Badlands (1973)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Martin Sheen, Sissy Spacek en Warren Oates

De 25-jarige Kit Carruthers en zijn tien jaar jongere vriendin Holly Sargis zijn op de vlucht, aangezien ze Holly's vader, die hun relatie maar niets vond, hebben vermoord. Op hun weg naar de badlands van Montana laten ze een spoor van moorden achter.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet bepaald een Malick-fan, maar slecht zijn z'n films nu ook weer niet. Badland is één van de betere films en een sterk debuut. Doet me wat denken aan Duel dat ik pas, het debuut van Steven Spielberg. Ook deze film houdt het wat rouwer en kleiner en dat werkt best wel. Badlands is een roadmovie dat wat subtieler is dan Bonny & Clyde en een blauwdruk werd voor oa Natural Born Killers. De spil is het duo Martin Sheen en Sissy Spacek. Sheen is een jonge man die niets te verliezen heeft en een beetje hangt aan z'n idool James Dean. Spacek is een jonge naïeve tiener die wordt meegesleept, weg uit de sleur van haar leven.

Er is weinig echte chemie tussen Sheen en Spacek, maar het worden ook geen karikaturen. Hun daden zijn vluchtig en eerder euvels die in de weg liggen dan een psychotische wil om slecht te zijn. Ze willen vooruit, weg van waar ze vandaan komen (waar niets is) richting een droom die ze niet echt concreet kennen. Daarom dat Kit zich ook liet pakken. Eindelijk is hij iemand, ze zeggen zelfs dat hij op James Dean trekt! Je zou het een vorm van radicalisering kunnen noemen, in een ietwat andere vorm dan wat we tegenwoordig kennen maar toch...

De film is met momenten wat te luchtig en ik mis die chemie tussen de hoofdpersonages. Aan de moorden is niets bijzonder, wat op zich wel past bij het rouwe en tegelijk 'kleine' karakter van de film. Versterkt door de muziek en de tijd die Malick neemt om de natuur even in beeld te krijgen. Heerlijk om te zien dus, maar met iets te weinig kruiden om echt uit te blinken. En toch één van z'n betere films.

avatar van Harmonica Man
Één van de betere Malick films gedragen door de twee hoofdrolspelers.

avatar van IH88
“I always wanted to be a criminal, I guess. Just not this big of a one.”

De eerste film van Terrence Malick, en wat een debuut. Badlands is misschien wel zijn beste film, en vooral de straight forward aanpak valt op. Malick staat tegenwoordig bekend om zijn filosofische en spirituele films, maar Badlands is op zichzelf een simpel verhaal over twee jonge mensen die al moordend rondtrekken.

Kit (Sheen) is op het eerste gezicht een vriendelijke en charmante jongeman, maar hij blijkt al gauw een psychopaat. De jongere Holly (Spacek) is te jong, te naïef, te verliefd en uiteindelijk te afhankelijk om tegen Kit in te gaan. De drijfveren van Kit om te moorden blijven onbeantwoord, en het geeft het karakter (en de film) iets mysterieus en nihilistisch. De voice-over, de opvallend luchtige muziek, de landschappen en de schitterende cinematografie zorgen voor een dromerige sfeer, en het contrast met de moorden is erg sterk gedaan door Malick.

Sterke film, met een sterke Sheen en een wat onbeholpen acterende Sissy Spacek. Vind dat IH88 het prima verwoord. Heb aandachtig zitten kijken, maar ben niet echt meegesleept. Bovendien, ik heb dit meer gezien. De landschappen van het midden-westen zijn adembenemend. Ik ken het een beetje. Wegen waar geen eind aan komt. Waar niets meer is. Mooi symbolisch voor deze film.

avatar van stefan dias
Fransman schreef:
… een wat onbeholpen acterende Sissy Spacek. .

Ik hoop dat je wel degelijk bedoelt: Sissy Spacek die perfect de wat onbeholpen Holly neerzet.

stefan dias schreef:

Ja, daar heb je wel gelijk in. Die nuancering had ik moeten aanbrengen. Was overigens nieuwsgierig waar je je hoge score op baseert. Kon je recensie niet vinden. Alleen wat reacties. Vond overigens de muziek van Satie nogal verprutst. Die heeft geen arrangement nodig.

avatar van stefan dias
[quote]Fransman schreef:

Gewoon… een herinnering aan een heel mooie cinema-ervaring, ergens in de jaren ’70. Toen bestond internet nog niet, laat staan deze site. Ik herinner me alleen dat ik het geweldig vond. En daarnaast heeft deze film me aangespoord om de eerste keer in mijn toen nog prille leven ook eens wat klassieke muziek op te snorren en aan te schaffen. Met name Satie (en Orff) door die mooie eindscène in de wolken. Die afstand tussen het poëtische en de gruwel van wat zich afspeelde had een sterke indruk op me nagelaten.

Ik heb ooit wel eens een stukje herzien, maar voel geen behoefte om heel de film terug te zien, zoals de herziening v an Thin Red Line me ook een beetje tegenviel. Die mooie herinnering is me genoeg.

Zo'n herinnering moet je koesteren stefan dias. Geen enkele noodzaak om die geen herzien. Toevallig was ik deze zomer in het huis waar Orff gewoond en gewerkt heeft.

avatar van Alathir
Redelijk goed debuut van Malick waar ik vooral het begin erg kon smaken. Eenmaal op de vlucht neigt de film hier en daar te slepen. Het wordt vanaf dan een echte roadmovie met zoals we dat van Malick kennen veel oog voor de natuur. Ook de muziek erbij laat je meeslepen met de voorbijrazende landschappen.

Er worden een aantal intrigerende vragen gesteld in de film. Het kwam er daarin op neer hoe iemands leven eruit zou zien als hij of zij andere keuzes had gemaakt. Het doet je wel nadenken maar je kan je eigen keuzes niet ongedaan maken. Op zich heeft het dus weinig zin om daar over na te denken.

Opvallend is ook hoe doelloos hun bestaan wordt eenmaal ze op de vlucht slaan. Al was het misschien wel spannender dan elke dag een job tegen je zin te moeten doen. Tussen de hoofdpersonages is er te weinig chemie maar het personage van Spacek (Holly) is te naïef om tegen Sheen (Kit) in te gaan. Waarom hij mensen vermoord is nogal wazig. Hij ambieert de titel van crimineel, waarin hij uiteindelijk uitblinkt.

avatar van wihu61
Ik vond dat Martin Sheen die verstandelijk wat minderbegaafde en naïeve Kit hier overtuigend neerzette. Hetzelfde voor Sissy Spacek trouwens. Dit afgewisseld met mooie beelden... prima film dus.