The Heroes of Telemark (1965)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Anthony Mann
met Kirk Douglas, Richard Harris en Ulla Jacobsson

In de herfst van 1942 wordt er door de Noorse verzetsbeweging, ondersteund door de Engelsen, een sabotageactie beraamd tegen Norsk Hydro, een elektrische centrale in Telemark, in het midden van Noorwegen. Deze installatie is voor de Duitsers van vitaal belang omdat er zwaar water geproduceerd wordt voor het maken van een atoombom. Luchtaanvallen blijken weinig effectief. Wanneer bekend wordt dat de Duitsers de hele voorraad zwaar water per veerboot gaan overbrengen, lijkt dit de enige mogelijkheid om te verhinderen dat de Duitsers beschikking hebben over materiaal voor het produceren van een atoombom.

avatar van Roger Thornhill
Er zijn dus (minstens) twee DVD-versies van deze film. De Nederlandse bevat een slechte transfer in 4:3 en is dus niet aan te raden. De Engelse Special Edition (van Carlton, met alleen Engelse ondertitels) zou volgens het hoesje "digitally remastered" moeten zijn, maar daar merk ik weinig van, want de transfer is adekwaat maar niet geweldig of zelfs maar sprankelend; wel staat de film er in het juiste 1:2.20- of 1:2.35-formaat op. Als extra's bevat de DVD (naast een trailer en tien zinloze informatieschermpjes over cast en crew) een "featurette" van 65 minuten, bestaande uit een aantal in 1965 gemaakte promotiefilmpjes (in zwart-wit en 4:3), inclusief interview(tje)s met Mann, Douglas, Harris, Redgrave en Jacobsson, allemaal leuke couleur locale maar niet essentieel (en zondeer enige verwijzing naar het echte verhaal). Desalniettemin lijkt dit me de versie om te hebben, althans totdat er een ècht definitieve (geremasterde) versie (DVD of Blu-ray) verschijnt.

avatar van Roger Thornhill
Waarheidsgetrouw is de film dus niet helemaal, dat is uit voorgaande berichten wel duidelijk, maar daarvoor komt een hoop in de plaats: de indrukwekkende authentieke lokaties (inclusief Noorse opschriften), sterke typeringen van zowel hoofd- als bijrollen, fraai camerawerk (van Robert Krasker) dat sfeervol is zonder pittoresk te worden, prachtige nachtelijke opnames tijdens de raid in de sneeuw, en een sterke onderkoelde toon (mede door het zeer beperkte gebruik van muziek). Het resultaat is niet een oorlogsfilm maar een verhaal over mensen in de oorlog, een mooie en redelijk realistische low-key-film over een uiterst serieuze aangelegenheid die mij het gevoel geeft van "zo had het wel kunnen gebeuren".

avatar van dionj
Roger Thornhill schreef:

Morgen op de BBC waarschijnlijk nu wel geremasterd.

Kirk Douglas is niet alleen wetenschapper maar ook stunt- en actieman in deze knappe film die toch wel een belangrijk gebeuren uit WO II aanhaalt.
Zorgvuldig gefilmde actiescènes en cinematografisch zeker te waarderen. Boeiend en spannend en dat er wat romantiek in zit was met Kirk te verwachten (101 ondertussen) en schaadt amper.
Voor de geïnteresseerden die het nog niet wisten : er is een Noorse minserie "Kampen om Tungtvannet" (2015 - Netflix) van uitstekende makelij, dat dezelfde gebeurtenissen rond het zwaar water behandelt.