Badlands (1973)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Martin Sheen, Sissy Spacek en Warren Oates

De 25-jarige Kit Carruthers en zijn tien jaar jongere vriendin Holly Sargis zijn op de vlucht, aangezien ze Holly's vader, die hun relatie maar niets vond, hebben vermoord. Op hun weg naar de badlands van Montana laten ze een spoor van moorden achter.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet bepaald een Malick-fan, maar slecht zijn z'n films nu ook weer niet. Badland is één van de betere films en een sterk debuut. Doet me wat denken aan Duel dat ik pas, het debuut van Steven Spielberg. Ook deze film houdt het wat rouwer en kleiner en dat werkt best wel. Badlands is een roadmovie dat wat subtieler is dan Bonny & Clyde en een blauwdruk werd voor oa Natural Born Killers. De spil is het duo Martin Sheen en Sissy Spacek. Sheen is een jonge man die niets te verliezen heeft en een beetje hangt aan z'n idool James Dean. Spacek is een jonge naïeve tiener die wordt meegesleept, weg uit de sleur van haar leven.

Er is weinig echte chemie tussen Sheen en Spacek, maar het worden ook geen karikaturen. Hun daden zijn vluchtig en eerder euvels die in de weg liggen dan een psychotische wil om slecht te zijn. Ze willen vooruit, weg van waar ze vandaan komen (waar niets is) richting een droom die ze niet echt concreet kennen. Daarom dat Kit zich ook liet pakken. Eindelijk is hij iemand, ze zeggen zelfs dat hij op James Dean trekt! Je zou het een vorm van radicalisering kunnen noemen, in een ietwat andere vorm dan wat we tegenwoordig kennen maar toch...

De film is met momenten wat te luchtig en ik mis die chemie tussen de hoofdpersonages. Aan de moorden is niets bijzonder, wat op zich wel past bij het rouwe en tegelijk 'kleine' karakter van de film. Versterkt door de muziek en de tijd die Malick neemt om de natuur even in beeld te krijgen. Heerlijk om te zien dus, maar met iets te weinig kruiden om echt uit te blinken. En toch één van z'n betere films.

avatar van Harmonica Man
Één van de betere Malick films gedragen door de twee hoofdrolspelers.

avatar van IH88
“I always wanted to be a criminal, I guess. Just not this big of a one.”

De eerste film van Terrence Malick, en wat een debuut. Badlands is misschien wel zijn beste film, en vooral de straight forward aanpak valt op. Malick staat tegenwoordig bekend om zijn filosofische en spirituele films, maar Badlands is op zichzelf een simpel verhaal over twee jonge mensen die al moordend rondtrekken.

Kit (Sheen) is op het eerste gezicht een vriendelijke en charmante jongeman, maar hij blijkt al gauw een psychopaat. De jongere Holly (Spacek) is te jong, te naïef, te verliefd en uiteindelijk te afhankelijk om tegen Kit in te gaan. De drijfveren van Kit om te moorden blijven onbeantwoord, en het geeft het karakter (en de film) iets mysterieus en nihilistisch. De voice-over, de opvallend luchtige muziek, de landschappen en de schitterende cinematografie zorgen voor een dromerige sfeer, en het contrast met de moorden is erg sterk gedaan door Malick.

Sterke film, met een sterke Sheen en een wat onbeholpen acterende Sissy Spacek. Vind dat IH88 het prima verwoord. Heb aandachtig zitten kijken, maar ben niet echt meegesleept. Bovendien, ik heb dit meer gezien. De landschappen van het midden-westen zijn adembenemend. Ik ken het een beetje. Wegen waar geen eind aan komt. Waar niets meer is. Mooi symbolisch voor deze film.

avatar van stefan dias
Fransman schreef:
… een wat onbeholpen acterende Sissy Spacek. .

Ik hoop dat je wel degelijk bedoelt: Sissy Spacek die perfect de wat onbeholpen Holly neerzet.

stefan dias schreef:

Ja, daar heb je wel gelijk in. Die nuancering had ik moeten aanbrengen. Was overigens nieuwsgierig waar je je hoge score op baseert. Kon je recensie niet vinden. Alleen wat reacties. Vond overigens de muziek van Satie nogal verprutst. Die heeft geen arrangement nodig.

avatar van stefan dias
[quote]Fransman schreef:

Gewoon… een herinnering aan een heel mooie cinema-ervaring, ergens in de jaren ’70. Toen bestond internet nog niet, laat staan deze site. Ik herinner me alleen dat ik het geweldig vond. En daarnaast heeft deze film me aangespoord om de eerste keer in mijn toen nog prille leven ook eens wat klassieke muziek op te snorren en aan te schaffen. Met name Satie (en Orff) door die mooie eindscène in de wolken. Die afstand tussen het poëtische en de gruwel van wat zich afspeelde had een sterke indruk op me nagelaten.

Ik heb ooit wel eens een stukje herzien, maar voel geen behoefte om heel de film terug te zien, zoals de herziening v an Thin Red Line me ook een beetje tegenviel. Die mooie herinnering is me genoeg.

Zo'n herinnering moet je koesteren stefan dias. Geen enkele noodzaak om die geen herzien. Toevallig was ik deze zomer in het huis waar Orff gewoond en gewerkt heeft.

avatar van Alathir
Redelijk goed debuut van Malick waar ik vooral het begin erg kon smaken. Eenmaal op de vlucht neigt de film hier en daar te slepen. Het wordt vanaf dan een echte roadmovie met zoals we dat van Malick kennen veel oog voor de natuur. Ook de muziek erbij laat je meeslepen met de voorbijrazende landschappen.

Er worden een aantal intrigerende vragen gesteld in de film. Het kwam er daarin op neer hoe iemands leven eruit zou zien als hij of zij andere keuzes had gemaakt. Het doet je wel nadenken maar je kan je eigen keuzes niet ongedaan maken. Op zich heeft het dus weinig zin om daar over na te denken.

Opvallend is ook hoe doelloos hun bestaan wordt eenmaal ze op de vlucht slaan. Al was het misschien wel spannender dan elke dag een job tegen je zin te moeten doen. Tussen de hoofdpersonages is er te weinig chemie maar het personage van Spacek (Holly) is te naïef om tegen Sheen (Kit) in te gaan. Waarom hij mensen vermoord is nogal wazig. Hij ambieert de titel van crimineel, waarin hij uiteindelijk uitblinkt.

avatar van wihu61
Ik vond dat Martin Sheen die verstandelijk wat minderbegaafde en naïeve Kit hier overtuigend neerzette. Hetzelfde voor Sissy Spacek trouwens. Dit afgewisseld met mooie beelden... prima film dus.

avatar van Verhoeven
New film from Terrence Malick to explore the life of Christ:
Malick’s cinematic corpus has been marked by Christian themes, music, and imagery from the beginning. For example, those watching the fire scene from Badlands (1973) with the English captions on will see the following lyrics from German composer Carl Orff’s choral piece “Passion”:

When Jesus walked into the garden
And his suffering began
Everything mourned that was there
Even the foliage and the green grass:
Mary held a small bell, ringing

“Oh my, oh my darling child
Oh how, oh how my heart is breaking
My son, my son, I am losing you”

Mary went to the Cross
She saw her dear child hanging before her
There he was hanging on a cross
Mary’s heart was in pain
Toch wel iets om te delen.

Een van de beste films ooit. Het verslag van Holly over wat er is gebeurd - het verhaal van de film - is zo naïef en kinderlijk en tegelijkertijd op constante wijze zo mooi, poëtisch en diepzinnig, zo 'authentiek'. Kit en Holly zijn de meest vreselijke mensen maar tegelijkertijd zo eenzaam, tragisch en op een hartverscheurende wijze menselijk en zelf slachtoffer (het meest geniale van de film is de verpletterende eenzaamheid van Kit en Holly, zelfs als ze bij elkaar zijn). De film is een soort Tarantino maar dan van een oneindig hoger niveau: er wordt volop gemoord met de meest belachelijke en banale gesprekjes ter reflectie maar tegelijkertijd zeggen die teksten alles over de menselijke conditie, in ieder geval die van de moderne Amerikaan. Met deze film heeft Malick film tot een kunstvorm verheven.

avatar van Lovelyboy
Bijzondere film waar ik vooralsnog eerst problemen mee heb, dan dat ik de grootsheid er van in zie.

Op zich wordt de film wel in een mooie tempo vertelt. Mooie shots, vooral van de natuur en bijvoorbeeld de scene waarin ze verrast worden in het boomhut een mooi samenspel van muziek, beelden en sfeer. Prachtige wagen trouwens die 1951 Mercury Coupe. Het geweld komt echt over, en de rollen van Sheen en Spacek zijn behoorlijk spot on.

Helaas erger ik mij de hele film over die zogenaamde sociopaat genaamd Kit die alles en iedereen om de vinger wind en steeds erger wordt. Dat vreselijke domme meisje die dan zegt; 'I was surprised that he took such a liking to me, especially when he could've had any other girl in town if he'd given it half a try. He said that I was grand.' Nee, lieve schat zo geweldig ben je ook niet. Dit is iemand die een kwetsbaar iemand uitzoekt om dat die ontvankelijk zijn, zeg maar gerust omgekeerde psychologie, met het resultaat dat je er hersenloos achter aan loopt. Een verschrikkelijke manier van misbruik maken van iemand. Nog stuitender, overigens wel briljant geacteerd door Sheen, is de scene wanneer hij gepakt en geboeid bij dat vliegtuig staat. Hij staat daar zijn charme en vlotte babbel te etaleren en die wouten vreten praktisch uit zijn hand. Om van te kotsen hoe die lui zich allemaal laten ringeloren door die maniak. Shocking hoe overal de baas van denkt te zijn, hoe hij discussies in de politieauto en in het vliegtuig voert en eigenlijk de discussie leid, op de een of andere manier de baas is. Manipulatie, charme, liegen, een eng soort overtuigingskracht...helaas ken ik zo iemand, die weliswaar niet moord en steelt, maar wel een ravage achterlaat bij iedereen die zich met hem inlaat dus vandaar mijn bijzonder grote weerzin.

Maar goed, on topic film, een

Binnenkort nog maar eens proberen en hopen dat Kit me dan minder tegen de haren instrijkt maar dan ik dan nog meer oog heb voor andere dingen. Wat me overigens nog opviel was dat de muziek me erg aan True Romance deed denken.

Lovelyboy schreef:

Ik wil hier twee dingen over zeggen. Het eerste is dat de film bewust geen psychoanalytische of expliciete verklaring geeft voor het gedrag van Kit en Holly. Wel geeft Kit zelf een soort van verklaring voor waarom hij is zoals hij is:

Father: You sumpin'.
Kit Carruthers: Takes all kinds, sir.

Ik geloof dat aan het eind opnieuw iets dergelijks wordt gezegd door Kit: er zijn nu eenmaal allerlei soorten mensen en dit is hoe hij is. Je zou kunnen zeggen dat hij zelf ook niet weet waarom hij zo is, al geeft de film tegelijk impliciet wel een verklaring: zowel Kit als Holly zijn enorm eenzame kids. Kit zegt ergens dat hij nooit eerder een vriendinnetje heeft gehad en ouders lijkt hij ook niet te hebben. Holly vertelt hoe zij zowel haar moeder als haar vader verloor en hoe zij op school geen vriendje kan krijgen omdat ze "geen persoonlijkheid" heeft en bovendien niet knap is. Er is wellicht een soort verliefdheid tussen de twee maar vanaf het begin zeggen ze alleen maar dingen tegen elkaar waaruit blijkt dat ze niet echt van elkaar houden; het is hooguit zo dat ze elkaar beter kunnen verdragen dan dat ze de eenzaamheid kunnen verdragen. Maar ook bij elkaar blijven ze diep eenzaam: er is geen enkel echt contact tussen hen. Dat is denk ik afdoende verklaring waarom ze zijn zoals ze zijn: ze zijn zo eenzaam dat ze het contact met de ander simpelweg niet kennen en niet kunnen maken. Kit geniet ook niet van het moorden of zo: hij weet gewoon geen betere oplossingen te verzinnen voor zijn problemen omdat hij niet om mensen kan geven. Of in de woorden van criticus Roger Ebert:

"They are in over their heads, incapable of understanding murder as a crime rather than a convenience, inhabitants of lives so empty that even their sins cannot fill them."

PS. Gisteravond was ook de film Killing Them Softly (2012) - MovieMeter.nl op TV en die film heeft eigenlijk hetzelfde thema: "I'm living in America, and in America, you're on your own." En daarom is de VS in wezen één groot gangsterland waar levens niets waard zijn.

avatar van Lovelyboy
De filosoof schreef:

Father: You sumpin'.
Kit Carruthers: Takes all kinds, sir.

Je zegt in een eerder bericht hele interesante filosofische dingen over de inhoud van de film. Wat Mallick probeerde uit te beelden wordt op zich wel in de woorden omschreven.

Wat je omschrijft als waarom ze zijn zoals ze zijn is eveneens interessant maar ook twijfelachtig. Holly is het allemaal duidelijk te veel, bovendien 'he looks like James Dean' heeft ze meer oog voor andere dingen. Kit daar en tegen, zegt Ebert, geeft niet om mensen, at mij betreft gelijk staat aan gebruiksvoorwerpen. Zijn ze niets waard dan schiet je ze af, en in haar geval gebruik je haar voor gezelschap, een wip of omdat ze doet wat je zegt. Het moment dat ze niet verder wil barst hij in woedde uit en verwijt dat aan alles, erg kenmerkend voor een sociopaat.

Maar ja, dat is mijn mening maar...

avatar van Capablanca
Na lange tijd herzien en viel me niet tegen. Heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan.

avatar van Shadowed
Eerste Malick.

Duurde wel lang voordat ik eindelijk een film van hem te zien kreeg. Badlands, zijn eerste lange film, was de gelukkige om eerst bekeken te worden. En het viel zeker niet tegen, ik ben ook van plan meer van Melick op te gaan zoeken dankzij deze film.

Vooral Sheen paste goed in de film. Het was echt een beetje een dommige jongen, die soms net iets te intelligent overkomt, maar in het algemeen een goed karakter neerzet. De naïeve Spacek, daar was het me onduidelijk of ze echt zo acteert, of dat het bij haar personage hoort, maar het werkt wel.

Visueel zitten er soms fantastische natuuropnamen bij. Knappe shots en settings die zeker opvallen in een film die volgens mij helemaal niet zo veel heeft gekost. Ze hebben nog behoorlijk veel gedaan met een beperkt budget dan moet ik zeggen.

Heel spannend is het nergens echt, meer een road-drama met af en toe een kleine, grove geweldsuitbarsting. De kijkwijzer voor 6+ snap ik dan ook niet helemaal, want voor 6-jarige kan dit nog behoorlijk bloederig en lomp uitvallen moet ik zeggen.

Knap camerawerk soms, en een redelijk vlot tempo met een speelduur die niet te lang duurt. Je bent er eigenlijk zo doorheen. De romantiek werkt dan niet helemaal, is ook niet zo erg, maar het verhaal zelf werkt wel behoorlijk goed eigenlijk.

Van alles had het wel iets meer gekund, maar ik ben best verrast door het resultaat wat ik hier te zien kreeg. Zeker nog eens meer kijken van Melick. Days of Heaven staat tenminste alvast klaar.