El Abrazo de la Serpiente (2015)

Alternatieve titel: Embrace of the Serpent

Colombia / Venezuela / Argentinië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Ciro Guerra
met Antonio Bolivar, Brionne Davis en Jan Bijvoet

In de vroege jaren 1900 ontmoeten de Duitse ontdekkingsreiziger Theo (Jan Bijvoet) en zijn lokale gids Manduca in de jungle van de Amazone de sjamaan Karamakate. Theo verblijft dan al lange tijd in het gebied, maar is ernstig ziek en op zoek naar een zeldzame, geneeskrachtige plant. De sjamaan, wiens volk vermoord en verdreven is door blanken, vergezelt het tweetal in de hoop overlevende stamleden te vinden. Wat volgt is een zowel fysiek als mentaal enerverende en uitputtende tocht over het water.

avatar van Martyr
Prachtig verhaal. Heel treffend en symbolisch in beeld gebracht als een reis die beiden heren afleggen om zichzelf te vinden. De keuze voor zwart-wit komt de film te goede en draagt ook bij aan het "herboren worden".

eRCee schreef:
met name de lijn van de jongere Duitser is nauwelijks interessant.
de jongere Duitser is een Amerikaan.

Iedereen vindt deze film goed, dus hij zal wel goed zijn zeker ?
Allé ik vind het plezierig dat iedereen deze zo goed vond.
Van mij krijgt hij 2 sterren omwille van de natuurbeelden.
De rest van de film beleeft iedereen blijkbaar op zijn eigen manier, en die manier is niet de mijne.

Een van de beste films ooit ....hulde

avatar van Fisico
Deze film deed me wat denken aan The lost city of Z die ik eerder deze maand zag. Beiden focussen zich op de exploratiedrang van het rijke Westen naar beperkt ontgonnen gebieden in het Amazonewoud. De film, die eigenlijk twee reizen omvat verspreid over enkele decennia, gaat over de zoektocht naar yakruna, een plant waar een helende werking aan wordt toegeschreven. Vooral de kloof tussen beide werelden wordt erg mooi naar voren gebracht. De inlandse bevolking en meereizende sjamaan Karamakate wantrouwen de blanke. De blanke is slechts uit op macht en hebzucht en hun opinie is vaak gestaafd op vroegere gruwelijke gebeurtenissen in de naam van het zwarte goud (rubber). Deze contradictie komt erg mooi aan bod in deze film: natuur en traditie versus wetenschap en exploratie.

Alles is erg mooi gefilmd en ook het zwart-wit heeft wel iets. Het is een soort roadmovie, maar dan langs de oevers van de Amazone. Ook mooie voorstelling van de lokale stammen en uitstekende acteerprestaties, zeker ook van Jan Bijvoet. Toch greep het verhaal me net te weinig. Hier en daar een grappig moment wanneer de ontdekkingsreiziger geen afstand kon doen van al zijn meegesleurde koffers. Fijn ook dat de lokale talen of wat Spaans werd gesproken. Het kwam de geloofwaardigheid ten goede. Zwevend tussen 3,0* en 3,5*.