Midway (1976)

Alternatieve titel: Battle of Midway

Oorlog / Actie

geregisseerd door Jack Smight
met Charlton Heston, Edward Albert en Henry Fonda

Het is maart 1942 bij de haven Pearl Harbor, een paar maanden na de grote aanval op de haven worden berichten van de Japanners ontvangen dat ze Midway Island willen aanvallen. Niemand gelooft het in eerste instantie, maar uiteindelijk worden een paar vliegdekschepen op een missie gestuurd, om de vijandelijke vliegdekschepen uit te schakelen en de aanval te voorkomen.

avatar van speedy23
Er zijn naast echte beelden die dateren uit documentaires uit de Tweede Wereldoorlog, inderdaad ook enkele beelden gebruikt uit Tora! Tora! Tora! De openingsscéne zijn beelden uit de film Thirthy Seconds Over Tokyo.

avatar van Demoniac
De acteerprestaties in de film zijn op een paar personen na niet om over naar huis te schrijven, vooral bij de Jappaners was het net alsof ze aan het voorlezen waren. Toch is het wel een aardige oorlogsfilm, waarin ik het strategische kat-en-muis spel het leukst vond.

avatar van 606
Erg goeie film en prachtig gefilmd
Een scene was mooi dat je die vliegtuig zo binnen ziet komen.
Die geluiden van de vliegtuigen is super.
Prima acteerwerk.

4 sterren

Prima ouderwetse oorlogsfilm die hedendaags wel flink gedateerd uitziet want de actie zag er nu zeer matig en ook wel belabberd uit (heel vaak werden echte beelden toegepast wat eigenlijk geen gezicht was). Dus wat dat betreft zou men wel eens een mooie remake hierover kunnen maken want het was toch min of meer de beslissende slag op zee destijds. Met verhaal is verder niets mis mee en weet het ook wel te boeien. De cast is aardig maar speelde niet echt hoogstaand. Vooral Charlton Heston en Henry Fonda hebben wel eens beter gespeeld. Eigenlijk vond ik de Japanse acteurs nog het best en het meest overtuigend spelen.

avatar van blurp194
Veel te veel archiefbeelden, maquettes in een badkuip, stormen in een glas water. Veel sterren met bekende namen, maar nauwelijks een seconde behoorlijk acteerwerk - van de bordkartonnen Charlton Heston tot de tinnen soldaat Toshiro Mifune. Triest om ze zo te zien stuntelen. Gedateerd, jazeker - dit prutswerk mag gerust vergeten worden.

Want dit is toch denk ik met afstand de slechtste oorlogsfilm die ik gezien heb. Alleen interessant door het verhaal en de historie. Maar die kan je misschien beter gewoon even op de wikipedia nalezen. Daar staan dan ook nog eens wat interessante fotootjes bij van de echte schepen en Midway Island - de film heeft alleen namaak te bieden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dit jaar bestond een deel van de films die ik bekeek uit het zoveel mogelijk 'compleet maken' (of op zijn minst van vast in beeld brengen) van de beste film van een aantal klassieke Amerikaanse (Engelstalige) actrices die bij mij favoriet zijn en die ik nog niet zag: Bette Davis, Joan Crawford, Jean Harlow, Barbara Stanwyck. Dat werk. (Wat heeft dat nu in hemelsnaam met Midway te maken????)

Met acteurs heb ik dat een stuk minder. Claude Rains, Paul Newman, Jack Lemmon, veel verder kwam ik niet. James Coburn (hèhè - een link) staat sinds een maand ook op die lijst. Gisterenochtend zag ik in deel 9 van Mark Cousins' Story of Film een stukje van het briljante Pat Garrett & Billy the Kid. Ik denk mijn favoriete Coburn rol - en hé dat treft er is 's avonds een film met Coburn op TV....

Wat een verschrikking. Op het lijstje staat nu: James Coburn - tenzij een Jaren 70 oorlogs- of rampenfilm met een all star cast. Dat is vaker slecht tot zeer slecht (Hurricane, A Bridge too Far, etc), maar zo slecht als hier is toch wel zeldzaam. Een mix van bordkarton (zowel decors als acteurs), archiefbeelden, zogenaamde historische juistheid. Niet om aan te zien. blurp194 heeft het hiervoor uitstekend verwoord, maar is wat milder in zijn oordeel.

blurp194 schreef:
Veel te veel archiefbeelden, maquettes in een badkuip, stormen in een glas water. Veel sterren met bekende namen, maar nauwelijks een seconde behoorlijk acteerwerk -[...] Triest om [...] te zien [...]. Gedateerd, [...] dit prutswerk mag gerust vergeten worden.

Want dit is toch denk ik met afstand de slechtste oorlogsfilm die ik gezien heb. [...] de film heeft alleen namaak te bieden.

Trouwens: iemand nog tips voor (de wat onbekendere) goeie films met Coburn??

Goeie film over een nieuwe aanval van de Japanners na hun succes op Pearl Harbor tijdens de tweede wereldoorlog. Redelijk spannend, vooral omdat de militaire beslissingen van beide kanten goed naar voren komen. Het vele gebruik van archiefmateriaal maakt het geheel wel authentieker, maar valt wel op tussen de rest. En het blijft natuurlijk jammer dat de Japanners Engels spreken. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van RuudC
Ergens blijft het leuk om dit soort oorlogsfilms te bekijken. Zoals gewoonlijk begint het met heel veel gebabbel (kun je nagaan, ik heb eigenlijk nog het eerste half uur gemist) en eindigt het met spektakel. Op een of andere manier vind ik het prettig hoe de oorlogssituatie langzaam maar duidelijk uitgelegd wordt. zowel de legertop als de gewone soldaat komt aan bod. Ook ik vond het drama met het Japanse vriendinnetje niet erg sterk en te weinig toevoegen, maar dat was maar een smetje op het geheel. Gelukkig is de actie een stuk leuker om te zien. De 'vers geschoten' oorlogsscenes zijn hopeloos verouderd, maar er is tonnen aan authentieke (ingekleurde) opnames waarmee de film een heel stuk levendiger worden. De brandende schepen zijn behoorlijk indrukwekkend in beeld gebracht.

Het is een film die meer als documentaire gebracht wordt, dan een verhaal. Tegenwoordig draaien oorlogsfilms veel meer om persoonlijk drama, terwijl Midway gortdroog vertelt wat er tijdens de slag gebeurde. Mede daardoor komen sterren als Charlton Heston en vooral Henry Fonda nauwelijks uit de verf. Echte pionnetjes op een groot speelveld.

Pakken strategische besprekingen, eigenlijk teveel om het echt boeiend te houden, of ge moet fervent liefhebber zijn van het schuiven met oorlogsbodems enzomeer. Bovendien lieten de hoofdrolspelers een uitgebluste einde-loopbaan indruk na en kwamen die archiefbeelden houterig en onhandig over.
Uitzonderlijk pluspunt was wel dat ze bekenden wat geluk te hebben gehad in de strijd al moest Churchill er toch een absoluut eerbetoon aan de helden aan toevoegen.
Had er meer van verwacht.