Vengo (2000)

Spanje / Frankrijk / Duitsland / Japan
Drama / Muziek

geregisseerd door Tony Gatlif
met Antonio Canales, Orestes Villasan Rodriguez en Antonio Perez Dechent

De gangsterbaas Caco kan de dood van zijn dochter niet verwerken. In gezelschap van zijn jonge gehandicapte neef Diego stort hij zich in allerlei flamenco-feesten. In Caco's leven is er geen tijd voor de dagelijkse beslomme-ringen: hier is aleen plaats voor extase, verdriet en woede. Zijn familie is bovendien in een vendetta verwikkeld met de Moorse Caravaca familie. Dat het noodlot langzaam dichterbij komt ziet hij wel, maar hij zal het eerder tegemoet gaan dan het te ontlopen. Iemand zal hier uiteindelijk voor moeten boeten.

met pijn en moeite het eind gehaald. Langdradig en saai. De muzikale stukken duurde veel te lang... wellicht is dat ook meteen het probleem van de film; er wordt niet een duidelijke keuze gemaakt om de nadruk óf op het drama óf op het muziek-element te leggen. 2 sterren.

avatar van herman78
Gadjo Dilo van dezelfde regisseur is *veel* beter. Ga die eens zien, als je zin hebt.

herman78 schreef:

ja dat weet ik. Die staat ook inderdaad nog op mijn to-see-list.

avatar van herman78

herman78 schreef:

Mijn stemmen op beide films, misschien ten overvloede:

Vengo: **½
Gadjo Dilo: *****

Ik vid dat je Vengo hier toch tekort mee doet. Kan me vorstellen dat Gadjo meer aanspreekt, maar zoveel slechter is vengo toch zeker niet. Is het la tristeza van Vengo die je minder aanspreekt?

avatar van Dragon
Intens muzikaal drama vol emotie en gevoel. De feestscenes met opzwepende flamenco-muziek worden doorweven met een minieme, doch boeiende verhaallijn en dit levert volgens mij wel een mooie film op. ***1/2

avatar van aslan
een klein minpuntje voor het verhaal
een groot pluspunt voor de muziek
mooie sterfscène van Paco met startende motor

Mala Chica

Prachtige film, geweldige album!

avatar van Asmahan
Ik ben dol op deze film. De muziek, de sfeer, de intensiteit. Wat me bijzonder raakte, was de manier waarop de hoofdpersoon met zijn neef omging. Hij is beretrots op hem, wil hem alles laten zien en meemaken. Het verdriet van de hoofdpersoon is zo groot dat het destructief wordt. Zo jammer...

Mala Chica
Asmahan schreef:

Flamenco muziek gaat alleen maar over verdriet en wanhoop, Gatlif heeft dit flamenco-gevoel heel goed in de film verwerkt. Vooral de contrasten in de film zijn erg mooi. Enerzijds zie je het gefeest en anderzijds zie je de harde werkelijkheid van de hoofdpersoon.

Vengo is een geweldige muzikale speelfilm. Swing en Exils van Gatlif staan op mijn must see list.

avatar van Asmahan
Duende.

avatar van jikamajoja
Niet slecht, maar ik had er toch iets meer van verwacht.
De flamenco muziek is knap, helaas is het verhaal matig.

Ga niet echt voor het verhaal, dat is meer een voertuig voor iets anders. De personages en echt bestaande muzikanten spetteren hun levenskracht weer rond, zoals vaker bij Gatlif. Neem op wat erop je afkomt en je krijgt een andere film. Niet voor de popcornkijkers die veilig willen blijven zitten aan de andere kant van het beeld.

Malick
Als de 'explosiviteit' van de acteurs / mensen raak is dan heb je een voltreffer. Er zitten hier dan ook een aantal losstaande scènes in die tot het beste van Tony Gatlif horen. Maar als geheel nogal onevenwichtig omdat de regisseur duidelijk niet een keus weet te maken tussen het maken van een documentaire en een speelfilm. Echter vanwege de flamenco + karakterkoppen meer dan de moeite waard.

Knappe sfeerfilm, maar de band tussen muziek en verhaal had voor mij sterker gemogen. Zoals bijvoorbeeld in Tango.