The Tree of Life (2011)

3,16

geregisseerd door Terrence Malick
met Brad Pitt, Sean Penn en Jessica Chastain

De elfjarige Jack heeft twee broers en woont bij zijn ouders. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Zijn moeder is lieflijk en vergevingsgezind en zijn vader probeert hem klaar te stomen voor de harde wereld. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. Als volwassen man wordt Jack een verdwaalde ziel in een moderne wereld die op bijzondere wijze zijn weg probeert te vinden.

1924 BERICHTEN 108 MENINGEN

avatar van K. V.
geplaatst: 20 oktober 2016, 21:50 uur [permalink]
Deze was op tv en uiteindelijk toch maar eens meegepikt. Had er niet zo'n goeie reacties over gehoord, maar dacht toch eens te kijken, maar het was toch ook niet echt m'n ding.
Zeker het eerste half uur vond ik niet zo interessant en het leek eerder een natuurdocu dan film. Ik had bijna besloten de film te stoppen, maar uiteindelijk begon er toch wat meer verhaal te komen. Het laatste deel kon me ook weer wat minder boeien.
De cast deed het wel goed en de film bevatte wel mooie beelden.
Het was een film die voor mij wat wisselend was, gelukkig maakte het middenstuk nog wat goed. Hoef deze ook niet meer terug te zien.

geplaatst: 21 november 2016, 22:45 uur [permalink]
In New York was er een vertoning met muzikale ondersteuning: Instagram

Je gunt het de Amerikanen ook wel na maanden van ellendige verkiezing. Maar allemachtig, wat ben ik jaloers.

geplaatst: 31 januari, 07:40 uur [permalink]
Goh, wat moet ik met deze film. Ben na iets minder dan twee uur in slaap gesukkeld al zal dat eerder maken hebben gehad met het late uur dat ik ben beginnen kijken dan met de film zelf 😉 gisteren nog even het laatste half uur meegepikt.

Laat ons beginnen met de personages zelf. Vond de rol van Pitt niet geheel overtuigend. Ik had er weinig voeling mee. Chastain vind ik wel een goede rol spelen. Veel moet ze niet zeggen, maar ze lijkt zo naturel. Prachtige vrouw overigens. De keuze voor Penn als big Jack is vreemd te noemen. Veel hoefde hij niet te doen. Deze film focust zich natuurlijk niet op de acteerprestaties of de dialogen. Die zijn onderschikt aan het verhaal of de betekenis die Malick aan zijn film tracht mee te geven.

Het verhaal is op zijn minst opmerkelijk te vinden. De beelden van kosmos, water en natuurbeelden roepen chaos en een transcendentaal verhaal op. Een mix tussen creationisme en evolutieleer. Die dino's vond ik er misschien toch net over.
Het gezin uit de jaren 50 toont een typisch Westers patriachaal gezin uit die tijd. Een hardwerkende 'hardvochtige' strenge vader tegenover een zorgzame onderdanige huisvrouw. Het fysieke geweld ontbrak nog net, maar ik ben blij dat die toer niet opgegaan werd. De kinderen kennen een soort haat-liefdeverhouding met hun vader. Het gezin werd erg goed in beeld gebracht. Mooie camerastandpunten, mooie montage en goede ondersteunende sound. Mede dát maakt de film sterker en laat de kijker zich het verhaal tuimelen. Dialogen waren niet nodig en ook dat maakt de film en vooral het verhaal van het gezin zo sterk. De vader botst tegen zijn eigen limieten aan, zijn eigen survival of the fittest óf zijn eigen struggle of life. Dé toorn van God of toch maar je eigen verantwoordelijkheid? Idem voor de dood van de broer zie ik op die manier.

Al bij al een film waaraan ik nog vaak zal denken. Een film die ik zeker nog terug wil zien. Ik begrijp verre van alles en ik betwijfel van wat ik wel denk te snappen wel correct is. Toch maar een 3,0*. Soms miste ik de samenhang tussen verschillende scènes. De natuurbeelden zijn dan wel mooi, maar er is te weinig connectie met het geheel van de film.