Midway (1976)

Alternatieve titel: Battle of Midway

Oorlog / Actie

geregisseerd door Jack Smight
met Charlton Heston, Edward Albert en Henry Fonda

Het is maart 1942 bij de haven Pearl Harbor, een paar maanden na de grote aanval op de haven worden berichten van de Japanners ontvangen dat ze Midway Island willen aanvallen. Niemand gelooft het in eerste instantie, maar uiteindelijk worden een paar vliegdekschepen op een missie gestuurd, om de vijandelijke vliegdekschepen uit te schakelen en de aanval te voorkomen.

Raar, de trailer op imdb geeft beelden van toratoratora ?

avatar van speedy23
Er zijn naast echte beelden die dateren uit documentaires uit de Tweede Wereldoorlog, inderdaad ook enkele beelden gebruikt uit Tora! Tora! Tora! De openingsscéne zijn beelden uit de film Thirthy Seconds Over Tokyo.

redelijk film waar door de meeste acteurs erg slecht wordt geacteerd. Henry Fonda is gewoon erg goed in deze film, een halve sterk extra voor Fonda

Klassieker!

geweldig gewoon, toffe film maar misschien iets teveel dialoog en net niet meer van deze tijd, maar dat maakt het ook helemaal compleet.

lowhusky
Prachige cast!

avatar van boerenpummel
Absoluut.
Naast Heston, Albert en Fonda ook nog rollen van o.a. Glenn Ford, Robert Mitchum, James Coburn, Robert Wagner en Toshiro Mifune!

De japanners dachten dat ze de overwinning hadden na de eerste slag om midway ze waren gewoon arrogant.
verder goede oorlogsfilm mooie beelden. Dat ze toen maar 1 bom konden dragen is nu wel anders. Nu zien ze vanaf de andere kant van de aarde de vloot al aankomen. Toen niet moesten ze het van verkenningsvliegtuigen hebben. Wat is de techniek snel gegaan he...
Nou zou zo'n strijd niet meer haalbaar zijn. De amerikanen zijn baas over de oceanen.
Amerika rules the world!!!
Goede film trouwens goed voor het moraal.

avatar van Demoniac
De acteerprestaties in de film zijn op een paar personen na niet om over naar huis te schrijven, vooral bij de Jappaners was het net alsof ze aan het voorlezen waren. Toch is het wel een aardige oorlogsfilm, waarin ik het strategische kat-en-muis spel het leukst vond.

Dick2008
Dit is best een goede oorlogsfilm. Bovendien het is toch altijd een prachtig gezicht die oude vliegtuigen.

Goede oorlogsfilm met een supercast uit die tijd.
Het was wel de gewoonte om in zulke filmen alle grote namen samen te brengen, dat was ook zo bij "Tora Tora Tora" en "Battle Of The Bulge" bijvoorbeeld, en natuurlijk droeg dat ertoe bij dat deze filmen wel altijd succesvol waren.
Nu komen de beelden wat oubollig over, maar toch zijn de zeegevechten nog steeds boeiend om volgen, mede dankzij de echte beelden die ertussen zijn gebracht.
Het is en blijft nog steeds een prima film en altijd leuk om de oude glorieën nog eens aan het werk te zien, zoals daar zijn Henry Fonda en Charton Heston. Maar ook vele toen nog minder bekende namen komen aan bod, Tom Selleck om er maar eentje te noemen.

avatar van Chingching
Met veel plezier gekeken naar deze film.Ondanks dat het acteren, met name van de ''Jappen"" niet echt geweldig is heb ik de 130 minuten moeiteloos uitgezeten, dit soort oudere (oorlog)films blijft mij toch fascineren, ook het gebruik van de echte filmbeelden beviel mij goed.
En natuurlijk is het erg leuk om naar een verzameling oude helden te kijken.
Van mij krijgt hij een goede 3,5.

Bart Simpson
Chingching schreef:
En natuurlijk is het erg leuk om naar een verzameling oude helden te kijken.
Van mij krijgt hij een goede 3,5.

Sluit ik me helemaal bij aan!

avatar van Justinw
gisteren op tv, maar ik kom me kop er niet bijhouden en ging maar slapen, begin ook gemist. Dus ik kijk hem over een weekje helemaal

avatar van Denna
Gisteren weer is gezien, vind het toch wel een leuke en boeiende film. Het is natuurlijk overduidelijk een oude film en is het sowieso lastig om de oorlogsvoering met echte schepen in de stille oceaan na te bootsen.

avatar van Wembleyfever
De film mist de sfeer van andere oorlogsfilms uit die tijd, maar is zeker groots opgezet met een uitstekende sterrencast. Een jonge Erik Estrada en Tom Selleck spelen kleinere rollen. Er wordt inderdaad veel gesteund op archiefbeelden uit eerdere films, maar het acteerwerk maakt dat in mijn ogen meer dan goed. Wel jammer dat de Slag om Midway geschiedkundig niet helemaal goed verteld wordt. Toch een 3,5, mede omdat ik gecharmeerd ben van namen als Heston, Fonda en zeker ook Robert Mitchum, die zijn cameo in één dag opnam. Ook het einde kent een (voor mij) onverwachte plotwending. Wel een lange zit trouwens, deze film, maar dat is wel vaker zo met groots opgezette films.

avatar van 606
Erg goeie film en prachtig gefilmd
Een scene was mooi dat je die vliegtuig zo binnen ziet komen.
Die geluiden van de vliegtuigen is super.
Prima acteerwerk.

4 sterren

avatar van Kr!kke
Ik vond het een zeer goede film, die vanaf minuut 1 boeiend was en dit ook bleef. Ik vond het op de eerste plaats een leerrijke film, met mooie beelden en sterke actiescènes.

avatar van Le Professionnel
Redelijke oorlogfilm jammer dat de Japanners geen japans praten zoals in ToraToraTora.

avatar van boemboem27
redelijke film met een grote cast van bekende acteurs.
maar die over het algemeen maar matig acteren.
ik stoorde mij wel aan de engels sprekende Japanners

Zeer goede oorlogsfilm al 4 maal naar gekeken en nog niet moe gezien.

Dick2008 schreef:

Deze film heb ik na lange tijd ook weer eens herkeken, zal wel de derde keer zijn, maar ik denk toch niet dat ik hem nog eens ga bekijken. De film is helemaal niet zo goed is, als ik dacht dat hij was. Komt nog bij dat ik ook wel wat raak uitgekeken op het genre 2e Wereldoorlogfilm. Ondertussen gaat het maar door met het maken van allerlei oorlogsfilms en de daarbij behorende dramatiek, tot vervelens toe.
Dan hou ik het maar bij een paar van die klassieke oorlogsfilms, die bij het herkijken, keer op keer toch best goed doen, met Longest Day, The (1962) bovenaan.

Als je Tora! Tora! Tora! (1970) hebt gezien valt deze film bijna in het niets. Die film vind ik ook niet zo geweldig maar het laatste gedeelte is wel supersterk vanwege de onophoudelijke aanval op Pearl Harbor.
Midway heeft wat het eerste uur betreft ook gewoon weer teveel bla bla. Komt daar nog bij het verhaal van Edward Albert en zijn Japanse vriendin, waarbij je je ook kunt afvragen of dat wel nodig is. Al speelde de kwestie Japanse Amerikanen destijds natuurlijk wel degelijk.
Het tweede uur is wel ietsje beter maar moet zeggen dat die vele archiefbeelden en beelden uit o.a. Tora! Tora! Tora! (1970) op gegeven moment ook wel wat gaan vervelen.

Charles Heston speelt nog wel redelijk en hetzelfde geldt voor Edward Albert die trouwens ook voor de beste momenten zorgt als hij half verbrandt in zijn vliegtuig en met zijn vliegtuig op het schip is geland. Maar wat de rest van de cast betreft, die speelt misschien wel goed maar toch niet erg opvallend.
De opnamen van de vliegtuigen zijn dan nog wel aardig. Zo zie je veelvuldig de Douglas Dauntless machines in beeld, dat zijn van die mooie vliegtuigen waar ze met zijn tweeën in zitten. Ook de andere vliegtuigen maken zo'n film dan nog enigszins interessant. Zoals de Catalina, een watervliegtuig met twee propellors bovenop. De Amerikaanse piloten waren wel helden (al geldt dat ook voor de Japanse piloten), want het vliegen in die dingen was eigenlijk al een kunst, dus laat staan tijdens de strijd onderling. Dus op dat punt zit de film ook wel goed. Maar verder vind ik het toch een tamme bedoeling waarbij ik eerlijk gezegd toch wel wat meer spanning had verwacht. Zet ik de eerste helft op 2.0 en de tweede helft of 3.0.

Prima ouderwetse oorlogsfilm die hedendaags wel flink gedateerd uitziet want de actie zag er nu zeer matig en ook wel belabberd uit (heel vaak werden echte beelden toegepast wat eigenlijk geen gezicht was). Dus wat dat betreft zou men wel eens een mooie remake hierover kunnen maken want het was toch min of meer de beslissende slag op zee destijds. Met verhaal is verder niets mis mee en weet het ook wel te boeien. De cast is aardig maar speelde niet echt hoogstaand. Vooral Charlton Heston en Henry Fonda hebben wel eens beter gespeeld. Eigenlijk vond ik de Japanse acteurs nog het best en het meest overtuigend spelen.

avatar van Uzza_Sparta
Dick2008 schreef:
.... Als je Tora! Tora! Tora! (1970) hebt gezien valt deze film bijna in het niets.....

hier ben ik mee eens

Dick2008 schreef:
..... maar moet zeggen dat die vele archiefbeelden en beelden uit o.a. Tora! Tora! Tora! (1970) op gegeven moment ook wel wat gaan vervelen....

sterker nog, ze hadden ook archiefbeelden gebruikt uit de Battle of Britain!

Dick2008 schreef:
.... Maar verder vind ik het toch een tamme bedoeling waarbij ik eerlijk gezegd toch wel wat meer spanning had verwacht......

mee een, en als je deze film nu terugkijkt valt het eigenlijk zwaar tegen.
Maar dat heeft ook veel te maken met de originele versie in de bioscoop, en nu op televisie of op DVD, want in de jaren 70 was deze film (samen met Earthquake, en Rollercoaster) de drie grote films die in sensurround waren gepresenteerd. Earthquake kwam een jaar eerder uit, en won zelfs een oscar voor beste sound, Midway was de tweede film met sensurround en was op z'n best matig, en dan de derde film Rollercoaster (uit 1977) was eigenlijk een flop, en toen was het gelijk de einde voor sensurround als bioscoop ervaring.

Deze film moest het juist hebben van die sound special effects, en zonder sensurround wordt het gelijk een matige oorlogsfilm.

Wat ik nu ineens zie op de poster hier op MM, is de mededeling "In Acadamy Award winning Sensurround", maar die acadamy award (oscar) was voor de film Earthquake, en deze film had geen oscar gewonnen. Wat ze op deze poster hadden gezet was dan gewoon slimme marketing

avatar van Uzza_Sparta
Theunissen schreef:
.....want het was toch min of meer de beslissende slag op zee destijds.....

misschien voor de amerikanen maar niet voor de rest van de wereld.

Je kan wel zeggen dat deze strijd beslissend was omdat de japanners voor deze strijd de grootste en sterkste marine had, en konden na afloop het niet meer bijhouden met het bouwen van hun schepen. Terwijl de amerikanen, nog pas in de oorlog, kon wel een hoog aantal schepen blijven bouwen, en dan in 1943 en 1944 hadden ze een overmacht.

Maar als beslissende slag (op zee) tijdens de tweede wereldoorlog was dat dan de Slag om de Atlantische Oceaan.

avatar van blurp194
Veel te veel archiefbeelden, maquettes in een badkuip, stormen in een glas water. Veel sterren met bekende namen, maar nauwelijks een seconde behoorlijk acteerwerk - van de bordkartonnen Charlton Heston tot de tinnen soldaat Toshiro Mifune. Triest om ze zo te zien stuntelen. Gedateerd, jazeker - dit prutswerk mag gerust vergeten worden.

Want dit is toch denk ik met afstand de slechtste oorlogsfilm die ik gezien heb. Alleen interessant door het verhaal en de historie. Maar die kan je misschien beter gewoon even op de wikipedia nalezen. Daar staan dan ook nog eens wat interessante fotootjes bij van de echte schepen en Midway Island - de film heeft alleen namaak te bieden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dit jaar bestond een deel van de films die ik bekeek uit het zoveel mogelijk 'compleet maken' (of op zijn minst van vast in beeld brengen) van de beste film van een aantal klassieke Amerikaanse (Engelstalige) actrices die bij mij favoriet zijn en die ik nog niet zag: Bette Davis, Joan Crawford, Jean Harlow, Barbara Stanwyck. Dat werk. (Wat heeft dat nu in hemelsnaam met Midway te maken????)

Met acteurs heb ik dat een stuk minder. Claude Rains, Paul Newman, Jack Lemmon, veel verder kwam ik niet. James Coburn (hèhè - een link) staat sinds een maand ook op die lijst. Gisterenochtend zag ik in deel 9 van Mark Cousins' Story of Film een stukje van het briljante Pat Garrett & Billy the Kid. Ik denk mijn favoriete Coburn rol - en hé dat treft er is 's avonds een film met Coburn op TV....

Wat een verschrikking. Op het lijstje staat nu: James Coburn - tenzij een Jaren 70 oorlogs- of rampenfilm met een all star cast. Dat is vaker slecht tot zeer slecht (Hurricane, A Bridge too Far, etc), maar zo slecht als hier is toch wel zeldzaam. Een mix van bordkarton (zowel decors als acteurs), archiefbeelden, zogenaamde historische juistheid. Niet om aan te zien. blurp194 heeft het hiervoor uitstekend verwoord, maar is wat milder in zijn oordeel.

blurp194 schreef:
Veel te veel archiefbeelden, maquettes in een badkuip, stormen in een glas water. Veel sterren met bekende namen, maar nauwelijks een seconde behoorlijk acteerwerk -[...] Triest om [...] te zien [...]. Gedateerd, [...] dit prutswerk mag gerust vergeten worden.

Want dit is toch denk ik met afstand de slechtste oorlogsfilm die ik gezien heb. [...] de film heeft alleen namaak te bieden.

Trouwens: iemand nog tips voor (de wat onbekendere) goeie films met Coburn??

avatar van mnrk
Damn it, I'm an American! What makes us different from German-Americans or Italian-Americans?...............Pearl Harbor... I guess.

Blijft nog steeds een prima oorlogsfilm, helemaal gezien deze uit het jaar 1976 komt...

Het verhaal vond ik ook in orde en wordt ook goed gebracht en mede door de prima cast in deze film blijft het gewoon prima om naar te kijken...

Mochizuki Rokuro schreef:
maar is wat milder in zijn oordeel.

Milder? Voor de film werd o.a. USS Lexington gebruikt, en die past niet bepaald in een badkuip.

Battle of Midway (1976) - Trivia - IMDb

Ik kom in diens stemmenlijst geen enkele andere oude oorlogsfilm tegen ......dus welke afstand en van wat?

avatar van blurp194
Dick2008 schreef:

Ja. Maar, wat dan toch weer een beetje jammer is is dat er een verkeerd vliegdek op dat schip zat. Met zo'n hoek eraan. Dat was nog niet uitgevonden ten tijde van Midway. Lees Wikipedia er eens op na, en vergelijk de plaatjes met de beelden uit de film. Daar word ik echt een beetje triest van. Inderdaad, erg mild om er nog 1.5 voor te geven.

Dick2008 schreef:

Tora! Tora! Tora! (1970) bijvoorbeeld. 4 sterren, in mijn lijstje. En daar komen ook veel van de beelden van Midway vandaan. Gejat van de betere film, zeg maar. En die was dus eerder gemaakt - daar ligt het echt niet aan.

Ik heb overigens inderdaad wat weinig oude oorlogsfilms in m'n lijstje. Laat ik daar eens wat aan gaan doen. Bijvoorbeeld Cross of Iron (1977) eens herzien. Speelt James Coburn ook in.