Mlyn i Krzyz (2011)

Alternatieve titel: The Mill and the Cross

Polen / Zweden

geregisseerd door Lech Majewski
met Rutger Hauer, Charlotte Rampling en Michael York

De Poolse regisseur en multimediakunstenaar Lech Majewski en de Amerikaanse scenarioschrijver annex kunstkenner Michael Gibson lieten zich inspireren door het schilderij 'De kruisdraging' van de Vlaamse schilder Pieter Bruegel de Oude. Op het doek uit 1564 staan behalve een molen en het kruis meer dan 500 mensen: van Jezus, Maria en Johannes de Evangelist tot allerlei losse groepjes figuren. Majewski en Gibson lichten twaalf personages uit het schilderij, brengen hen tot leven en combineren hun verhalen met de totstandkoming van het doek. Het lijden van Christus wordt verweven met de onderdrukking van de Vlaamse bevolking door de Spanjaarden in deze film.

mauwiewauwie
Een schilderij tot levend kunstwerk uitwerken. Heel erg speciaal maar een klein beetje saai.

jeeke21
Inderdaad heel erg speciaal , maar heb toch wel genoten van de mooie beelden en de gruwel van toendertijd...

avatar van blurp194
Een indrukwekkende visuele krachttoer.

Prachtige beelden, die er op een of andere manier heel schilderij-achtig uitzien, in de net niet helemaal kloppende schilderstijl uit de tijd van Pieter Bruegel en de vreemde lichtval in zijn schilderijen. Een paar shots zijn echt onwerkelijk mooi en heel knap gemaakt. Het schilderij komt daarbij bijna letterlijk tot leven. De schilderachtige beeldstijl blijft heel consequent - echt onwaarschijnlijk mooi.

Het gaat wel volledig om de beelden. Die zijn echt bijzonder genoeg om me de hele speelduur te blijven boeien, maar dat zal zeker niet voor iedereen zo zijn. Het verhaal - dat we natuurlijk al kennen - wordt prettig langzaam verteld en valt af en toe minutenlang stil om je de gelegenheid te geven te kijken. Van acteren lijkt eigenlijk nauwelijks sprake, de acteurs staan net als alles in dienst van het beeld. Ook de muziek is subtiel op de achtergrond, maar blijft toch in m'n hoofd hangen.

Al met al een overdonderende film. Wel voor een klein publiek.

avatar van filmfanaat48
goedkoop,beelden op genomen in een studio, geluiden vreselijk, pools had niet veel verwacht,dat klopten ook.

avatar van BlueJudaskiss
Goedkoop?? Vond het er behoorlijk duur uitzien.

Vreselijk saai

BlueJudaskiss schreef:
Goedkoop?? Vond het er behoorlijk duur uitzien.

Serieus?
Looks very, very cheap.

Cinema.nl is positief: 'Groots, sereen cinemamoment'

Skycrawler
Dit klinkt interessant. Is dit een soort docu in filmvorm?

avatar van blurp194
Dan vind ik het verhaal van Cinema.nl toch een stuk beter uitgewerkt dan Film Totaal...

avatar van WaynesW
(vreselijk) Saai ? Goedkoop ? Very Very Cheap ?
Kom op zeg !
Film is toch ook hele mooie bewegende plaatjes kijken ?!
Dat is wat deze prachtige film biedt.

4/5

avatar van Montorsi
Het is maar wat je onder 'goedkoop' verstaat. Zie hier weinig lowbudget aan, maar erg veel kan de film ook nooit gekost hebben. Bepaalde looks van de film zijn dan ook duidelijke artistieke keuzes. Er is gekozen om de achtergronden vaak een schilderachtige uitstraling te geven. Hierdoor heb je echt het gevoel door een schilderlandschap te wandelen. Sterke keuze wat mij betreft.

Goedkoop of niet, The Mill and the Cross ziet er erg mooi uit. Prachtige camerapunten en heldere, mooi gekadeerde shots op indrukwekkende locaties. Er wordt niet echt veel verteld, het is meer een collage van personages in een bepaald tijdsbeeld en de totstandkoming van een beroemd schilderij. Vond het eigenlijk allemaal vooral wel erg mooi gemaakt en uitzien, al had het wat meer om het lijf kunnen hebben dan nu het geval is.

In een interview gaf Majewski aan dat hij de raad van zijn leermeester Wojciech Has, te voldoen aan narratieve "regels", graag in de wind sloeg, en meer geïnteresseerd was in het contemplatieve. Maar ondanks de prachtige aankleding van deze film, waarin elke plaatje een genot is om naar te kijken, heeft majewski niet de kunde hier echt een evenwichtige en absorberende film van te maken. Een contemplatieve film moet natuurlijk niet voortdurend als een ouwe brommer aan de praat worden geholpen. Vertel dan gewoon een verhaal. Zeker als iemand als Has dat tegen je zegt.

avatar van John Milton
mooie film, ben erg benieuwd naar dat boek van Gibson, denk dat dat nog wel eens van toegevoegde waarde zou kunnen zijn bij deze film. te moe voor een review, maar die volgt vast nog eens in de toekomst, hopelijk na het lezen van dat boek.