The Tree of Life (2011)

139 minuten / 188 minuten (extended cut)

geregisseerd door Terrence Malick
met Brad Pitt, Sean Penn en Jessica Chastain

De elfjarige Jack heeft twee broers en woont bij zijn ouders. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Zijn moeder is lieflijk en vergevingsgezind en zijn vader probeert hem klaar te stomen voor de harde wereld. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. Als volwassen man wordt Jack een verdwaalde ziel in een moderne wereld die op bijzondere wijze zijn weg probeert te vinden.

avatar van macrobody
Twintig minuten heb ik het volgehouden, toen gauw iets anders opgezet. In dit geval John Wick (2014) - MovieMeter.nl. Het was verrassend hoe de films eigenlijk hetzelfde beginnen met een groot verlies en de daarbij behorende drama. Waar John Wick een duidelijk doel heeft om zich op af te reageren is het wat lastiger om wraak te gaan nemen op een symbolische eenheid als God. Dan is het altijd de afgezaagde dooddoener "The Lord giveth, and the Lord taketh away". Ik kan geen oordeel vellen over het geheel maar het woord esoterisch schiet me zo te binnen en ik denk dat de 188 minuten extended versie gebruikt wordt om mensen mee te martelen.

avatar van Badalamenti
Extended Cut

avatar van TheBunk
Badalamenti schreef:
Extended Cut

Absoluut. Deze voor mij al perfecte film is gewoon NOG beter geworden. Had ik niet verwacht.

avatar van TornadoEF5
Ik vind het een moeilijke film om te beoordelen. Ik heb hem vandaag herzien, maar ik denk dat Malick me gewoon niet ligt. Te filosofisch en te complementatief qua stijl. Het verhaal gaat over rouwverwerking en is een soort slice of life, waar weinig samenhang en structuur in zit. Nu is dit wel een controversiele film, en dat is volgens mij juist door dat gebrek aan samenhang, en het gebrek aan een echt narratief. Ik heb dat narratief helaas nodig, dus voor mij begint de film vrij snel op mijn zenuwen te werken ondanks het mooie geluid en de mooie beelden. Dat had ik de vorige keer ook, waardoor ik de film in twee delen moest bekijken. Dat heb ik nu ook moeten doen, maar ik kan de film toch een tikkeltje meer waarderen dan de vorige keer. Desondanks heb ik er weinig aan, en ligt hij me niet. Jammer. Wel van 1,5* naar 2,0* verhoogd, ik heb al veel slechter gezien dan dit.

avatar van TornadoEF5
Ik heb Badlands en The Tree of Life nu al gezien. Denk dat ik in de toekomst wel het gehele oeuvre (oef) eens zal bekijken, maar ik verwacht nog wel iets van The New World, Days of Heaven en The Thin Red Line. Ik denk echter wel dat met name zijn later werk niets voor mij zal zijn. Het is zeker geen regisseur voor iedereen, ondanks dat je wel altijd geweldige beelden voorgeschoten zult krijgen. Anders had ik de film allang afgelegd. Lubezki maakt er wellicht op zijn eentje een 2,0* van, want aan dat filosofisch geneuzel heb ik nu echt gewoon niets. Al begrijp ik de status van de film wel.

avatar van TornadoEF5
Toch verhoogd naar 2,5*. Ik denk dat als ik het zie als een slice of life-film, ik het meer een plaats kan geven, maar zoals gezegd geen film voor mij, en het is beter en interessanter gedaan bij andere films zoals onder andere Boyhood. Maar zeker ook geen haat tegenover de film. Het had alleen wat meer conventioneler gemogen, waarin de acteurs beter tot hun recht komen, en met wat meer narratief en vertelstructuur. Nu leek het meer op een verzameling sketches over het omgaan met rouwen en de cyclus van het leven, omgeven in een poëtisch en filosofisch kader waar ik sowieso al weinig aan heb.

avatar van John Milton
Ik vrees dat je Knight of Cups en Song to Song al helemaal niet trekt, dan. En de twirling film met Affleck (kan er even niet opkomen) ook niet. Die zou ik dan ook gewoon laten zitten, tenzij bij The New World, Days of Heaven of The Thin Red Line een kentering in je waardering optreedt.

Je kunt je tijd beter besteden dan door een heel oeuvre worstelen van iemand die je niet ligt, toch?

John Milton schreef:

Ik ben niet echt iemand die snel opgeeft. Ooit komt het er wel van. Maar ik ga inderdaad niet voor de 2010's lijst deze films kijken, maar ooit komt het er wel van.