Ben-Hur (1959)

2009 stemmen

Avontuur / Historisch

geregisseerd door William Wyler
met Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet

Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.

Prachtige film. Prachtig verhaal. Mooi gespeeld. Een waar Meesterwerk van die tijd! Mensen die deze film niet mooi vinden hebben geen smaakt. 0,0 smaak. De film vertelt een verhaal.

avatar van Brix
Vanavond sluit de mooiste bioscoop van Limburg (en verder) Royal Theater Heerlen, zijn deuren.
Als laatste film draait er Ben-Hur !
Naar mijn mening een waardige afsluiter.
Deze film heb ik daar vroeger vaak gezien.
Mag ik ook nu zeker niet missen...

avatar van aspro
Brix schreef:
Als laatste film draait er Ben-Hur !
Naar mijn mening een waardige afsluiter.
Deze film heb ik daar vroeger vaak gezien.
Mag ik ook nu zeker niet missen...

Ben er vaak genoeg geweest om mijn collega's filmoprateurs op te zoeken,en het is zeker waar ik vond dat het mooiste theater van heel limburg 2projectoren Philips DP70.
konden zowel 35MM als 70MM film vertoond worden.
heel,heel erg jammer

avatar van Brix
Weer geweldig genoten van de film, en nu op 70mm formaat in de bioscoop.
Dat is toch wel even wat anders dan op een flatscreen TV.

Bij de wagenrace zat ik verdorie weer op het puntje van mijn bioscoopfauteuil.
Dat blijft toch indrukwekkend.
Ongeëvenaard ook tot op de dag van vandaag.

De vertoonde filmkopie was overigens puntgaaf, dat had ik niet echt verwacht.

Na afloop van de voorstelling was er applaus van het volledige publiek.
Ook bedoeld als bedankje aan directie en personeel van het theater neem ik aan.
Het mijne tenminste wel.

avatar van dvdfreak123
Goeie film. Heston speelt goed als Juda Ben Hur. Moet zeggen ziet er allemaal nog echt goed uit voor zijn tijd. En film geeft beetje drama, actie, romantiek alles wat een film nodig geeft . Is natuurlijk wel echt een lange film. Maar verveeld nergens echt. Toch echt een klassieker.

avatar van rcuppen79
Eén van de beste films uit z'n genre. Charlton Heston is uitstekend als de titelfiguur en draagt de film op z’n brede schouders. Hij kreeg hiervoor terecht een oscar. Ben-Hur zal altijd bekend staan om z’n record-aantal van maar liefst 11 oscars (een record dat inmiddels wel is geëvenaard, maar nog steeds niet is verbroken).

Ondanks dat de film ruim 3,5 uur duurt, is ze nergens langdradig of saai en dat is toch wel de verdienste van het uitstekende script, de goede vertolkingen en de visuele pracht en praal.

Ik had 5 sterren gegeven, ware het niet dat deze film net iets teveel scènes van de stomme versie uit 1925 rechtstreeks heeft gekopieerd. Die versie vind ik dan ook net iets beter, maar is tegenwoordig door het ontbreken van geluid (en kleur) behoorlijk gedateerd.

De film vorige week gekocht op blu-ray (50th aniversary versie) bij Mediamarkt voor 10 euro. Hij past niet eens op 1 blu-ray disc. In totaal ruim 3,5 uur kijkverbazing. Ongelooflijk, hoe prachtig scherp men het beeld van deze film heeft gerestaureerd. Kosten noch moeite lijken gespaard. 3,5 uur lijkt lang, maar de vaart en de spanning van de film vond ik goed en hij was al weer afgelopen voor ik het wist. Een aanrader!

avatar van MovieMind
"Golden Oldie"

Uitstekende klassieker die ook in deze tijd nog sterk in zijn schoenen staat.
Een avonturenfilm met een geweldige cast en een prachtig verhaal.

"Aanrader"

avatar van tommykonijn
Ben-Hur is één van die klassiekers die je als filmliefhebber gezien moet hebben. Ik heb de film in diverse toplijsten zien opduiken en ook in de winkel heb ik hem meermaals zien liggen, maar ik heb hem altijd vermeden. Het behoorlijke speelduur was daarvan de voornaamste reden. Altijd een mooi dilemma waar ik mee worstel: films met een lang speelduur vind ik meestal het beste, maar het duurt wel altijd even eer ik daadwerkelijk besluit de betreffende film te gaan kijken.

Wederom blijkt dat aarzelen nergens voor nodig te zijn. De film gaat ruim over de drie uur heen, maar ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik me verveeld heb. Hoogstens lijkt het in het begin wat langzaam op gang te komen, maar dat is logisch, gezien uitgebreid de tijd wordt genomen om het verhaal te vertellen. Het duurt echter niet lang of Ben-Hur ontpopt zich tot een waar epos.

Wat opvalt zijn de ronduit sublieme decors. De achtergronden zien er meermaals uit alsof ze van de hand van een kunstenaar uit de renaissance zijn. Schilderachtig, maar onwijs mooi en realistisch. Sowieso is er zichtbaar veel aandacht besteed aan de vormgeving van deze film. De prachtige, gedetailleerde kostuums zijn hier ook een voorbeeld van. De film bevat daarnaast overtuigend acteerwerk, van onder meer Charlton Heston en Stephen Boyd, en een mooie film score. Verder is het genieten van een aantal erg gave scènes, waarvan de wagenrace de meest memorabele is. Deze is echt op een geweldige wijze geschoten. Mening moderne Hollywoodfilm kan daar nog een puntje aan zuigen. Ook de omstandigheden op het slavenschip en aansluitend de slag op zee zagen er uitmuntend uit.

Het knappe aan Ben-Hur is, zoals ik al eerder vermeldde, dat het eigenlijk nergens verveelt. Het is een erg lang verhaal en er gebeurt ontzettend veel, maar het is mooi om te zien dat alles ook weer in zekere zin samenhangt. Het is echt één geheel, want ik kan niets noemen dat overbodig op me overkwam. Het is een film waar je rustig de tijd voor moet nemen. Als je dat doet, is het een en al genieten van al het moois dat deze klassieker te bieden heeft.

avatar van mjk87
Grootste film, maar geen heel goede film. Wel één die ik graag eens wilde zien en een lege Paasmaandag is een uitstekende gelegenheid om er eens rustig voor te gaan zitten. Ik kan heel wat kritiek hier op geven (en zal dat ook wel aanstippen) maar toch zijn het de oprechtheid en zelfverzekerdheid van de makers die de film toch het aanzien waard maken. Je ziet dat men serieus is, en je gaat erin mee.

De inhoud is vrij sterk en men neemt daar 3,5 uur de tijd voor. En toch had ik al tijdens de film - en helemaal daarna- het idee slechts de helft gezien te hebben. De vriendschap (en vervolgens vijandschap) tussen Hur en Messala bijvoorbeeld wordt nooit echt goed gebracht. Dat ligt aan twee zaken. Ten eerste wordt er veel te weinig tijd gegeven aan de twee en hun onderlinge relatie. Ze ontmoeten elkaar tweemaal en hebben dan al ruzie. En daarnaast het acteerwerk van Heston dat veel te stijf is. Dat hij zonder humor speelt, dat is prima, maar meer flair had wel gemogen. Hij is eigenlijk nergens geloofwaardig en weet mij als kijker niet mee te nemen. Niet in het begin en nergens verderop, terwijl zijn persoon nu juist zo interessant is. Ergens deed deze film me denken aan het geweldige Lawrence of Arabia. Door de locatie, door de overture en entr'acte, de arabieren die langskomen, de veelal Britse acteurs, de grootsheid en de helblauwe ogen van de hoofdrolspeler. Maar waar Lean en O 'Toole het centrale conflict pakken en daaromheen een epos bouwen, daar is deze Ben-Hur vooral plotgedreven en worden thema's en inhoud daarbij gepakt. Je krijgt dus een film die inhoudelijk nergens overtuigt. Niet in thema's en dus ook niet in de relatie tussen Hur en Messala of in de persoon Hur.

En die relatie moet dus het hart van de film zijn, en hoe geweldige sommige scènes ook zijn, dat komt nooit meer goed als die centrale relatie niet goed wordt weergegeven. Ook de scènes in Rome zijn wel erg karig terwijl Hur daar blijkbaar wel een ontwikkeling heeft doorgemaakt en een tijd heeft doorgebracht. En dat slot rond Christus' kruisiging past er wat mij betreft helemaal niet bij. De film lijkt daar nooit heen te gaan en aan het eind is het mij nog niet duidelijk wat men nu wil zeggen. Hur de jood is een christen geworden? Allicht, maar wat heeft die drie uur daarvoor er dan mee te maken? En waarom überhaupt?

Maar uiteindelijk vermaakt de film wel. Het duurt ruim 215 minuten, inclusief minutenlange overture en entre'acte, maar verveelt nooit. Geen scènes duurt te lang, geen onnodig moment zit erin en je hebt het idee nog ruim anderhalf uur te missen. De decors (zij het soms overduidelijk uit de studio) zijn indrukwekkend net als de massaliteit, iets dat nog altijd veel meer indruk maakt dan al dat cgi-geweld van tegenwoordig (al heeft dat ook weer zijn voordelen). De muziek is prima zij het niet memorabel en het ziet er allemaal verrassend fris en modern uit, al is het ook niet zo dat er echt geweldig camerawerk in zit. Ja, rond de wagenrace en dan vooral bij het opkomen van de paarden, dan ineens glijdt en beweegt de camera wel mooi en geeft dat een bepaalde grandeur aan het geheel. Maar verder is het vooral degelijk. Buiten dat is de race zelf wel echt een huzarenstukje en is ook nu anno 2016 nog steeds erg overtuigend. Ook de scènes bij de galeischepen of de parades in Rome of Jeruzalem zijn niet minder dan spectaculair en raken mij wel.

Al met al heb ik me best zo Tweede Paasdag weten te vermaken, maar als film als geheel heeft het geen indruk achtergelaten. 3,0*.

avatar van Flavio
Als je aan een willekeurige filmliefhebber vraagt 5 echte klassiekers te noemen is de kans groot dat Ben Hur daarbij zit. Hollywood op zijn best: groots en meeslepend. Toch ben ik niet onverdeeld enthousiast- ik vond met name de religieuze boodschap die in het verhaal verweven zit wat afleiden van het interessante deel, de vriendschap (en vijandschap) tussen Ben Hur en Messala. Zoals hierboven al goed verwoord wordt die niet echt goed uitgewerkt, ik had liever meer Messala en Ben Hur gezien en wat minder Ben Hur op zoek naar zijn moeder en zus. Toen Messala stierf was ik dan ook oprecht verbaasd dat er nog een kleine 3 kwartier te gaan was.

Het einde dat de twee vrouwen wonderbaarlijk genazen vond ik eerlijk gezegd ook erg ongeloofwaardig. Een al te letterlijk wonder had deze film m.i. niet nodig.

Tenslotte toch nog wat over de paardenrace die door iedereen (terecht) wordt geroemd: die is toch wel echt spectaculair. Wel af en toe wat versnelde beelden maar erg indrukwekkend- moet al helemaal sensationeel geweest zijn toen hij in de bioscoop draaide bijna 60 jaar geleden.

avatar van 93.9
Even tijd voor maken.
Heb 'm in 2 dagen gekeken.
Op mijn DVD staat ie op beide kanten van een DVD. Had ik nog niet eerder meegemaakt.
Over de film kan ik alleen maar lof hebben. Prachtige uitgewerkte scenes. Nergens de makkelijkste weg gekozen, zoals tegenwoordig wel gebeurd. Tegenwoordig wordt vaak gekeken, kan het ook goedkoper? Hier wordt alles uit de kast gehaald. 4 sterren

avatar van John Milton
Hoort dat niet bij die andere versie

avatar van blurp194
Iconisch.

Waarbij de race natuurlijk al helemaal de titel meest iconische filmscene ooit verdient - wie heeft 'm niet ooit eens gezien, of wie kent niet de verwijzing van de wielen van de valsspelende Messala. Geniaal qua concept, en enorm meeslepend in beeld gebracht - en met enorme durf, vakmanschap en enorme inzet van echte paarden en echt mensen, in onvoorstelbaar grote decors, en niks uit de computer. Kom daar tegenwoordig nog eens om.

En al even geniaal is het verhaal - een verkorte en versimpelde versie van het boek van Lew Wallace, een enorme bestseller indertijd, en zelfs door de toenmalige paus gezegend. Niet verwonderlijk, want het brengt het verhaal van Ben-Hur verweven met dat van Jezus op een bijzonder sterke en meeslepende manier - en zelfs zo dat ik als overtuigde agnost me er niet aan erger, maar juist de neiging heb om rondom Pasen precies deze film te willen zien. Wellicht omdat naast het christelijke deel van het verhaal andere symboliek een misschien nog grotere rol speelt - eer, trouw, onrecht, en de leegheid van wraak. Toch gaat het natuurlijk in eerste aanzet over de bijbel - en niet om de relatie tussen Ben-Hur en Messala, dat is maar bijzaak om het 'echte' verhaal aan op te hangen.

In de cast is het natuurlijk vooral Charlton Heston die de aandacht trekt. Geen onbekende in het genre, en met zijn wat rare bakkes wellicht precies goed gecast om het nogal onverzettelijke karakter van Ben-Hur in te vullen. Nogal beperkt als acteur waarschijnlijk, maar er wordt ook niet precies een heel groot beroep op diepgaande method acting gedaan, het karakter van Ben-Hur blijft tenslotte nogal plat. Gewoon even de held spelen, en dat kon de man echt wel.

Verder eigenlijk weinig bekende namen in de cast. Wel een heel grote cast - 50000 acteurs en extra's, en 365 rollen met tekst. Absurd veel voor de begrippen van nu... en een leuk slim trucje dat Wyler er in gevlochten heeft om het onderscheid te maken, de Romeinen waren meest Britse acteurs, terwijl de Joodse rollen door Amerikanen gespeeld werden. Waarmee je onbewust via een subtiel verschil in accent de sympathie aan de goede kant zou moeten krijgen, als je dat uit het verhaal al niet zou opdoen.

Verder is alles eigenlijk over the top groot, meeslepend groots en voor de huidige begrippen overdreven. De arena waar de race speelt is opgenomen in een set die door duizend man gebouwd is - en daar hadden ze een jaar voor nodig. Er zijn 200 kamelen en 2500 paarden gebruikt. Het budget was toendertijd het grootste ooit - en de marketingcampagne was bijna even duur. En de speelduur is al even groots, met meer dan drie en een half uur. Toch voelt het nergens aan als langdradig, en als je de samenvatting het boek er bij pakt blijkt er zelfs nog behoorlijk wat uit het verhaal gesnoeid te zijn.

Sowieso is dit soort productie nu haast ondenkbaar, de grootsheid van de visie die uit veel van de epische films uit de jaren 50 tot jaren 70 sprak is gesneuveld onder risicoavers management en economische belangen. Spijtig. Het record van 11 Oscars voor een enkele film zal ook wel niet worden gebroken.

avatar van AGE-411
Wow, dit had ik niet verwacht.

Het hoofdpersonage van de film lijkt Juda Ben-Hur te zijn. Dat blijft ook zo tot het laatste half uur, want dan krijgen we het - voor velen overbodige - gedeelte met Jezus Christus. Daar wordt echter al snel duidelijk dat niet Juda Ben-Hur het hoofdpersonage is, maar wel Christus zelf.

Juda Ben-Hur is de hele film op zoek naar verlossing voor het onrecht dat hem aangedaan is. “Revenge and hatred keeps me alive”. Wraak nemen op z’n vijand zal het slechte gevoel bij hem weg nemen.

Maar dan blijkt dat het slechte gevoel geen gevolg is van het onrecht dat hem aangedaan is, maar een gevolg is van de haat en wraak die hij koestert. Haat en wraak leiden niet tot verlossing, enkel het pad van Christus doet dat. Het pad van vergeving en liefde.

Op een gegeven moment krijgt hij z’n kans op wraak. Hij daagt z’n vijand uit, en die komt daarbij om het leven. Verlossing zou je denken? Hij blijft echter een verbitterd en wraaklustig man, en dat straalt af op z’n omgeving.
In eerste instantie wil Juda ook niet weten van verlossing, maar wanneer hij later in Christus de man herkent die hem jaren tevoren van uitdroging behoedde is hij toch nieuwsgierig.
Wanneer hij Christus op het kruis ziet sterven beseft hij dat het ook anders kan. Jezus stierf voor onze zonden. Geloven in z’n bloed dat voor ons werd vergoten - duidelijk zichtbaar op het einde van de film - is het pad naar de verlossing.

Juda gaf dat op het einde ook te kennen: “And I felt His voice take the sword out of my hands”

In de scenes met Christus is Zijn gelaat niet te zien. Een uitstekende keuze, want dat zet die scenes net enorm veel kracht bij. De beste scene van de film is diegene waar Christus Juda te drinken geeft.
Ik snap nu ook waarom moslims het gelaat van hun Profeet niet afgebeeld willen zien.

Ondanks de zware lading toch geen volle score. Het genezen van de melaatsen had voor mij niet gehoeven. Dat sluit het verhaal een beetje in mineur af. Ook het hele liefdesverhaaltje was niet echt nodig, maar het stoorde ook niet echt. (En geloof mij, ik stoor mij snel aan zulks )
Maar dat weegt natuurlijk allemaal niet op tegenover de 220 minuten klasse.

Want de film is ook goed aangekleed. Sommige massascenes zijn echt indrukwekkend. Je moet echt eens goed letten op de details.
De soundtrack is ook prachtig. “Parade of the Charioteers” mag zich gerust meten met de beste stukjes filmmuziek ooit gemaakt.
Alles bijeen een zeer sterke film.

Een bijzonder spirituele ervaring.

avatar van Boneka
Wat is er niet een mooier moment om Ben Hur rond de paasdagen te bekijken en wel op Goede Vrijdag! Wie de betekenis van Pasen nog steeds niet kent zou de film rond deze dagen best mogen bekijken. Ik heb hem al vele malen gezien en nu op een wat groter tv scherm. Ziet er nog indrukwekkende uit en met de uitstekende blu ray kleuren spat het geheel er nog steeds vanaf. Moet alleen zeggen dat de bootjes er misschien wat nep uit zien, maar ja we hebben het over een film van 1959.

De opbouw van Ben Hur vind ik nog altijd meesterlijk en zowat alles komt naar voren. De prachtige dialogen, kostuums, aankleding, spanning en spektakel, vleugje romantiek, drama en het christusverhaal. Kan dit allemaal in 4 uur? Ja zeg ik dan volmondig. Het lepra gedeelte vond ik dan ook zeker een "mooi" moment tussen al het geweld. Een moment van rust. Moet zeggen er wordt weinig gebeden als het thema van Jezus langs komt. Wat trouwens opvalt is dat je Jezus nooit in zijn gezicht ziet. Zelfs strak van voren na de berechting zien we een zwarte veeg. Daar zal vast een reden voor zijn.

Het is ook een film van details. Naast dat het er allemaal schitterend uitziet (soms te protserig), blijf ik het moment mooi vinden dat bij donder en bliksem de lichtflits in de plas regenwater het Christusbeeld aan het kruis tevoorschijn komt. Het is nog geen seconde, maar tot het laatst is deze bijzondere film tot in de puntjes verzorgd.

Van de hele cast is natuurlijk weinig meer over op wat bijzondere namen zoals Esther gespeeld door Haya Harareet (geboren in Palestina). Ze wordt in september alweer 86 jaar oud. De camerabeelden die op haar zijn belicht zijn voor mij nog steeds meesterlijk gemaakt. Uitstekend gespeeld en misschien wel de beste rol in deze film.

Ben Hur blijft voor mij een masterpiece. Een klassieker pur sang!

avatar van aspro
gisteren voor de zoveelste keer gekeken op Blu-Ray het is en blijft voor mij een van de beste films aller tijden.
met een speelduur van 223 minuten bijna 3uur en 3kwartier

avatar van Dievegge
Het grootste spektakelepos van het oude Hollywood volgt vier leeftijdsgenoten met een verschillende achtergrond: de Judeeër Judah Ben-Hur, de Romein Massala, de geboren slavin Esther en de Galileeër Jezus. Het werd gemaakt met de technieken van die tijd: compositiebeelden met geschilderde achtergrond, sets in de Cinecittà, duizenden figuranten. De zeeslag ziet er nep uit, maar de wagenrace blijft adembenemend. Spectaculair is hoe Charlton Heston voorwaarts uit z'n wagentje geslingerd wordt en er terug in klimt. Naar verluidt stond dat niet in het script. Het is mooi gemonteerd, met de reacties van het publiek, waaronder prefect Pontius Pilatus.

Judah en Messala waren jeugdvrienden, maar onder de Romeinse bezetting kiezen ze het tegenovergestelde kamp. Er zit een homoseksuele ondertoon in hun verhouding. Je ziet hen met blote schouders en atletisch bovenlichaam. Ze kijken elkaar diep in de ogen. Het speerwerpen bij hun eerste ontmoeting kun je freudiaans interpreteren, net als de penetratie tijdens de wagenrace. Hun haat-liefdeverhouding staat centraal.

In zo'n historisch drama schemeren hedendaagse opvattingen door, zoals het afkeuren van slavernij en antisemitisme. De religieuze boodschap zal er bij een modern publiek moeilijker in gaan. Er worden letterlijk melaatsen genezen. Daarnaast is er echter de diepere boodschap van geweldloosheid. Judah is aanvankelijk op wraak uit, maar komt tot de conclusie dat zachte macht en vergiffenis krachtiger zijn.

Esther, gespeeld door de Israëlische Haya Harareet, staat symbool voor zuiverheid. Dat wordt benadrukt door het licht op haar gezicht te laten vallen. De tegenstelling tussen goed en kwaad wordt weergegeven door licht en donker. Het is niet toevallig dat Judah met witte paarden rijdt en Messala met zwarte.

De muziek van Miklós Rózsa roept afwisselend een heroïsche en een romantische sfeer op. Er zit ook een oriëntaals element in. Een terugkerend motief klinkt elke keer wanneer Christus in beeld komt, of althans zijn achterhoofd.

avatar van Duke Nukem
Beslist één van de beste films ooit gemaakt! Charlton Heston is perfect voor deze rol. Ik heb Ben-Hur in de cinema mogen aanschouwen en dit was toch een film om nooit meer te vergeten. Ik leefde helemaal mee met het avontuur. Het moment waarop niemand minder dan Jezus Christus hem vol medeleven water aanbiedt gaf mij gewoon kippenvel!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ben-Hur is een film met vele lagen. Zowel een theatraal drama als een blockbuster avant la lêttre. Een actiefilm en een christelijk verhaal. Een film vol romantiek, drama en actie. Ben-Hur is de beste film over Christus zonder Christus zelf centraal te zetten. De sterkte van het verhaal en net omdat dit de rode draad is van de film, ben ik wat terughoudend naar andere verfilmingen van dit verhaal.

We volgen Ben-Hur in Judea, ten tijde van Jezus en het verzet van de joden tegen de Romeinen. Op verschillende momenten komt Jezus ook mee in beeld, telkens met de link naar het verhaal van Ben-Hur. Maar de man is niet zomaar een achtergrondfiguur, maar ook cruciaal voor het verhaal. Ben-Hur is net als Jezus een jood die zich verzet tegen de Romeinen. Ben-Hur wordt vooral gezien als medeplichtige, alhoewel hij zich eerst niet bezig hield met het actieve verzet. Maar hij is wel solidair en wenst geen partij te kiezen, waardoor hij in de ogen van z'n Romeinse vriend Messala even schuldig is.

Het leven van Juda Ben Hur staat in teken van wraak. Niet alleen door de straf die Messala hem opgelegd heeft, maar vooral om dat zijn moeder en zus mee gestraft zijn en misschien wel dood. Het verhaal van Jezus is hierin belangrijk. Na het overlijden van Messala beseft hij dat de dood van zijn vijand niets heeft opgelost. Wraak is dus geen oplossing, maar wel geloof. Het geloof dat God voor gerechtigheid zorgt. Als Jezus sterft, neemt hij de zonden van de mensen tot zich en dus ook van Ben Hur die op wraak uit was. Waardoor zijn moeder en zus weer gezond zijn. Na de dood van Jezus is Ben Hur bekeert tot christen.

Naast die religieuze thematiek is Ben Hur ook een blockbuster met epische scènes. Het is groots en William Wyler maakt van de film een ware klassieker. Je vergeet dat dit ook een remake is, hij maakt van de 1959 een 'originele' film. Buiten de zeeslag, die ondertussen gedateerd is, zijn de andere scènes nog even indrukwekkend. De galei, de wagenrenwedstrijd, de lijdensweg van Jezus, ... Maar ook de wat kleinere scènes. Het is allemaal heerlijk om te zien.

Met recht een topfilm, dat iets moet inboeten door enkele momenten die helaas verouderd zijn.

avatar van IH88
“Your eyes are full of hate, forty-one. That's good. Hate keeps a man alive. It gives him strength.”

Wat vooral opvalt aan Ben-Hur is de grootsheid van de film. Het verhaal, de indrukwekkende sets, de lange speelduur etc. William Wyler laat er geen gras over groeien en neemt de tijd om het verhaal van Judah Ben-Hur zo goed mogelijk te verfilmen. De bekendste scene is natuurlijk de paardenrace, en het is een scene die ongelooflijk veel werk, tijd en geld heeft gekost. Dat is er wel aan af te zien, en het is een scene die indruk blijft maken.

Heston is een uitstekende hoofdrolspeler en ondanks dat de lange speelduur zich op sommige momenten wel wreekt, zorgt Heston ervoor dat Judah Ben-Hur een interessant figuur blijft om te volgen. Over het einde is al veel gezegd en geschreven, en door de symboliek en Bijbelse allegorie zal dit altijd wel zo blijven. Iedereen kan er in ieder geval zijn eigen interpretatie aan geven.

avatar van Roger Thornhill
In haar jonge jaren had mijn moeder twee voorkeuren in de bioscoop : ze was dol op historische spektakelfilms, en ze had een hekel aan Charlton Heston.
        Die twee smaken gingen niet samen.
        Toen deze film eind jaren 60 een re-release in de bioscoop kreeg wilde mijn moeder hem toch nogmaals zien, en ik mocht mee. Ik herinner me dat ik ook een mooi uitgevoerd programmaboekje op A4-formaat van een pagina of 30 kreeg met informatie over de film, de ontstaansgeschiedenis en de cast, maar (zeg ik knarsetandend) dat boekje heb ik helaas niet meer.
        Van alle sword-and-sandal-spectacles uit de jaren 50 en 60 is Ben Hur de succesvolste (nog altijd nummer 14 op het lijstje van meest succesvolle films aller tijden in Amerika na inflatiecorrectie, één plaats boven bijvoorbeeld Avatar) en samen met Cecil B. DeMille's The ten commandments (ook al met Heston) misschien ook wel de beroemdste, hoewel qua reputatie inmiddels vermoedelijk voorbijgestreefd door Stanley Kubricks Spartacus.
        Een mega-onderneming resulterend in een film van extreme lengte die echter nergens aan de greep van de zeer ervaren regisseur ontglipt en daardoor eigenlijk de volle speelduur blijft boeien. Ongelooflijke sets en kostuums, kraakhelder camerawerk, krachtige dramatische muziek (hoewel er noch tijdens de eigenlijke wagenrace noch tijdens Messala's sterfscène verrassend genoeg ook maar één noot te horen is!), en een heerlijke rol van Hugh Griffith als de gewiekste sjeik Ildirim (die scène in de sportschool!), hoewel hij eigenlijk vrij weinig speeltijd krijgt en zijn rol niet echt een "resolution" of een eindpunt heeft. Ook de rest van de cast doet het uitstekend, met de even intense als knappe Stephen Boyd voorop, maar Charlton Heston is niet per definitie een genot om naar te kijken : zijn gekunstelde verbetenheid op momenten van zogenaamde woede of verbittering is niet altijd even overtuigend (het zal wel iets met mijn DNA te maken hebben). Ook de evidente maquettes bij de zeeslag en de matige achtergrondprojectie van de schepen op zee bij de scène met Heston en Jack Hawkins op het vlot doen wat knullig aan, zeker nu de DVD uit 2000 zo'n superbe en scherpe transfer bevat, maar daar stoor ik me verder niet aan. Al met al is dit een klassieker die na bijna 60 jaar nog opmerkelijk fris en strak aanvoelt.
        Als jongetje heb ik dit verhaal ook gelezen in de vorm van een Illustrated Classics-strip (wèl bewaard, nummer 78, prijs 90 cent of 12 frank), en het plaatje waarop de twee leproze en als mummies in windselen gewikkelde vrouwen achteruit deinzen (in die strip zelfs in een cel met een verzegelde deur) staat me nog altijd scherp voor de geest. Een gruwel die ik toch steeds opnieuw moest bekijken, net zoals je een pijnlijke kies toch steeds opnieuw éven met je tong moet beroeren. Ook in deze film heeft dat gegeven een grote visuele en emotionele impact.