Latcho Drom (1993)

Alternatieve titel: Bonne Voyage

Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Tony Gatlif

Deze film neemt de kijker op een reis van India naar Spanje, gedurende een jaar gefilmd door Gatlif die zich concentreert op de culturele waarden van enkele bevolkingsgroepen. Geen dialogen, geen voice-over. Slechts muziek en dansers uit India, Egypte, Turkije, Roemenie, Hongarije, Slowakije, Frankrijk en Spanje.

avatar van danuz
Geweldige film!

Niet alleen een reis van een jaar, maar eigenlijk een reis door een geschiedenis van duizend jaren Romani (gipsy ofwel zigeuner) cultuur.
Zo rond het jaar duizend werd een volk in het noorden van India richting het Westen gedreven. De theorieën rondom het hoe en waarom verschillen nogal, maar dat ze uit India komen is vrijwel zeker. Volgens mij wordt er vooral van uitgegaan dat het slaven zijn die na hun vrijlating geen thuisbasis meer hadden en zijn gaan zwerven.

Het nomadische volk verspreidt zich door de eeuwen heen vanuit India richting Afghanistan om daar in contact te komen met de Islam en zo ook langzaam maar zeker hun cultuur aan te passen. Hierna trekken ze richting het noorden van Afrika en ook via Oost Europa uiteindelijk naar Spanje, telkens aanpassend aan de omgeving, maar toch hun nomadische roots behoudend.

De film vertoond deze migratie vanuit India tot aan Spanje en laat per periode (streek) één of meerdere muziekstukken zien. En terwijl de kijker naar de muziekanten kijkt en de muziek in zich opneemt wordt er ook gelijk een beschouwing op de cultuur gegeven en zien we prachtig mooi de ontwikkeling van een volk.

Ik vond het een uiterst boeiend, verreikend en ontroerend schouwspel. Om de verschillende muzikale uitingen te horen, en ook connecties te kunnen maken is een machtig iets. De muziek zelf vind ik prachtig en van elke stroming kreeg ik rillingen. Geweldig om van de verreikende muziek van India via de klaagzang van Roemenië naar de passionele Flamenco van Spanje te reizen. Van de gekleurde gewaden van India, via de sobere en armoedige kleding van de Hongaren richting de sierlijke kleding van de Spanjaarden.

avatar van The Eye
Wat een ode aan het leven!

Een prachtige film, zeker 4.5 sterren waard. Er zitten bijna geen dialogen in de film en dat is ook niet nodig omdat de muziek het verhaal veel beter naar voor helpt brengen. Een plezier voor elke liefhebber van zigeunermuziek (en wie is dat nu niet)

Prachtige film! Wat een geweldige mensen, wat een virtuositeit, wat een schitterende muziek. Ik verwachtte heel veel van deze film en alles komt uit! Fascinerend en inspirerend.

Hoe kom ik aan die film, is die op dvd?

xekjiram schreef:
Hoe kom ik aan die film, is die op dvd?

Uitbreng 3 december in 6 theaters: Rialto Amsterdam, Filmhuis Den Haag, ’t Hoogt Utrecht, Verkadefabriek Den Bosch, LUX Nijmegen en Plaza Futura Eindhoven

avatar van Ceeda7
hoe komt deze film in de top recent terecht?

avatar van scholtie
Ceeda7 schreef:
hoe komt deze film in de top recent terecht?

Dat vroeg ik me ook af

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hij is pas onlangs in de filmhuizen uitgebracht.

En vanaf 19 april op dvd.

Ik zie nu dat de release datum iig naar 17 mei is uitgesteld.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
30 mei volgens de website van Filmfreak.

avatar van zxstyle
danuz schreef:
Geweldige film!

Dankje voor deze recensie. De info rondom de geschiedenis van de Roma zocht ik al.
Ik had namelijk eerst het idee naar een opvolgend Indiaas lied te luisteren, maar even later ging het lied over Roemenië dus vergistte ik me even. Maar aan jouw info te lezen is dat niet toevallig dat ik me vergis.

Naast de Indiase trekjes merkte ik ook Italiaanse trekken op en andere vreemde invloeden. Dat het om Indiase slaven zou gaan lijkt me onwaarschijnlijk. Zonder enige kennis 'vijandig' en onbekend gebied intrekken als slaven lijkt me een tegennatuurlijke aktie. Het is en blijft een nomadenvolk en dat zal het vanaf begin af aan al geweest zijn.

Aangezien deze groep tot Spanje is gekozen zou het me ook niets verbazen als de Berbers ook wat van het Nomadenbloed hebben meegekregen. Dit is puur speculatie maar qua positie binnen Marokko wordt dit volk op vergelijkbare wijze gezien als de Roma in Roemenië.

Buiten dat heb ik erg genoten van de muziek en de dans in hun omgeving.

avatar van Ricardan
Prachtige reis door het leven van een zeer bewogen en enerverende cultuur, en ook als is de film van 1993, het heeft aan actualiteit niets ingeboet. Vooral het laatste lied in de film heeft me zeer geroerd.....Deze film is een pareltje in zijn genre!