Korkoro (2009)

Alternatieve titels: Liberté | Freedom

Frankrijk

geregisseerd door Tony Gatlif
met Marie-Josée Croze, Marc Lavoine en James Thiérrée

Tijdens de Tweede Wereldoorlog reist een zigeunerfamilie door Frankrijk, samen met de kleine Claude, een weeskind. Aangekomen in een bekend stadje, vernemen zij dat er een nieuwe wet is die rondzwerven verbiedt. De burgemeester, Theodore, en de plaatselijke lerares proberen de familie te helpen, maar tevergeefs. Zij worden opgesloten in een gevangenkamp. Eenmaal ontsnapt krijgen ze een stuk vaste grond aangewezen, maar het is voor de zigeunerfamilie zeer moeilijk om te wennen aan een levensstijl op een vaste plek.

avatar van jikamajoja
Héél knappe film, Tony Gatlif op z'n best !
Leve de zigeuners, leve de vrijheid, leve het leven !
Knappe beelden, mooi en triest verhaal, prachtig sfeer en muziek !

GvZ
Erg onder de indruk van de film. Het camera werk is er goed waardoor je het gevoel krijgt er midden in te staan. De personages zijn erg sterk uitgebeeld en laten prachtig de karakters zien. Hoop, angst en wantrouwen.

Het verhaal is dan wellicht wat dunnetjes, maar je moet er ook niet naar kijken zoals we met de tegenwoordige hollywoord films gewend zijn. Je stapt even in het leven van deze familie en ervaart wat zij meemaken.

De mooiste scenes vond ik halverwege de film waar de zigeunerdame op t paard naast de motor mij rijdt op volle snelheid. Prachtig in beeld gebracht, tikje sensueel. En tegen het einde van de film wanneer de familie voor de 2e keer afgevoerd wordt, wat prachtig in beeld gebracht wordt.

Aanrader als je van drama en zigeunermuziek houdt.

avatar van nightbreed
Nee, deze film kon me nauwelijks bekoren. Het ene moment leek het op een realistische dramafilm en het volgende moment op een theatraal toneelstuk.

avatar van Fran
Een bijzondere film. Ik heb wel genoten van de mooie beelden van Frankrijk en ik vond het leuk om een kijkje te nemen in het leven van de zigeuners. Maar ik kreeg weinig binding met de personen die neergezet werden. Ik vond de zigeuners wat te overdreven neergezet waardoor ze eigenlijk niet zo interessant voor me werden. Van de juf en de burgermeester kreeg ik ook te weinig te zien waardoor mijn interesse voor deze pesonen ook niet opgewekt werden.

avatar van Decec
Ik vond een mooie Franse dramafilm...
Wat een waargebeurd verhaal...
Toch een beetje overdreven zigeuners...
Goed verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit film...
Prachtig achtergrond muziek (DTS)...

Oorlogssituaties waarbij mensen worden vervolgd en van hun vrijheid beroofd zijn steeds van gevoelige aard en ook in deze "Liberté" zijn er enkele emotionele scènes.
Evenwel lijkt de film toch niet zo best opgebouwd en verduidelijkt. Sommige situaties in de film krijgen geen vervolg en enkele keren is er van een belangrijk personage een tijd geen sprake meer. Het werkt een beetje storend maar de film blijft verdienstelijk door aan te tonen dat ook deze bevolkingsgroep leed onder de Duitse bezetting.

Prachtig, huiveringwekkend mooi. Een ode aan het leven. Een beeld van het kwaad. Sterke karakters, prachtige beelden, mensen om wie je kunt lachen en huilen, stralend in al hun naïviteit en levenskunst en vitaliteit. Geen verhaal in deze film? Twee uur op het puntje van m'n stoel gezeten. Een film waar je ingezogen wordt. Tony Gatlif heeft met deze Liberté een meesterwerk gemaakt. De zelfde krachtige beelden en muziek vindt je terug in zijn film Transsylvania.

avatar van 93.9
Ouderwets goede film.

Voor zover ik mij kan herinneren mijn eerste film met de vervolging van de Roma door de Nazi’s en de collaborerende Franse politie als centraal thema. Op sommige momenten aangrijpend, op andere momenten iets te afstandelijk. De kijker is teveel waarnemer van buitenaf, terwijl het mij veel interessanter lijkt om van binnenuit te laten zien hoe de Roma zelf deze afschuwelijke jacht op hen hebben ervaren. Daarom heb ik aan deze film vooralsnog een dubbel gevoel overgehouden. Wellicht moet ik ‘m binnenkort een tweede keer bekijken. Ik sluit niet uit dat mijn waardering dan omhoog zal gaan.