ad

Geregisseerd door: John Guillermin

Met onder meer: George Peppard, James Mason en Ursula Andress

Releasedatum: 21 juni 1966

Over The Blue Max

"There was no quiet on the Western Front!"

De tactieken van de Duitse gevechtspiloot luitenant Bruno Stachel tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn een belediging voor zijn aristocrate kameraden, maar hierdoor heeft hij wel de befaamde Blue Max medaille in ontvangst mogen nemen. Generaal Von Klugermann kan Bruno goed gebruiken als held en hij laat hem een prototype van een nieuw gevechtsvliegtuig uitproberen.

imageimage

Dit was vroeger een leuk spelletje op de Commodore 64

ach....die goeie ouwe tijd

avatar van EmDee

EmDee

Op zich wel aardige film met goed spel van Peppard en Kemp. Toch aantal scenes die ik erg ongeloofwaardig vond met als absolute dieptepunt de champagnedronk achterin de vrachtwagen terwijl er buiten een enorme vedslag wordt gestreden.

Las nog wel een leuke goof op IMDB:

Continuity: Willi is shown being killed when he accidentally flies into what appears to be a ruined church tower. In the next scene, Stachel tells Heidemann, "He hit the trees," and he has no reason to lie.

Die reason heeft hij imho wel.

EmDee schreef:

Op zich wel aardige film met goed spel van Peppard en Kemp.

Wie?

avatar van EmDee

EmDee

Peppard (Hannibal ) en Jeremy Kemp (schijnt ook te spelen in oa Top Secret)

avatar van neo

neo (crew)

Aardige oorlogsfilm van Britse bodem, geregisseerd door Guillermin die ook al het uitstekende The Bridge At Remagen afleverde. De cast stelt niet teleur met een prima Peppard, Anton Diffring (ditmaal in niet de hoogste Duitse rang), Ursula Andress (die haar uitspraak naam weer eer aandoet) en niet te vergeten James Mason.

De luchtscenes, waar he toch allemaal omdraait, stellen niet teleur. Het camerawerk lijkt nergens echt speciaal, behalve tegen het einde. Heb zelf nog nooit een camera een tijdje mee ziengaand met het publiek kijkend naar een rondcirkelend protype vliegtuig, laag cirkelende beelden van tussen en langs het publiek door. Goldsmith's muziek is uiterst effectief. Maar het grote nadeel van de film vond ik de lengte; het mocht wel een stuk korter. 3 sterren

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Een mooie film. Je ziet zelden oorlogsfilms die zich tijdens WO1 afspelen, maar dit is daarnaast ook nog eens een film die zich afspeelt in de lucht, tijdens WO1. Meest bekende film hierover is toch wel Flyboys. Aanrader!

avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

• 2046 stemmen

Dit is inderdaad een unieke film met een mooie, dramatische en bombastische soundtrack, vooral bij het intro. Het grootste minpunt, ook enigszins een afknapper, is dat de beelden van de hoofdrolspelers in de cockpit nep zijn. Betreft dat aspect doet de film onder voor soortgenoot The Battle of Britain, hoewel deze film qua script en acteurs weer hoger scoort. Verder is het beeld wat deze film schetst over de loopgravenoorlog erg realistisch en indrukwekkend. Ik kreeg bijvoorbeeld kippenvel van de beelden van het slagveld, met al die soldaten. Die cinematografie was van het niveau Lawrence of Arabia en Dr. Zhivago. Deze film heeft het in zich om te promoveren naar een hogere beoordeling, maar daarvoor wil ik de film eerst in HD zien.Tot die tijd een 3.24 ster.

avatar van Movsin

Movsin

Uitstekende beelden van de grond- en vooral luchtgevechten.

Voor de rest niet veel zaaks.

Tarkus

Goede, typische jaren '60 oorlogsfilm, die dit keer evenwel niet over WO II gaat maar wel over Wereldoorlog I.

Prima vertolkingen van een bekende cast uit die tijd met George Peppard in de hoofdrol.

Prachtige beelden ook, zeker die van de luchtgevechten, toch goed gedaan gezien, de middelen die men toen had, en daarom wordt de film wel eens vergeleken met de veel recentere 'Flyboys', alleen zijn de beelden uit deze laatste prent nog veel beter, maar dat heeft dus te maken met het gebruik van special effects, waar men in de jaren '60 alleen maar van kon dromen.

Meer dan 2,5 uur duurt deze film, maar hij is zo boeiend dat het zo voorbij is.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Inderdaad een typische jaren 60 oorlogs film. Alleen dit keer speelt het zich af in de eerste wereld oorlog.

Niet heftig, maar toentertijd wel een spektakel. Er bestaan betere maar ook dit is zeker een aangename film. Vooral de rollen werden degelijk neergezet door Peppard, Mason en Andress.

De film mag er zeker wezen. 3,5.

avatar van RuudC

RuudC

In de omgang scheen George Peppard een behoorlijke pain in the ass te zijn. Onze Hannibal past daarom wellicht uitstekend in het uniform van de hoofdpersoon Bruno Stachel. Behalve dat The Blue Max een uitstekende oorlogsfilm is, is het ook duidelijk een film over sociale klassen. Het is de arrogante en ambitieuze Bruno Stachel van lage komaf die het behalve tegen Engelse dubbeldekkers ook opneemt tegen zijn medepiloten die stuk voor stuk van adel zijn. In het laatste geval niet letterlijk uiteraard (al is het een leuk idee voor een grindhouse filmpje). Het is interessant om te zien hoe mentaliteiten botsen. Voor beide kampen valt wel wat te zeggen. Het is alleen wel dat er naar verhouding meer gekibbeld word, dan dat we daadwerkelijk luchtgevechten zien. Mij maakt het niets uit, want de gevechten zien er goed uit. Ook het handjevol shots van de veldslagen zijn erg mooi. Niet in de laatste vanwege het grote aantal manschappen dat het beeld vult, maar ook door de indrukwekkende grauwe kleuren.

Je moet tegen de traagheid van films uit de jaren ’60 kunnen om dit te waarderen. Het is jammer dat er nergens echt sterke passages zijn, al is het toch wel de moeite waard om Bruno Stachel over lijken te zien gaan voor een eremedaille. Een van de betere WOI-films.

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

Tarkus schreef:

Goede oorlogsfilm, die dit keer evenwel niet over WO II gaat maar wel over Wereldoorlog I..

Plot inmiddels aangepast. Is 't meteen duidelijk.

******************

'acteur' Peppard houdt mij echter tegen deze film te kijken.

Theunissen

Fraaie film gedurende de eerste wereldoorlog en dit keer vooral vanuit de lucht (ook de meeste actie) gefilmd. Het is een typische jaren 60 film met veel fraaie decors, beelden en kostuums, maar ook eentje die zoals veel jaren 60 films veel te lang duurt. Vroeger was dat geen nadeel, maar in de tegenwoordige snelle tijd is een film van bijna 3 uren gewoon te lang en wordt het snel langdradig.

Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien (einde was best tragisch). Ook de cast doet het goed en overtuigend en dan vooral natuurlijk de drie hoofdrolspelers George Peppard, James Mason en de fraaie Ursula Andress.

Deze film zond men vroeger wel eens uit op een Duitse zender en heel soms wordt deze nog daarop uitgezonden. Dat is eigenlijk wel prima, want dan praten de Duitsers tenminste ook echt Duits.

avatar van Brix

Brix

Visueel indrukwekkend spektakel.

Voor mij wel een te lang uitgesponnen verhaal.

Peppard is de zwakste schakel op acteergebied, maar past qua onsympathieke uitstraling wel in zijn rol.

De beste acteerprestaties komen van Karl Michael Vogler en James Mason.

Niet boeiend genoeg om een tweede keer te bekijken .

avatar van Phantasm

Phantasm

Zitten toch wel wat ongeloofwaardige scene 's in, verder een aardig tussendoortje. Leuk om een keer gezien te hebben.

scorsese

Goeie film waarin een Duitse grondsoldaat toetreed tot de elite van de gevechtspiloten. Deze film speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog vanuit het perspectief van de Duitsers. De luchtgevechten zien er absoluut spectaculair uit en leveren een aantal prachtige shots op. Het verhaal weet niet over de volle lengte te boeien en het klassenverschil had wat meer in gezeten. Een nogal onsympathiek hoofdpersonage, maar het werkt wel hier. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Hoogmoed komt voor de val.

Dit is de bijna letterlijke weergave van het beroemde spreekwoord. Heel origineel is dat de film vanuit het perspectief van de Duitsers verteld wordt (wellicht te maken met de reputatie van Von Richthofen), en dat Stachel een anti-held is. Hij is bij de luchtmacht de arrivist bij uitstek, die over lijken zou lopen om de hoogste onderscheiding te krijgen.. The Blue Max. Eerst had ik nog enige sympathie voor de underdog die hij was, een gewone man tussen aristocratenzonen. Dat veranderde snel. Is het door de klassenverschillen waardoor hij arrogant wordt en zich voortdurend als de beste wil bewijzen? In ieder geval laat hij zijn minachting voor zijn kompanen in één scène tegenover zijn minnares uitschijnen. Wanneer hij ook een loopje neemt met de oorlogsethiek gaat hij één stap te ver.

In dit genre sprak Aces High (1976) - MovieMeter.nl mij meer aan, maar de luchtgevechten mogen hier wel gezien worden. Maar let op, dit is geen hardcore oorlogsfilm voor wie dit zou verwachten.

EmDee schreef:

Las nog wel een leuke goof op IMDB:

Die reason heeft hij imho wel.

Inderdaad, dit is geen goof maar een leugen van Stachel.