Midway (1976)

Alternatieve titel: Battle of Midway

Oorlog / Actie

geregisseerd door Jack Smight
met Charlton Heston, Edward Albert en Henry Fonda

Het is maart 1942 bij de haven Pearl Harbor, een paar maanden na de grote aanval op de haven worden berichten van de Japanners ontvangen dat ze Midway Island willen aanvallen. Niemand gelooft het in eerste instantie, maar uiteindelijk worden een paar vliegdekschepen op een missie gestuurd, om de vijandelijke vliegdekschepen uit te schakelen en de aanval te voorkomen.

avatar van Richard_Voorhees
Gisteren op tv gezien en ik moet zeggen dat ik het een best goede oorlogsfilm vind.
Dat gebruik van de echte beelden geeft het wel wat meer "echtheid" en de cast zit vol bekende gezichten die allemaal best sterke rollen neerzetten.
Wat ik alleen jammer vond was dat sommige Japanners gedubt leken te zijn, want die stemmen pasten helemaal niet bij de betreffende personen. Slecht op elkaar afgestemd dus.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: regiovrij.

avatar van Onslaught
Redelijke oorlogsfilm.

Goede cast en verder wel een aantal leuke scenes, maar nergens echt bijzonder.

avatar van Humphrey
Inmiddels ook al een gedateerde - en helaas ook al wat oubollige - Amerikaanse oorlogsfilm over een belangrijke zeeslag in de Pacific tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een hele resem bekende acteurs met wisselende acteerprestaties. Originele (docu) oorlogsfilmbeelden zijn tè nadrukkelijk aanwezig en worden storend. Wat helemaal niet kan zijn beelden uit andere films o.a. Tora ! Tora ! Tora ! Om de hele film perfect te kunnen volgen, is het nodig om iets van dit brokje geschiedenis te weten. In zijn totaliteit toch een goede film. 3,5*.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Deze film heb ik na lange tijd ook weer eens herkeken, zal wel de derde keer zijn, maar ik denk toch niet dat ik hem nog eens ga bekijken. De film is helemaal niet zo goed is, als ik dacht dat hij was.
Als je Tora! Tora! Tora! (1970) hebt gezien valt deze film bijna in het niets. Die film vind ik ook niet zo geweldig maar het laatste gedeelte is wel supersterk vanwege de onophoudelijke aanval op Pearl Harbor.
Midway heeft wat het eerste uur betreft ook gewoon weer teveel bla bla. Komt daar nog bij het verhaal van Edward Albert en zijn Japanse vriendin, waarbij je je ook kunt afvragen of dat wel nodig is. Al speelde de kwestie Japanse Amerikanen destijds natuurlijk wel degelijk.
Het tweede uur is wel ietsje beter maar moet zeggen dat die vele archiefbeelden en beelden uit o.a. Tora! Tora! Tora! (1970) op gegeven moment ook wel wat gaan vervelen.

Charles Heston speelt nog wel redelijk en hetzelfde geldt voor Edward Albert die trouwens ook voor de beste momenten zorgt als hij half verbrandt in zijn vliegtuig en met zijn vliegtuig op het schip is geland. Maar wat de rest van de cast betreft, die speelt misschien wel goed maar toch niet erg opvallend.
De opnamen van de vliegtuigen zijn dan nog wel aardig. Zo zie je veelvuldig de Douglas Dauntless machines in beeld, dat zijn van die mooie vliegtuigen waar ze met zijn tweeën in zitten. Ook de andere vliegtuigen maken zo'n film dan nog enigszins interessant. Zoals de Catalina, een watervliegtuig met twee propellors bovenop. De Amerikaanse piloten waren wel helden (al geldt dat ook voor de Japanse piloten), want het vliegen in die dingen was eigenlijk al een kunst, dus laat staan tijdens de strijd onderling. Dus op dat punt zit de film ook wel goed. Maar verder vind ik het toch een tamme bedoeling waarbij ik eerlijk gezegd toch wel wat meer spanning had verwacht. Zet ik de eerste helft op 2.0 en de tweede helft of 3.0.

Belegen oorlogsfilm met handig knip en plakwerk. En acteurs op leeftijd, Henry Fonda, Glenn Ford, Charlton Heston, Robert Mitchum.... Het eerste uur is wat te verwaarlozen, maar het tweede uur maakt dit wel weer goed door voldoende actiewerk. Ik was het eigenlijk niet meer van plan, maar valt nog best mee. Erg seventies wel deze film. Iets korter was ook beter geweest. Maar keek toch nog best aardig weg, deze voetbalwedstrijd met dode afloop. . 2.0 / 4.0

Goeie film over een nieuwe aanval van de Japanners na hun succes op Pearl Harbor tijdens de tweede wereldoorlog. Redelijk spannend, vooral omdat de militaire beslissingen van beide kanten goed naar voren komen. Het vele gebruik van archiefmateriaal maakt het geheel wel authentieker, maar valt wel op tussen de rest. En het blijft natuurlijk jammer dat de Japanners Engels spreken. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van RuudC
Ergens blijft het leuk om dit soort oorlogsfilms te bekijken. Zoals gewoonlijk begint het met heel veel gebabbel (kun je nagaan, ik heb eigenlijk nog het eerste half uur gemist) en eindigt het met spektakel. Op een of andere manier vind ik het prettig hoe de oorlogssituatie langzaam maar duidelijk uitgelegd wordt. zowel de legertop als de gewone soldaat komt aan bod. Ook ik vond het drama met het Japanse vriendinnetje niet erg sterk en te weinig toevoegen, maar dat was maar een smetje op het geheel. Gelukkig is de actie een stuk leuker om te zien. De 'vers geschoten' oorlogsscenes zijn hopeloos verouderd, maar er is tonnen aan authentieke (ingekleurde) opnames waarmee de film een heel stuk levendiger worden. De brandende schepen zijn behoorlijk indrukwekkend in beeld gebracht.

Het is een film die meer als documentaire gebracht wordt, dan een verhaal. Tegenwoordig draaien oorlogsfilms veel meer om persoonlijk drama, terwijl Midway gortdroog vertelt wat er tijdens de slag gebeurde. Mede daardoor komen sterren als Charlton Heston en vooral Henry Fonda nauwelijks uit de verf. Echte pionnetjes op een groot speelveld.

avatar van Tom-Hanks
Deze film is gemaakt in het midden van de koude oorlog en dat is te merken. De Amerikaanse officieren zijn ontspannen; lachen veel en zijn beleefd. De soldaten zijn moedig, patriottisch en strijdlustig. Om dat gevoel te versterken, zien we een groot contrast bij de vijand. Bij Japan is er veel onenigheid, twijfel en stress aanwezig.

Maar de film mag niet beoordeeld worden op politieke doelen. Midway heeft een interessant verhaal, maar geen diepe personages. Ik houd het op een 3.0

lezertje
Richard_Voorhees schreef:

Klopt helemaal. Zo werd de stem van Toshirô Mifune ingesproken door de Amerikaanse acteur Paul Frees.

lezertje
Zeer saaie, gemakzuchtige en in herhaling vallende oorlogsfilm. Producent Walter Mirisch had ongetwijfeld een groots epos voor ogen, maar maakte de grote fout door de meeste rollen te laten vervullen door de bewoners van Hollywoods bejaardentehuis, waardoor veel scènes niet veel meer opleveren dan wat ‘talking heads’. Dit alles onder leiding van Amerika’s slechtste acteur Charlton Heston, in dit geval uitgerust met een belachelijke toupet.
De actiescènes, de uiteindelijk slag, duurt veel te lang en bevat te veel journaal beelden om het geheel een schijn van Authenticiteit te geven. Maar om dan ook nog eens beelden te gebruiken uit een andere oorlogsfilm, ‘Thirty Seconds Over Tokyo’ (1944) getuigd helemaal van luiheid en gemakzucht.

Pakken strategische besprekingen, eigenlijk teveel om het echt boeiend te houden, of ge moet fervent liefhebber zijn van het schuiven met oorlogsbodems enzomeer. Bovendien lieten de hoofdrolspelers een uitgebluste einde-loopbaan indruk na en kwamen die archiefbeelden houterig en onhandig over.
Uitzonderlijk pluspunt was wel dat ze bekenden wat geluk te hebben gehad in de strijd al moest Churchill er toch een absoluut eerbetoon aan de helden aan toevoegen.
Had er meer van verwacht.