• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.056 gebruikers
  • 9.374.212 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ben-Hur (1959)

Avontuur / Historisch | 212 minuten
3,80 2.147 stemmen

Genre: Avontuur / Historisch

Speelduur: 212 minuten

Alternatieve titels: Ben Hur / Ben-Hur: A Tale of the Christ

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: William Wyler

Met onder meer: Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet

IMDb beoordeling: 8,1 (269.224)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ben-Hur

"The entertainment experience of a lifetime!"

Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Yekezzez

Yekezzez

  • 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Hoe het bij mij bekend staat is het volgende:

Hoge geestelijke Joden (term ben ik kwijt) hebben aangedrongen op vervolg van Jezus. Hij had 'rare' denkbeelden, zoals het verkondigen de zoon van God te zijn. Hij is door de Romeinen op gepakt, omdat zij de bevelhebbers in dat gebied waren. De romeinen waren het eigenlijk niet eens met de veroordeling. Ze dachten een slimme zet te doen om de onschuldige Jezus naast een zware crimineel te zetten en het (joodse) volk te laten bepalen wie van de twee vrijgelaten zou worden.

Wie schuldig is aan de kruisiging laat ik maar even in het midden.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Yekezzez schreef:

Hoe het bij mij bekend staat is het volgende:

Hoge geestelijke Joden (term ben ik kwijt) hebben aangedrongen op vervolg van Jezus. Hij had 'rare' denkbeelden, zoals het verkondigen de zoon van God te zijn. Hij is door de Romeinen op gepakt, omdat zij de bevelhebbers in dat gebied waren. De romeinen waren het eigenlijk niet eens met de veroordeling. Ze dachten een slimme zet te doen om de onschuldige Jezus naast een zware crimineel te zetten en het (joodse) volk te laten bepalen wie van de twee vrijgelaten zou worden.

Wie schuldig is aan de kruisiging laat ik maar even in het midden.

Pontius Pilatus waste zijn handen idd in onschuld door het volk 'dan maar' te laten bepalen over Jezus' lot.

De Hoge Geestelijke Joden waren de Farizeeers BTW


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik kan van harte Vangelo Secondo Matteo, Il

aanbevelen dan.

P.P. maakte het niet uit, liet de joden zelf kiezen. Introduceerde een dief Barabas genaamd en vroeg wie van de twee dan moest sterven. Het (joodse) volk scandeerde de naam van Jezus. (althans volgens de diverse overleveringen want ik was er zelf niet bij)


avatar van pinky

pinky

  • 373 berichten
  • 1999 stemmen

Zoals ik het me herinner had die Romein een vreselijk spraakgebrek en het publiek lag natuurlijk helemaal in een deuk. Ik weet niet meer precies op welke bladzij dat stond. En op het eind kwam er een vliegende schotel overvliegen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

pinky schreef:

Zoals ik het me herinner had die Romein een vreselijk spraakgebrek en het publiek lag natuurlijk helemaal in een deuk. Ik weet niet meer precies op welke bladzij dat stond. En op het eind kwam er een vliegende schotel overvliegen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Ga ff in een hoekje zitten en schaam je diep door zulke opmerkingen te plaatsen


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5828 stemmen

pinky schreef:

Zoals ik het me herinner had die Romein een vreselijk spraakgebrek en het publiek lag natuurlijk helemaal in een deuk. Ik weet niet meer precies op welke bladzij dat stond. En op het eind kwam er een vliegende schotel overvliegen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

ga even in een hoekje zitten en bedenk meer van zulke opmerkingen


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3281 stemmen

De Knip schreef:

Ga ff in een hoekje zitten en schaam je diep door zulke opmerkingen te plaatsen

Dat van die vliegende schotel is echt gebeurd hoor, alleen heette Jezus natuurlijk Brian.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Dat van die vliegende schotel is echt gebeurd hoor, alleen heette Jezus natuurlijk Brian.

[schaamrood on] hell yeah, had ie ook maar een knipoog moeten zetten. [/schaamrood off]


avatar van GerwinF

GerwinF

  • 1643 berichten
  • 0 stemmen

pinky schreef:

Zoals ik het me herinner had die Romein een vreselijk spraakgebrek en het publiek lag natuurlijk helemaal in een deuk. Ik weet niet meer precies op welke bladzij dat stond. En op het eind kwam er een vliegende schotel overvliegen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Ben je nou niet erg in de war met Life Of Brian (Bwian!) ?


avatar van pinky

pinky

  • 373 berichten
  • 1999 stemmen

Ik dacht al: een Monty Python film uit '59?


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

gandalf schreef:

Ik heb de film lang geleden eens gezien en kan me niet meer herinneren dat dit gezegd wordt.

Je ziet in de film dat de Romeinen Jezus kruisigen en de Joden het allemaal erg zielig vinden en er tegen zijn.

gandalf schreef:

Maar voor de duidelijkheid: Jezus is door de Romeinen aan het kruis gespijkerd (romeinse straf) en door een romeinse stadhouder veroordeeld.

Zoals kos al zei, de Joden worden beschuldigd van het kruisigen van Jezus.


avatar van automeneer

automeneer

  • 2 berichten
  • 101 stemmen

hij komt weer eens op tv

V8


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Dik 2 weken geleden was ie ook op de BBC te bewonderen


avatar van JayLunar

JayLunar

  • 748 berichten
  • 2961 stemmen

automeneer schreef:

hij komt weer eens op tv

V8

Nou, ik zou maar niet te vroeg juichen. Vorige keer zonden ze 'm fullscreen uit


avatar van Linda

Linda

  • 1336 berichten
  • 0 stemmen

Is er iemand die mij even wil uitleggen wat het precies inhoud als je Melaats bent?


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8850 stemmen

Da's een dodelijke, zeer besmettelijke ziekte. Je raakt er ook verminkt van.

-edit- maar dat snapte je waarschijnlijk al


avatar van Linda

Linda

  • 1336 berichten
  • 0 stemmen

Jeps zoiets dacht ik al . Ik vond ze er trouwens verre van schokkend uitzien, er was amper wat van die verminking te zien.


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

Eerste keer dat ik Ben-Hur zag was ik puber en niet bereid om er enige aandacht aan te schenken (hij werd me bovendien opgedrongen tijdens Maatschappijleer of Godsdienst, volgens mij). Vanavond dus maar eens een avondje ingeruimd voor de herkansing.
Wel, dit overkomt me niet vaak: drie uur lang stevende de film af op minstens een 4,5*, maar naar alle waarschijnlijkheid zelfs een 5* - om me na het laatste half uur met de handen in het haar te doen zitten over wat ik in godsnaam voor cijfer aan deze film moet toekennen.
Praktisch alles was in orde bij deze film: de muziek (onbeschijflijk mooie scène op de galei, waar de muziek het ritme aanneemt van de drums van degene die het tempo aangeeft), de realistische weergave van de geschiedenis, de dramatische ontwikkelingen (vriendschap, verraad, liefde, wraak), de decors, het acteerwerk, for-mi-dabel. Hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt: al even formidabel. Maar dan, in de ontknoping wordt op een naar mijn mening nogal storende manier de volledige lijdensweg van Christus, tot en met de kruisiging, erbij gesleept om het fictieve verhaal van Ben-Hur tot een happy end te leiden. In de scène waarin de duisternis invalt omdat Christus gestorven is, en Miriam en Tirzah genezen, voelde ik echt zoiets alsof mij vrolijk werd toegeroepen: "Halleluja! Jezus is morsdood, maar onze helden leven tenminste nog!". Sorry, maar het eerste woord wat me te binnen schoot was 'walgelijk'.
Dat een geweldige film in het laatste half uur toch nog op een middenmoterige 3,5* uitkomt had ik niet voor mogelijk gehouden.


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Linda schreef:

Is er iemand die mij even wil uitleggen wat het precies inhoud als je Melaats bent?

Wat ik altijd heb begrepen is dat Melaatsheid hetzelfde is als Lepra.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Yak schreef:
In de scène waarin de duisternis invalt omdat Christus gestorven is, en Miriam en Tirzah genezen, voelde ik echt zoiets alsof mij vrolijk werd toegeroepen: "Halleluja! Jezus is morsdood, maar onze helden leven tenminste nog!". Sorry, maar het eerste woord wat me te binnen schoot was 'walgelijk'.


Dat dacht ik bij het lezen van deze opmerking Daar gaat het toch ook om: Jezus stierf voor de mensheid/zonden?
Al heb je kennis van de bijbel, dan vind ik het nog een misplaatste opmerking. Of moet ik je opmerking anders interpreteren?


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

De Knip schreef:
Daar gaat het toch ook om: Jezus stierf voor de mensheid/zonden?
Al heb je kennis van de bijbel, dan vind ik het nog een misplaatste opmerking. Of moet ik je opmerking anders interpreteren?


Op de manier waarop het in Ben-Hur wordt getoond, wordt het lijden en sterven van Christus naar mijn mening echt smakeloos gebruikt. Christus stierf voor onze zonden, maar het besef dat wij zondaars zijn wordt noch in de film, noch door middel van de film in het werkelijke leven getoond. Hoezo is dat een misplaatste opmerking? Ik zeg toch niet dat ik er persoonlijk om sta te juichen dat ze Christus aan het kruis hebben genageld?


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Ik heb deze film al zo vaak gezien, maar ik blijf het toch een onwijs leuke film vinden. Ik vind het alleen wel jammer dat als hij op tv wordt uitgezonden, dat er dan ingekort wordt. Dat ze zoiets doen vind ik wel stom, want dat maakt de film minder leuk. Laatst zag ik ook dat ze bij once upon a tinme in the west hadden ingekort. Ik vroeg me ook af of dit nou de film is met de meeste oscars, dat zei mijn vader laatst maar ik ben er niet helemaal zeker van. Ik vind deze film 4.5 waard, maar alleen als hij niet is ingekort zoals op de tv-zenders. Alleen bij dvd weet je zeker dat je de volledige versie.


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Nick Kang schreef:

Ik vroeg me ook af of dit nou de film is met de meeste oscars, dat zei mijn vader laatst maar ik ben er niet helemaal zeker van.

Met 11 oscars verdient deze film inderdaad die titel. In 1998 werd dat record echter wel geëvenaard door Titanic.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Jammer dat het geëvenaard is door Titanic. Ik vind Ben-hur toch wel beter dan Titanic, maar volgens mij ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Ook als is het niet hetzelfde genre.


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen


avatar van John Doe

John Doe

  • 916 berichten
  • 2122 stemmen

Nick Kang schreef:

Jammer dat het geëvenaard is door Titanic. Ik vind Ben-hur toch wel beter dan Titanic, maar volgens mij ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Ook als is het niet hetzelfde genre.

Idd jammer jah, Ben Hur is van een andere/grotere historische waarde, Titanic is meer gebaseerd op romantiek.


avatar van ElMeroMero

ElMeroMero

  • 81 berichten
  • 262 stemmen

Het is verwonderlijk dat de Titanic niet tijdens het film zonk van al dat sentimentele gekwijl, dat, naarmate het dieptepunt naderde, een acceptabele acteerprestatie van DiCaprio het water aan de lippen zette. (Oei, wel veel woordgrapjes in 1 zin ).

Maar dat terzijde.

Ik vond wel dat Charlton Heston nog wel heel erg te grazen genomen werd Michael Moore in Bowling for Columbine. De man die ooit in de huid van Ben Hur, een tijdloos icoon van onverzettelijkheid en vastberadenheid(wel een beetje wraakzuchtig) kroop, kwam wel heel erg slecht voor de dag. Errug ontluisterend.

"Sic transit gloria mundi" zou ik haast zeggen .


avatar van Yak

Yak

  • 4950 berichten
  • 829 stemmen

ElMeroMero schreef:

Ik vond wel dat Charlton Heston nog wel heel erg te grazen genomen werd Michael Moore in Bowling for Columbine.

Holy crap, die link leg ik nu pas!

Nah, zal wel komen dat het weer een hele tijd geleden is dat ik BfC zag, en ik pas onlangs Ben-Hur en Planet of the Apes heb gezien.

Maar toch: *schaam*.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

dttom schreef:

nep zelfs doden gevallen bij die race echte zeg maar

Sorry dat ik nu pas reageer op dit berichtje, maar ik moet jullie telleustellen. In die wagenrace is er helemaal geen slachtoffer gevallen. Het was gewoon een reclamestunt van regisseur Canutt (er hebben drie regisseurs aan deze prent gewerkt) om een levensgrote lappenpop tussen de wielen te gooien, om het nadien in de reclamespots te laten lijken dat er een mens tussen de wagens gevallen was. Ik heb per toeval vijf jaar geleden Ben Hur: The Making kunnen opnemen. Een docu van ongeveer één uur uit 1993 onder leiding van regisseur Scott Benson. Daar wordt alles uit de doeken gedaan.

Enkele records sneuvelden ook in deze prent (1959):

Kosten: bijna 12 miljoen euro. Gigantisch duur in die jaren!

De prent duurt iets meer dan 3,5 uur en het maken nam liefst drie jaar in beslag.

Er waren ongeveer 25.000 figuranten nodig en 452 beroepsacteurs stonden op de loonlijst.

Maar het resutaat was er dan ook naar, liefst 11 Oscars...


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Diesel schreef:

Ik kan er niet tegen als in films belangrijke historische gebeurtenissen verdraaid worden. Het waren niet de Romeinen die Jezus hebben gekruisigd, het waren de Joden.

Desondanks is BEN-HUR een aardige film met een paar sterke scènes, interessante personages (Messala, Sheik Ilderim) en mooie sets en kostuums. Wel is het erg jammer dat niet alle acteurs geloofwaardig zijn, de dialogen soms erg langdradig en oppervlakkig zijn, het verhaal niet altijd even boeiend is en het geheel langer duurt dan nodig. Verder kan ik de verkeerde informatie in de film over het kruisigen van Jezus niet vergeten noch vergeven.

Ben daarom dus ongelofelijk benieuwd naar THE PASSION OF THE CHRIST, het antwoord op BEN-HUR?