Gli Specialisti (1969)

Alternatieve titels: The Specialists | Fahrt zur Hölle ihr Halunken | Drop Them or I'll Shoot

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Johnny Hallyday, Sylvie Fennec en Mario Adorf

Revolverheld Hud komt aan in Blackstone om de dood van zijn broer te wreken. Nadat hij de ware dader van de bankroof heeft gevonden, ontdekt hij spoedig dat er meerdere bandieten achter de buit op zoek zijn. Hud slaagt erin Gringo, de schuldige, te doden maar verbrandt het geld dat zoveel verdriet en pijn heeft veroorzaakt...

De meest vergeten Corbucci uit de tweede helft van de jaren zestig, toen hij zijn beste films draaide. De film is een anti-bourgeous parabel, gedraaid nà de mislukte studentenrebellie in Parijs, mei 1968. Een marxist als Corbucci zag deze rebellie als een proto-revolutie en door het mislukken ervan, was de kans op een linkse revolutie grotendeels verkeken. Niet alleen de bourgeoisie en de (laffe) hippies kregen de schuld, ook de zg. revolutionairen, hier de Mexicanen: ze zijn verdwaald in de V.S. en hun leider, El Diablo, is alleen uit op persoonlijke roem (hij laat zijn levensverhaal door een klerk optekenen!). Werkleijk iedereen lijkt schuldig in deze film, zodat de wraakoefening erg veelomvattend wordt. De actiescènes zijn hier, in tegenstelling tot in veel spaghettiwesterns, niet langgerekt en opera-achtig, maar kort en zeer hevig.

Waar vond je hem?

avatar van Quentin
Er is enkel een Duitse dvd onder de titel "Fahrt zur Hölle, ihr Halunken", helaas alleen met Duitse en Franse dub.

Alweer een sterke Corbucci. Zoals hierboven al gezegd werd is het geheel enigszins anders dan we gewend zijn. Geen ellenlange shootouts, maar rap gesneden actiescènes die vrij snel -en met een behoorlijke portie geweld- over zijn.

ik heb deze ook maar niet in het engels of duits maar italiaans denk ik, kon zowiezo niet verstaan, hoop hem nog weleens in het engels of anders duits te vinden. Ik had hierbij wel een goed gevoel.

avatar van dionj
Prima spaghetti-western. Goede actie, mooi camerawerk, de Alpen zijn goed in beeld gebracht, Acteerwerk van Mario Adorf en Johnny Hallyday is uitstekend.
Minpunten: De film wordt in het midden van de film wat minder boeiend. Het einde was ronduit belachelijk en die hippies in de film komt de geloofwaardigheid niet ten goede.

Ik denk Corbucci minste western: maar is desondanks toch een vermakelijke film is en is een bovengemiddeld in het spaghetti-western genre.