Kagerô-za (1981)

Japan
Mystery / Drama

geregisseerd door Seijun Suzuki
met Yusaku Matsuda, Michiyo Ookusu en Mariko Kaga

Tweede deel in de Taisho-trilogie. Toneelspeler Matsuzaki (Yusaku Matsuda) ontmoet een mooie vrouw op weg naar het ziekenhuis. Zij vertelt hem dat een vriend op sterven ligt en smeekt Matsuzaki haar te begeleiden, omdat een geheimzinnige oudere vrouw bij het ziekenhuis haar bang maakt. Het gerucht gaat dat het fruit van de lantaarnbloemen die zij verkoopt eigenlijk vrouwelijke zielen zouden zijn. Matsuzaki weigert aanvankelijk het verzoek van de mooie vrouw, maar toch raakt hij geobsedeerd door haar.

avatar van Mochizuki Rokuro
De synopsis die ik bij de film heb geplaatst is de vertaling van de DVD hoes en blijkt de eerste drie minuten van de film te beslaan. Daarna raakte ik de draad ook redelijk kwijt, zo die er al was.

Het is duidelijk onderdeel van de trilogie, die overigens prima los te bekijken zijn - de trilogie slaat op de tijdsperiode, thematiek en stijl van de films. Ook hier weer een zwervende man, die zich laat verleiden door allerlei aardse zaken. Ditmaal met een geheimzinnige meceanas die een man op het sppoor houdt als hij eenmaal achter een geheimzinnige vrouw aanreist.

Net zoals in Yumeji (1991) weer fascinerende episodes afgewisseld met wat gerommel. Het maakte Kagero-za tot de minste vond ik, omdat er visueel minder te beleven is. Het niveau van Tsigoineruwaizen is niet meer gehaald helaas.

De DVD transfer bljkt redelijk donker, maar is zeker van goede kwaliteit. Zeker als je het vergelijkt met de bioscoop trailer die er als extra opstaat. Die is vrijwel helemaal duister, waarbij scenes geheel onduideljk worden, terwijl die scenes in de film het overkomen. Wel is het weer beeldvullend i.p.v de beloofde 1:1.66

Ook leuk dat de hier geplaatste poster ook de originele blijkt te zijn, zoals uit een andere extra blijkt. Heeft het speur- en digitaalbewerkwerk samen met de crew ook direct nut gehad. Dank!

avatar van Mochizuki Rokuro
Midnight Eye review: Heat Haze Theatre (Kageroza, 1981, Seijun SUZUKI) - midnighteye.com:
"this is cinema at its most inventive and bizarre, and one of the best of its decade."