Marat/Sade (1967)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Peter Brook
met Patrick Magee, Ian Richardson en Glenda Jackson

In 1809 wordt er een toneeluitvoering gegeven van het verhaal over de moord op de revolutionair Jean-Paul Marat. Het vindt plaats in een psychiatrische instelling en de schrijver is de beroemdste bewoner van de instelling, de Markies de Sade. De acteurs in het stuk zijn ook allemaal psychiatrische patiënten. Het hoofdbestandeel van het stuk is een dialoog tussen de Sade en Marat over de ware betekenis van revolutie, en over de manier waarop dat dient te gebeuren.

Het stuk van Peter Weisz waarop de film gebaseerd is (met een onmogelijk lange titel - teruggebracht tot Marat/Sade) was een wereldsucces : een mooi driedubbel gelaagd verhaal over gekken in een gesticht die de Franse Revolutie naspelen. De Sade schreef en regisseerde dat gebeuren met sadistisch genoegen. Hij zat daar gevangen omdat hij een viespeuk werd gevonden en omdat hij vijanden had.

Wat je ziet staat niet ver van de werkelijkheid af. Er wordt fabuleus gespeeld door oa. Patrick Magee (dat slachtoffer in Clockwork Orange) en Glenda Jackson als een vrouw met slaapziekte die een moordenares speelt.

Voor liefhebbers een aanrader. Dan hoef je meteen ook niet meer te kijken naar Quills... dat is echt vele klassen minder.

avatar van Querelle
Waar kan ik deze vinden?

Is nog nergens te krijgen! De hele film is te zien op youtube

avatar van el topo
Er is een US release van (misschien OOP inmiddels ?)

yorgos.dalman
Mooi om te zien, fascinerend ook, maar ook wat zwaar en ondoorgrondelijk, dat komt voornamelijk door de gedragen 'toneeltaal' (en het gebrek aan ondertiteling op de import dvd).

De scène waarin De Sade wordt gegeseld door (het haar van) Glenda Jackson is even bizar als wonderlijk.

avatar van wendyvortex
In real-time gefilmde uitvoering van een door de Sade geregisseerde en geschreven voorstelling over de Franse revolutie en de moord op Marat...uitgevoerd door de medepatienten in het krankzinnigengesticht waar de Sade opgesloten zit.
Voorstelling is manier van het hoofd van het gesticht om zijn vooruitstrevende aanpak van geestesziekten te tonen aan de gegoede burgerij.
Op één toneelset (achter tralies) afspelende film, waar de Sade volgens de directeur zich niet altijd aan het afgesproken script houdt en regelmatig acteurs en actrices in hun waan terugvallen.
Bizarre toneelvoorstelling in 1808.

avatar van Woland
Er is weinig horror te bekennen in deze film, het enige wat ik kan bedenken is de ravage die losbarst aan het einde, wanneer de gestichtsbewoners genoeg zijn opgejut door De Sade, en misschien de af en toe lugubere teksten die wel passend zijn bij een onderwerp als de Franse Revolutie.

Hoe dan ook, ik heb me prima vermaakt met Marat/Sade. Het is een apart werkje: we zien eigenlijk integraal een toneelstuk dat opgevoerd wordt in een Frans gesticht, een jaar of 15 na de Franse revolutie.De film speelt zich dan geheel af op slechts een enkele locatie. De welbekende De Sade, hier ook terechtgekomen, heeft van de gestichtsdirecteur toestemming gekregen om dit gebeuren te organiseren, en we zien een voorstelling over Jean-Paul Marat en de Franse revolutie - gespeeld door de lokale gekken die ook regelmatig terugvallen in hun gekte, opgejut door De Sade die dit een prachtig excuus vindt om de burgerij zoveel mogelijk te sarren en om chaos te scheppen, en met een publiek bestaande uit een stuk of twintig gegoede Fransen. De voorstelling vervalt regelmatig in uitbarstingen van manie, bizarre liedjes, en vliegt regelmatig uit de bocht onder goedkeurend oog van, en met hulp van, De Sade.

Het is inderdaad behoorlijk toneelachtig, en dat moet je liggen, maar ik had er geen enkel probleem mee. De acteurs waren ook behoorlijk sterk, en geregeld had ik ook echt het idee dat ik naar een stel echte geestesgestoorde gestichtsbewoners zat te kijken. Er komt een hoop gekte en manie bij kijken, en ik heb me daar prima mee vermaakt. Afrondend naar boven: 4.0*.