The Proposition (2005)

Australië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western

geregisseerd door John Hillcoat
met Guy Pearce, Ray Winstone en Emily Watson

Het verhaal speelt zich af in Australië in de 19e eeuw. Charlie Burns en zijn broer Mikey worden gevangen genomen door Captain Stanley. Ze worden er samen met hun psychopathische broer Arthur van verdacht een brute misdaad te hebben gepleegd. Stanley doet Charlie een bijna onmogelijk voorstel in een poging een einde te maken aan de bloedige vicieuze cirkel.

avatar van NYSe
Beeldschone film, met een droefheid die bijna niet te evenaren valt. Maar met zoveel aandacht voor mooie beelden gaat de diepgang van de personages nogal verloren. Dit is vooral het geval bij het personage van Guy Pearce, die, hoewel hij (discutabel) de hoofdrol op zich draagt, het minst interessante karakter blijft.

avatar van Sergio Leone
Soms dodelijk saai, maar soms ook interessant.

Dodelijk saai omdat er veel tijd aan Stanley en z'n vrouwtje wordt besteed. Hun doen en laten is niet bepaald interessant, en dat wordt niet geholpen door daar zo lang bij stil te staan.
Maar de film is ook interessant op enkele vlakken. De eenzaamheid van de Britten die naar Australië kwamen wordt goed in beeld gebracht, alsook het desolate van het land Australië.

Guy Pearce doet het goed, maar kreeg erg weinig screentijd. Ray Winstone is ook wel degelijk, alsook Emily Watson en David Wenham. Danny Huston en John Hurt vond ik zwaar ondermaats.

Mooie beelden, een mooie soundtrack ondanks dat bijlange na niet alle muziek geslaagd was. Ook enkele scènes zijn zeker de moeite.
Wat de film in niveau doet afnemen is het gebrek aan binding met de personages.

avatar van zxstyle
Sergio Leone schreef:
Soms dodelijk saai, maar soms ook interessant.

Wat de film in niveau doet afnemen is het gebrek aan binding met de personages.

ik sluit bij je aan sergio,

Zeker interessant te zien hoe de wetteloosheid heerste en in de kapitein met zijn vrouw nog enige vorm van beschaving in hun leven proberen aan te brengen. Niet dodelijk saai, maar wel traag bij tijd en wijlen.

Het dilemma van de hoofdpersoon werd niet obvious naar voren gebracht, petje af daarvoor. daardoor behoudt de film een mysterieus karakter ipv een hapklare brok. al had in het dilemma wel wat meer diepgang gemogen.

avatar van mar007
ik vond deze film erg traag en saai.
ik had helemaal niets met de personages.
de australische sfeer van die tijd word wel goed neergezet.
verder vond ik het een matige film met een matig verhaal.
het acteerwerk was ook niet bijzonder.

avatar van Decec
Een goede drama/westernfilm...
Prima verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs John Hurt en Guy Pearce...
Bekende actrice Emily Watson...
Redelijk HD kwaliteit...
Redelijk achtergrond muziek/geluid (wel Dolby Digital)...
Redelijk mooi landschap Australische omgeving ('t
komt door HD kwaliteit)...

avatar van NYSe
Decec schreef:
Redelijk mooi landschap Australische omgeving ('t
komt door HD kwaliteit)...

En toch ook een beetje door cameraman Benoît Delhomme

avatar van notsub
Dit is een bijzonder aardige film. Er wordt een mooi beeld geschetst van de verhoudingen tussen criminelen en de macht van justitie in Australië in een ver verleden. De mooie muziek voegt een hoop toe en de sprekende koppen van de acteurs doen de rest. Soms lijkt de vaart eruit te zijn, maar daar tegenover staan enkele heerlijke poëtische momenten en enkele heftige geweldscenes, die een grimmig contrast met elkaar vormen.

avatar van Filmkriebel
Het land der verdoemden

De filmmarathon van 2012 loopt met deze film ten einde voor mij. Bikkelharde aussie western dat me in de positieve zin wist te verrassen. Zeer gewelddadig portret over de absurditeit van het woord beschaving. Degenen die de wet zouden moeten voorstellen gedragen zich als beesten ( zetten aan tot broedermoord en geselen een onschuldige ), de aboriginals blijven liever in hun eigen primitieve cultuur maar gehoorzamen onder dwang hun meesters en uiteindelijk zorgen de zogenaamde misdadigers voor enige gerechtigheid in deze sombere film. Allemaal verwarrend als je er even over gaat nadenken.

Hillcoat toont een wetteloos Australië die met brutaliteit een land probeert te bedwingen dat geen blanken nodig heeft. Nick Cave, scriptwriter, durfde het aan om in het eigen oneervolle verleden van zijn land te duiken en de beschamende daden van zijn voorouders in de spotlight te zetten.

avatar van Pim1993
Vond Guy Pearce erg sterk. Zijn karakter wordt in een mengeling van drama en keuzes geworpen, zie dat maar eens goed neer te zetten. Hij straalde dat perfect uit.

Keiharde Australische Western, een setting die je niet bijster vaak ziet. Mooie beelden, strak uitgewerkte scene's. Ben persoonlijk niet zo'n fan van Emily Watson, vind haar in elke film dezelfde grote ogen look geven waar ik me een beetje aan stoor.

Ga er wel voor zitten, ben je een type wat continu in actie geworpen moet worden en weinig geduld heeft of snel verveeld. Sla hem dan maar over.

De langdradigheid haalt mijn beoordeling iets naar beneden.

avatar van LuukRamaker
The Proposition vertelt een verschrikkelijk familiedrama waar je je van te voren niets bij voor kunt stellen. Door de hele film hangt er een onbeschrijflijke, akelige sfeer, waardoor de narigheid die zich de gehele film voordoet erg goed naar voren komt.

De film bevat prachtige plaatjes van een wonderschone, weidse omgeving, die ik persoonlijk niet gauw associeer met alle narigheid die zich er af speelt, maar die wel degelijk bijdragen aan het kille sfeertje dat voortdurend aanwezig is. Evenals de mens kan de natuur immers ook rauw en woest zijn. Samen met het over het algemeen vrij zachte stemgeluid zorgen de mooie beelden voor rust. De stilte, die daarbij voortdurend aanwezig is, zorgt voor de nodige schrikmomentjes wanneer er opeens wél iets gebeurd. Schrikmomentjes die vast en zeker goed bedoeld zijn, maar bij mij vaker tot ergernis leiden dan tot de beoogde impact. Verder zorgt de aanhoudende stilte er voor dat de film vaak nogal langdradig aanvoelt.

In het begin van de film wordt direct op een heftige wijze een zeer interessant uitgangspunt gecreëerd, waardoor de toon meteen is gezet. Er wordt een weldoordacht voorstel gedaan dat op zijn zachtst gezegd bijzonder genoemd mag worden. Dit voorstel zorgt direct voor een onaangename situatie die wel voor ellende móet zorgen.

Na enige tijd komen alle in het begin gecreëerde hoofdpersonen onder de ontstane situatie te lijden. De een is er nog erger aan toe dan de ander en al gauw komen ze stuk voor stuk in een negatieve spiraal terecht. Uiteindelijk komt de hele familie bij elkaar op een kerstdiner, maar niet op de manier zoals we gewend zijn. Nee, de manier waarop twee psychopaten een gelukkig echtpaar een heerlijk diner onthouden valt niet goed te praten en is daarnaast zeker niet wat je op een gemiddelde kerstavond verwacht, maar het zorgt wel voor een uitstekend en uniek einde dat prima past in de sfeer van de film.

Sfeervolle en wat zware western met toch wat te veel pretenties. Het verhaal is simpel en bovendien niet zo sterk uitgewerkt; erg logisch is het niet wat er gebeurt. Zeker in een western niet zo opvallend, maar gezien de aandacht voor de karakters en de serieuze toon valt dit wel op in negatieve zin.

avatar van de grunt
John Hurt in een vervelende rol vond ik.

avatar van mcdaktari
ijzersterke western met prachtige opnames van Australie. Het is niet het type western wat vol met aktie en spanning zit, maar wel een mooie opbouw vond ik. Guy Pearce speelt weer een hele goeie rol. Echt een veelzijdig acteur. Zijn rol in The Adventures Of Priscilla queen of the Desert vond ik ook geniaal.
The Proposition vind ik echt een top film. Ik kan dit soort films wel waarderen in ieder geval.

John Hillcoat maakt behoorlijke films ("The Road", "Lawless") en ook deze prima western.
Erg rauw, met eigenlijk een gruwelijk verhaal, vaak een indrukwekkend beeld van de Australische woestijn en evenzeer goede vertolkingen.
Minpuntje is misschien dat de actie zich voortdurend verplaatst naar andere locaties en personen wat het intrige niet bepaald vereenvoudigt, maar het blijft een genietbare, sfeervol werk.
Nogal wat literatuur onder die ruwe bonken.

avatar van broncode
Sublieme western die alleen geëvenaard word door de klassiekers van het verleden.
De grauwe beelden, de melancholische muziek en de desolate landschappen maken het een meesterwerk.
Het verhaal is ondergeschikt aan de sfeer die film uitstraalt.

avatar van Antonev
Meeslepend western-drama, waarbij de regisseur niet vies is van een aantal brute passages. Het geheel voelt rauw en donker aan en werkt soms behoorlijk door op je gevoel. Ook mooi om eens een kijkje te kunnen nemen in het Australië van de 19e eeuw. Prachtig om te zien hoe deze boeven kolonie zich ontwikkeld heeft tot een van de modernste naties ter wereld.

Fed
Totaal niet mijn genre maar moest de film toch afkijken. Mooie film,prachtige omgeving. Een "western" in het oosten,alhoewel het niet echt een western is...niet zoals wij gewend zijn. Zoals al eerder geschreven laat deze film het wettenloze Down Under zien...het wel en wee van de Britten. Ik had het niet verwacht nadat ik de film 15 min. op had staan maar moet zeggen dat het toch een prachtige film is.

avatar van david bohm
Rauwe film met prachtige beelden van de Australische outbacks. Deze western wisselt bijzonder sterke scenes af met in mijn ogen ronduit vervelende zoals die met John Hurt in de rol van bounty hunter. Maar de balans valt positief uit door het haast koortsachtige geweld, het ijlende karakter van de muziek en de fraaie beelden.

avatar van knusse stoel
Hieronder de link naar de trailer van "Proposition" (2005)

Proposition (2005) - trailer - YouTube

avatar van Bud Spencer
Prima film maar ook geen hoogvlieger.

avatar van knusse stoel
Een mooi in elkaar gezette film met een aardig verhaal en mooie beelden. De film lag al een tijdje "op de plank" maar gisteren was het dan zover. Om eerlijk te zijn was de verwachting niet al te hoog maar dit viel ons best mee. Er zit voldoende spanning in het verhaal om de kijker(s) in de stoel te laten zitten.
Een mooie 7 als waardering.

avatar van mr rumson
The Proposition is een mooi gemaakte western
De film opent sterk waarbij Charlie Burns door Captain Stanley een voorstel krijgt .
Hierbij heeft de film gelijk al je aandacht te pakken en ben je benieuwd hoe Charlie dit gaat oplossen .
Want een goede oplossing zonder een van de broers op te offeren lijkt er niet te zijn .
De film kan voor de een langdradig of saai zijn .
Zelf heb ik hier geen problemen mee gehad als westernliefhebber kom je wel vaker westerns tegen die traag zijn en nauwelijks iets lijkt te gebeuren .
De film vind ik een lekker rauw sfeertje en doet zo nu en dan aan een Spaghetti western denken .
Ook de locatie dragen prima aan dat sfeertje bij .
Al met al een prima Down under western waarvan ze er van mij gerust meer van mogen maken .
Al is er net wel een uitgekomen deze Sweet Country (2017) lijkt mij ook interessant .

avatar van pjutter
Plus 0.5 voor de prachtige shots