Turist (2014)

Alternatieve titels: Force Majeure | Tourist

Zweden / Frankrijk / Denemarken / Noorwegen

geregisseerd door Ruben Östlund
met Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli en Vincent Wettergren

Een Zweeds gezin is op skivakantie in de Franse Alpen. Ze hebben het erg naar hun zin. Als er plotseling een lawine plaatsvindt wordt alles anders. In de consternatie blijkt de vader laf en egoïstisch te reageren. Na de lawine vraagt hij zich af waarom hij zo reageerde.

avatar van SturyNijmegen
De man als loser, vrouw als bitch. Het dilemma (man rent weg voor lawine en laat zijn gezin in de steek) mag er zijn, maar de regisseur maakt zich er te gemakkelijk van af. Zoals de zogenaamde redding van de vrouw op de berg. Te simplistisch gebracht. De film is verder aan de trage en saaie kant.
De bus scene aan het eind slaat nergens op. Toch zitten er een paar mooie scenes in zoals de huil scene en het verdriet van het gezin samengebald in een mooi shot.

avatar van stefan dias
Onevenwichtige film.
De mooie plaatjes laten deze film nog net naar de positieve kant overhellen. Prachtige geabstraheerde shots die soms wel in studio opgenomen lijken. Altijd in het ijle licht.

Het drama laat echter te wensen over. De acteurs lijken gevangen in een strak keurslijf en lijken ook nergens oprecht. De vrouw lijkt wel een kat en muis spel te spelen. Enerzijds terecht verbolgen, daarna doet ze dan weer net of er niks gebeurd is. De man is een saaie droplul waar ik geen greintje sympathie voor kan opvatten. De enigen die een beetje normaal lijken te denken en functioneren zijn de twee bezoekers.

En een einde dat uitloopt op een dubbel sisser. Eerst de episode op de berg. Zwak in scène gezet, zowel door het paar als door de regisseur. Dan het rare staartje met de bus… het spoor bijster.

avatar van Baboesjka
Ik ben zeer positief verrast. Ik vind 'm veel beter dan ik had verwacht. Veel aparter en artistieker. De huilscène vind ik passend in de sfeer van deze film, evenals de busrit op het eind. Zeer mooie, vloeiende beelden van het skiën in de sneeuw en goed geacteerd. De kinderen spelen wat mij betreft heel sterk. Wel was de boodschap mij soms onduidelijk. Desalniettemin 4*.

avatar van badfans69
Will Ferrell Joins Julia Louis-Dreyfus In 'Force Majeure' Remake | Deadline
The biting comedy will chart how a narrow avalanche escape during a ski vacation in the Alps throws a seemingly picture-perfect family into disarray as they are forced to reevaluate life, and how they truly feel about each other. Shoot is due to get underway in Austria in early 2019.

avatar van jippie2010
Een film waarvan je meteen denkt: dit kan beter.
Wat dat betreft wel mooi dat het opnieuw verfilmd wordt.
Een verhaal waar meer in had gezeten, maar zeker zijn mooie momenten kende. Zelf vond ik het aangenaam dat ze zich niet lieten verleiden om teveel richting komedie te gaan,
Goede en zwakke momenten wisselen elkaar af, ik rond het af op een voldoende. *3.0

avatar van Shadowed
Oei.

Soms vraag ik me oprecht af of ik de goede film heb gezien, en dit heet ook gewoon Turist, dat laatst op NPO 2 was. Goede geluiden, prijzen gewonnen, een meeslepende en aangrijpende film genoemd door mensen links en rechts, maar ik vind dit heel heel matig.

Om positief te starten, de film begint wel sterk. De scene met de lawine was best eng en om voor te stellen met wat voor een snelheid dat ding soms naar beneden komt is ook wel een beetje bijzonder. Al vond ik het al verdacht dat zo'n lawine "plots" stopt voor het restaurant. Nog erger, waarom ze hem laten komen terwijl mensen zitten te lunchen.

Maar zo zit de film ook bomvol fouten en ongeloofwaardigheden. Het leek wel alsof het gesticht even een skivakantie was gaan houden, wat een abnormale mensen hier en daar. De film blinkt uit in de ongeloofwaardigheid soms, de enige andere mensen op de piste waren 2 zeikertjes in de skilift, om zo maar even door te gaan. En dat terwijl het hotel / restaurant bomvol mensen zit.

Daarnaast is de traagheid soms ook behoorlijk hinderlijk. Ik vind het normaal niet erg, als de ellendig lange shots iets toevoegen. Ik hoef niet 2 minuten lang naar slapende mensen op bed te kijken, of 5 minuten naar een drone die uiteindelijk niets toevoegt.

Hier en daar een prachtige shot van de alpen, maar ik heb het idee dat de cameraman soms gewoon wegliep. Ik heb hem nauwelijks zien bewegen, alsof hij hem gewoon ergens neerlegt en wegloopt. Stoelen klaar, acteurs voor de camera en draaien maar. Dit levert enkele hele lelijke scenes op.

Richting het einde is het dan weer net iets pakkender, de bus was wel beklemmend. Dan heb ik wel weer genoeg gezegd over deze film. Grote teleurstelling voor een prijzenwinnende film.