Aces High (1976)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Jack Gold
met Malcolm McDowell, Christopher Plummer en Peter Firth

De Eerste Wereldoorlog is aan de gang. Een jonge Britse luchtmachtofficier die net klaar is met zijn opleiding, meldt zich aan het westelijk front om de strijd aan te binden tegen de Duitsers. Zijn enthousiasme en naïviteit botsen hard met het bittere realisme van een door de wol geverfde veteraan.

avatar van Richard1189
Weer een sterke anti-oorlogsfilm. De lotgevallen van het squadron zijn hemelsschreiend. Je ziet de naïeve piloot Firth met elke scene veranderen naar het beeld van zijn gedesillusioneerde squadronscommandant. Echte Britse rollen en opwindende luchtgevechten zijn de hoogtepunten.

avatar van Rancid
Dit is waarschijnlijk de film waarover Iron Maiden het nummer Aces High heeft geschreven. Ze schrijven wel vaker nummers over oude engelse films, zoals bijv. the Wicker Man, niet te verwarren met de remake.
Stukjes uit de film Aces High zitten in de gelijknamige clip verwerkt. Misschien moet ik dit maar eens kijken, ook omdat ik McDowell een meer dan puike acteur vind, al is dat vooral gebaseerd op zijn geweldige prestatie in a Clockwork Orange.

avatar van Slater
Klopt wat betreft Iron Maiden, verder nooit echt naar de stukjes gekeken in de clip.
De stukjes waren voornamelijk zwart/wit dus dit zal wel een oude film zijn.

avatar van Humphrey
Spannende film met afwisselende actiescènes, zeer goed in beeld gebracht. Een steengoede Malcolm McDowell en Christopher Plummer. Aan te bevelen. 3,5*.

avatar van blurp194
Ouwe film over de eerste wereldoorlog. Al vaak genoeg op tv geweest, maar ondanks dat toch zeker de moeite waard om eens echt voor te gaan zitten.

Een van de 'gewoonste' rollen waarin ik Malcolm McDowell tot dusver gezien heb, in deze film waarin hij de leider van een groep piloten in de eerste wereldoorlog speelt. Zonder meer een heel bijzondere acteur, door de meestal wat ontspoorde rollen die hij speelt zou je haast over het hoofd zien dat hij ook andere dingen kan. Onterecht blijkt dus.

Wat ook knap is hoe de jonge en vreselijk onervaren Croft - Peter Firth - met de dag ouder en getekende wordt, over de zes dagen waarin de film speelt. Een duidelijke boodschap over de rauwe waanzin van de oorlog.

avatar van Filmkriebel
Na de deltavliegers van gisteren, vandaag de oorlogsvliegers. Ik sta versteld van het lage gemiddelde hier. Een uitstekende film met sterke personages, goed gemonteerde luchtgevechten die er realistisch uitzien en enkele bedenkingen over heldhaftigheid versus lafheid in oorlogstijd. McDowell is de bevelhebber van de "76th squadron" en speelt nu eens geen doortrapt personage. Het einde van de eerste oorlog is nabij en de nieuwe piloten worden steeds jonger. De onervaren maar gemotiveerde Croft (15 uren vliegtijd) moet meehelpen bij de gevaarlijke klussen aan het front. Er heerst een gezellige camaraderie binnen het team die de vrees voor de dood even moet doen vergeten. Er waren enkele erg mooie scènes : het avondje naar een cabaret waar Croft een jonge prostituée volgt, de blik van McDowell op het einde wanneer hij denkt Croft te zien. , die Duitser die ze gaan halen om er een avondje mee te bouwen. . Het enige wat in het nadeel van de film speelt is misschien de wat te heroische en vrolijke sfeer die de gruwel van de oorlog wat verzachten. Toch een 4*