• 14.132 nieuwsartikelen
  • 172.355 films
  • 11.534 series
  • 32.686 seizoenen
  • 636.069 acteurs
  • 197.416 gebruikers
  • 9.249.316 stemmen
Avatar
 
banner banner

L'Armée des Ombres (1969)

Oorlog / Drama | 145 minuten
3,74 382 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 145 minuten

Alternatieve titels: Army of Shadows / Army in the Shadows / L'Armata degli Eroi / Een Leger Vecht in de Schaduw

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Jean-Pierre Melville

Met onder meer: Lino Ventura, Simone Signoret en Jean-Pierre Cassel

IMDb beoordeling: 8,1 (27.819)

Gesproken taal: Duits, Engels en Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot L'Armée des Ombres

"Betrayal. Loyalty. Collaboration. Resistance."

Leden van Franse verzetsgroep tijdens de Tweede Wereldoorlog kennen, uit veiligheidsoverwegingen, lang niet allemaal elkaars identiteit en moeten ook beducht zijn dat gearresteerde kameraden na martelingen door de Gestapo doorslaan, waardoor zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg noodzakelijk blijken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Philippe Gerbier

Jean-François Jardie

Claude Ullman / The Mask

Félix Lepercq

Guillaume Vermesch / The Buffalo

Paul Dounat

Baron de La Ferté-Talloires

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1541 berichten
  • 922 stemmen

Opzet van Melville is duidelijk : het (verzets) leven zoals het is. Het verhaal is ontbeend van elk geromantiseerd idee over actiehelden tijdens de oorlog. Het zijn eenvoudige mensen die geloven in de zaak en tot elke prijs zo handelen. Deze visie is ook prachtig cinematografisch weergeven (fotografie, locatie - die sombere herfstige Franse verlaten landschappen! -, score). Melville weet de stiltes, de pauzes zo krachtig te maken, zo spannend bv wanneer Ventura en nog iemand wachten in een Duits huis om ondervraagd te worden en willen ontsnappen, bv de dood van een verrader met een handdoek om niet ontdekt te worden door de buren, etc. De film is dus op zijn best als een droge, afstandelijke observatie van handelen in oorlogstijd. Maar helaas voor mij uitermate storend dat precies hier ook ongeloofwaardigheden zitten die botsten met die realistische aanpak. Enkele voorbeelden. 1) executie van ventura – hoe kan een wagen geparkeerd staan naast een commando van Duits commando, hoe kunnen ze ongezien op een dak klimmen en hoe kan door Ventura door een spervuur van kogels tot de muur rennen en het touw vastpakken en moeizaam naar boven klimmen ? Waar zijn trouwens de andere gevangenen ? En waarom reageert niemand van de Duitsers ? 2) De daad van Cassel – waarom informeert hij niet de anderen van zijn daad ? Zo hadden de anderen niet die andere actie moeten opzetten ? En wanneer Cassel vanuit de gevangenis hen ziet, denkt hij dat ze hun komen bevrijden ? Wat was dus het nut van zijn actie ? Dubbel jammer dat net een film die probeert authenticiteit te benadrukken zo morst met het omlijnen van deze aanpak.


avatar van TMP

TMP

  • 1846 berichten
  • 1677 stemmen

De derde film van Melville die ik heb bekeken en waarschijnlijk ook de laatste. Zijn stijl bevalt mij gewoon niet echt. In deze film wordt het verhaal nogal afstandelijk gebracht en het tempo is erg traag. Het verhaal is op zich wel onderhoudend genoeg, het acteerwerk zeer gedegen en de sfeerzetting goed. Voor een keertje daarom wel een kijkbeurt waard, al zijn er genoeg betere oorlogsfilms.


avatar van shrink

shrink

  • 2102 berichten
  • 2357 stemmen

Wat een saai gedoe. Was geen doorkomen aan. Nee niet mijn ding.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2113 berichten
  • 1625 stemmen

Dit is wel een heel sombere film over het verzet in de Tweede Wereldoorlog. Naar het einde kwam ik er pas goed in om eerlijk te zijn. Le Samourai was ook al wel een trage film, de stijl van Melville vind ik op zich wel intrigerend. Qua verhaal is vrij dun en vond ik soms wat van de hak op de tak springen. Introducties van de personages verliepen ook niet zo goed, de film was bijna gedaan voor ik goed wist wie nu wie was. Het is wel zot hoe Melville je aandacht toch weet te behouden ondanks dat het soms echt traag is. Behoorlijk uniek hoe hij stilte en dode scènes toch bijna boeiend weet te maken, ik zeg niet altijd maar toch vaak.


avatar van Robi

Robi

  • 2431 berichten
  • 2479 stemmen

Een film over een Franse verzetsgroep tijdens de tweede wereldoorlog. Het is een grote productie vol met details die er mooi uit zien. Er zitten ook vaak boeiende en soms zelfs spannende momenten in de film. Maar de samenhang van de verzetsgroep, hoe ze met elkaar communiceren en wat hun doelen zijn blijft vaag en is slecht uitgewerkt. Daardoor blijf je constant denken van wat zal er nu weer gaan gebeuren en wanneer is de film nou eigenlijk afgelopen. En dat maakt het allemaal toch niet sterk.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2136 berichten
  • 1981 stemmen

cinemanukerke schreef:
Opzet van Melville is duidelijk : het (verzets) leven zoals het is. Het verhaal is ontbeend van elk geromantiseerd idee over actiehelden tijdens de oorlog. Het zijn eenvoudige mensen die geloven in de zaak en tot elke prijs zo handelen. Deze visie is ook prachtig cinematografisch weergeven (fotografie, locatie - die sombere herfstige Franse verlaten landschappen! -, score). Melville weet de stiltes, de pauzes zo krachtig te maken, zo spannend bv wanneer Ventura en nog iemand wachten in een Duits huis om ondervraagd te worden en willen ontsnappen, bv de dood van een verrader met een handdoek om niet ontdekt te worden door de buren, etc. De film is dus op zijn best als een droge, afstandelijke observatie van handelen in oorlogstijd. Maar helaas voor mij uitermate storend dat precies hier ook ongeloofwaardigheden zitten die botsten met die realistische aanpak. Enkele voorbeelden. 1) executie van ventura – hoe kan een wagen geparkeerd staan naast een commando van Duits commando, hoe kunnen ze ongezien op een dak klimmen en hoe kan door Ventura door een spervuur van kogels tot de muur rennen en het touw vastpakken en moeizaam naar boven klimmen ? Waar zijn trouwens de andere gevangenen ? En waarom reageert niemand van de Duitsers ? 2) De daad van Cassel – waarom informeert hij niet de anderen van zijn daad ? Zo hadden de anderen niet die andere actie moeten opzetten ? En wanneer Cassel vanuit de gevangenis hen ziet, denkt hij dat ze hun komen bevrijden ? Wat was dus het nut van zijn actie ? Dubbel jammer dat net een film die probeert authenticiteit te benadrukken zo morst met het omlijnen van deze aanpak.


De film is gebaseerd op een roman die op zijn beurt gebaseerd is op ware feiten die zich afgespeeld hebben tijdens de oorlog.
1) realiteit overtreft soms de fictie - in dit geval hebben ze het misschien overdreven in beeld gebracht hoe hij ontsnapt doorheen een kogelregen enz. Wie zal het zeggen. Misschien was het wél mogelijk om een wagen te parkeren naast het Duits commando binnen die omstandigheden enz.
2) hij heeft het niet verteld omdat hij niet wou dat ze het hem zouden afraden of afstoppen zichzelf gevangen te laten nemen. hij heeft zich gevangen laten nemen om zijn kameraad te ondersteunen. dat kan zinloos lijken vanuit onze zetel maar soit zulke dingen kunnen blijkbaar gebeuren in het echt. ik had de indruk dat Cassel niet bezig was met zijn eigen lot maar vooral zijn kameraad wou helpen. uiteindelijk werd geen van beide bevrijd maar heeft Cassel wel een cyanidepil kunnen verstrekken aan zijn kameraad zodat beiden snel konden sterven zonder veel lijden.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2136 berichten
  • 1981 stemmen

Indrukwekkende film over het Frans verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog ten tijde van het Vichy regime. Oorlog is geen pretje en deze film heeft een rauwe realistische inslag. Het geeft weer hoe een stel verzetslieden moeten overleven in harde omstandigheden en beslissingen moeten nemen die hartverscheurend zijn. Enerzijds zijn het underground helden maar anderzijds geeft de film weer met welke twijfels ze moeten omgaan bij datgene wat ze doen. Bvb. het doden van een verrader in eigen kringen verloopt niet van een leien dakje. Het is niet zoals in vele andere films waar het niets voorstelt. Hitchcock heeft ook eens een scene gewijd aan de moeilijkheden om iemand te doden in Torn Curtain al ging hij wel meer de comedy toer op. Veel van de gebeurtenissen blijken ook in retrospect nutteloze opofferingen in te houden. Bvb. de bevrijdingspoging van een gevangen genomen kameraad draait op niets uit: de medestanders raken vermomd binnen de muren van de gevangenis maar hun kameraad blijkt reeds op sterven te liggen. Het is de weergave van een keiharde realiteit zonder dat daar een Hollywood scenarist aan te pas komt.

Prachtig in beeld gebracht met gedoseerde schaduwrijke low key fotografie met een nadruk op vrij bleke naargeestige kleuren. De casting is voortreffelijk met onder meer een indrukwekkende Lino Ventura. Voor Melville betekent deze film opnieuw een weergave van de oorlogstijd waarin hijzelf ook actief was als verzetsman.