Italianamerican (1974)

Documentaire

geregisseerd door Martin Scorsese
met Catherine Scorsese en Charles Scorsese

Regisseur Martin Scorsese bezoekt zijn ouders, moeder Catherine een vader Charles. Onder het genot van goede maaltijd bespreken zij hun Italiaanse komaf, en halen herinneringen op aan hun familie, hun gebruiken, hun geloof en de overtocht vanuit Italië. Tot slot krijgt de kijker het recept van Catherine's Italiaanse gehaktballen.

echt een geniale documentaire, zo een die je moet gezien hebben voor je sterft, echt waar, zelden zulke boeiende conversaties gehoord over familie (in dit geval de ouders en grootouders van MS zelf)

avatar van Marbar
Toen ik bovenstaande las, dacht ik dat het sarcastisch was.
Besloot hem toch te kijken en nu weet ik wel beter!
Wat een geniale mensen die ouders van martin.
Heerlijke dialogen:

You had no radio, you had no television..you would just get a paper, the guy would yell extra extra..youll buy the paper there was nothin in the paper, he just said extra..there was nothing in the paper.

Zou zo in een scorsese film kunnen!

avatar van russo
weet iemand waar deze te koop is op dvd bv?

op amazon staat een vhs, maar daar heb ik helaas niets aan

Inderdaad grappig, maar om hier nou een hoge waardering als film aan te geven... nah.

Afijn, Scorsese's ouders zijn zeker cool en erg grappig hoe ze met lekker New Yorks Italian American accent allerlei verhalen over hun familie, het verleden en de buurt vertellen. Maar dat is het dan ook wel, duurt wat dat betreft precies lang genoeg.

Wel erg gaaf om te zien hoe Scorsese's moeder, die natuurlijk ook de moeder van Liotta speelt in Goodfellas in dat keukentje enzo, ook echt precies hetzelfde is en praat als in die film, hahah

avatar van Gastel
Voor de liefhebber, deze film is te bekijken op Youtube...

avatar van Spetie
Een documentaire, die filmisch niet zo heel veel voorstelt, maar wel grappig om eens een keertje gezien te hebben..

Het is in feite niet meer dan een gezellige familiebijeenkomst, waarbij de ouders van Scorsese verhalen vertellen over vroeger. De ouders van Martin zijn echter bijzonder gezellige mensen, en de manier waarop vooral moeder haar verhalen verteld is zeker wel leuk om te mogen aanschouwen. Mama verteld aanstekelijk en zoonlief luistert aandachtig naar al die verhalen, legt het vast en voorziet het van een grappig Italiaans deuntje.

Een kleine 50 minuten is ook precies lang genoeg om de aandacht vast te houden.

avatar van N00dles
De moeder van Martin Scorsese is een typische gezellige, karakteristieke dame met een leuke vertelstijl, en je kan wel zien waar hij zijn Italiaans-Amerikaanse accent en looks vandaan heeft.

Ook leuk dat zijn ouders regelmatig kleine rolletjes kregen in zijn (latere) films.

Als documentaire vond ik het allemaal wat ongepolijst en rommelig. Er zat geen rode draad in, het is gewoon alsof je een avondje bij de familie Scorsese komt eten en dan wat verhalen over de familiegeschiedenis te horen krijgt. Het kwam dan ook meer op mij over als een experimenteel filmprojectje van Scorsese dan een waardige documentaire die iets te vertellen heeft.