Survive Style 5+ (2004)

Japan
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Gen Sekiguchi
met Tadanobu Asano, Shihori Kanjiya en Vinnie Jones

Ishigaki wil zijn vrouw vermoorden, maar treft haar thuis steeds weer levend en wel aan nadat hij haar begraven heeft. Ook commercialmaakster Yoko ergert zich aan haar man, de hypnotiseur Aoyama, en besluit hem uit de weg te laten ruimen. Vader Kobayashi bezoekt met zijn doorsnee gezinnetje de show van Aoyama en denkt daarna dat hij een vogel is. Ondertussen wordt er in hun huis ingebroken door drie bevriende dieven. En dan is er nog een Britse huurmoordenaar met zijn tolk Katagiri die iedereen uitkaffert en steevast dezelfde vraag stelt: 'What is your function in life?'

avatar van Black Math
Na lange tijd herzien en dat was ook maar goed ook, want ik begon een beetje te twijfelen of de 4,5* die ik had uitgedeeld wel terecht was.

Die twijfel is nu gelukkig gesmoord, want het blijft een bizarre smeltkroes van vreemde personages en gebeurtenissen. Maar wat ik me niet meer kon herinneren is dat de film visueel zo sterk was. Ik noem in mijn vorige bericht wel al het huis van Asano, waarvan de ene kamer nog surreëler en, kleurrijker is dan de ander. Maar met name de montage en muziekkeuze is bijzonder sterk en doet denken aan de flitsende stijl van Guy Ritchie. Wat dat betreft is Vinnie Jones ook behoorlijk op z'n plek. Zijn entree in de film in het vliegtuig is dan ook spetterend met pompende muziek, waarbij mijn voet ook mee begint te tikken. Maar ook het Come Baby liedje en het inzoomen op het gezicht van de Ugly Guy na weer een homo-erotische toespeling werkt erg sterk.

Maar de grootste kracht blijft zitten in de hele reeks bizarre personages die voorbijtrekt. De vrouw van Asana (wat is Reika Hashimoto ongelooflijk mooi, wat jammer dat ze is zo weinig films heeft gespeeld), de Ugly Guy, de sarariman die zich een vogel waant, Vinnie Jones als huurmoordenaar en vooral zijn vertaler die alles op dezelfde toon vertaalt. Ik heb me er behoorlijk mee kunnen vermaken.

Ik mag haast hopen dat ik na zoveel jaar weer ga twijfelen, want dan wacht me denk ik wederom een leuke herziening. De 4,5* blijven dan ook rotsvast staan.

avatar van Woland
Deze film ben ik door de MM knockout competitie op het spoor gekomen, en de korte samenvatting van het plan klonk intrigerend genoeg. En Survive Style 5+ was inderdaad gemiddeld genomen wel een plezierige film. Erg kleurrijk, lekker tempo, en ook zeker belangrijk voor een komedie, het was bij sommige verhaallijnen amusant om naar te kijken. Nergens ook zodanig grappig dat ik ook echt in lachen uit moest barsten, maar een groot deel van de film heb ik zeker met een glimlach kunnen aanschouwen. Het is een wat maffe film waarin vijf verschillende (groepen van) personages rare belevenissen in hun leven ondergaan, in sommige gevallen met elkaar. Niet al die verhaallijnen waren even leuk; ik vond met name het moordslachtoffer dat maar niet dood wou gaan, en de huisvader die na een hypnose-ongeluk als vogel door het leven gaat een niveautje grappiger dan de rest. De moraal van het verhaal (of van de verhalen eigenlijk) waren niet zo subtiel, en bijvoorbeeld bij de meeste scenes met de inbrekers of die advertentievrouw zakte mijn interesseniveau wel danig - maar alsnog zeker een voldoende voor Survive Style 5+.

avatar van danuz
Gaaf weerzien. Combinatie van hoge production value en quirky Japanse humor tilt SS5+ naar een next level. Vooral Asano’s verhaallijn is fingerlicking cool, op de voet gevolgd door de vier andere lijntjes die nonchalant een geheel vormen. Doodzonde dat hij niet op bluray is verschenen!

avatar van SmackItUp
Is deze enkel met EN ondertiteling verkrijgbaar?

avatar van SmackItUp
Buiten het visuele vond ik dit maar niets.

Het ziet er allemaal erg kleurig uit, maar verder nodigt de film niet uit om hier van te genieten. Meermaals dezelfde grapjes doorheen de film, die overigens niet eens echt grappig blijken te zijn. En dat is jammer, want daar leunt de film grotendeels op. Mijn aandacht kon het in ieder geval niet vasthouden. Acteerwerk was dan wel weer sterk. Enige bekende voor mij was Asano, maar die lijkt toch alle rollen te kunnen spelen.