Ben-Hur (1959)

2015 stemmen

Avontuur / Historisch

geregisseerd door William Wyler
met Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet

Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.

Deze heb ik dan dus wel gezien:-)

neo (crew)
dttom die race is inderdaad cool.dit is gewoon een geweldige film.wel jammer dat sommige dingen erg nep zijn,maar ja voor die tijd was het natuurlijk prachtig.5 sterren

nep zelfs doden gevallen bij die race echte zeg maar

Heb deze film onlangs gehuurd en vond er echt niets aan. Had er veel van verwacht maar ik miste iets aan de film.

Klassiek!!!!!

Jordy (admin)
Mooie massale scenes, met als hoogtepunt de race-scene. Wat de film een beetje voor me verpestte waren de houterige dialogen en vooral het gigantische EO-gehalte van de film. Vond Spartacus een stuk beter, 3 sterren.

Jordy (admin)
ik snap niet dat mensen die bij 'Contact' klagen over de EO-boodschap, deze film 5 sterren geven...

kappeuter (moderator)
Ik vat 't ook niet helemaal. Vond het wel meevallen. Heb geen duidelijke eo-boodschap uit deze film kunnen halen.

Jordy (admin)
ja, nou ben ik die hele film alweer vergeten...

vond er een hoog "ooh god zal ons helpen" gehalte in zitten... maar kan geen voorbeelden meer bedenken

De 'God-zal-ons-wel-helpen' mentaliteit is natuurlijk inherent aan de tijd waarin het hele gebeuren zich afspeelt.
Verder gewoon een hele mooie film, waar je wel even voor moet gaan zitten en in de mood voor moet zijn.

****

avatar van Ralfke
Ik vond hier dus echt niets aan. Sorry voor de klassiekerfanaten. Maar vooruit ** omdat het een klassieker is.

laat ik eens een klassieker kijken dit weekend dachten ik en mijn vriendin bij onszelf en ik moet zeggen dat ik het me helemaal niet beklaagd heb. Films als deze zijn echt mijn ding had ik al van bij het begin begrepen, vooral de massascenes vind ik echt prachtig, met name de kroning in Rome en de paardenrace waren echte hoogtepunten!!

Ik ben normaal gezien meer een kijker van de hedendaagse films en heb nog niet zoveel oudere films gezien, maar ik besef nu dat ik al die tijd heel wat heb gemist. Hoe bestaat het dat ze in die tijd zo'n schitterende films hebben kunnen maken dacht ik heel de tijd, want ook Lawrence of Arabia vond ik fantastisch. Daar kunnen ze heden ten dagen niet tegenop me dunkt!

5 sterren dan ook en een oververdiende 2de plaats in mijn top tien, na de onvermijdelijke film The Insider natuurlijk!

PS Zal binnenkort Spartacus eens moeten zien zo te lezen.

Hij is oud en dat staat em al niet aan. Misschien is het wel flauw om er dan 1,5 ster voor te geven maar het kon me niet boeien.

Gewoon een top film die je gezien moet hebben.

Stoffeltje schreef:

Hij is oud en dat staat em al niet aan

Wat is dat nu voor onzin? Je kunt best een voorkeur hebben voor films uit een bepaalde tijdsperiode, maar om de film te bekritiseren op het punt van zijn leeftijd, slaat nergens op. Dat deze je film 'niet kon boeien' kan ik inkomen (ik vond de film juist erg boeiend, maar ik kan begrijpen dat dat niet voor iedereen geldt), maar om dat aan de leeftijd toe te schrijven is niet juist. Er worden ook tegenwoordig nog saaie filsm gemaakt en er werden vroeger al heel boeiende films gemaakt.

Als ik je lijstje met films eens doorkijk, vraag ik me ook af hoe je aan dat vooroordeel over oude films komt. Veel films uit de jaren '50, laat staan echt oude films, heb je kennelijk niet gezien (of moet je daarop nog stemmen?). Ik zie maar 1 andere film van voor 1960, en dat is Animal Farm (en juist daardoor heb ik sterk het vermoeden dat je die verwart met de tv-film uit 1999).

Ben-Hur is wellicht niet aan iedereen besteed, maar dat heeft niets te maken met het feit dat deze film uit 1959 komt.

avatar van Ramon K
Hij is oud en dat staat em al niet aan.

Jij stemt goede films naar beneden en wendt daar de meest oneigenlijke argumenten voor aan! Dat staat mij niet aan!!!!

Ramon K schreef:

Dit is een film uit de tijd van de Romeinen dus of hij nou in 1959 of in 2155 gemaakt zou zijn dat maakt niks uit. Deze film is steen goed maar ik vindt de 10 geboden beter.

avatar van pjotr
Stoffeltje schreef:

Hij is oud en dat staat em al niet aan.
Tjongejonge,hier ga je toch niet eens op in....?

Er zijn mensen die er wel op in gaan...:P

Ik vind het ECHT een super film. Ook al isdie oud , wat boeit dat. Het is gewoon mooi gefilmd, goed script, en een leuke kerst film. ( wij kijken hem altijd rind kerst, of was het pasen ) mmm. Nou jah we kijken die film i.i.g. 1x per jaar minimaal, en hij blijft leuk. Echt wel een 4.5 waard

avatar van Da Jando
Plintkabouter schreef:
Ook al isdie oud

wat boeit dat

idd

Jah beetje fout neergezet van mij. ik bedoel eigenlijk ook al issie oud ( van: ik word er misselijk van als mensen een film slecht vinden omdat hij oud is )

is dit niet de moeder der actie-films?

avatar van De Knip
Ik ga er morgen lekker voor zitten, wel 15 jaar geleden voor het laatst gezien. Toen vond ik hem al mooi, terwijl ik nog maar een puber was(ben )

[dag later] Viel me toch een beetje tegen, er zitten toch duidelijk minder boeiende stukken tussen. De race is natuurlijk wel geweldig. Acteren kon zo nu en dan ook wel wat beter, ook Charlton Heston.[/dag later]

***1/2

avatar van De Knip
Jordy schreef:

Ik spreek nu even namens die mensen:

Deze film speelt in de tijd van Christus, dus dan is het wel aanvaardbaar dat God een aantal maal betrokken wordt in Ben Hur.

Trouwens bij Contact viel dat toch best mee en daar is het typisch Amerikaans gebracht.
Het heeft mij iig niet gestoord. Klaar.

Ik kan er niet tegen als in films belangrijke historische gebeurtenissen verdraaid worden. Het waren niet de Romeinen die Jezus hebben gekruisigd, het waren de Joden.

Desondanks is BEN-HUR een aardige film met een paar sterke scènes, interessante personages (Messala, Sheik Ilderim) en mooie sets en kostuums. Wel is het erg jammer dat niet alle acteurs geloofwaardig zijn, de dialogen soms erg langdradig en oppervlakkig zijn, het verhaal niet altijd even boeiend is en het geheel langer duurt dan nodig. Verder kan ik de verkeerde informatie in de film over het kruisigen van Jezus niet vergeten noch vergeven.

2.5/5.0

Ik vond Charlton Heston geen slechte Judah Ben-Hur maar waarom hebben ze Robert Mitchum, Kirk Douglas of Gregory Peck niet genomen?

Naar mijn mening hadden deze acteurs het beter gedaan dan Heston. Vooral Robert Mitchum had een geweldige Ben-Hur kunnen spelen.

Erg jammer

Diesel schreef:

Ik heb de film lang geleden eens gezien en kan me niet meer herinneren dat dit gezegd wordt. Maar voor de duidelijkheid: Jezus is door de Romeinen aan het kruis gespijkerd (romeinse straf) en door een romeinse stadhouder veroordeeld.

Ja, ik weet het nu ook niet meer zeker. De Joden worden immers beschuldigd van het kruisigen van Jezus. Ik kan me echter ook de term 'ik was mijn handen in onschuld' van Pontius Pilatus herinneren dat er iets mee te maken had