ad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: Ronald Neame

Met onder meer: Jon Voight, Maximilian Schell en Maria Schell

Over The Odessa File

"Hamburg, Germany. 1963. Peter Miller is going inside the dreaded Odessa. More than a few people hope he doesn't get out... ever."

Freelancejournalist Peter Miller krijgt het dagboek van een oude Joodse man die zelfmoord heeft gepleegd in handen. Hij start meteen een onderzoek tegen een SS-kapitein, die gedurende de Tweede Wereldoorlog aan het hoofd stond van een concentratiekamp in Riga, Letland. Zo komt Miller in contact met Odessa, een machtige geheime organisatie van ex-SS'ers, en de Israëlische geheime dienst. Naarmate de journalist dieper graaft, komt hij tot steeds meer verbijsterende ontdekkingen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

General Richard Glücks

Israeli General

avatar van Quentin

Quentin

Zeer aardige thriller, goed geacteerd, alleen jammer van de geforceerde accenten .... 3,5 * (3,75*)

avatar van xangadix

xangadix

Ik wil hem ook wel 3,75* geven, dus ik zal hem matsen: 4*

avatar van moviemansion

moviemansion

Zeker de moeite waard vond ik. Klassieker.

avatar van Redlop

Redlop

Dit verhaal (van Frederick Forsyth) is weliswaar enigszins op feiten gebaseerd maar in een ongeloofwaardige detectivevorm gegoten en bij vlagen slecht geacteerd. 2,5*

avatar van savi_7

savi_7

Een goede film en een Sterke Jon Voight, een ding snapte ik niet waarom de acteers op de achtergrond gewoon Duits praatte.

avatar van jtsmit

jtsmit

Ik heb hem gisteravond zonder veel verwachtingen zitten kijken, maar moet eerlijk bekennen dat de film mij 100% meeviel. Redelijk acteerwerk(vanuit 1974 gezien) en een goed verhaal. Geef hier 4 punten voor.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Heb me niet verveeld.....3,0

Is toch een film uit 1974.

avatar van Quentin

Quentin

Jan met de pet schreef:

Is toch een film uit 1974.

En?

avatar van =michael=

=michael=

Ja waar slaat dat nu eigenlijk op! Wat maakt het nu wat wanneer de film is gemaakt. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit en het verhaal dat is alles. Ik vond deze film echt goed en heb hem daarom een 4 gegeven. Zeker de moeite waart om nog een keertje te kijken

avatar van damon

damon

Ongelofelijk veel cliches, echt op een gegeven moment tranformeert Jon Voight in een soort James Bond, en dan moet dit een waargebeurd verhaal voorstellen

En dan het moralistische einde......

Voight gaat op een gegeven moment zijn foto maken voor de fake paspoort, maar dan OPEENS vermoedt hij dat er iets mis is.......yeah right

en dan: It was my father!!!! om het effe persoonlijker te maken....TOEVALLIG zeg!

bah! 1,5*

zo slecht: de hele film wordt er Engels gesproken, en dan in de flashbacks wordt er ineens toch Duits gesproken....lekker logisch

avatar van wallywalrus

wallywalrus

het is een film uit 1974.

voor een film uit die tijd is het een goede film.

een beetje gedateerd, dat wel.

het boek is beter als de film.

toch was het kijken de moeite waard.

avatar van =michael=

=michael=

ik vond het een hoogwaardige film met veel spanning echt de moeite waard om te kijken

4.5

avatar van boerenpummel

boerenpummel

damon schreef:

En dan het moralistische einde......

bah! 1,5*

Voor een groot deel mee eens. Ik ergerde me ook aan de punten die je opsomt, maar het verhaal was toch dermate interessant, dat ik de film iets hoger waardeer.

avatar van Wouter

Wouter

Houterige geacteerd, met potsierlijke accenten. Naief en ongeloofwaardig verhaal.

avatar van Respekked

Respekked

Het verhaal opzich is best interessant en intrigerend; wat is er met alle nazi's gebeurd in de jaren na de oorlog. De uitwerking valt nogal tegen, vooral omdat de film nooit echt spannend wordt. Grootste minpunt is namelijk de vreselijk bombastische muziek die elke potentiële dreiging laat verworden tot een Star Wars achtige gebeuren. Totaal ongepast. Het blijft verder ook raar dat Duitsers gespeeld worden door Engels pratende mensen. Maak een taalkeuze, maar niet dat er tussen in gelul.

Voigt doet het wel aardig, maar vind em toch leuker als badguy in latere jaren. Het uiteindelijke plot komt wel erg uit de lucht vallen, maar is verder ook weer niet zo wereldschokkend dat het van toegevoegde waard is. Een tegenvaller.

avatar van wwelover

wwelover

• 2071 berichten

Een weinig boeiende film in mijn ogen, ondanks dat het verhaal me wel aansprak, helaas is de uitwerking niet geslaagd. Met name de lange duur van de film is een minpunt. Opvallend zijn de keuzes voor taal, ik heb zelf niet zo'n probleem mee als er niet de oorspronkelijke taal gesproken wordt, in dit geval Duits, maar het is wel raar dat het in de flashback Duits gesproken wordt. Het laatste half uur vond ik wel weer aardig, werd ook wat spannender.

Muziek was niet erg goed, te showachtig voor zo'n film, vond het zelfs vaak irritant, zoals ik al los op moviemeter meer Star Wars achtig. Verder is het acteerwerk wel weer aardig, John Voight laat weer zien dat hij een goede acteur is.

avatar van dalma

dalma

al bij al toch een goeie film ; wel de moeite doen om hem tot het einde te bekijken

avatar van gjnt

gjnt

Ondanks dat de film behoorlijk gedateerd is,vond ik hem toch boeiend. De film wordt nergens echt spannend maar doordat het verhaal interessant is bleef ik kijken. Er zitten fragmenten tussen die wel van heel veel toevalligheden aan elkaar zitten maar het einde heeft weer een aardige wending. Voor een film uit 1974 zeker de moeite waard .

avatar van Justinw

Justinw

Weer een film met potentie wat niet word uitgebuit.

Hiermee ben ik het eens met Respekked. Het verhaal klinkt erg intressant maar de uitwerking is pover. Jon Voight doet het nog wel aardig. Ik kom hem de laatste tijd vaker tegen in zijn wat jongere jaren. Deze film is als ik het goed heb in hetzelfde jaar gemaakt als Deliverance die duidelijk beter is kwa sfeer.

Het is het hier allemaal net niet. De overvloed aan personages onintressante personen. Karakter met 0% uitwerking. Het laatste deel maakt nog wel wat goed ten opzichte van het magere begin. Het binnensluipen in het kasteel is nog wel aardig, en de twist is ook nog wel geinig. Alhoewel dit niet echt een originele twist was.

Toch blijft dit een erg mager resultaat en had dit veel beter kunnen zijn. Nu is het onderhoudend tot op een zekere zin. Maar door de speelduur gaat er nog een halfje vanaf. En kom ik op een 1.5*

Jammer...

avatar van Johan311

Johan311

Goed en spannend, zeker tegen de achtergrond dat het alweer ruim 35 jaar geelden is dat deze film werd gemaakt.

avatar van Betamax

Betamax

Spannend verhaal met een onverwacht eind.

Zat er lekker in en ondanks de twee uur speeltijd was hij erg spannend.

Prima

Ik kwam geen opvallende oninteressante personages tegen.

Klagen over films waar de duitsers engels spreken heeft weinig funktie, die werden vroeger gemaakt en nu nog steeds.

Ik stoor me er niet aan.

O ja, geen 35 jaar oud maar 37 jaar.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Hele prima jaren zeventig-thriller naar waargebeurde feiten.

Frederick Forsyth schreef het boek en Simon Wiesenthal zag toe op de feiten.

Okay het is net één slagje minder dan die andere hele bekende Forsyth-verfilming (The Day of the Jackal) maar die is ook nauwelijks te overtreffen.

Prima ingewikkelde plot met Duitse journalist die in 1963 tegen de uit ex-SS-ers bestaande Odessa-groep oploopt en er over wil gaan schrijven hetgeen z'n leven in gevaar brengt.

De Israelïsche geheime dienst komt er zich ook mee bemoeien want Nasser is met Duitsers bezig met een raketprogramma om Israël te bestoken met strontium.

Film doet een beetje Hitchcock-achtig aan.

Wel even rekening houden met het feit dat iedereen in Duitsland en Oostenrijk hier Engels spreekt.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Pracht verhaal dat balanceert tussen fictie en werkelijkheid. Zoals vaker gemeld is het jammer van de accenten maar dat geeft niet weg dat ik de prent (nu al een paar keer heb gezien) nog steeds zeer intrigerend vind. Heeft in de verte wel iets weg van The Boys from Brazil.

scorsese

Goeie film waarin een journalist op zoek gaat naar een voormalig SS-er als hij een dagboek vindt. Een redelijk ingewikkeld plot over het opsporen van Duitse oorlogscriminelen. Naarmate de film vordert, wordt het steeds spannender. Relatief weinig actie, maar toch onderhoudend over de volle lengte. Jon Voight doet het goed, maar wel jammer dat de Duitsers allemaal Engels spreken.

avatar van Leno

Leno

Het verhaal laat een opvallende periode zien na de WO 2, een periode waarin de nazi's nog alom vertegenwoordigd waren in Duitsland (en elders). Wat dat betreft is het verhaal interessant, de uitwerking is echter niet altijd even sterk. De beweegredenen van Miller zijn in eerste aanleg begrijpelijk, later vond ik het niet meer logisch. Zijn karakter is sowieso ook niet zo goed uitgewerkt. De accenten slaan daarnaast natuurlijk ook nergens op.

avatar van TMP

TMP

Zeer onderhoudende thriller over de opsporing van een voormalig SS-er na de Tweede Wereldoorlog. Goede rol van Jon Voight en een zeer behoorlijk plot, waarin de spanning goed wordt opgebouwd. Als - zoals hier - de keuze wordt gemaakt om Duitsers Engels te laten spreken, is een geforceerd Duits accent totaal overbodig, dus dat had men beter achterwege kunnen laten. Zeker omdat in een flash-back opeens wel Duits wordt gesproken. Verder komt de plotwending aan het einde dat de vader van Miller door die SS-er is doodgeschoten nogal uit de lucht vallen.

Tarkus

Hoewel een fictief verhaal, en de film nu een beetje traag is, vind ik het nog steeds een indrukwekkende film.

En dat vooral door het puike verhaal van Frederick Forsyth, dat een diepe indruk op me heeft nagelaten en waarvan ik het boek ook heb gelezen.

Het deel waarin men het dagboek beschrijft is zo indrukwekkend, en in de film eigenlijk veel te kort in beeld gebracht, dat er wel delen van waar moeten zijn.

Het verhaal uit het dagboek kan zich afgespeeld hebben in eender welk concentratiekamp, en eigenlijk is het dagboek dus wel waar gebeurt en het verhaal eromheen fictie.

Maar al bij al is de ganse film goed, het was trouwens mijn eerste kennismaking met acteur Jon Voight in deze film, en heb sindsdien van deze man bijna niets anders dan goede films gezien.

Deze hoort daar dus bij en is een aanrader, hoewel hij nu al meer dan 40 jaar oud is !!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Weinig op aan te merken. Al een tijd geleden dat een film me nog zo in de ban had. Wie zich afvraagt wat de ex Nazi's deden na het einde van de oorlog, krijgt hier een hypothese voorgeschoteld. Het bestaan van de Odessa werd sterk verdedigd door Nazi jagers zoals Wiesenthal, maar door vele anderen als een mythe beschouwd.

Toch is het erkend dat ex-oorlogscriminelen wel degelijk ondergronds gingen. Jon Voight in een goede en geloofwaardige rol als journalist die zich in een zaak rond een ex-kampcommandant vastbijt. De film is interessant en kent spannende scènes. Sterke intro ook, een echte lokker die onmiddellijk de aandacht opeist zonder veel gelul en eindeloze opbouw. Kortom een geweldig goede film en een warme aanrader voor de thriller liefhebber.

avatar van Movsin

Movsin

Zeer degelijke film die ons toch weer een aspect brengt in nasleep van WO II, namelijk hoe oorlogsmisdadigers zich wisten te onttrekken aan enige vorm van straf en niet altijd zonder hulp van officiële instanties.

Jon Voight is prima als de zich op het dossier vastpinnende journalist.

Het eerste deel van de film is heel duidelijk in de uiteenzetting van de feiten met scherp vertoon van de wellust van een Duitse SS-kapitein in een concentratiekamp.

Het slot van de film gaat onvermijdelijk de actievolle toer op maar ook dat is duidelijk en aanvaardbaar, een tikkeltje clichématig, in beeld gebracht.

Interessant en van goede makelijk.

avatar van Tiany

Tiany

Interessante, meer dan 2 uur durende, film die van begin tot eind blijft boeien. Goed dat er af en toe flarden tijdens WO II van die bewuste SS'er werden getoond zodat men nog meer kon meeleven met het gebeuren.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige, geweldige en ook nog eens een spannnende film van ruim 2 uur die ons en waarschijnlijk ook de andere kijker(s) geboeid door het verhaal leidt.

Het was eigenlijk niet te merken dat de film inmiddels ruim 40 jaar oud is. Beeld en geluidskwaliteit waren bij ons op de totale set prima te noemen. Zoals gewoonlijk heb ik mijzelf weer behoorlijk aan de arrogantie van de Duitser overgegeven en mijn vooroordeel heerlijk zien bevestigd worden. De arrogante Duitse SS-kapitein die de mensen onderdrukt in gevangenschap en zelfs zijn suprieuren laat kennismaken met zijn "wil is wet" en dit tot in het uiterste doorvoert.

Een film die je gezien moet hebben als je van dit genre houdt.

Een 8!