Ben-Hur (1959)

2015 stemmen

Avontuur / Historisch

geregisseerd door William Wyler
met Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet

Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.

avatar van Yak
Yak
Eerste keer dat ik Ben-Hur zag was ik puber en niet bereid om er enige aandacht aan te schenken (hij werd me bovendien opgedrongen tijdens Maatschappijleer of Godsdienst, volgens mij). Vanavond dus maar eens een avondje ingeruimd voor de herkansing.
Wel, dit overkomt me niet vaak: drie uur lang stevende de film af op minstens een 4,5*, maar naar alle waarschijnlijkheid zelfs een 5* - om me na het laatste half uur met de handen in het haar te doen zitten over wat ik in godsnaam voor cijfer aan deze film moet toekennen.
Praktisch alles was in orde bij deze film: de muziek (onbeschijflijk mooie scène op de galei, waar de muziek het ritme aanneemt van de drums van degene die het tempo aangeeft), de realistische weergave van de geschiedenis, de dramatische ontwikkelingen (vriendschap, verraad, liefde, wraak), de decors, het acteerwerk, for-mi-dabel. Hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt: al even formidabel. Maar dan, in de ontknoping wordt op een naar mijn mening nogal storende manier de volledige lijdensweg van Christus, tot en met de kruisiging, erbij gesleept om het fictieve verhaal van Ben-Hur tot een happy end te leiden. In de scène waarin de duisternis invalt omdat Christus gestorven is, en Miriam en Tirzah genezen, voelde ik echt zoiets alsof mij vrolijk werd toegeroepen: "Halleluja! Jezus is morsdood, maar onze helden leven tenminste nog!". Sorry, maar het eerste woord wat me te binnen schoot was 'walgelijk'.
Dat een geweldige film in het laatste half uur toch nog op een middenmoterige 3,5* uitkomt had ik niet voor mogelijk gehouden.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
J.S. schreef:

Correctie: Gladiator is een slap aftreksel van Ben-Hur én Spartacus.

Nou ja! Ergens inspiratie vinden betekend niet dat het resultaat dan een slap aftreksel daarvan is. Gladiator heeft toch maar mooi het genre historisch drama/spektakel weer nieuw leven ingeblazen.

Maar goed, Ben Hur. Prachtige klassieker die ik al lang niet meer gezien had. Was een beetje vergeten wat de impact van deze film ook al weer was. Sommige scenes zijn werkelijk meesterlijk zoals de al vaker geroemde gallei scene en de paardenraces, prachtige beelden aangevuld met geweldige muziek trekken zo'n 3,5 uur aan de zintuigen voorbij. Deze film laat maar weer eens zien dat in het pre computer tijdperk nog echt vakwerk werd geleverd in Hollywood.
Het feit dat het leven van Jesus verweven is met het verhaal van Ben Hur stoorde mij eigenlijk niet zo, ik vond het zelfs de het geheel ook wel in het juiste historische perespectief plaatsen. En dat een film die begint met de geboorte van jesus ook eindigt met zijn dood lijkt mij alleen maar logisch. Het is ook niet terecht om de film af te rekenen op de laatste (okay ietwat langdradige) 20 minuten als je juist dik 3 uur heb zitten te genieten.

Wat mij wel opviel was dat Jesus zijn gezicht eigenlijk nergens echt duidelijk in beeld wordt gebracht, en dat je ook nergens zijn stem hoort. Hebben de makers dat mischien gedaan omdat dat toendertijd misschien een tikkeltje te gewaagd was?

avatar van otherfool
Briljante, onverwoestbare klassieker die zelfs beter lijkt te worden met de jaren. Onuitwisbare scenes te over, waarbij de scene op zee en Jezus' kruistocht mij het meest zijn bijgebleven.

4,5*.

avatar van Knisper
Moeilijke film om te beoordelen. Allereerst omdat hij veel te lang duurt, waardoor de prachtige sfeer die de film daadwerkelijk schept, een beetje als nachtkaars uitgaat. Verder is het acteren van enkele personages in deze film matig, en laat die personen nou vooral aan het einde terugkomen, dan komt het er uiteindelijk op neer dat je niet kan wachten tot het afgelopen is.

avatar van Baggerman
Tot mijn afgrijzen zie ik dat ik deze klassieker nog geen cijfer had gegeven ?????

Mijn ouders gingen vroeger echt voor deze film zitten en lieten mij en mijn broertje extra lang opblijven om deze af te laten zien, want:

"dit is toch wel zo'n mooie film!"

En inderdaad zelfs nu is het nog spektakel. Het wagenrennen is prachtig en spannend en zorgde ervoor dat ik geinteresseerd raakte in dit tijdperk (ik ging alles over de Romeinse tijd lezen en verslond vooral de strips die je toen hierover had (Alex of zo??))

Charlton Heston is inderdaad een ontzettende lul met vingers, maar dat staat volgens mij los van zijn acteerprestaties in deze film!

avatar van Goldenskull
het was niet de lengte die mij nekte.. het was de christelijke/morale boodschap waar ik me aan ergerde.. de boot scene en de wagenren scene waren wel fantastisch toch kom ik niet verder dan 2*

avatar van Spetie
Gisteravond eindelijk gezien. Het was een lange zit, maar meer dan de moeite waard. De opbouw is erg goed verzorgd, waarbij in het verhaal werkelijkheid en fictie op een goede manier met elkaar zijn verweven. Het acteerwerk van Heston ien de andere personages zijn dik in orde, waarbij het natuurlijk helpt dat er erg goede dialogen in de film zitten. Ook de special effects mogen er voor die tijd zeker zijn, waarbij de spectaculaire paardenrace in het Colloseum natuurlijk het hoogtepunt van de film is.

avatar van DVD-T
Na herziening deze film toch een half puntje verlaagd.Maar het blijft een "grootse" film.De lange speelduur verveelde mij op geen enkel moment, en het verhaal blijft boeiend.Het epische druipt er echt vanaf met grote sets,heel veel extra's op de achtergronden je hele televisie scherm is gewoon gevuld.Acteer werk is prima al begon ik me soms wel te ergeren aan het over dramatische van Heston.De muziek is ook prachtig,het bombastische wat echt passend is voor deze film afgewisseld met schitterende ingetogen muziek.Het einde vond ik deze keer wat minder dat moeder en zus worden genezen door een beetje regen na het zien van Jezus dus vandaar de 0.5* aftrek.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prachtige spektakelfilm doorspekt met aktie en avontuur. Deze klassieker is een aanrader voor elke filmliefhebber. Zéér goed.

Ondanks dat deze film bijna een halve eeuw oud is blijft het toch gewoon een schitterende film. Het verhaal is prima en de beelden zijn vaak prachtig. Verder zit er behoorlijk veel spektakel in deze film. De film duurt erg lang maar verveelt eigenlijk nooit. Sterker nog hij weet gewoon tot de laatste minuut te boeien. Prima acteerprestatie van Charlton Heston.

avatar van Derekbou
Net als bij vele anderen hier deed de christelijke inslag teveel afbreuk aan deze film. Verder een onderhoudende film met enkele memorabele scènes. Het acteerwerk vond ik, zelfs voor de jaren 50, redelijk houterig. Al met al een krappe voldoende, omdat deze film van 3,5 uur toch de hele tijd heeft kunnen boeien.

Had een uur korter gemogen.

Hoogtepunt van de film ligt duidelijk bij de race. Meteen ook de enige leuke scene uit de film. Daarna zwalpt het nog een beetje verder en wordt het eigenlijk alleen maar ridiculer, met een pijnlijk onleuk happy end als klap op de vuurpijl.

Kende het verhaal niet echt dus was even verrast dat het verhaal van Christus zo sterk in de film verwerkt zat. Verder een kluwen van subplotjes en sequenties die met haken en ogen aan elkaar hangen. Hoe Ben-Hur ontsnapt aan zijn roeitijd is op z'n minst ... "bedenkelijk" te noemen.

Voor een blijkbaar dure film ook teveel het idee dat ik naar planken en sets aan het kijken was. Zeker de waterscenes zien er erg slecht uit, gaven mij sterke Gojira flashbacks. Gefilmd ergens in een bassin neem ik aan? Acteerwerk verder ook verre van goed, met Heston als bijna Schwartzenegger en veel theatrale bewegingen en zwaar aangezette uitspraken.

Van de muziek werd ik ook een beetje gek na verloop van tijd. Eerste twee uur zijn nog redelijk vlot, met de race uiteindelijk als hoogtepunt en enige scene die deze film zijn naam een beetje waar zou kunnen maken. Laatste uur is pijnlijker als de lijdensweg van Jezus zelf.

avatar van Vinokourov
Spektakelstuk van jewelste. Tegen het einde is de rek er wel wat uit, maar daarvoor is Ben-Hur, zeker gezien de lengte die je drvoor moet nemen, een aangename film. Plot ontvouwt zich mooi en je raakt betrokken met Ben-Hur zijn levensloop.
De chariotscene is wel zo ontzettend stoer en lekker lang . Het ging ook onbedoeld ietwat te heldhaftig er aant toe, toen één van de stuntmannen per ongeluk bijna uit zijn wagentje werd gekatapulteerd. Daarna volgt een shot van Charlton Heston die zichzelf weer binnen zijn span weet te klimmen. Wat mij betreft één van de hoogtepunten op cinema-gebied .

avatar van Quaest
Op school had ik altijd een discussie over of het jezus wel bestaat. Maar toen was ik altijd tegen, dus dat t jezus niet bestaat. Na deze film zit ik nu aan het twijfelen. Het gaf best veel invloed op mij over jezus. Maarjah,

Het film komt uit 1959.. Dus mijn eerste mening dacht ik van.. Deze doe ik pas als t laatste. Mijn moeder zag hoes van Ben-Hur en zei tegen mij.. Je moet dit echt zien! Het is geweldige film enzo.. Zij kon best goed overtuigen:/ Dus had ik besloten om te kijken

Het is best een lange film maar andere kant is.. ik heb geen 1 moment verveeld! Het is zo knap gemaakt. Jullie moeten dat niet vergeten dat t uit 1959 komt. Zoiets is gewoon onmogelijk! Met al die perfecte scenario gemaakt! Zoveel verschillende landschappen. En in stad. Dus dat is 1 van de grootste pluspunt van t film. Charlton Heston acteert prima. Nou nee ik kan beter zeggen van perfect! En andere rollen zijn goed. William Wyler is gewoon totaal onbekend voor mij. Dus grote respect voor hem dat hij het zoiets film kon regisseren. Het renwestrijd is ook nog totaal zeer geslaagd!

4.5* Ik weet eigenlijk niet waarom ik hem niet 10 geef. Er mis gewoon iets in de film. Maar jammer dat ik het niet weet:(

Mooie klassieker uit de vijftiger jaren, die na bijna vijftig jaar nog steeds behoorlijk weet te boeien. Hoewel het een lange zit is,blijft de film op enkele momenten na behoorlijk boeiend. Het acteerwerk van de film is meer dan goed, daarbij ondersteund door goede dialogen.

Het hoogtepunt van de film ligt voor mij ook bij de strijdwagenrace is het Colloseum, die niet alleen spannend is, maar ook erg goed in beeld gebracht.

avatar van HarmJanStegenga
Eindelijk eens gezien. Was al eens aan deze Ben-Hur begonnen, maar toen ik na een half uur besefte dat ik nog drie uur te gaan had, heb ik maar besloten 'm stop te zetten. Gister had ik er wel de kracht voor.

Enorm groots opgezet, mooie locaties en natuurlijk één briljante scéne die eruit springt; de race-scéne in het Colloseum. Had wel verwacht dat het de beste scéne uit de film zou zijn, maar dit overtrof mijn verwachtingen toch wel wat. Acteerprestaties waren redelijk, jammer dat veel dialogen zo houterig waren. Camerawerk was uitstekend en ook de muziek draagt zijn steentje op een positieve manier bij.

Het duurt allemaal wel erg lang trouwens, ik denk dat ik na een dagje werk op een gegeven moment in slaap gedonderd zou zijn. Nu werd het echter nooit zo saai dat dit het geval was. Het hele ''uiterlijk'' van de film, de settings, het camerawerk, etc. vond ik het mooist. Dikke voldoende.

avatar van movie acteurs
Als je het over een echte klassieker hebt dan is dit er wel een. Spektakel stuk vanjewelste met als beste scene de legendarische paardenrace.
Fantastische film ondanks dat het theologische element sterk maar subtiel en mooi aanwezig was.
Charlton Heston is mede hierdoor legendarisch geworden. Jammer dat hij later een hardnekkig voorstander werd van de wapenlobby.
Vandaar een halve minpunt en geef ik een 4,5.

avatar van Jessen0wnt
Vandaag afgekeken. Had hem in tweeën gesplitst door mijn moeheid en concentratie loze avond. Deed verstandig aan de film te pauzeren (later bleek dat dat 5 minuten voor de echte pauze was) want hij is iedere minuut waard. Zonde als je deze met halve aandacht bekijkt, want het is een pracht film.

Ik blijf herhalen dat deze film generatie veel sfeer en charme heeft. Ik kan intens genieten als ik de omlijning kan zien van een blue-screen, de onrealistische gebeurtenissen in het verhaal, de haast sprookjesachtige waarheid die verteld word, de slechte audio, de fantastische muziek (echt een hoogtepunt van de film) en het overduidelijke acteren. Heerlijk gewoon. De verschillende problemen worden langzaam en voorzichtig aangegeven naar mate de film vordert en worden gelukkig ook allemaal weer opgelost of verduidelijkt. Een lekkere film die, naar mij, geen vragen achterlaat. Iets lekker duidelijks vergeleken vanochtend Shutter Island te hebben gekeken, haha. De acteurs doen het geweldig en nogmaals de soundtrack en de rest van de muziek was zeer aangenaam om te luisteren. Vele users hebben de wedstrijd al aangestipt als een van de sterkste scènes van de film, die mening deel ik. Maar het eind gaf mij kippenvel, dus die geef ik de volle punten. Een heerlijke film met sfeer en charme. 4 sterren

avatar van maxcomthrilla
Ben - Hur viel mij 100% mee!

De film duurt weliswaar veel te lang, maar ik heb toch vaak kunnen genieten van verschillende episodes uit een almachtig, avontuurlijk verhaal. Het begin, waarin de vriendschap tussen Ben - Hur en zijn Romeinse vriend onder druk komt te staan en Ben Hur `s tijd als slaaf maken het gemakkelijk om in de film te komen. De gevechten op zee vond ik fraai in beeld gebracht worden.

Daarnaast vond ik het begin van de film ook zeker de moeite waard dankzij het verhaal van Jezus, dat parallel, maar niet zo nauwgevolgd, met dat van Ben - Hur liep. Het leverde in ieder geval een prachtige, mystieke scene op waarin Jezus ( gefilmd vanaf zijn rug gezien ) Ben - Hur van water voorzag toen hij het zwaar had.

Verder wil ik de veelgeroemde, spectaculaire paardenraces, maar ook de hele aankleding van het evenement niet onvermeld laten. Een boeiende kijkervaring, die nergens weet te storen maar op enkele scenes na gewoon onvoldoende weet te brengen, zeker met de tijdsduur in het achterhoofd. Een dikke 3,5*

avatar van wibro
Met deze film heb ik altijd moeite gehad en nu bij herziening vandaag opnieuw. Laat ik eerst maar eens met het positieve beginnen; de scènes met de galeislaven, de zeeslag en vooral de paardenrace zijn meer dan uitstekend, maar na die paardenrace had deze film van mij gelijk mogen eindigen. Doch de regisseur moest er zo nodig de joods-christelijke boodschap aan hangen. Daar ligt mijn bezwaar tegen deze film die bovendien ook veel te lang duurde. De joden als uitverkoren volk die staan voor het goede, de romeinen als heidens volk die staan voor het kwade, zo komt deze film bij mij over. Onzin natuurlijk. De huidige geschiedenis laat zien dat de joden (lees Israel) helemaal niet zo uitverkoren zijn. Zij maken net zo veel misbruik van hun macht als destijds de romeinen. Macht corrumpeert nu eenmaal.
Ook nog even iets over de christelijke boodschap zoals in het begin geciteerd werd "God (of hoe je het maar noemen wilt) huist in elk mens". is imo volkomen juist. Dat Jezus gekruisigd werd terwijl hij niets gedaan heeft zoals in het laatste half uur door iemand geciteerd werd is imo volkomen onjuist. Jezus was een gevaar voor de romeinse maar vooral van de joodse machthebbers en met dat laatste bedoel ik de joodse priesters. Pasolini heeft dat zeer duidelijk laten zien in zijn film "Il Vangelo Secundo Matteo" en Dostojevski heeft dat schitterend beschreven in "De grootinquisiteur" uit de roman "De Gebroeders Karamazov". Maar goed, William Wyler is nu eenmaal een Amerikaan en in Amerika (VS) zien ze het nu eenmaal graag zoals de regisseur het in deze film liet zien.
Terug naar de film; zonder de moralistische joods-christelijke boodschap had deze film van mij een ruime voldoende gehad. Nu moet deze film het voor mij doen met een kleine 3,0* dankzij de uitstekende galei- en paardenracescènes.

avatar van Metalfist
One God, that I can understand; but one wife? That is not civilized

Normaal gezien haat ik echt de winterperiode. Het is koud, de dagen zijn enorm kort en hier hebben we altijd ofwel regen ofwel sneeuw. Geef mij maar de zomer waar het zwoel warm is en je terrasjes kunt gaan doen, hoewel we op dat laatste hier in België ook niet meer moeten rekenen met die rotte zomers die we hier altijd kennen. Soit, de winter is een periode om triest van te worden maar langs de andere kant is het wel heerlijk filmweer. Vandaag was het wederom eens enorm mistroostig weer dus was het de perfect gelegenheid om eens één van de langste, misschien zelfs de langste, film uit mijn collectie op te zetten.

Ik denk dat ik Ben-Hur echt al zo'n 5 jaar op DVD heb liggen maar het was er dus nog nooit van gekomen om hem eens op te zetten. De lange speelduur zal daar vast en zeker iets mee te maken hebben maar ook het religieus getinte thema leek ik na The Ten Commandments helemaal niet meer te trekken. Ik bleef hier echt maar goede verhalen over horen dus dan uiteindelijk toch maar eens de kans gewaagd en daar ben ik blij om want Ben-Hur is desondanks zijn lange speelduur een erg meeslepende film geworden. Ik had het niet verwacht maar tot aan de overbekende koetsrace is de film alles waar ik op hoopte. Hier en daar een beetje gedateerd met Jezus die Judah water geeft maar de strijd tussen de twee oude vrienden zorgt voor een heerlijke spanningsboog die perfect wordt afgesloten met de hierboven genoemde koetsrace. Het is dan ook ontzettend jammer dat de film daar niet stopt. Ik weet niet wat Wyler of Tunberg of eender wie die ook maar aan het script heeft meegewerkt bezielde maar het einde is zo ontzettend mierzoet en religieus dat het de film echt naar een veel lager niveau brengt. De hele geloofskwestie wordt doorheen de film nog op gepaste wijze gebracht maar dat einde... Blijft toch een serieuze misser, zeker wanneer Myriam en Tirzah dan opeens wonderwel genezen van de lepra. Als de film had geëindigd met de dood van Messala dan had hier met gemak een 4.5* ingezeten.

Ik ga het eeuwig zonde vinden want de film steekt voor de rest op zich erg sterk ineen. Het was de alles-of-niets film voor MGM die op het randje van faillissement balanceerden door een aantal dure missers maar hier haalden ze nog een laatste keer alles uit de kast en het resultaa mag er zijn. Ben-Hur is dan ook één van de laatsten in zijn soort want zo'n massaproducties zien we vandaag de dag simpelweg niet meer. De talloze figuranten in de massascènes, de paardenrace die enorm sterk in beeld werd gebracht door de legendarische Yakima Canutt (het is trouwens zijn zoon die ongewenst over kop gaat tijdens de race), de zeeslag, ... Nu zou dat allemaal met de computer worden gedaan maar de authenticiteit spat er vanaf en dat blijft toch nog altijd beter dan eender wat er uit een computer getoverd kan worden.

Ik heb Charlton Heston altijd een vrij rare mens gevonden. Ik heb maar een handvol films met hem gezien maar het merendeel van zijn films resulteert bij mij altijd in een religieuze rol maar in het echte leven weet hij vaak de pers te halen met zijn voorzitterschap van de NRA, iets dat toch lijnrecht tegenover elkaar lijkt te staan maar het zou fout zijn om hem op één van deze twee af te rekenen. Zeker op zijn acteur zijn want net zoals in The Ten Commandments weet hij de rol hier perfect te spelen en had ik niemand anders in de rol willen zien. Heston zal altijd herinnerd worden via zijn rol in Ben-Hur, persoonlijk opteer ik meer voor Planet of the Apes, maar het is in ieder geval terecht. Wat hier dan wel weer een jammerlijk gevolg van is, is dat Heston de enige goede acteur is in heel het epos. Onterecht want Stephen Boyd als Messala is sowieso van een even hoog niveau, misschien zelfs net dat tikkeltje beter nog. De film bouwt dan ook vooral op deze twee acteurs en hiermee vervalt de rest een beetje in het niets. Het is niet dat er echt slechte rollen, iedereen is vrij degelijk, maar de aandacht wordt toch voornamelijk naar Heston en Boyd getrokken.

Het laatste halfuur blijft ontzettend jammer. Ik heb nooit het boek gelezen dus geen idee of het een getrouwe verfilming is maar dit is echt een enorm slechte zet geweest. Naast het feit dat het historisch compleet fout is, haalt het de vaart uit de film en is het zelfs belachelijk te noemen. Heston en Boyd stelen de show maar ook de decors en de massascènes springen er serieus tussenuit. Er had meer in gezeten maar het heeft nu eenmaal niet mogen zijn.

Tarkus schreef:
Uiteraard is dit een van de grootste filmklassiekers aller tijden, en hoewel hij nu bijna 50 jaar oud is, is de film nog steeds imponerend.
Het moet toen een huzarenstukje zijn geweest om de massascenes op te nemen, evenals de enorme decors die toen moesten worden gebouwd (toen was en natuurlijk nog geen sprake van blue screens) om alles levensecht te laten overkomen.
Het was sinds mijn kinderjaren geleden dat ik de film nog eens heb gezien, en nu heb ik er nog meer van genoten dan toen.
Vooral ook omdat de film op DVD prachtig is gerestaureerd en het geluid perfect is geremasterd naar surround.
Het is en blijft een sublieme film met ook nog eens zeer goede acteerprestaties, een aanrader, zelfs na een halve eeuw !!

Nog eens herbekeken deze klassieker, ditmaal op blu-ray.
De film was al prachtig op DVD en is dat op BD nog stukken beter.
Het is en blijft een aanrader.

Ben-Hur is wederom een klassieker die ik lang heb uitgesteld vanwege de speelduur. Van de week ben ik er eindelijk voor gaan zitten en het viel gelukkig best mee.

Wat om te beginnen opvalt is de cinematografie. Visueel vind ik dit (samen met The Bridge on the River Kwai) één van de mooiste films uit de jaren '50. Het is duidelijk te merken dat er veel geld in de productie is gestoken: de sets zijn werkelijk gigantisch en het aantal figuranten is in veel scenes enorm. Dit maakt de film al redelijk vermakelijk om naar te kijken. Het acteerwerk is dik in orde, en dan met name Charlton Heston.

De film bevat enkele zeer indrukwekkende (actie)scenes, waaronder die op de boot en de paardenrace. Het hoogtepunt van de film is zonder twijfel de paardenrace. Als ik ooit een top 10 ga maken van 'de beste scenes ooit', dan ga ik die scene er zeker weten in zetten. De paardenrace is indrukwekkend, zeer spannend, spectaculair en erg mooi gefilmd. Duidelijk het werk van een goede regisseur.

Wat voor mij persoonlijk minder was, was het hoge EO-gehalte. Ik ben atheïst en al dat gedoe over God en Jezus kon mij jammergenoeg niet boeien. Het is jammer dat de film hier te ver in doorslaat tijdens het laatste half uur. Wat mij betreft had de film op mogen houden na de paardenrace, dan had ik hem waarschijnlijk hoger beoordeeld.

Ben-Hur is een goed gemaakte film met prachtige beelden, goed acteerwerk en enkele zeer indrukwekkende scenes. De film is nogal lang, maar gelukkig wordt het nergens echt saai. Het hoge EO-gehalte is helaas wat minder, maar desondanks vind ik het een goede film.

avatar van martijn011
Gisteren wederom herzien en zag dat ik ook nog geen mening had geplaatst. Heb deze film vooral opgezet vanwege de geweldige paardenrace-scene. Toen ik die scene voor het eerst zag kon ik me niet voorstellen ooit nog wat mooiers te zien.

Ben Hur kan met recht als grote klassieker gezien worden. De elf oscars zijn wat mij betreft ook voor honderd procent verdiend. Wat William Wyler met deze film heeft neergezet is ongeëvenaard. Enorme decors, duizenden figuranten en een film van drieënhalf uur. Geen kleine prestatie.

Wat het verhaal in de film betreft ben ik iets gematigder geworden. Zeker omdat ik deze film al een tweetal keren in z'n geheel gezien had merkte ik dat ik soms wat verslapte en snakte naar een interessantere scene.
Scenes die er voor mij bovenuit steken zijn de al genoemde paardenrace, maar ook zijn tijd in de galeien en de scenes met Messala en Ben Hur. Mooi om de spanningen tussen beiden te zien, ja, haast te voelen.

Het acteerwerk vond ik niet meevallen eerlijk gezegd. Nu weet ik ook wel dat het eind jaren `50 betreft, maar sommige emoties kwamen voor mij nogal fake over. Toch zet Charlton Heston een gedenkwaardige prestatie neer, want je kunt niet zeggen dat het personage Ben Hur niet uit de verf komt.
Wat bijfiguren, waaronder Ben Hur's moeder en zus, acteerden maar matig.
De film krijgt een halfje minder maar met drieënhalve ster toch een prima film die voor iedereen aan te raden is!

Prachtige film waarin de Joodse Ben-Hur wordt verraden door zijn Romeinse vriend. Een relatief eenvoudig, maar mooi verhaal dat de lange speelduur wel weet te rechtvaardigen. Grootschalig in beeld gebracht met als absoluut hoogtepunt de spectaculaire en indrukwekkende paardenrace-scene. Mooie decors, kostuums en meeslepende muziek.

Deze remake, over goed en kwaad, van de stille filmversie uit 1925, is een voorbeeld van een productie die nog niets aan kracht heeft ingeboet. Episch, fascinerend, monumentaal, meedogenloos en magistraal, met als hoogtepunt de beroemde, adembenemende twintig minuten durende wagenrace in het Romeinse Colosseum. Voeg daarbij de fantastische massascènes en de voor het oog kostbare gebouwen.
Voor iedere filmfan een must!

Ben-Hur valt in de categorie klassiekers die je gezien moet hebben.

De film deed mij qua uitvoering erg aan Quo Vadis denken. Het concept is hetzelfde, beeld, geluid en acteren zijn op dezelfde wijze in de film verwerkt.
Het onderwerp of verhaal is echter uiteraard wel anders. De uitvoering is erg mooi, doch kwam op mij best gedateerd over en dit onderwerp sprak mij net iets minder aan dan het verhaal in Quo Vadis.
Toch 4*, voordeel van de twijfel en vanwege de kwaliteit.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben-Hur is 1 van de grootste filmklassiekers die ik nog nooit gekeken had. Tot vandaag dan.

De enorme speelduur van de film (3,5 uur) stond me al jaren tegen om de film te kijken, maar uiteindelijk moet je er toch eens aan beginnen. Recent zag ik ook Lawrence of Arabia voor het eerst en die film had ook een soortgelijke speelduur. Overigens heb ik geen moeite met films die ruim 3 uur duren, maar ik weet toch wel uit ervaring dat de hele oude films een vrij laag tempo aan houden. Ben-Hur is daar niet anders in.

De film neemt heel ruim de tijd om alles en iedereen te introduceren. Op zich is dat heel positief, want als de film je pakt dan zit je helemaal in het verhaal, maar ik vond het na een uur toch wel vrij langdradig en eentonig worden. Het begon allemaal erg goed met de ontmoeting van de oude vrienden en de breuk die volgde. Daarna blijft de film wisselend interessant. Er zitten echt een aantal fantastische stukken in de film, met de scenes bij de roeiers in de boot en bij de paardenrace voorop. De paardenrace is natuurlijk een klassieke scene uit de film en hij stelt zeker niet teleur. Schitterend gefilmd en enorm spannend en onderhoudend. Helaas zijn er ook vele momenten dat de film voor mij persoonlijk inkakte en ook wat saai bleef. Het einde vond ik weer wat matig, had van mij niet op deze manier gemoeten.

Wel grote complimenten voor de ''aankleding'' van de film. Beeld en geluid zijn echt uitstekend. De soundtrack werkt sfeer- en spanningverhogend en je waant je toch 3,5 uur in de Romeinse tijd. Het acteerwerk was van wisselend niveau. Een aantal rollen waren toch wel vrij matig geacteerd (lag overigens ook regelmatig aan de matige dialogen). Storend was het niet, maar het viel soms wel op. Ik snap erg goed waarom dit een klassieker is geworden die ongetwijfeld in zijn tijd een kaskraker was. Maar persoonlijk viel de film me een beetje tegen, vooral doordat alles enorm lang uitgerekt werd over de volle speelduur. Toch ben ik blij dat ik Ben-Hur heb gezien. Kan ik weer een klassieker van mijn must-see lijstje afstrepen.

avatar van james_cameron
Vreemd genoeg nog niet eerder gezien. Maar ja, beter laat (54 jaar na dato) dan nooit, zullen we maar zeggen. Onverwoestbare klassieker, nog steeds meeslepend en bij vlagen zeer spectaculair. De beroemde wagenrace strijkt nog steeds met de eer, maar ook de rest van de film is de moeite waard. Het verhaal kent een aantal trage momenten, maar welke film van bijna 3 1/2 uur heeft die niet? Charlton Heston is perfect in de stoere en tegelijkertijd 'gevoelige' hoofdrol en ziet zich omringd door een prima supporting cast. Zal Gladiator, die hier duidelijk de inspiratie vandaan heeft gehaald, in 2053 ook nog een vergelijkbare indruk maken?

TMP
Aardige klassieker. Door de speelduur wel een film waarvoor je goed moet gaan zitten. Het plot is best boeiend, al had de film wel iets korter mogen duren. Zo zijn de laatste drie kwartier, na de paardenrace, er wat mij betreft grotendeels teveel aan. Heeft ook te maken met het feit dat daarin zeer de nadruk wordt gelegd op religieuze aspecten. De film kent echter ook genoeg boeiende en spannende momenten. Zo is het gedeelte waarbij Ben-Hur als slaaf op de galeien terecht komt zeer de moeite waard. De paardenrace is bovendien een fascinerende scène, een prachtig decor en erg knap in beeld gebracht.
Het acteerwerk was redelijk, geen echte uitschieters. Visueel prima in orde. Al met al een aardig klassiek epos, maar er zitten ook beduidend mindere stukken in en de religieuze aspecten zijn naar mijn smaak iets te nadrukkelijk aanwezig.