Hashmatsa (2009)

Alternatieve titel: Defamation

Israël / Denemarken / Verenigde Staten / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Yoav Shamir

De Israëlische regisseur Shamir gaat op zoek naar de betekenis van antisemitisme in onze huidige wereld. Hij richt zich op de ADL, de Anti-Defamation League in New York, die zich bezighoudt met gevallen van antisemitisme. Samen met ADL-voorman Foxman reist hij onder meer naar Europa en ontdekt ook de innige link tussen deze organisatie en de Israëlische regering.

avatar van Dinny
zeer objectieve kijk tegenover anti-semitisme, en hoe het in stand wordt gehouden ( en er van geprofiteerd wordt min of meer )

avatar van aSMoDeuS
Dinny schreef:

Dat waag ik te betwijfelen. Zeker als ze alles door de AD uit laten leggen.

avatar van narva77
aSMoDeuS schreef:
Dat waag ik te betwijfelen. Zeker als ze alles door de AD uit laten leggen.

En dat gebeurt dus gelukkig (godzijdank) niet !!
Tenminste, ik neem aan dat je met "AD" de ADL bedoelt...

In die zin heeft Dinny gewoon gelijk, dit is een relatief objectieve documentaire geworden.
Het geeft mij weer wat nieuwe inzichten en biedt een ander perspectief dan datgene wat ik voorheen al wist.
Gelukkig komen er óók "verlichte" mensen aan het woord, zoals de drie professoren John Mearsheimer, zijn collega wiens naam ik vergeten ben, en Norman Finkelstein, die als zéér omstreden wordt beschouwd; zie óók de documentaire "American Radical: The Trials of Norman Finkelstein"!

Als je op Google "Norman Finkelstein" en "Holocaust Denial" zou intypen, zou je volgens hem zo'n 10.000 hits krijgen (ik heb het zelf nog niet geprobeerd, ga ik zo doen)....

Uitermate interessant, boeiend en leerzaam ook!

avatar van jimmydl
Goede documentaire!

Kern van de film: anti-semitisme is irrationele jodenhaat welke leidde tot WO2. Echter tegenwoordig bestaat anti-semitisme niet meer en is het anti-zionisme geworden. De haat is namelijk niet meer irrationeel maar veroorzaakt door Amerikaans imperialisme en zijn effect op het Israëlisch regime. Waar de Joodse cultuur altijd uitblonk in intellectuele progressie, zit deze nu vast in een isolement van zelfmedelijden.

Ik had overigens groot ontzag voor de verlichte geest van Norman Finkelstein!

Verder heb ik met onsteltenis zitten kijken naar hoe die schoolkinderen op bezoek in Auschwitz worden gehersenspoeld door het schoolsysteem. Waar de meeste (seculiere) Joden stellen dat zij door de rest van de wereld worden gehaat, wordt dit geïsoleerde beeld door hen zelf in stand gehouden. Dit 'pathologisch narcisme' is de oorzaak dat inderdaad de Holocaust wordt misbruikt om geweld en onderdrukking te legitimeren. Etiologisch is te wijzen naar Joods-Amerikaanse seculiere lobbyisten zoals de ADL. Deze organisatie (door het geven van geld en prediken van Joods zelfmelij) geeft de staat israël middelen (geld en een motief) om de Palestijnen te onderdrukken.

Iemand andere ideeën?

jimmydl schreef:
Goede documentaire!

Ik had overigens groot ontzag voor de verlichte geest van Norman Finkelstein!

Iemand andere ideeën?

Kon het niet beter zeggen

Meneer Bungel
Goede docu, maar als 'onderzoek' naar antisemitisme in de wereld natuurlijk nauwelijks geslaagd - daarvoor worden de (weinige) incidenten niet goed genoeg belicht. Bv. het geval van de neergestoken Russische Jood dat wordt gepareerd met een Orthodoxe Jood die aangeeft dat het - kennelijk? - diens eigen schuld was, althans, zo lijkt de docu het te willen(?) brengen.

Yoav Shamir lijkt ook vooral intuïtief te werk te gaan, vanuit een enkele, door mij even gesimplificeerde vraag: ''Ik wil eens wat meer weten over...'' en kan daarbij gebruik maken van een aardig budget en een paar zeer handige connecties.

De docu focust steeds meer in op het beleid van Israël inzake de Palestijnen^ (en hoe de Israëlische jeugd daar in geleid wordt) en de bedenkelijke instelling van de ADL, en dat zijn zeker belangrijke punten. Tsja. Interessante, heikele en actuele punten, dat absoluut, maar... los daarvan kan antisemitisme (irrationele Jodenhaat gebaseerd op onwaarheden) óók nog wel bestaan, dunkt mij.

Finkelstein zegt interessante dingen en is een intrigerend persoon, maar zijn gedrag is nogal provocerend en hij komt wat labiel over (Hitlergroet, het emotioneel spreken over zijn jeugd als kind van Holocaust survivors) - of is het uit de hand gelopen strijdvaardigheid? Dan bv. toch liever die grote man die als enige nuchter kritiek leverde tijdens een bijeenkomst op de naleving van mensenrechten door Israël - en stuit op een solide muur (overeind gehouden door de angst voor totale vernietiging van Joodse volk - iets wat de kijker ook niet helemaal in de koude kleren gaat zitten). De pubermeid dat op het einde haar haat tentoonspreidde, maakte eveneens indruk, net als de inkijkjes bij het ADL.

En zo is dit toch een interessant document dat verder aan het denken zet, laat ik het daar op houden (3,5*).

^ Maar dan nog is er een groot verschil: vind je überhaupt dat Israël bestaansrecht heeft, of moet er enkel een grens gesteld worden aan de verdere kolonisering, etc.?

O ja, kudos voor Nl.2 / vpro om de docu in zijn geheel uit te zenden!

avatar van zxstyle
Meneer Bungel schreef:

O ja, kudos voor Nl.2 / vpro om de docu in zijn geheel uit te zenden!

Goede recensie.

Van Finkelstein kan ik het e.e.a. wel begrijpen. Als je zo je baan kwijtraakt omdat je kritisch bent dan zullen bij mij vast ook wel stoppen doorslaan. Bovendien was die arm omhoog bedoeld om foxman aan te duiden wat voor persoon hij was.

Verder is op internet natuurlijk nog een hele sloot aan haat jegens Joden te vinden. Dat blijft inderdaad ook onderbelicht. Maar de paranoia die er bij de jeugd wordt ingebracht is wel verbazingwekkend. Alsof de hele wereld latent anti-semiet zou zijn.

Zeer boeiende docu die je een kijkje in het leven van Joden geeft.

zxstyle schreef:
Er schoot me bij het wakker worden vandaag nog iets te binnen uit de docu, Finkelstein die zei: ''Rabin werd ook een nazi genoemd voor hij doodgeschoten werd.'' Dit en de rest van Finkelsteins gedragingen duiden er dus op dat hij op moment van filmen vreest voor zijn leven...? Ik kan tenminste niet anders concluderen, en dat zou een en ander wel in een ander licht plaatsen.

avatar van narva77
Hij vreest zeker voor zijn leven. Weet je hoeveel vijanden Finkelstein heeft, in Amerika en in de Joodse gemeenschap....?

Meneer Bungel
Vijanden hebben is één ding, voor je leven moeten vrezen een tweede, lijkt mij. Maar kan best zijn dat zijn vrees terecht is hoor.

avatar van zxstyle
Meneer Bungel schreef:

Dat dacht ik ook op het moment dat hij dat zei. Maar in de context van de zin bedoelde hij dat geloof ik toch niet. Meer in de trand van Rabin werd ook een Nazi genoemd, en een bijzinnetje wanneer, namelijk toen hij bijna werd doodgeschoten. Hij leeft ook nog volgens wiki, dus het zal wel. Maar je gaat natuurlijk al erg ver als je iemand zijn baan afneemt over een persoonlijke mening van iemand.

Het is een eigenzinnig wereldje, waar een afwijkende mening erg snel wordt afgestraft.
Ik vergeet dan ook vaak dat in hebreeuws geloof niet dezelfde concepten worden verkondigt als in het christendom. Hebreërs hebben minder op met geweldloosheid.