Badlands (1973)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Martin Sheen, Sissy Spacek en Warren Oates

De 25-jarige Kit Carruthers en zijn tien jaar jongere vriendin Holly Sargis zijn op de vlucht, aangezien ze Holly's vader, die hun relatie maar niets vond, hebben vermoord. Op hun weg naar de badlands van Montana laten ze een spoor van moorden achter.

avatar van tbouwh
Ben ik de enige die bij de score aan het begin enorm aan True Romance (You're so Cool) en in iets mindere mate aan American Beauty moest denken?

Zeker in het geval van Zimmer was dit een 'áah, daar heeft 'ie het dus vandaan'-momentje.

avatar van John Milton
tbouwh schreef:

Nee, iemand was je voor

avatar van tbouwh
Boy, we rang the bell, didn't we?

Sterk debuut van Malick, die meteen de toon zet voor latere karakterstudies bij vergezicht. Intrigerend is met name dat een oordeel uitblijft, en de kijker zelf mag bepalen in welk licht hij Kits acties en angstaanjagend ontspannen houding plaatst. Sheen is perfect gecast, enkel Spacek getuigt van een naïviteit die bijna te 'mooi' om waar te zijn is. Dat wringt wat in mijn optiek, en het verhaal raakte ook niet de gevoelige snaren die The Tree of Life bij mij wel beroerde.

Desondanks een prachtige film, die haar setting optimaal benut. Overigens had ik op dit vlak déjà-vu's naar North by Northwest, Se7en (ook even qua narratief, als Kit in de auto met die wetsdienaren praat) én Once Upon a Time in the West, nog maar even kijken of ik daar iets over terug kan vinden. Tenslotte dacht ik bij de score 'natuurlijk' ook aan True Romance, maar die link is hierboven reeds bevestigd.

Op beslissende momenten is dit Bonnie and Clyde-sprookje voor gevorderden me nog nét iets te ongrijpbaar, maar wie weet legt herziening nieuwe perspectieven bloot.

Ik ergerde mij vanaf het eerste beeld aan de cast, de presentatie, het spel, de persoon en het karakter van Kit. Vooral daardoor kon de film mij voor geen centimeter innemen...

Nu ben ik sowieso een fan van Malick, waarschijnlijk vanwege de filosofische insteek van zijn films, en al is dit debuut van hem dan nog ogenschijnlijk wat gewoontjes, ik denk toch dat het een bijzondere en filosofische film is. Het belangrijke punt is denk ik dat dit Bonnie & Clyde-achtige verhaal beslist geen variant op Romeo and Juliet is. Romeo en Julia hielden zo veel van elkaar dat ze bereid waren te doden en te sterven voor elkaar. Maar Kit en Holly houden helemaal niet van elkaar: ja, er is even een opwelling van puberverliefdheid omdat ze in de ander iemand vinden die hen aandacht geeft, maar al snel zien we Kit denigrerend tegen Holly praten en is Holly omgekeerd Kit ook snel beu (en even veelzeggend is dat Holly na haar ontmaagding vraagt of dit nu alles is waar iedereen zo'n drukte om maakt). Maar ze blijven bij elkaar, simpelweg omdat ze niet weten wat ze anders moeten doen. Sowieso is alles wat ze doen, dus ook de moordpartijen door Kit, een soort uiting van nihilisme: er is geen toekomstperspectief, geen bezinning (die tot waarde of betekenis kan leiden), er is alleen een diepe frustratie en leegte waardoor men simpelweg doet waar men zin in heeft uit gebrek aan iets beters. Ik denk dat Malick daarmee de nihilistische cultuur van de VS en zeker ook de periode van na de hippies, zoals die leidde tot de punk en No Future-generation, overtuigend in beeld heeft gebracht en dat ook op een zeer sterke, subtiele en intrigerende wijze heeft gedaan (zoals bv. Kit na z’n arrestatie tegen Holly zegt dat de moord op haar vader toch wel rot was en ze daar nog eens over moeten praten: even en natuurlijk veel te laat is er een begin van bezinning maar blijft ook die op de oppervlakte omdat er geen emotie is).

Puike hoofdrolspelers, vooral dan de jonge Martin Sheen.
Maar een topfilm kon ik dit niet noemen, vond hem een beetje traag en saai.

avatar van Fisico
Ik had vooraf al veel gehoord over deze Badlands, het debuut van Terrence Malick, dat ik hem perse wou zien. Een erg geslaagde film alvast die een typisch nostalgisch filosofisch sfeertje over zich krijgt. Het verhaal is eenvoudig. Boy meets girl en vader gaat niet akkoord. The boy, een erg jonge Martin Sheen die eerder ook al schitterde in Catch-22, speelt een flamboyante charismatische macho die vooral zijn zin doet. The girl, een naïef impulsief wicht dat verbaasd is dat een kerel als Kit oog heeft voor haar, volgt hem overal waar hij haar heen brengt.

Net als in The tree of life ook hier de tijdsperiode van de harde jaren vijftig waar de harde hand van een vaderfiguur zich laat gelden. In dit verhaal is er echter een snotneus die niet met zich laat sollen. De film heeft een fatalistische nihilistische insteek. Kit kent schijnbaar een zorgeloos bestaan, maar voelt zich een nietsnut, mede doordat dat gevoel hem wordt opgedrongen door zijn omgeving, refererend naar de song van Armand: "Ben ik te min omdat jouw pa in een dikkere kar rijdt, dan de mijne". Met die gedachte wordt hij een explosieve cocktail van geweld en meedogenloosheid. Iedereen die in de weg komt van zijn geluk moet eraan geloven. In dat opzicht doet de film me ook denken aan Natural born killers of de onvermijdelijke Bonnie & Clyde.

Wat ik ten zeerste apprecieerde aan de film was erg fijne wegdromende poëtische muziek die een extra dimensie gaf aan de film, net als de fraaie Amerikaanse flora en het geslaagde camerawerk. 45 jaar is deze film bijna, maar hij blijft knap. Leuke road movie!

avatar van TornadoEF5
Heel erg mooie film, deze Malick maakte zijn verwachtingen waar. Deze film toont ook aan dat moordenaars in de eerste plaats nog altijd mensen zijn en blijven, ongeacht de gruwel van hun daden. De natuur leek wel even een metafoor te zijn voor de daders, en dan met name voor de onverschilligheid die in hen circuleert. Heel erg sfeervol ook. Er werd ook zeer goed geacteerd.

avatar van Zwolle84
de grunt schreef:
Senõr Zwolle ik zie jou zo vaak voorbij komen in het "aangeschaft" topic, dan moet er dunkt me ook wel een regiovrij blu-ray spelertje van af kunnen.

Jouw éérste regio-a blu-ray is daarmee ook meteen bekend: kunst op een schijfje (zowel artwork, packaging, transfer )

Dit lees ik nu pas. Inmiddels is hij in Duitsland op blu-ray verschenen.

(verwijderd)
Badlands is net zo stijlvol als zijn naam. Echt een compleet plaatje: van 1973 tot de soundtrack en van de natuurbeelden tot de outfits, fantastisch.

Het script is waar ik vooraf al rekening mee had gehouden vanwege Malick: niet slecht maar behoorlijk willekeurig. Hier zit dan wel een duidelijk begin en eind in, maar het middenstuk wil vooral niet spectaculair zijn, wat eigenlijk prima werkt aangezien het audiovisuele al genietbaar is. Wel hield dit me af van de echte klik met de karakters, waardoor een hoger cijfer dan dit er niet in zit.

Geweldige Martin Sheen en Sissy Spacek is perfect gecast. Ik snap die avatar van De Grunt nu wel.

Ooit trouwens al gezien, zo'n 4 jaar geleden gok ik, maar toen kon ik een Malick überhaupt niet begrijpen. Altijd in mijn achterhoofd gehouden tot vandaag, merendeels terecht gebleken.

Ben erg benieuwd naar deze fim...

avatar van de grunt
Gewoon te koop bij Bol met Nederlandse ondertiteling !!

De Blu-ray disc met deze film heb ik gisteren bekeken.
Hij is de moeite van het kopen beslist waard. Het beeld is af en toe wat grof van korrel, maar dat komt de fantastische, desolate sfeer van de film juist ten goede.
Ik heb genoten van het spel van Sissy Spacek en Martin Sheer en van de prachtige, verlaten landschappen in de film.

avatar van Bélon
Goed nieuws! (ben benieuwd of een Bluray in een schoen te proppen valt )

avatar van de grunt
Ben benieuwd of dat de Criterion transfer is die ze te pakken hebben.

avatar van blurp194
In Frankrijk per toeval tegen deze dvd aangelopen - een film van Malick die ik nog niet gezien had, en dan nog wel zijn eerste. En waar ik gemiddeld niet heel positief ben over Malick - vooral omdat ik wat moeite heb zijn werk als film te kunnen plaatsen - is het toch zeker een van de meest interessante regisseurs, door zijn heel aparte en erg herkenbare stijl.

In deze eerste film is die veel minder nadrukkelijk aanwezig, maar het element van beschouwing is er al zeker wel. En ook de nadruk op perfect mooie beelden is goed terug te vinden. Sheen en Spacek zijn daarnaast niet alleen perfect gecast maar ook perfect aan het spelen, wat een overmacht laten ze hier zien. Daarom niet alleen uit oogpunt van Malick's debuut interessant, maar ook als film op zich bijzonder. Wel veel meer een traditioneel narratief, en eerlijk gezegd ligt me dat veel beter.

Verhoeven schreef:
Terrence staat bekend dat hij geen speelfilms maakt maar gewoon weg KUNST. Dat zie je in zijn hele levenswerk. Vier films in 30 dertig jaar tijd.

Hoe zit het nu dan? Je mening over Malick bijgesteld of je mening over KUNST bijgesteld?

Aardige eerste Malick.

Doet wat denken aan een luchtigere versie van Bonnie & Clyde. Op zich is de film aardig geweldadig, maar qua sfeer is het eerder luchtig en zelfs bijna komisch. Vooral dan Sheen's rol, wiens personage zich overal maar bij neer lijkt te leggen.

Het zorgt voor een apart contrast dat de film wel boeiend houdt. Toch moet gezegd dat het geweld wat magertjes overkomt, waardoor dat contrast niet volledig geslaagd is. Sheen en Spacek hebben ook moeite om hun personages op de rails te houden. De film zelf geeft niet al te veel motivaties voor hun vaak vreemde gedrag, maar de acteurs bolwerken het ook niet 100%.

Visueel is het redelijk, vooral erg zonnig. Maar bepaald mooi geschoten vond ik het niet. De soundtrack draagt vooral bij aan de luchtigheid van de film, maar klinkt nogal idioot. Daar gaat best wel wat sfeer aan verloren. Verder is het goed dat de film maar 90 minuutjes duurt, want naar het einde toe begon het toch ook een beetje te slepen.

Malick's eerste is zeker niet z'n slechtste. Wel grappig dat hij bijna 40 jaar gedaan heeft om 5 films te regisseren, terwijl de volgende 5 er in 7 jaar tijd uitfloepten. Grootse cinema kan ik er nog steeds niet in herkennen, maar het is een aardig debuut dat makkelijk te kijken valt.

avatar van katie morosky
Badlands is een film waar ik zo naar uitkeek (Terrence Malick!). De verwachtingen waren hoog en werden ingelost. Meer zelfs. Ik weet niet of jullie dat hebben maar ik verveel me nogal snel. Het gebeurt maar zelden dat ik van het begin tot het einde geboeid ben door een verhaal, een stuk muziek. Het gebeurt maar zelden dat ik niet uitkijk tot het eindelijk gedaan is.
Badlands was voor mij een ervaring, zo’n verhaal dat gerust 10 uur en langer zelfs mocht doorgaan. Hoe Terrence Malick die liefdesstory opbouwt, hoe Martin Sheen verandert in een antifiguur en steeds adorabel blijft, hoe Sissy Spacek het poppenmeisje is dat weinig te zeggen heeft en doch eveneens adorabel blijft. Cinematografisch is het ook een pareltje om u tegen ze zeggen. De Badlands zijn echt als Badlands in beeld gebracht. Deze film gaf mij na eerste zit meteen zin om de film opnieuw te zien. Ik start met een voorzichtige 4,5.

Amen.

avatar van Antonev
Hoe ziet deze film er visueel uit (tand des tijds doorstaan)? Op een aantal westerns en oorlogsdrama's na heb ik altijd wat moeite om films op leeftijd (35-40 jaar en ouder) uit te kunnen zitten. Zo keek ik laatst de Longest Day en die vond ik vroeger fantastisch, hetzelfde gold voor Poltergeist. Nu kon ik echter niet meer door om het gedateerde heen kijken.

Antonev schreef:

Ik heb er bij Malicks films bijzonder weinig last van (hoewel je het er bij Badlands duidelijker vanaf ziet dan bij Days of Heaven). Maar het is uiteraard wel aan te raden om de Bluray variant te kijken.

Heb persoonlijk meer moeite met de wijze waarop het geluid is verwerkt, met name de schoten die op het gegeven moment gelost worden vind ik wel een klein krasje op deze fraaie film.

avatar van Antonev
nummer2 schreef:

Bedankt voor de toelichting! Dan gaan we 'm gewoon een kansje geven! Ik ga eerst kijken of ze 'm hier in de bibliotheek hebben (grote collectie films) en anders ga ik 'm aanschaffen via de Duitse Amazon (staat een blueray op voor 10,99 inclusief verzendkosten). Ben benieuwd.

avatar van de grunt
Bestaat er een mooiere ode aan de natuur dan Badlands ?

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik vind het eigenlijk niet kunnen, dat gemoord in het wilde weg. Als iedereen dat zou doen, dat zou me toch een zootje worden. Gelukkig was het maar een film. Ik had nooit iets van Malick gezien en dat terwijl hij op dezelfde dag jarig is als ik. Een paar vrienden van mij, twee om precies te zijn, vinden The Tree Of Life de stomste film die ze ooit gezien hebben. Ik had dus vrij lage verwachtingen van Badlands, maar het viel me alleszins mee. Lekker vlot, mooie sfeer, nare moorden, een nog veel naardere relatie tussen twee jonge lieden die er nogal een nihilistische levensbeschouwing op nahouden.

Ik zag de film zonder ondertiteling en kon niet alles goed verstaan, ze hebben maar een raar accent daar in de Mountain States. Of waar speelt het zich af? Gelukkig kon ik van het gros wel chocola maken. Ik at net trouwens chocola. Het laatste stukje van de reep. Daar baal ik van.

Prachtig geschoten film met geweldige landschappen, zeker in het tweede gedeelte van de film. Mooie climax ook qua setting. Daaraast ook goed geacteerd door Sheen en Spacek, waarbij hun rollen toch niet altijd helemaal uit de verf komen. Spacek lijkt soms geestelijk gehandicapt en Sheen lijkt lukraak mensen dood te schieten zonder dat daar vanuit zijn karakter(uitwerking) echt aanleiding voor is. Hierdoor wat onevenwichtig.

avatar van stefan dias
de grunt schreef:
Bestaat er een mooiere ode aan de natuur dan Badlands ?

Misschien Walkabout (1971) eens proberen.

stefan dias schreef:
Misschien Walkabout (1971) eens proberen.

Nic Roeg heb ik zéér hoog zitten. Ben benieuwd! Dias bedankt

'Badlands' is de debuutfilm van visionair Terrence Malick. 'Is that all there is?' mag een logische reactie zijn na de eerste ervaring met dit meesterwerkje: een roadmovie meets gangsterboy vs. gangstergirl-drama. De manier waarop Malick echter achteloos de plotline naar de zijlijn verplaatst en zich concentreert op close-ups van bomen en dieren verraadt een bijzonder talent om verhalen te vertellen zonder alles expliciet te benoemen.

avatar van knusse stoel
Een sterke film met een goed verhaal en prachtige beelden van de "badlands". Sterk gespeeld door een verliefd stel wat toen 10 jaar verschilde in leeftijd (25 en 15 jaar). Later ook nog bekende acteurs geworden in Hollywood. Van ons een waardering van een 8!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet bepaald een Malick-fan, maar slecht zijn z'n films nu ook weer niet. Badland is één van de betere films en een sterk debuut. Doet me wat denken aan Duel dat ik pas, het debuut van Steven Spielberg. Ook deze film houdt het wat rouwer en kleiner en dat werkt best wel. Badlands is een roadmovie dat wat subtieler is dan Bonny & Clyde en een blauwdruk werd voor oa Natural Born Killers. De spil is het duo Martin Sheen en Sissy Spacek. Sheen is een jonge man die niets te verliezen heeft en een beetje hangt aan z'n idool James Dean. Spacek is een jonge naïeve tiener die wordt meegesleept, weg uit de sleur van haar leven.

Er is weinig echte chemie tussen Sheen en Spacek, maar het worden ook geen karikaturen. Hun daden zijn vluchtig en eerder euvels die in de weg liggen dan een psychotische wil om slecht te zijn. Ze willen vooruit, weg van waar ze vandaan komen (waar niets is) richting een droom die ze niet echt concreet kennen. Daarom dat Kit zich ook liet pakken. Eindelijk is hij iemand, ze zeggen zelfs dat hij op James Dean trekt! Je zou het een vorm van radicalisering kunnen noemen, in een ietwat andere vorm dan wat we tegenwoordig kennen maar toch...

De film is met momenten wat te luchtig en ik mis die chemie tussen de hoofdpersonages. Aan de moorden is niets bijzonder, wat op zich wel past bij het rouwe en tegelijk 'kleine' karakter van de film. Versterkt door de muziek en de tijd die Malick neemt om de natuur even in beeld te krijgen. Heerlijk om te zien dus, maar met iets te weinig kruiden om echt uit te blinken. En toch één van z'n betere films.