Gli Specialisti (1969)

Alternatieve titels: The Specialists | Fahrt zur Hölle ihr Halunken | Drop Them or I'll Shoot

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Johnny Hallyday, Sylvie Fennec en Mario Adorf

Revolverheld Hud komt aan in Blackstone om de dood van zijn broer te wreken. Nadat hij de ware dader van de bankroof heeft gevonden, ontdekt hij spoedig dat er meerdere bandieten achter de buit op zoek zijn. Hud slaagt erin Gringo, de schuldige, te doden maar verbrandt het geld dat zoveel verdriet en pijn heeft veroorzaakt...

Alweer een sterke Corbucci. Zoals hierboven al gezegd werd is het geheel enigszins anders dan we gewend zijn. Geen ellenlange shootouts, maar rap gesneden actiescènes die vrij snel -en met een behoorlijke portie geweld- over zijn.

Goeie film waarin een revolverheld de dood van zijn broer wil wreken die een bank berooft heeft. Een vrij standaard spaghetti-western met een simpel plot. Mede door de zoektocht naar het geld wordt de film beter naarmate het verhaal zich vordert. Vooral ook tijdens de tweede helft een aantal mooie shots. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van thunderball
Deze net zitten kijken op de regio 1 blu ray van Kino Lorber.

De Franse rockster Johnny Hallyday als pistolero en wreker in aardige en amusante, maar niet allerbeste Corbucci en zeker geen Django, Il Mercenario, of Vamos a Matar, Companeros niveau.

Hallyday doet het goed in hoofdrol, maar mist toch de ervaring om net zo'n indruk te maken als genre specialisten Nero, Gemma, of Hilton.

Vrouwelijke hoofdrollen zijn voor de prachtige Sylvie Fennec, in wiens ogen ik makkelijk (en graag) zou kunnen verdrinken en de Franse actrice Françoise Fabian (bekend van o.a. Belle de Jour en La Bonne Année).

Verder zien we genre regulier Adorf, als leider van een Mexicaanse boevenbende, weer eens lekker staan schmieren, maar dat is hem wel toe vertrouwd.

Prachtige opnames in de natuur, met name in het berglandschap, met hier en daar sneeuw, zien er werkelijk fantastisch uit. Geldt sowieso voor deze hele film in deze 4K restauratie.

Verhaal is wat van hak op tak en zeker tegen het einde ging het wat te lang door: voor mij had het na het verbranden van het geld wel afgelopen mogen zijn, maar over het algemeen boeiend genoeg om te kunnen blijven vermaken.

Geen absolute topper, maar zeker de moeite van het bekijken waard.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.