoonheid ook al een en ander verdwenen. Ze had zo in de Pertoleuses-western gepast met BB en CC (toevallig (niet?) uit het zelfde jaar...).

Wat ook niet zo sterk was dat Mifune na een dagen door de woestijn sjokken nog kakelverse sushi uit zijn mouw schudt

avatar van movie acteurs
In Spanje gekeken na een vermoeiende dag. Ik zat even te zappen en opeens zag ik deze film. Ik vond dit een geweldige western met oa mooie opnames (het einde is een voorbeeld). De film had een heerlijk tempo en verveelde mij totaal niet. De cast vond ik top, vooral Bronson, Mifune, Andress en Delon. Kostuums zijn schitterend en het decor was ook erg mooi. de montage vond ik hier ook een pluspunt. Ik geef deze film een 4,0.

Deze is wide screen: Play.com - Red Sun

avatar van Chuck Taylor
Erg vermakelijke western variant op the Good, Bad and Ugly. Het verhaal van de film is weinig speciaal, evenals het camerawerk. Maar met een aantal uitstekende karakters die goed vertolkt worden door de aantrekkelijke cast - overigens was ik over Delon niet zo te spreken - toch zeker een aanrader. Samourai, cowboys, Indianen en naakte vrouwen, wat wil een man nog meer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Western meets Eastern.

Waar de twee genres uit vroeger tijden vooral veel raakvlakken kende, was er ook voldoende sprake van 'leentjebuur'. Pak de titels met een 7 er maar bij.

Deze 'samensmelting', die handig inspeelde op de populariteit van de films toentertijd, is redelijk geslaagd. De combi Bronson en Mifune is een goede, al steelt de laatste stiekem de show.

Het plot heeft net als de adembenemende Andress weinig om het lijf, maar de sfeer en actie zijn uitstekend. Evenals de vaak grappige onderonsjes tussen de samoerai en zijn cowboy-compaan.

Goed.

avatar van Noodless
Zinema schreef:

6/10

avatar van Justinw
Soleil Rouge

Red Sun maakt de verwachtingen niet compleet waar. De cast is om je vingers bij af te likken en de film is verre van slecht maar een meesterwerk bleef uit. Toch lekker genoten van de kogels afgewisseld door een lekkere hack and slash met een samoerai zwaard. Bronson is heel sterk evenals Mifune die ik voor het eerst zie in een film(heb 7..... nog liggen).
Ursula Andress is echt een genot om naar te kijken wat anno 2010 niet meer zo is. Haar acting laat misschien iets te wensen over maar het beeld spreekt boekdelen.
Het plot is misschien wat achterhaalt maar de laatste scenes zijn nog erg vermakelijk.

avatar van Metalfist
Samurai meets Cowboy

Mijn vader was wel een redelijke grote Alain Delon fan en toen ik me begon te interesseren voor films zei hij me altijd dat ik een paar films van deze Franse acteur moest proberen. Hij had vroeger Le Clan des Siciliens en dergelijke gezien maar toen we erover praatten waren de films van Delon helemaal nog niet zo makkelijk te vinden als tegenwoordig. Soleil Rouge was nog zo'n titel die ik me nog kon herinneren maar mijn frank viel pas wat ik had gekocht toen ik de film hier op de site opgezocht want mijn versie had de Engelse titel Red Sun. Toen meegepakt vanwege de grote sterrencast en vandaag maar eens opgezet.

Maar jammer genoeg is dit toch een teleurstelling te noemen. Sowieso is Soleil Rouge een vreemde film qua nationaliteiten doordat het wordt geregisseerd door een Brit en de hoofdrollen weggelegd zijn voor een Japanner, een Amerikaan, een Fransman en een Zwitserse. Nogal een mengelmoes en dat lijkt nogal schade te berokkenen aan de film zelf. Vooral ook omdat het verhaal waarin de kern bestaat uit de vriendschap tussen East en West gewoon niet echt boeiend is. De film begint nochtans vrij sterk met de treinoverval maar zakt langzamerhand dieper en dieper weg in stereotiepe situaties. Op zich heeft dit echter alle aspecten om een goede film te maken want de clash der culturen kan erg interessant zijn maar de film heeft gewoon te weinig om het lijf om interessant te blijven. Even leek het dat de film terug uit het dal geraakte tijdens de eindclimax maar de toevoeging van de indianen zorgt ervoor dat de film nogal flutloos en onoverzichtelijk eindigt. Daar komt dan ook nog eens bij dat ik de regie van Young over het algemeen maar redelijk saai vind en dat er in ieder geval heel wat betere regisseurs zijn die een Western mooi in beeld weten te brengen.

Vond Mifune trouwens ook maar op automatische piloot acteren. Het is ook wel redelijk vreemd dat hij gewoon compleet genegeerd wordt op de poster van mijn versie. Toen ik de film vast had, had ik dan ook mijn twijfels of dat Mifune op de hoes was (ik ging ervan uit dat als hij het was, hij wel gecrediteerd zou zijn want hij heeft toch wel wat klassiekers op zijn naam staan) maar bon, het bleek hem dus wel te zijn. Op zich is dit echter een rol die even goed door een andere Aziaat gespeeld had kunnen zijn want Mifune springt er op geen enkele manier tussen uit. Zelfde geldt voor Charles Bronson die ik toch ook al wel leuker heb weten acteren. Soleil Rouge kent nog wel nog een leuke bijrol voor Ursula Andress, die hier zelfs uit de kleren gaat, maar haar acteertalent is precies nog niet veel gebeterd in die 9 jaar na Dr. No waarin ze iconisch uit de zee kwam gestapt. Dan rest alleen Alain Delon nog maar ook die is hier niet op zijn hoogste niveau. Geef mij dan maar zijn films onder regie van Visconti.

Een film waar echt wel meer in had kunnen zitten. De afwisseling tussen East en West is een leuk gegeven maar komt nooit echt tot volle potentie. De topcast heeft blijkbaar allemaal een mindere dag (buiten Andress want die ziet er weer betoverend uit en is toch alleen maar gecast voor haar looks) en het geheel oogt wat onverzorgd. Neen, ik had toch meer verwacht.

avatar van blurp194
Sommige 'oude' films blijven moeiteloos overeind. Sommige vallen heel erg tegen.

Dit is er zo een die tegenvalt. Het bespottelijk slechte geluid bijvoorbeeld, elke scene waarin een paard loopt wordt begeleid door iemand die kataklop geluiden aan het maken is. Vreselijk nep. De beelden zijn ofwel door veroudering wat vlak en grauw, ofwel het regende op iedere draaidag. En het geniale shot aan het einde van de film, dat ik me nog herinnerde van een jaar of vijfentwintig geleden, blijkt met de huidige stand van de techniek toch niet helemaal op het goede punt in focus te zijn... Mooi uitgekaderd, van daar af prutserig uitgevoerd.

Het verhaal is flinterdun en valt van het ene stereotiep in het andere. Vooral de rol die de Indianen spelen is echt een miskleun - behalve dat het een nogal erg plat en denigrerend beeld van de Indianen geeft, voegt het ook niks toe aan het verhaal. Die tijd had beter opgevuld kunnen worden met iets in de verdieping van de relatie Oost-West, of iets in de as goed-fout, dief-Bushido.

Wat er nu overblijft is als een boodschappenlijstje van clichés - ohja, een western, er moet een scene met roodhuiden in. De goede acteurs krijgen dan ook weinig ruimte om hun talent te laten zien. Ursula Andress krijgt gelukkig nog net wel de ruimte om haar talenten uit te spreiden - en da's dan ook meteen een van de weinige momenten waar de film net ietsje minder triest overkomt.

Viel me dus erg tegen. De samenvatting is: een om te beginnen al niet te beste film, die door het verstrijken van veertig jaar genadeloos gedateerd is.

avatar van Dogie_Hogan
Deze Western staat integraal op Youtube: Engelstalig + widescreen.

Een Western-comedy met ook nog irritante muziek. En Bronson babbelt en babbelt en babbelt aan 1 stuk maar door.
(Ursula verschijnt pas na 55 minuten).
Imdb *2/10.

Aardige film waarin een Japanse ambassadeur tijdens een treinreis in Amerika wordt overvallen door een groep bandieten. Een western-buddy-movie waarin het oosten en westen elkaar ontmoeten. Het verhaal zelf stelt niet al te veel voor, maar de film zelf is redelijk vermakelijk. De internationale cast doet het verder prima.

avatar van Aric
ik genot erg van de interactie tussen de praatgrage bijdehante Bronsen en de stoïcijnse Mifune. ook al vond ik de beslising van Bronsen's personage om op het einde toch de goed keuze te maken wat onovertuigend overkomen (mischien omdat hij alsnog de locatie van het goud krijgt wat het in mijn ogen toch allemaal een beetje teniet doet)
En hoewel er zeker mooie landschappen in de film zitten stoorde ik me een beetje aan de moderne bebouwing (of in ieder geval daar lijkt het op) die (heel) ver op de achtergrond te zien is. mischien dat het anderen niet stoort maar het haalde mij een beetje uit de film.

Ondanks dit toch genoten 3*

avatar van mr rumson
Luchtige western die mij echter niet de gehele speelduur wist te vermaken.
De eerste helft vond ik nog het beste deel van de film.
De comanches vond ik er belachelijk uit zien dit zou je eerder verwachten in een western uit de jaren 50 .
Maar ook de omgeving gaf mij nou niet bepaald de western sfeer die je in veel Amerikaanse westerns wel hebt. De samenwerking tussen Bronson en Mifune was nog wel aardig om te zien .
Maar alles bij elkaar viel het mij iets of wat tegen al had ik er al niet echt hoge verwachtingen van .
Dit zijn niet mijn soort westerns waar ik warm voor loop.

avatar van Richard_Voorhees
Naar eigen zeggen de eerste Western/Eastern combinatie (een combi van Western en Martial Arts). Nu ben ik daar niet helemaal zeker van. Zo weet ik dat er ook een aantal Spaghettis zijn geweest die beide combineerden. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd in welke jaartallen die verschenen, dus dit zou inderdaad zomaar de eerste geweest kunnen zijn.
Een geslaagde combinatie waarbij Bronson en Mifune wel voor voldoende vermaak weten te zorgen. Ze hebben een best sterke chemie en het is gewoon erg leuk om de twee tegenpolen samen te werk te zien gaan.
Verder zijn de omgevingen erg mooi en geeft dit het idee dat zich men echt in het wilde westen begeeft.
Verder vond ik het wel interessant om te zien dat deze keer de indianen een prominente plek in de film hadden. Zo uit mijn hoofd had ik dit tot op heden enkel in Western televisieseries gezien, maar voor zover ik me kan herinneren nog nooit in een speelfilm.
Het zijn de Comanche indianen die deze keer een gevaar voor de hoofdpersonen vormen. Dit gebeurde toentertijd natuurlijk echt in het gebied waar deze film zich zou moeten afspelen. Ook al deden zij het toen natuurlijk om het land waar zij hun hele leven geleefd hadden te beschermen.
De pijlen, speren en samoerai zwaarden zorgen voor de nodige hoeveelheid bloed en ik moet eerlijk zeggen dag ik wel van het redelijk expliciete geweld kon genieten.
Een erg fijne Western die naar meer smaakt. Als anderen die deze film hebben gezien aanraders hebben dan hoor ik dat graag.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een luchtige western met een fijne cast. Bronson, Mifune en Delon vullen elkaar mooi aan en de mooie Ursula Andress is de finishing touch. Gelukkig maar, want verder is het niet veel soeps in deze film. Weinig sfeer eigenlijk en op het verhaal is ook niet terug te vallen. Terence Young is beter in z'n Bondfilms. Maar de acteurs doen hun best en maken er nog een aangename film van. Slecht is de film ook weer niet. Gewoon genieten, meer niet.

avatar van Biosguru
Jammer dit, de combinatie is zo belachelijk dat het net zo goed wel kan werken. Ik stoorde me aan het camerawerk. Veel te bewegelijk en af en toe lelijk, net alsof je naar een Italiaanse actiefilm uit de jaren zeventig zit te kijken. En zoals al eerder hier gezegd, zonder die hele subplot met de Indianen had het best een Cult klassieker kunnen worden.

avatar van Duke Nukem
Het laatste stuk met die Indianen vond ik ook het minste van de film, ook al omdat er geen gebruik werd gemaakt van echte indianen (wat in die tijd doorgaans niet het geval was natuurlijk).

Charles Bronson speelt zijn rol heerlijk laconiek en Alain Delon als de slechterik ziet er goed uit in zijn zwart pak. De interactie tussen Bronson en Mifune is ook wel geestig! Er zitten een paar heel leuke dialogen in de film:

"Suppose he doens't make it in seven days?" "He will kill himself" "Well, that's something I'd like to see, he might as well do it now because I'm not taking him!" "Then he will cut your head off!" "That's something I wouldn't like to see!"

"Those damn mosquitoes keep me awake!" "Wrong, one mosquito... (swoosh!) ...No mosquito!"

"Do you always shoot your bedpartner in the morning?" "It depends how good she was!"

Enfin, ik heb wel genoten van deze western. De landschappen zijn mooi en elke goede western heeft paarden en een stoomtrein. En we krijgen ook de borsten van Ursula Andress even te zien. We worden dan ook op onze wenken bediend in Red Sun.