L'Armée des Ombres (1969)

Alternatieve titels: Army of Shadows | Army in the Shadows | Een Leger Vecht in de Schaduw

Frankrijk / Italië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Lino Ventura, Simone Signoret en Jean-Pierre Cassel

Leden van Franse verzetsgroep tijdens de Tweede Wereldoorlog kennen, uit veiligheidsoverwegingen, lang niet allemaal elkaars identiteit en moeten ook beducht zijn dat gearresteerde kameraden na martelingen door de Gestapo doorslaan, waardoor zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg noodzakelijk blijken.

FisherKing
Er zijn een hele hoop posts hier verdwenen over het grote meesterwerk van Jean-Pierre Melville.

Zit met smacht op de DVD-release te wachten

Russische DVD
Helaas geen Engelse ondertitels.

29 Maart komt eindelijk de Franse DVD.

Over de subtitles nog niks bekend.

FisherKing
Ma 19 t/m wo 21 dec, 19:30 In Lantaren/Venster in Rotterdam.

FisherKing schreef:
Zit met smacht op de DVD-release te wachten
Vanaf 17-08 ook in Nederland verkrijgbaar (Universal).
En niet duur, bij Bol zelfs maar 8,99.

wow. Thanks.

Hi-Tek
Ik ben echt benieuwd naar dit werkje jammer dat er nog geen recencies zijn verschenen hier op moviemeter. (o.a. van Fisherking)
Ook het cv van de regisseur doet alleen maar meer naar zijn films verlangen zowel kwa gemiddelde als vaak zijn thema / concept van de film

FisherKing
Finally, kan ik toch 5 sterren uitdelen voor deze macabere en wrange Franse versie van Soldaat van Oranje. Na een wachttijd van 20 jaar ofzo.

Wrang omdat hier geen mededogen geldt, en nog wranger omdat er ongeoorloofde besluiten genomen moeten worden.

Wereldrollen van Lino Ventura en van Simone Signoret. En prachtshots van Melville, teveel om op te noemen, het kwadraat bijna van Le Samourai. En prachtige muziek van Éric Demarsan.

Een juweeltje. 5*

Hi-Tek
Eindelijk een eerste echte recence hier op moviemeter. Ik ben in iedergeval zeer benieuwt naar dit werkje. De prachtige trailer versterkt dit gevoel ook alleen maar

Dustyfan
Nog een recensietje dan

Ik had wat meer moeite, met name aan het begin duurde het een tijdje voor ik 'in' de film zat. Vooral wie bij wie hoorde en wat de activiteiten van de heren inhouden wordt geleidelijk duidelijker. In aanvang dacht ik zelfs met een serieuze versie van Stalag 17 te maken te hebben, maar dat bleek geenszins het geval.

Nadat deze elementen eenmaal duidelijk waren, begon de film pas echt voor mij te leven en werd het zelfs af en toe echt spannend en worden de ontwikkelingen ook een stuk boeiender.

Dus even doorbijten, maar dan heb je ook wat. En, ik denk inderdaad dat dit echt een film is, die bij herziening beter wordt. Dus mijn 3,5* is vast niet definitief.

Hi-Tek
Bedankt man ik hoop (stiekem) niet dat je gelijk hebt, maar het is natuurlijk altijd beter om een film van meerdere kanten te bekijken. Nu kan ik me er tenminste al beter op voorbereiden. De trailer echter blijft gewoon zo sterk en ondersteunend door de muziek grijpt het me gewoon aan. De spanning is vanaf de intro al voelbaar, Melville achter het roer (wat een prachtige shots kan die man maken) en o' my god dit moet de ultieme oorlogsthriller zijn

Dustyfan
Man? We gaan niet schelden he?

Hi-Tek
lol ik maar denken dat je al die tijd een man was ! Tja jou nick is weer eens iets anders dan de gemiddelde meisjesnaam hier onder de users

edit: feit dat ik zolang niet heb gereageert is dat ik toen nog niet eens begreep waar jou opmerking op sloeg.

avatar van boerenpummel
Zeer indrukwekkende film.
Zeker een aanrader om nu te kopen.
Het sfeerbeeld van de film (zeer grauw) past perfect bij het tijdsbeeld van de Tweede Wereldoorlog. De acteurs, die ik allemaal niet kende, spelen echt fantastisch en ook zeer ingetogen. Het verhaal sleept je mee tot een een einde wat nog wel even bijblijft.

Voor nu 4*
Maar er zit zeker meer in.

avatar van kort0235
Wat een boeiende realistische film van Melville is dit weer! Vanmiddag gehuurd en meteen gekeken. (Ik zit/lig toch met een verstuikte enkel enkele dagen op de bank). Na Le samourai, Un flic, Le Cercle Rouge en Bob le Flambeur is dit mijn 5e film van Jean-Pierre Melville. En die man is een geweldenaar en nu al één van mijn favoriete regisseurs. Ik ga deze film zeker kopen nu hij niet al te duur in Nederland te koop is. En elke filmliefhebber hoort deze film te zien. Je zult er geen spijt van hebben.
Prachtig en grauw in beeld gebracht passend bij deze film. En topacteurs Lino Ventura, Simone Signoret en anderen.
Zonder aarzelen geef ik deze film een welgemeende 5.0*!!

avatar van SilverGun
Ik ga deze film zeker kopen nu hij niet al te duur in Nederland te koop is.

6,99 bij Mediamarkt.

avatar van kort0235
Dank je SilverGun, die ga ik zo spoedig mogelijk kopen bij MediaMarkt Arnhem. Is dat de gerestaureerde versie van StudioCanal?

yups

avatar van kort0235
Ik heb hem gekocht bij Media Markt voor inderdaad 6.99. Geen geld voor zo' n fantastische film!

avatar van Richard1189
Ja kort0235, een geweldige filmmaker: ben ik helemaal mee eens. Jammer dat zijn productie niet zo groot is geweest, zijn films zo moeilijk te krijgen zijn en ook nog weinig gedraaid worden. Zelf zag ik 'L'Armée des Ombres' in 1985 en dat maakte toen een verpletterende indruk op me. Lino Ventura speelde weer een rotsvaste rol. Deze rol moet hij ook bedoeld hebben toen hij ooit zei, dat als de personages die hij in 30 jaar cinema gespeeld had nu voor hem langs zouden lopen, hij ze allen zonder schaamte een hand zou kunnen geven.
En nu wil ik de film opnieuw zien; merci SilverGun, morgen naar de winkel.
Melville had trouwens wel wat met het verzet: onder deze naam vocht hij in WOII in het vreemdelingenlegioen en het franse verzet. Een ode aan de schrijver van Moby Dick, Herman Melville. Zijn echte naam was Grumbach.

Ramon K
Sterkste scene vind ik de scene met Ventura in de executietunnel. Niet alleen een spannende ontsnappingsscene, maar ook een briljante psychologische scene met een voice-over van Ventura die ons een kijkje in zijn gedachten gunt, de dood al accepterend

Zo'n soort mijmerende diepgang in de personages van Melville geven zijn films immer dat beetje extra. Goede film. 4*

In een zeer sobere en een heel mooie stijl zie ik een grandioze film aan mijn ogen voorbij trekken, over verzetstrijders die met weemoed kijken naar de gebeurtenissen waar zij deel van maken zonder dat ze er echt controle over hebben. Naar mijn mening (ik kan me vergissen ben pas 34) een zeer realistische film over een onderwerp uit WO II zeker meer als Soldaat van Oranje of Zwartboek.

FisherKing
Het verzet in Frankrijk, wat ook uit deze film blijkt, had veel meer structuur, in de vorm van cellen, dan in Nederland.

Daardoor ook vele malen succesvoller dan het Nederlandse verzet, waar niemand echt een voortouw nam.

Zondermeer een erg goede film.
Wel een heel trieste en deprimerende film, die weinig hoop geeft. Ik vond het vaak erg moeilijk om naar te kijken. Beangstigend. Het eindigt ook erg wrang.
Ik had erg moeite met de grauwe kleurtinten. Versterkt het toch al loodzware verhaal, maar ik vond het wat TE.

Ik moest erg wennen aan het hoofd van Lino Ventura. Wat een raar spitting image hoofd heeft die man. Hij speelt erg goed, dat zeker. Heel aparte acteur, maar dat komt wellicht voornamelijk door z'n uiterlijk.
Paul Meurisse is een charismatische baas. Kleine maar bijzondere rol. Erg mooie en 'geloofwaardige' rol.
Het meest onder de indruk was ik van Simone Signoret. Zo'n krachtige uitstraling. Ze hoeft geen woord te zeggen en je bent al geboeid.
Oh ja, ook leuk om de vader van Vincent Cassel te zien spelen.

Geen film die ik gauw nog eens wil zien. Komt in het rijtje met Idi i Smotri. Hoewel laatstgenoemde 10x gruwelijker is, vind ik de sfeer in Armée des Ombres bijna net zo deprimerend.
Ruime 3,5 sterren.

avatar van brucecampbell
MAGISTRALE film met uitzonderlijke acteerprestaties!
Ik ben ook wel blij te zien dat de duitsers DUITS spreken ipv engels zoals in bijna alle hollywoodproducties!

avatar van kort0235
Helemaal met je eens, brucecampbell !!! Een MAGISTRALE regisseur, die helaas maar te weinig films heeft gemaakt.
Overigens, L'armee des ombres is de enige van Melville die in Nederland met Ned. subs is uitgegeven!
EEN SCHANDE!

avatar van NarcissusBladsp.
Mijn eerste Melville en dat beviel me zeker. Inderdaad een sober verslag, maar hélaas ook een eenzijdig verslag van het Franse verzet. Ik bedoel wat nu de precies de activiteiten van het verzet waren....behalve het kat en muis spel met de Duitsers bleef een beetje onderbelicht. Er wordt veel door straten gelopen en met auto's 'gearresteerd' en gevlucht. Maar wat hun ondergrondse activieten voor doel hadden krijg je niet te zien. Maar misschien is dat de opzet van deze film. Jezelf geheim houden en zo nu en dan, als de kans daar is, na heel veel geduld een verzetsdaad verrichten......Het effect is wel dat je de gespannen sfeer en de harde consequenties van het in verzet zijn, heel duidelijk getoond worden......dit wordt versterkt door het rustige tempo van de film. Mooie muziek trouwens. 4*

ps: let op de meisjesachige witte sokjes van Simone en haar mooie doorleefde gezicht......

avatar van Wouters
waag je zeker aan meer films van Melville Narcissus, is aan jou zeker besteedt !

Aanraders: Le Cercle Rouge, Bob Le Flambeur, Le Samourai, Un Flic

avatar van NarcissusBladsp.
Dvd van Le Samourai heb ik handen gehad.....regio 1 levert wat technisch problemen op. En de prijs viel ook tegen. Maar ik hou die Melville in de gaten zeker weten. Goeie schrijver trouwens Herman Melville

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Visueel grauwe en sombere film maar teglijk ook zeer, zeer fraai om te aanschouwen. De kleuren lijken wel weg te zijn gezogen uit de beelden en geven de grimmige stemming van een land in oorlogstijd uitzonderllijk treffend weer. Ook de compesitie van de beelden spreekt voor een regisseur die zijn zaakje goed uitdenkt. De veelal mooi uitgebalanceerde beelden lijken geen grammetje vet te veel aan het lijf te hebben alles lijkt functioneel en overdacht. Visueel is dit een van de mooiste films die ik de laatste tijd heb mogen zien daarnaast kent de film enkele ijzingwekkende scenes die psychologisch behoorlijk diep gaan en inktzwart zijn. Echter wordt deze nagenoege perfectie verstoort door zaken uit het plot die mij niet lekker zitten. Misschien is er best een redelijk verklaring voor maar nu bijna een week verder komen bepaalde zaken me nog steeds als wat vreemd over.

Ten eerste vind ik het vreemd dat een verzet zo te werk kan gaan, bijna alle leden van het verzet sneuvelen of worden door de eigen gelederen geëxecuteerd daartegenover staat dat er in de hele film maar geloof ik 1 dode duitser te zien is. Lijkt me niet de meest efficiënte manier van werken als je de strijd wil winnen. Maar goed dit kritiekpunt kan ikzelf nog wel door de vingers zien want misschien wil Melville wel een heel ander verhaal vertellen, over de constante druk waaronder de leden moeten opereren, over de persoonlijke offers die gemaakt worden.

Maar dan nog, heel eigenaardig vond ik dat de film notabene begint met Gerbier die naar het gevang wordt gebracht, hij ontsnapt en vermoord daarbij zelfs een duitse soldaat. Je zou zeggen dat Gerbier dus zeker bekend moet zijn bij de bezetter en dat hij dat zelf en de andere van het verzet dat ook moeten weten. Echter driekwart van de film gaat Gerbier gewoon z'n gang en dan plotseling door het zien van een fotootje wordt ontdekt dat hij gezocht wordt en is er een hoop paniek in de tent en willen de andere leden dat hij onderduikt. Beetje vreemde ontwikkeling.

Iets anders waar ik niet de vinger op kan leggen is het verraad van Jardie. Waarom verraad hij zijn eigen kameraden en zelfs zijn eigen broer? Dit kwam voor mij totaal out of the blue en zonder enige motivatie en dat terwijl dit een belangrijk keerpunt is in de film.

Toch is L' Armee des Ombres een zeer indrukwekkende film die de kijker nergens een beetje lucht of ontsnapping gunt wat dat betreft is de boodschap en het thema perfect verweven met de film. Ik zit een beetje in m'n maag met bepaalde punten (met name uit het plot) waardoor de film nu niet hoger komt dan een goede 4* Maar mijn interesse in Melville als regisseur is zeer zeker gewekt. Op naar de volgende!

Madecineman schreef:

Aha, alweer een fan van Melville!!! Al zijn films zijn indrukwekkend, vooral Le Samourai, Le Cercle Rouge en Un Flic !!