Vera Drake (2004)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Mike Leigh
met Imelda Staunton, Philip Davis en Peter Wight

Vera Drake woont met haar man Stan en hun volwassen kinderen Sid en Ethel in het Londen van 1950. Ze zijn niet rijk, maar wel gelukkig en een hecht gezin. Vera is werkster in verschillende huizen, Stan is monteur in de garage van zijn broer. Sid werkt als kleermaker en Ethel werkt in een fabriek voor gloeilampen. Maar de goede Vera heeft een geheim dat ze met niemand uit haar naaste omgeving deelt. Ze helpt, zonder daarvoor betaling te ontvangen, jonge vrouwen bij het beëindigen van zwangerschappen. Als een van die meisjes na een abortus ziek wordt en in het ziekenhuis terechtkomt, stelt de politie een onderzoek in. Het onderzoek brengt hen bij Vera.

avatar van K. V.
'k vond hem wel goed, maar het personage komt wel erg positief in beeld. De hele tijd zo lachen, echt realistisch lijkt me het toch niet. Eenmaal dat ze werd opgepakt, kwam het wel menselijk over.
'k leefde wel mee met het personage en voor de rest boeide de film wel, maar op dvd zou 'k hem niet kopen, daarvoor vond 'k het verhaal niet waw genoeg, maar toch ben 'k blij dat 'k hem eens heb gezien.

Mike Leigh is een regisseur die bij mij hoog aangeschreven staat. Ik heb al diverse erg mooie films van hem gezien. Daarom stelde het begin van deze film me een beetje teleur. Het ging over een gelukkig gezin in de jaren na de oorlog en een vrouw die regelmatig een abortus pleegde bij jonge vrouwen. En het kabbelde maar door. Totdat de wending met de politie kwam. En vanaf dat moment wordt de film een indrukwekkend warm en menselijk drama, dat me heel erg wist aan te grijpen. Dus toch weer een erg mooie film van Mike Leigh gelukkig.

avatar van Ste*
Het begint allemaal iets minder interessant dan andere Mike Leighs. Ietwat fragmentarisch ook. Maar de tijdsgeest is leuk voor het voetlicht gebracht, evenals de verschillende interieurs en het verschil tussen arm en rijk.

Pas vanaf de tweede helft wordt het erg goed. Erg schrijnend om te zien hoe Vera verandert in een oude, zwakke en angstige vrouw. Geweldig geacteerd, ook door alle anderen.

Er zaten wel weer een aantal onafgemaakte personages tussen, zoals wel vaker bij een Mike Leigh. Zoals het meisje dat Sally Hawkins speelde, net als het personage van Ruth Sheen dat niet meer terugkomt. Ook vond ik de dochter, Ethel, té overdreven stil en schuchter. Neigde soms naar over-acten.

Verder weer een heel prima Mike Leigh, genoten van de sfeer.

Kleine 4*

avatar van knusse stoel
Prachtige film, Britse kwaliteit en als dit soort films jou wel aanspreken mag je deze niet overslaan. Hier krijg je dan geen spijt van. Wel een beetje een conventioneel onderwerp waar soms de emoties nog wel eens hoog over op kunnen lopen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Imelda Staunton speelt hier de rol van haar leven. Wat ik zo mooi vind aan deze film is het hardnekkige karakter van Vera Drake die, ondanks alle tegenslag en bekrompenheid in haar directe omgeving, gewoon blijft doen wat ze moet doen en trouw blijft aan haar principes. Hoewel ik haar rol als Dolores Umbridge in HP5 erg goed vind is dit natuurlijk haar zogenaamde Magnum Opus.

avatar van Vinokourov
Heel typische Britse film, die goed en indrukwekkend wordt. Vera Drake is een oudere vrouw met een heel behulpzaam karakter. Ze helpt meisjes door abortussen uit te voeren, maar op een gegeven moment loopt het mis. Vanaf dan wordt de film pas echt goed (daarvoor was het toch redelijk vlak allemaal) met sterk en realistisch acteerwerk van Imelda Staunton. De jaren '50, waarin de film zich afspeelt, zijn overigens sfeervol gefilmd.

avatar van Dievegge
Het is al gedurfd om zo'n onderwerp aan te pakken en Mike Leigh brengt het er zeer goed van af. Het speelt zich af in de jaren '50 in Londen. Vera Drake voert illegale abortussen uit in de arbeidersklasse, met alle juridische en medische risico's van dien. In een nevenverhaallijn zien we hoe iemand uit een hogere klasse (Sally Hawkins) beter geholpen wordt.

Imelda Staunton zet een hartverscheurende rol neer. De nevenpersonages zijn ook sterk uitgewerkt, met o.a. Timothy Spall als de echtgenoot. Je krijgt het gevoel dat het over echte mensen gaat die ook een leven hebben buiten wat we te zien krijgen. Voor een komisch-romantische noot zorgt de verloving van de dochter (Alex Kelly).

Het kan tot een debat leiden wie gelijk heeft en wie niet. Politie en justitie voeren gewoon de wet uit; hun kun je dus weinig verwijten. Een gevangenisstraf is wel een zeer zware straf voor iemand die mensen wilde helpen. Als abortus gelegaliseerd is, kan het onder medisch verantwoorde omstandigheden gebeuren.

Een verhaal over het noodlot van het Britse arbeidersmilieu. Een helder, sterk, aangrijpend, ingetogen en deprimerend drama over een vrouw, die puur uit mededogen, maar illegaal, veelal nog jonge vrouwen hielp een einde te maken aan hun ongewenste zwangerschap. Een portret van een vrouw die enkel aan de ander dacht en nooit aan zichzelf. Een aantal scènes vond ik overbodig omdat ze het verhaal nodeloos in de lengte trokken. De cast speelde werkelijk fantastisch.