

Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicholas Ray
Met onder meer: James Dean, Natalie Wood en Sal Mineo
IMDb beoordeling:
7,6 (96.388)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Rebel without a Cause
"The bad boy from a good family."
Jim Stark is de 'new kid in town'. Overal waar hij gewoond heeft heeft hij problemen veroorzaakt, wat dan ook de reden is dat zijn familie weer eens is verhuisd. Hij hoopt de liefde te vinden die hij niet van zijn familie krijgt. Een deel hiervan vindt hij in zijn relatie met Judy, maar Jim moet zich nog steeds bewijzen door middel van vechtpartijen en autoraces.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 96388)
- Trailer (YouTube)
- iTunes: € 7,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Jim Stark
Judy
John 'Plato' Crawford
Frank Stark
Carol Stark
Buzz Gunderson
Judy's Father
Judy's Mother
Goon
Ray Fremick
Video's en trailers
Reviews & comments

TMP
-
- 1777 berichten
- 1614 stemmen
Behoorlijke tegenvaller. De eerste keer dat ik James Dean aan het werk zie. Hij heeft inderdaad best een coole uitstraling, maar zijn acteerwerk is slechts bij vlagen overtuigend. Verder komt hij, net als de meeste andere acteurs in deze film, veel te oud over om voor een High school leerling door te kunnen gaan. Het verhaal mist bovendien overtuiging, zo krijgen de personages onderling vanuit het niets een hechte band en lijkt het overlijden van een vriend in een oogwenk vergeten. Het kon niet echt boeien allemaal.

Dievegge
-
- 2927 berichten
- 7588 stemmen
James Dean was de komeet van de rock 'n' roll-generatie. Method acting was in opkomst, wat improvisatie inhield en het putten uit persoonlijke ervaring en emoties. Jim Stark heeft een asymmetrische lichaamshouding met gespannen schouders en hangend hoofd. Hij lijkt niet stevig op z'n benen te staan. Hij rebelleert, maar waartegen? Hij groeit op in een burgerlijk milieu in een voorstad, waar hij materieel niks te kort komt.
Het ontbreken van een sterke vaderfiguur wordt als verklaring opgeworpen. Jims vader zit op de knieën te poetsen met de voorschoot aan. Als tegenreactie wil Jim zo stoer en mannelijk mogelijk doen. Hij wil vooral geen chicken of lafaard genoemd worden. Dit leidt tot de chicken race tegen de jongens met leren jassen. Eigenlijk zijn deze acteurs vijf jaar te oud om een adolescent te spelen. Judy (Natalie Wood) is degene die Jim helpt in z'n ontwikkeling doordat ze ook z'n gevoelige kant waardeert - iets wat ze bij haar vader te weinig vindt. Het meest verknipte personage is "Plato" (Sal Mineo), die opgroeit zonder ouders, weinig vrienden heeft en homoseksuele gevoelens lijkt te kennen. De manier van vertellen wekt sympathie op voor personages die nochtans onzinnige daden begaan.
De camera toont soms een onevenwichtig, subjectief standpunt, zoals wanneer Jim ondersteboven in de zetel ligt. De kleur rood doet de drie hoofdpersonages afsteken tegen de achtergrond en staat symbool voor hun kwetsbaarheid. Jim en Judy dragen soms een rode jas; Plato draagt één rode sok, wat z'n verwarring illustreert. Het hele verhaal vindt binnen de vierentwintig uur plaats. Het lege zwembad is hetzelfde als in Sunset Blvd. (1950). Het landhuis staat voor de drang om te vluchten, het planetarium voor de nietigheid van de mens in het heelal.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Was er vroeger al niet onder de indruk van en nu, als de tand des tijds stevig heeft toegeslagen, zeker niet. Dit laatste is evenwel de reden niet van mijn mindere appreciatie. 'k Vind het allemaal erg overroepen en theatraal. James Dean wil ik niet volledig afprijzen maar ik vind hem aan overacting doen en anderen in de cast zijn in hetzelfde bedje ziek.
Het beeld van een jeugd die rebelleert omwille van vervreemding en onbegrip van wie voor hem had moeten instaan, maar ook worstelt met eigen imago.

Grindhouse62
-
- 2062 berichten
- 15179 stemmen
Ik vond Rebel without a cause interessant. Er werd goed gespeeld door James Dean, Nathalie Wood en Sal Mineo. Ook Jim Backus als onderdanige vader van James Dean vertolkte zijn rol super. Goeie film, maar ik vond James Deans beste vertolking in Giant (1956) als Jett Rink.

IH88
-
- 8582 berichten
- 3049 stemmen
“You're tearing me apart!”
Sterke klassieker die alleen al door het acteerspel van James Dean en Nathalie Wood zeer de moeite waard is. Wat een charisma hebben die twee, en hun gezamenlijke scènes zijn de hoogtepunten in de film. De jonge Sal Mineo is ook geweldig, en vooral op het einde houdt hij zich knap staande tussen Dean en Wood. Het is eeuwig zonde dat alle drie de acteurs veel te vroeg zijn overleden.
Het mooie van Rebel Without a Cause vind ik ook dat er niet echt een diepe reden is voor het gedrag van Jim. De conservatieve ouders hebben moeite met hun naar vrijheid hunkerende zonen en dochters, en deze strijdt en het tijdperk waarin ze leven (de jaren 50) worden goed weergegeven. Met het schitterende en tragische einde als bittere maar mooie afsluiter.

John Milton
-
- 21080 berichten
- 11443 stemmen
Al 20 jaar een veelkijker, en nu eindelijk mijn eerste Dean gezien. Interessant stukje filmgeschiedenis, niet in de laatste plaats door Deans acteerstijl, maar ik ben niet zo onder de indruk van de film als ik gehoopt had; ik kwam nooit echt in de film.
Ongelooflijk dat Natalie Wood hier 16 is, trouwens...

Fisico (moderator films)
-
- 7585 berichten
- 4397 stemmen
Interessante cultfilm die het onder meer moet hebben van de sterke acteerprestaties van james Dean, Natalie Wood en Sal Mineo. Het toeval wil ook dat zij allen vroegtijdig een vermijdbare dood zijn tegemoet gegaan. Rebel with a cause blinkt niet zozeer uit van een ijzersterk plot, maar kent of kende zijn succes door de tijdsgeest die het wist op te wekken van en over de jaren 50.
Jeugdcriminalitieit wordt/werd vaak geassocieerd met armoede en uitzichtloze toekomstbeelden. Deze film, en de filmtitel verklaart al veel, doorbreekt dat cliché. Best wel controversieel dus voor die tijd. En de heilige huisjes met hun mooie facades verbergen de ouderlijke ruzies en meningsverschillen met hun kinderen. Verwende luxekinderen die het product zijn van een welvaartsstaat die het belang van degelijk opvoeden verwaarloosden.
Met de boodschap zat het dus wel goed, alleen vond ik de uitvoering minder overtuigend. Beetje theatraal en bij momenten onrealistische gedragingen van de personages op bepaalde gebeurtenissen. Maar zeker wel eens leuk om gezien te hebben, al was het maar voor Dean, Wood en Mineo.

clubsport
-
- 3070 berichten
- 6511 stemmen
De sfeer in deze film als drama vind ik in zijn geheel wel goed , de verhaallijnen zijn ook redelijk overtuigend en boeiend genoeg om te blijven kijken .
De plotselinge opbloeiende relatie tussen Jim en Judy was iets minder overtuigend maar ook weer niet te vergezocht .
de verhaallijn met zijn softe vader en het conflict was interessant maar werd helaas niet tot het gaatje uitgediept .

starbright boy (moderator films)
-
- 21184 berichten
- 4353 stemmen
Vrij duidelijk Deans beste film. Ik had ze alledrie een eeuwgheid gelijk staan, maar hier moet echt een halfje bij.

mjk87 (moderator films)
-
- 13046 berichten
- 3811 stemmen
Toch wel verouderd. James Dean doet het nog wel aardig, maar de andere personages zijn toch vooral karikaturen en wisten me nergens te boeien. Ook mist er enige emotie in de film terwijl de inhoud dat toch wel lijkt te suggereren. De film is wat dat betreft enorm afstandelijk met enkele losse prima scènes en momenten maar als geheel is het allemaal niet heel overtuigend. 2,5*.

cinemanukerke
-
- 1052 berichten
- 702 stemmen
Echt rebelleren vond ik die tieners niet. Lap, direct een struikelblok wat niet veel goeds voorspelt. De film heeft mij niet kunnen overtuigen. Ray vertelt een melodrama met de sympathieke maar onbegrepen jongeren in de ene hoek terwijl ouders die geen leiding kunnen of willen geven in de andere hoek staan. Ik geloof het gewoon niet. Het is te simplistisch. Te zwart wit. Ouders zijn de schuldigen, ofwel zwakkelingen of afwezig. Met de regie is niks mis. De kleuren zijn symbolisch gekozen (rode jacket als vurige outsider)n de composities bij momenten subliem in zijn verticale geometrie (die moeder, Dean, vader verhouding trapsgewijs). Maar het verhaal is te theatraal gebracht (ook door de vertolking van James Dean); te geromantiseerd en te voorspelbaar.

Lovelyboy
-
- 2947 berichten
- 2151 stemmen
Op klassiekerzondag een film aan de beurt die ik afgelopen zomer al in een actie had aangeschaft, twijfel was er nog wel even met het nodige van Hitchcock en The Mutiny On The Bounty als concurrenten. Toch viel de keuze uiteindelijk op Rebel Without A Cause, ja het was wel weer eens tijd voor wat James Dean na het tegenvallende Giant en de recenter beter bevallen East Of Eden. Eens kijken hoe deze film zou vallen.
Rebellerende jongeren is wat we krijgen dat aangezien de titel 'Botsende Jeugd' niet zo vreemd is. Problemen allom vanaf het begin af aan met Judy, Jim en Plato, vooral ingegeven door thuis en de ouders, en dan moet je ook nog naar highschool met het nodige aan bendes en figuren die je graag op de proef stellen. Jim heeft een gemakkelijke trigger en het duurt dan ook niet lang voor Buzz beet heeft en de maar al te bekende spelletjes kunnen beginnen met een behoorlijke nasleep tot gevolg.
Sterk is uiteraard het acteerwerk en Dean blijft altijd een fenomeen om naar te kijken, het doet de mens toch afvragen wat hij zonder dat noodlottige ongeluk had kunnen bereiken. Wood uiteraard prettig voor het oog, Mineo als opzienbarende debutant binnen het acteurs gilde en muziek die de één of andere reden een hoog West Side Story gehalte heeft. Het is toch het verhaal dat de aandacht trekt en dan met name de wisselwerking met de ouders. Interessant is de haat en nijd met de ouders, het niet willen conformeren, de vader die tegenvalt als rolmodel en een dominante moeder en grootmoeder die alles bepalen. Toch strooit richting het einde de wissel van Jim naar Plato, die plots hoofdpersoon en lijdend voorwerp wordt, voor mij wat zand in de motor en voelt wat raar aan.
Desalniettemin is Rebel Without A Cause een interessante zit en een film die waarschijnlijk na een herkijk alleen maar beter wordt. Voor nu een steady 3.5.

robertinho
-
- 1012 berichten
- 2153 stemmen
Wat een koude kermis zeg. Soort Grease meets Streets of Rage II, maar dan zonder zingen en dansen en niet op de SEGA. Vond je dit onnavolgbaar? Dan was dat geheel in de trend van deze film.
Gerelateerd nieuws

Geboortedag James Dean: de drie klassiekers die hij tijdens zijn korte leven maakte

Terug naar het oude Hollywood: tien toppers uit de jaren '50

Eeuwig jong: vijf vroeg overleden acteurs en hun laatste topfilm
Bekijk ook

The Incident
Misdaad / Drama, 1967
11 reacties

Woodstock
Documentaire / Muziek, 1970
173 reacties

Fury
Drama / Film noir, 1936
42 reacties

The Graduate
Drama / Komedie, 1967
254 reacties

Splendor in the Grass
Drama / Romantiek, 1961
29 reacties

Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties
Gerelateerde tags
individualrebelstraatbendeautoraceouder-kindrelatieunderground worldauthorityunsociabilitymeerderjarig wordengebaseerd op een kort verhaalteen rebelbased on story griffith observatoryteenager
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.