The Heroes of Telemark (1965)

3,10

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Anthony Mann
met Kirk Douglas, Richard Harris en Ulla Jacobsson

In de herfst van 1942 wordt er door de Noorse verzetsbeweging, ondersteund door de Engelsen, een sabotageactie beraamd tegen Norsk Hydro, een elektrische centrale in Telemark, in het midden van Noorwegen. Deze installatie is voor de Duitsers van vitaal belang omdat er zwaar water geproduceerd wordt voor het maken van een atoombom. Luchtaanvallen blijken weinig effectief. Wanneer bekend wordt dat de Duitsers de hele voorraad zwaar water per veerboot gaan overbrengen, lijkt dit de enige mogelijkheid om te verhinderen dat de Duitsers beschikking hebben over materiaal voor het produceren van een atoombom.

33 BERICHTEN 5 MENINGEN
neo (crew)
anthony mann was de oorspronkelijke regisseur van spartacus, tot hij vervangen werd door kubrick. het gerucht ging dat douglas als favor een hoofdrol accepteerde in deze film van mann.

neo (crew)
Lekkere oorlogsfilm met de goeie ingredienten, maar lag het nou aan mij of acteerde werkelijk elke vrouw slecht? 3 sterren

Redelijk goede film, een paar vette actie stukjes maar helaas ook wat saaie romantische stukken (waar ik niet op zit te wachten bij een oorlog/actie film) . Maargoed, deze titel past voor een ww2 collector zeker in de collectie.

UK import verkrijgbaar bij RO-Disc (Kleur en engelse ondertiteling)

avatar van jumpstylemovie

Op dit moment is er een documentaire van op Discovery.
het is nu 12:12 op 20 jan.

avatar van behangdelul
Goede oorlogsfilm als je kijkt naar de tijd waar het in gemaakt is!

avatar van dionj
Aardige oorlogsfilm, met een zeer goed Douglas! 3*

avatar van Betamax
Prima oorlogsfilm, goed verhaal.

goede film al een paar keer gezien maar nu heb ik hem dat is nog veel beter.

avatar van jackie chan

Deze wil ik zien!

Ik heb een docu van Ray Mears (overlevingsexpert) gezien over Telemark.

Schijnt alleen een echte film te zijn die niet klopt met het orginele verhaal. Maar ik wil deze wel eens zien!

avatar van hkoster
valt me mee

avatar van JDM
Matige film. Alles verloopt wel erg makkelijk omdat de Duitsers wel zeeer dom en simpel overkomen. Film keek wel makkelijk weg maar kon me regelmatig ergeren aan de simpele scenes waarbij het soms wel leek of de Duitsers extra de andere kant opkeken. Al met al een 2,5 *

avatar van badfans69
Goede oorlogsfilm, waarin een mix van actie / romantiek de kijker 2 uur zal weten te vermaken, vooral sinds de DVD verkrijgbaar is met nl sub

Dick2008
Op zich is dit een interessante film over het Noorse verzet tegen de Nazis wat misschien niet heel massaal is geweest maar wel heel hevig. De film kent sterke, spannende momenten waarbij Kirk Douglas een goede rol neerzet. De achtervolgingsscene op skien en de scene op de veerboot bijvoorbeeld Helaas is de film niet overal even goed. Hoewel zelf nu drie keer gezien kan ik hem best aanraden.

avatar van wendyvortex
Eerste uur van deze film is ongelooflijk saai en met als extra handicap dat het personage van Kirk Douglas totaal niet sympathiek is.
Daarna redelijk wat actie, maar het lijkt allemaal een beetje te traag en met al die sneeuw hadden we ook nog wat spectaculairdere beelden verwacht.
Tegenvaller met aardige climax.

avatar van Justinw
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Heroes of Telemark. Anthony Mann's zijn laatste volledige film want A dandy in Aspic heeft hij nooit kunnen afmaken.

Mijn oog viel op deze film nadat ik op Discovery de Documentaire van Ray Mears zag, namelijk The Real Heroes of Telemark. Dit is een erg sterke docu van meerdere afleveringen die de verzetacties en operaties rondom de zwaar water fabriek in de Provincie Telemark perfect belicht. Deze film is daar nog al wat slordig in. De film lapt ook veer originele feiten aan de laars om het allemaal wat meer te prakken voor de bekrompen Hollywood kijker.(of engeland wat je wil)

Een paar historische gebeurtenissen aan de laars gelapt.
- De landing van de Britste Commando's liep catastrofaal af. Alleen hij liep compleet anders dan in de film word geschetst.
- Er is later nog een extra dropping geweest van 8 Noorse Commando's die Knut en zijn mannen hielp. Deze word compleet weggelaten.
- Na dit bombardement lag de productie voor enkele maanden stil. De fabriek was eerder intact dan ze verwachten maar niet al naar 2 weken zoals in deze prent.
- Volgens mij bestond Rolf Pedersen niet eens. En al was dat wel zo hij had totaal niks te maken met deze operatie.
- Het morele einde waar hij nog even de kindjes redt is tenenkrommend.
Er zijn nog vele andere details en zelfs hele delen die totaal niet kloppen.

Wat Ray Mears al aangaf in zijn documentaire is dat deze film zich totaal niks focust op de overleving van de soldaten. Dit was misschien wel 70% van de hele missie. De mannen hadden vaak weinig tot geen voedsel en ze moesten telkens op jacht of op andere manieren aan voedsel zien te komen. Dit gedeelte word echter ook als te saai bevonden voor een main stream film.

Aardig zwak buiten het feit dat de cast en de film zonder voorkennis van het hele gebeuren nog wel goed te doen is.

avatar van Timmy757
Bes benieuwd hierna, ooit eens een het eerste halfuur gezien, beviel me wel. Van de week maar eens even de Dvd halen in de stad .

avatar van Timmy757
Matige film, verhaal is aardig, maar vrij saai uitgewerkt, actiescenes zijn zelfs voor die tijd erg matig, hoofdpersonen zijn vrij onsymphatiek neergezet waardoor je weinig binding met ze krijgt. Kijkt opzich nog wel lekker weg, maar hij had best ook een halfuurtje korter mogen duren.

Dvd kwaliteit is trouwens wel belabberd slecht.

3*.

avatar van Uzza_Sparta
een aardige film losjes gebaseerd op een waargebeurde verhaal.
Heroes of Telemark was eigenlijk een reeks van 3 operaties tijdens de oorlog, en dus wel jammer dat interssante feiten van de eerste operatie, Grouse, niet voorkomen in deze film.

operations Grouse, Freshman en Gunnerside speelde af eind 1942 en begin 1943, en het einde van deze film was pas een jaar later in febuari 1944

deze Norse helden waren allemaal getrained door de Britse SOE, en hun avontuur begon in oktober 1942.

avatar van Uzza_Sparta
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Justinw schreef:
...... Deze film is daar nog al wat slordig in. De film lapt ook veer originele feiten aan de laars om het allemaal wat meer te prakken voor de bekrompen Hollywood kijker.(of engeland wat je wil)

Een paar historische gebeurtenissen aan de laars gelapt.
- Het morele einde waar hij nog even de kindjes redt is tenenkrommend.
Er zijn nog vele andere details en zelfs hele delen die totaal niet kloppen.

.......

hier ben ik met sommige punten mee eens maar met anderen ook weer niet.
als een voorbeeld

Justinw schreef:
- Het bombardement raakte wel degelijk de fabriek en maakte de productie onklaar. Alleen de voorraad bleef intact. In de film word gezegd dat beide geen schade opliepen...

die bombardement gebeurde veel later, en dan wel in november 1943, door meer dan 140 amerikaanse bombers die ongeveer 700 bombs hadden gedropt maar 600 daarvan misten hun doel. .

Justinw schreef:
.....deze film zich totaal niks focust op de overleving van de soldaten. Dit was misschien wel 70% van de hele missie. De mannen hadden vaak weinig tot geen voedsel en ze moesten telkens op jacht of op andere manieren aan voedsel zien te komen. Dit gedeelte word echter ook als te saai bevonden voor een main stream film.......

hier ben ik helemaal mee eens

avatar van Roger Thornhill
Erg praterig, maar na afloop was ik op de een of andere manier toch wel onder de indruk. Wat meer informatie over het hoe en wat van zwaar water was wel leuk geweest. De "inbraak" in de fabriek vond plaats zonder muziek, niet bijzonder gangbaar in die tijd, en mede daardoor ook behoorlijk spannend. Jammer dat de neerstortende vliegtuigen zo duidelijk op de film geschilderd waren (en als dat niet eens het geval was zag het er zó slecht uit dat het op slecht schilderwerk leek).

Het is wellicht 40 jaar geleden dat ik de film nog eens had gezien.
Ik was dan ook zeer verheugd dat de film nu op DVD is verschenen en er eens opnieuw kon naar kijken.
De prent komt nu wat oubollig over, maar toch kon hij me opnieuw boeien.
De hoes vermeld 'gebaseerd op een waargebeurd verhaal', maar of dat zo is, daar heb ik toch een beetje mijn twijfels over. Maar het is wel een goed verhaal.
En prima vertolkingen van Kirk Douglas en Richard Harris, de topacteurs uit die tijd.

avatar van Minotaures
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Het verhaal draait om Noorse verzet tijdens 1942, de tijd dat Duitsland nog krachtig was. Zo volg je een groep verzetstrijders mee tijdens een aantal missies, waaronder sabotage.

De personages waren niet interessant, Douglas speelde een geleerde, Harris als leider van een Noorse verzetsgroepering en Jacobsson als Douglas's ex-vrouw. De Duitsers hier spelen een klein rol en verder wordt er op geen enkel Duitse soldaat of officier verder op ingegaan.

De missies vond ik niet geweldig goed uitgewerkt, maar dat zal aan mij liggen. 1965 is niet echt een tijd geweest van geweldige effecten. Het is wel goed genoeg om het volgbaar te maken en best interessant voor vele mensen om te zien. Zo maak je een inval op een fabriek, achtervolging op gebergtes en een aanslag op een veerboot.

De speelduur is toch wat aan de pittige kant. Vooral omdat ik slechte geluid en beeld had (wel een origineel DVD), maakte het mij niet helemaal prettig om het met gemak te kijken. De film mist ook zo nu en dan wat tempo, het kon natuurlijk wat sneller. Bijv. door de speelduur in te korten.

Daarnaast is dit niet geheel op feiten gebaseerd, want er missen genoeg details wat er toen gebeurde. Die worden hier compleet weggelaten. Erg jammer.

In dit geval zou ik meer voor de film Max Manus gaan, die ook over Noorse verzetsstrijders gaat.

Best wel een goede oorlogsfilm die ook nog eens weet te boeien en soms zelfs spannend is. Dat de film ook nog eens gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt de film alleen maar geloofwaardiger en realistischer. Het verhaal zat best goed in elkaar en visueel zag het er ook best indrukwekkend uit. Ook de cast wist te overtuigen en vooral Kirk Douglas speelde goed. Het is overigens een behoorlijke tijd geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb (vermoedelijk begin jaren 80) en hopelijk zendt men hem eerstdaags eens uit op TCM.

avatar van frolunda
Aardige oorlogsfilm die na een traag begin in het laatste uur best spannend is.

avatar van mobistar
Heb ook eens naar de gelijknamige documentaire van survivalspecialist Ray Mears gekeken waar o.a de echte leden van het commandoteam van de Telemark operatie aan het woord kwamen . Zij vonden deze film maar dikke nonsens ... maar ja , Hollywood hé !
Wat vond ik er zelf van ... ik hou wel van dit soort films zoals where eagles dare en dergelijke . Niet altijd realistisch maar wel sfeervol . Maar deze kon me echt niet bekoren . Had hem ook nog nooit gezien en had wel wat verwachtingen maar neen , heb hem zelf niet helemaal uitgekeken , het leek in de film wel alsof de groep saboteurs op skivakantie waren inclusief vakantieliefjes terwijl je in de documentaire te weten komt dat die mannen het wel echt zeer zwaar hebben gehad .

Dick2008
Ik vind de vergelijking van een documentaire uit notabene 2003 met een film uit 1965 gewoon verkeerd. Bovendien zijn films uit die tijd vooral bedoeld als vermaak en niet als een soort van reconstructie van wat er destijds afspeelde. Dat ze dat tegenwoordig zo nodig moeten doen........ en dan mankeert er nog steeds van alles aan.

mobistar schreef:

Schijnt trouwens opgenomen te zijn in Noorwegen en Engeland. The Heroes of Telemark (1965) - Filming locations - imdb.com

Hollywood?

Dick2008
Is de dvd trouwens echt zo matig als hier staat. [ DVD.nl ] - Recensies: Heroes of Telemark, The DVD en boven staat. De dvd van Escape to Athena (1979) vind ik nog wel te doen.

avatar van Roger Thornhill
Dick2008, je link naar de DVD-recensie op dvd.nl loopt dood. Sowieso lijkt die hele site uit de lucht te zijn, of is dat maar tijdelijk?

Geen last van.

Dick2008 schreef:

Matige film, vooral het eerste uur. Het begint overigens nog wel aardig met zo'n scene als het schip op zee is en dan met die zeemijn. Maar trage veel te lange film voor het eigenlijke onderwerp waar overal de tijd voor wordt genomen en het gaat allemaal erg gemakkelijk. Als geheel ziet het er wel mooi uit, in het sneeuwlandschap, wat dat betreft kan Anthony Mann wel mooie films maken. Kirk Douglas heeft een uitstraling, moet je ook van houden, maar hij speelt goed. Ulla Jacobson doet het best aardig, Anton Diffring speelt zoals vaker de mof in oorlogsfilms, vanwege zijn (Nazi) uiterlijk (zo lees ik bij IMDb) maar was in 1939 gevlucht naar Canada.

Ga hem de volgende keer niet meer in zijn geheel kijken. Wordt eigenlijk pas goed na de aanslag. De ski-achtervolging is wel leuk, met die radio-opsporing is ook een goed gedeelte, speciale effecten zijn goed, laatste gedeelte met de veerboot is eigenlijk het beste. De BBC-opname is trouwens ook heel matig, met doorlopend bewegend beeld alsof de spoel er niet goed op zit, ook wel een euvel bij veel oude films.
De film geeft toch wel de indruk, snel geschoten met niet al te hoog budget. 3.0 / 4.0

avatar van Roger Thornhill
Er zijn dus (minstens) twee DVD-versies van deze film. De Nederlandse bevat een slechte transfer in 4:3 en is dus niet aan te raden. De Engelse Special Edition (van Carlton, met alleen Engelse ondertitels) zou volgens het hoesje "digitally remastered" moeten zijn, maar daar merk ik weinig van, want de transfer is adekwaat maar niet geweldig of zelfs maar sprankelend; wel staat de film er in het juiste 1:2.20- of 1:2.35-formaat op. Als extra's bevat de DVD (naast een trailer en tien zinloze informatieschermpjes over cast en crew) een "featurette" van 65 minuten, bestaande uit een aantal in 1965 gemaakte promotiefilmpjes (in zwart-wit en 4:3), inclusief interview(tje)s met Mann, Douglas, Harris, Redgrave en Jacobsson, allemaal leuke couleur locale maar niet essentieel (en zondeer enige verwijzing naar het echte verhaal). Desalniettemin lijkt dit me de versie om te hebben, althans totdat er een ècht definitieve (geremasterde) versie (DVD of Blu-ray) verschijnt.

avatar van Roger Thornhill
Waarheidsgetrouw is de film dus niet helemaal, dat is uit voorgaande berichten wel duidelijk, maar daarvoor komt een hoop in de plaats: de indrukwekkende authentieke lokaties (inclusief Noorse opschriften), sterke typeringen van zowel hoofd- als bijrollen, fraai camerawerk (van Robert Krasker) dat sfeervol is zonder pittoresk te worden, prachtige nachtelijke opnames tijdens de raid in de sneeuw, en een sterke onderkoelde toon (mede door het zeer beperkte gebruik van muziek). Het resultaat is niet een oorlogsfilm maar een verhaal over mensen in de oorlog, een mooie en redelijk realistische low-key-film over een uiterst serieuze aangelegenheid die mij het gevoel geeft van "zo had het wel kunnen gebeuren".

avatar van dionj
Roger Thornhill schreef:

Morgen op de BBC waarschijnlijk nu wel geremasterd.