

Händler der Vier Jahreszeiten (1971)
Genre: Drama
Speelduur: 88 minuten
Alternatieve titel: The Merchant of Four Seasons
Oorsprong:
West-Duitsland
Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder
Met onder meer: Hans Hirschmüller, Irm Hermann en Hanna Schygulla
IMDb beoordeling:
7,3 (5.148)
Gesproken taal: Arabisch en Duits
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Händler der Vier Jahreszeiten
Hans Epp (Hirschmüller) trekt als fruithandelaar met zijn kar door de binnenplaatsen van München. Zijn familie minacht hem vanwege zijn werk en zijn vrouw (Hermann) is koel en gereserveerd. Hans drinkt teveel en krijgt op een dag een hartaanval. Als hij weer beter is, neemt hij zijn oude maat Harry in dienst. De handel floreert, maar Hans voelt zich overbodig en wordt steeds depressiever. Bitter melodrama aan de hand van Fassbinder.
Externe links
Acteurs en actrices
Hans Epp
Irmgard Epp
Anna Epp, Hans's sister
Renate Epp, Hans's daughter
Anzell
Harry
Mother Epp
Hans's great love
Dr. Harlach
Marile
Video's en trailers
Reviews & comments

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Laatste 5 minuten stonden niet op m'n videoband, maar ik neem aan dat er niet zo gek veel meer gebeurde nadat Hans zich doodzuipt aan tafel en terugdenkt aan een gebeurtenis in Marokko (geloof ik) waar 'ie eigenlijk al had 'willen' sterven..
Anyway, de eerste 85 minuten hebben me absoluut niet kunnen overtuigen van Fassbinders status en kwaliteiten. Slecht geacteerd, constant veel te snel inzoomen en een verhaal dat zo oninteressant mogelijk wordt verteld. Jammer...

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik ga mij niet opwinden over de ongevoeligheid van de mensen van tegenwoordig of zo, dat heb ik al eens gedaan herinner ik mij, en er ook nog veel commentaar op gekregen ook
Maar IK vond deze film prachtig: intens, rauw, sober en gigantisch realistisch. En daarbij zelfs niet eens overdreven melodramatisch (al mochten ze soms wel wat stiller huilen, dat geef ik toe)
Oke, niet iedereen acteert even goed, dat geef ik toe, en het camerawerk is niet echt flitsend (maar wel typisch en passend bij de sfeer van de film). Maar de personages uit deze film raken mij even hard als die uit bijvoorbeeld Badlands of Taxi Driver, en ik vind het verhaal prachtig.
Maar ik begrijp dat niet iedereen dit boeiend vindt, dus doe maar op met je hartverscheurende kritiek op dit pareltje, ik kan er wel tegen

starbright boy (moderator films)
-
- 21178 berichten
- 4350 stemmen
Grote naam of niet, maar ik vond het niet goed. Er werd veel te toneelmatig geacteerd. Daardoor was het moeilijk voor mij om me in de film te verplaatsen. Dat het hele verhaal met horten en stoten verteld werd (en ik soms moeite de daden van de hoofdpersonen te geloven) hielp al evenmin. Het deed me dan ook niks. Ondanks een paar aanzetten tot boeiende thema's (vooral in het verschil tussen maatschappelijk aanzien en persoonlijk geluk had een mooie film gezeten). Ik zal Fassbinder nog wel een herkansing geven, maar hier kon ik niets uithalen dat voor mij verklaard wat er zo briljant aan zijn werk is.
En, Freud, dat is niet omdat ik ongevoelig ben, ik zag vorige week nog een film waarvan ik erg van de kaart was (en jij destijds ook trouwens). En films raken me vaak heel erg diep, maar dit doet me echt niks.
En voor wie een veel beter intens, rauw, sober en realistisch drama wil zien, probeer A Woman under the influence eens.
Een krappe 2.0*

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Het is nu even geleden dat ik hem heb gezien, maar ik blijf er echt bij: ik heb zelden zo'n sobere, eerlijke en aangrijpende film gezien als deze. En meer is daar niet aan, maar dat is voor mij genoeg.

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Laatste 5 minuten stonden niet op m'n videoband, maar ik neem aan dat er niet zo gek veel meer gebeurde nadat Hans zich doodzuipt aan tafel en terugdenkt aan een gebeurtenis in Marokko (geloof ik) waar 'ie eigenlijk al had 'willen' sterven..
Daarna is er nog de begrafenis van Hans te zien, waarbij ook de 'grote liefde' van Hans aanwezig is, met een bos rode rozen (Kurt en zijn vrouw maken kort een opmerking over haar aanwezigheid); dit is dezelfde vrouw die eerder in de film door Hans ten huwelijk was gevraagd (in flashback). Daarna is er nog een scene met Irmgard, haar dochter en Harry in de auto (stilstaand). Irmgard zegt dat Harry en haar dochter het zo goed konden vinden, en dat zij wel wat voor hem voelde, en dat het het misschien wel het beste voor alledrie zou zijn als hij bij hen bleef en min of meer de vaderrol zou overnemen. Na enige tijd antwoordt Harry, zonder om te kijken, 'oke'. Dan wordt het scherm zwart (zonder verdere tekst in beeld).
Maar als de film je tot dat punt niet raakte, dan kan ik me niet voorstellen dat die laatste paar minuten je mening zouden veranderen.

Badalamenti
-
- 23123 berichten
- 3424 stemmen
Ik ga mij niet opwinden over de ongevoeligheid van de mensen van tegenwoordig of zo, dat heb ik al eens gedaan herinner ik mij, en er ook nog veel commentaar op gekregen ook
Maar IK vond deze film prachtig: intens, rauw, sober en gigantisch realistisch. En daarbij zelfs niet eens overdreven melodramatisch (al mochten ze soms wel wat stiller huilen, dat geef ik toe)
Oke, niet iedereen acteert even goed, dat geef ik toe, en het camerawerk is niet echt flitsend (maar wel typisch en passend bij de sfeer van de film). Maar de personages uit deze film raken mij even hard als die uit bijvoorbeeld Badlands of Taxi Driver, en ik vind het verhaal prachtig.
Maar ik begrijp dat niet iedereen dit boeiend vindt, dus doe maar op met je hartverscheurende kritiek op dit pareltje, ik kan er wel tegen
Mee eens !

liger
-
- 28 berichten
- 0 stemmen
Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop

Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Ben het hier ook wel mee eens, alleen jammer van dat acteren... het stoort echt.

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4098 stemmen
Fassbinder doet hier waar hij goed in is en dat is een zo realistisch en grauw mogelijk beeld schetsen van menselijk drama.
Esthetisch vaak niet om aan te zien maar dat versterkt de sombere thematiek alleen maar. Deprimerend filmpje die krachtig is wegens bovengenoemde en de goede casting. Acteerwerk is niet super maar de gezichten maken veel goed. Goed drama die Fassbinder's beste werk evenaart.
3,5*

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Erg goede Fassbinder.
Mensen die klagen over eenvoud, inzoomen , verkeerde kleuren, nep tranen hebben Fassbinder slecht begrepen.
Dat is eenvoudigweg niet waar het allemaal in zijn films om draait.
Dit ontstijgt film, dit gaat over gevoel.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zeker voor 1972 heeft de regisseur ook dit melodrama over het menselijke bestaan, het verlangen naar liefde en vrijheid en over teleurstelling op teleurstelling binnen een hypocriete samenleving, frank en vrij gefilmd. En toch pakte het verhaal over deze antiheld mij minder dan andere producties van Fassbinder; waarschijnlijk omdat ik de wijze van acteren vreemder en meer karikaturaal vond en daardoor afstandelijker.

Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Het is van Gummo geleden dat een film van dergelijke lelijkheid mij zo pakte. Verdikke wat een tristesse. En inderdaad zo theatraal en haast een klucht/F.C. De Kampioenen-achtig acteerspel, maar ik werd op een of andere manier zo getoucheerd. Wondermooie film weer van onze Fassbinder.

Zuster Stein
-
- 227 berichten
- 12 stemmen
Wat een prachtige film. Op geen enkel moment had ik het idee de hoofdpersoon van deze film verwijten te kunnen maken. Het begin met de ontvangst door de moeder zet hiervoor al de toon. Het meest bijgebleven is de opmerking van de zus (nu eens geen hoofdrol voor Hanna Schygulla) tegen de moeder. Als moeder zegt "had hij maar beter naar mij geluisterd" , antwoord zij "had jij maar eens beter naar hem geluisterd". Maar als je de invloed van zijn familie negeert zou je kunnen denken wat een klootzak.

Dievegge
-
- 2923 berichten
- 7577 stemmen
Fruitverkoper is een beroep dat veel voorkomt, maar zelden kom je er een als hoofdpersonage tegen. Hans Epp is een rusteloze antiheld die moeite heeft met standvastigheid en aan dipsomanie lijdt. Hij is klein in alle betekenissen van het woord.
Er zitten rare sprongen in de montage, maar er zijn ook mooie vondsten. Hun interieur is kleinburgerlijk en katholiek. Wanneer z'n vrouw overspel pleegt en door het kind betrapt wordt, hangt er een schilderij van de Heilige Familie aan de muur, ook een man, een vrouw en een kind.
Verschillende acteurs hebben (bijna) dezelfde voornaam als hun personage. Het vraagstuk dat het meisje voorleest, is onoplosbaar wegens te weinig gegevens. Het favoriete liedje van de fruitventer, waaraan romantische herinneringen verbonden zijn, wordt gezongen door Rocco Granata.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Een film van Fassbinder verdient altijd aandacht.
Zijn "Der Händler der Vier Jahreszeiten" doet soms wat onsamenhangend aan, voorziet in verrassende wendingen in het verhaal, maar is erg stillistisch, sfeer en ook emotie scheppend en met acteurs die indruk maken ook al lijken ze vaak (gepland) aan overacting te doen.
Het is een wat lyrisch drama, flirtend met melodramatiek, maar toch behoorlijk to the point en al bij al ten zeerste genietbaar.

pjmj
-
- 269 berichten
- 265 stemmen
Heerlijke depri film. Dat alles werd versterkt door de meest wanstaltige interieurs met oerlelijke, armoedige meubeltjes. In veel Fassbinder films komen dergelijke interieurs vaak terug. Het slechte acteerspel hoort gewoon bij deze film en accentueert de triestheid. Ik heb er in ieder geval van genoten met volle teugen.

Basto
-
- 9745 berichten
- 6734 stemmen
Op het eerste gezicht spraken de films van Fassbinder mij niet erg aan. Social drama heeft meestal niet mijn interesse en de sentimenten worden vaak dik aangezet. Ook is er op visueel vlak doorgaans weinig te beleven.
Maar toch ben ik wel fan aan het worden. Fassbinder ontdoet de personages juist van alle schijnheiligheid en laat direct en onversneden de dieperliggende emoties aan de oppervlakte verschijnen. Mensen zijn niet mooi, maar eerder kwetsbaar en wantrouwend. Die blik deel ik en mag ik wel.
Dus ook dit volksdrama over een fruitverkoper en zijn vrouw kan op een ruime voldoende rekenen.
3,5

dimi303
-
- 3116 berichten
- 3152 stemmen
De eerste openingsfilm in de geschiedenis van het Film Fest Gent, wordt volgende week opnieuw vertoont in Studio Skoop Gent. We zijn op uitnodiging aanwezig bij deze voorstelling. Persoonlijk heb ik nog niet veel werk van Fassbinder gezien.
Het laatste nieuws

Vermiste Ierse regisseur Ross McDonnell dood aangetroffen, James Cameron onthult releasedatum derde 'Avatar'-film | MovieMeter Recap

'Charmed'-actrice Shannen Doherty onthult dat haar kanker is uitgezaaid naar haar botten: 'Ik wil nog niet dood'

Ridley Scott waarschuwt voor de gevaren van AI: 'De mensheid is compleet f**ked'

Geboortedag (1976) Chadwick Boseman: Hier zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

Angst Essen Seele Auf
Drama / Romantiek, 1974
67 reacties

Die Ehe der Maria Braun
Drama / Oorlog, 1978
66 reacties

Aguirre, der Zorn Gottes
Avontuur / Drama, 1972
196 reacties

Erogotoshi-Tachi yori: Jinruigaku Nyûmon
Drama / Komedie, 1966
6 reacties

Faustrecht der Freiheit
Drama, 1975
14 reacties

Die Sehnsucht der Veronika Voss
Drama, 1982
33 reacties
Gerelateerde tags
foreign legionaire ex-agentresignation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.