• 159.413 films
  • 9.801 series
  • 29.091 seizoenen
  • 608.520 acteurs
  • 355.199 gebruikers
  • 8.896.864 stemmen
Avatar
 
banner banner

Händler der Vier Jahreszeiten (1971)

Drama | 88 minuten
3,52 92 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 88 minuten

Alternatieve titel: The Merchant of Four Seasons

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Hans Hirschmüller, Irm Hermann en Hanna Schygulla

IMDb beoordeling: 7,3 (5.148)

Gesproken taal: Arabisch en Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Händler der Vier Jahreszeiten

Hans Epp (Hirschmüller) trekt als fruithandelaar met zijn kar door de binnenplaatsen van München. Zijn familie minacht hem vanwege zijn werk en zijn vrouw (Hermann) is koel en gereserveerd. Hans drinkt teveel en krijgt op een dag een hartaanval. Als hij weer beter is, neemt hij zijn oude maat Harry in dienst. De handel floreert, maar Hans voelt zich overbodig en wordt steeds depressiever. Bitter melodrama aan de hand van Fassbinder.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Irmgard Epp

Anna Epp, Hans's sister

Renate Epp, Hans's daughter

Hans's great love

Dr. Harlach

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Laatste 5 minuten stonden niet op m'n videoband, maar ik neem aan dat er niet zo gek veel meer gebeurde nadat Hans zich doodzuipt aan tafel en terugdenkt aan een gebeurtenis in Marokko (geloof ik) waar 'ie eigenlijk al had 'willen' sterven..

Anyway, de eerste 85 minuten hebben me absoluut niet kunnen overtuigen van Fassbinders status en kwaliteiten. Slecht geacteerd, constant veel te snel inzoomen en een verhaal dat zo oninteressant mogelijk wordt verteld. Jammer...


avatar van gotti

gotti

  • 14016 berichten
  • 5585 stemmen

De film boeide mij ook niet zo...


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ik ga mij niet opwinden over de ongevoeligheid van de mensen van tegenwoordig of zo, dat heb ik al eens gedaan herinner ik mij, en er ook nog veel commentaar op gekregen ook

Maar IK vond deze film prachtig: intens, rauw, sober en gigantisch realistisch. En daarbij zelfs niet eens overdreven melodramatisch (al mochten ze soms wel wat stiller huilen, dat geef ik toe)

Oke, niet iedereen acteert even goed, dat geef ik toe, en het camerawerk is niet echt flitsend (maar wel typisch en passend bij de sfeer van de film). Maar de personages uit deze film raken mij even hard als die uit bijvoorbeeld Badlands of Taxi Driver, en ik vind het verhaal prachtig.

Maar ik begrijp dat niet iedereen dit boeiend vindt, dus doe maar op met je hartverscheurende kritiek op dit pareltje, ik kan er wel tegen


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21178 berichten
  • 4350 stemmen

Grote naam of niet, maar ik vond het niet goed. Er werd veel te toneelmatig geacteerd. Daardoor was het moeilijk voor mij om me in de film te verplaatsen. Dat het hele verhaal met horten en stoten verteld werd (en ik soms moeite de daden van de hoofdpersonen te geloven) hielp al evenmin. Het deed me dan ook niks. Ondanks een paar aanzetten tot boeiende thema's (vooral in het verschil tussen maatschappelijk aanzien en persoonlijk geluk had een mooie film gezeten). Ik zal Fassbinder nog wel een herkansing geven, maar hier kon ik niets uithalen dat voor mij verklaard wat er zo briljant aan zijn werk is.

En, Freud, dat is niet omdat ik ongevoelig ben, ik zag vorige week nog een film waarvan ik erg van de kaart was (en jij destijds ook trouwens). En films raken me vaak heel erg diep, maar dit doet me echt niks.

En voor wie een veel beter intens, rauw, sober en realistisch drama wil zien, probeer A Woman under the influence eens.

Een krappe 2.0*


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Het is nu even geleden dat ik hem heb gezien, maar ik blijf er echt bij: ik heb zelden zo'n sobere, eerlijke en aangrijpende film gezien als deze. En meer is daar niet aan, maar dat is voor mij genoeg.


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Goodfella schreef:

Laatste 5 minuten stonden niet op m'n videoband, maar ik neem aan dat er niet zo gek veel meer gebeurde nadat Hans zich doodzuipt aan tafel en terugdenkt aan een gebeurtenis in Marokko (geloof ik) waar 'ie eigenlijk al had 'willen' sterven..


Daarna is er nog de begrafenis van Hans te zien, waarbij ook de 'grote liefde' van Hans aanwezig is, met een bos rode rozen (Kurt en zijn vrouw maken kort een opmerking over haar aanwezigheid); dit is dezelfde vrouw die eerder in de film door Hans ten huwelijk was gevraagd (in flashback). Daarna is er nog een scene met Irmgard, haar dochter en Harry in de auto (stilstaand). Irmgard zegt dat Harry en haar dochter het zo goed konden vinden, en dat zij wel wat voor hem voelde, en dat het het misschien wel het beste voor alledrie zou zijn als hij bij hen bleef en min of meer de vaderrol zou overnemen. Na enige tijd antwoordt Harry, zonder om te kijken, 'oke'. Dan wordt het scherm zwart (zonder verdere tekst in beeld).

Maar als de film je tot dat punt niet raakte, dan kan ik me niet voorstellen dat die laatste paar minuten je mening zouden veranderen.


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Ah, thanks anyway.


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23123 berichten
  • 3424 stemmen

Freud schreef:

Ik ga mij niet opwinden over de ongevoeligheid van de mensen van tegenwoordig of zo, dat heb ik al eens gedaan herinner ik mij, en er ook nog veel commentaar op gekregen ook

Maar IK vond deze film prachtig: intens, rauw, sober en gigantisch realistisch. En daarbij zelfs niet eens overdreven melodramatisch (al mochten ze soms wel wat stiller huilen, dat geef ik toe)

Oke, niet iedereen acteert even goed, dat geef ik toe, en het camerawerk is niet echt flitsend (maar wel typisch en passend bij de sfeer van de film). Maar de personages uit deze film raken mij even hard als die uit bijvoorbeeld Badlands of Taxi Driver, en ik vind het verhaal prachtig.

Maar ik begrijp dat niet iedereen dit boeiend vindt, dus doe maar op met je hartverscheurende kritiek op dit pareltje, ik kan er wel tegen

Mee eens !


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Dat doet me plezier


avatar van liger

liger

  • 28 berichten
  • 0 stemmen

Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop


avatar van Redlop

Redlop

  • 8962 berichten
  • 3566 stemmen

Eveneens in Lux Nijmegen negen films te zien.


avatar van Bert1

Bert1

  • 2196 berichten
  • 0 stemmen

Badalamenti schreef:

(quote)

Mee eens !

Ben het hier ook wel mee eens, alleen jammer van dat acteren... het stoort echt.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4098 stemmen

Fassbinder doet hier waar hij goed in is en dat is een zo realistisch en grauw mogelijk beeld schetsen van menselijk drama.

Esthetisch vaak niet om aan te zien maar dat versterkt de sombere thematiek alleen maar. Deprimerend filmpje die krachtig is wegens bovengenoemde en de goede casting. Acteerwerk is niet super maar de gezichten maken veel goed. Goed drama die Fassbinder's beste werk evenaart.

3,5*


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4195 stemmen

Erg goede Fassbinder.

Mensen die klagen over eenvoud, inzoomen , verkeerde kleuren, nep tranen hebben Fassbinder slecht begrepen.

Dat is eenvoudigweg niet waar het allemaal in zijn films om draait.

Dit ontstijgt film, dit gaat over gevoel.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Zeker voor 1972 heeft de regisseur ook dit melodrama over het menselijke bestaan, het verlangen naar liefde en vrijheid en over teleurstelling op teleurstelling binnen een hypocriete samenleving, frank en vrij gefilmd. En toch pakte het verhaal over deze antiheld mij minder dan andere producties van Fassbinder; waarschijnlijk omdat ik de wijze van acteren vreemder en meer karikaturaal vond en daardoor afstandelijker.


avatar van Prinz

Prinz

  • 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Het is van Gummo geleden dat een film van dergelijke lelijkheid mij zo pakte. Verdikke wat een tristesse. En inderdaad zo theatraal en haast een klucht/F.C. De Kampioenen-achtig acteerspel, maar ik werd op een of andere manier zo getoucheerd. Wondermooie film weer van onze Fassbinder.


avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

  • 227 berichten
  • 12 stemmen

Wat een prachtige film. Op geen enkel moment had ik het idee de hoofdpersoon van deze film verwijten te kunnen maken. Het begin met de ontvangst door de moeder zet hiervoor al de toon. Het meest bijgebleven is de opmerking van de zus (nu eens geen hoofdrol voor Hanna Schygulla) tegen de moeder. Als moeder zegt "had hij maar beter naar mij geluisterd" , antwoord zij "had jij maar eens beter naar hem geluisterd". Maar als je de invloed van zijn familie negeert zou je kunnen denken wat een klootzak.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2923 berichten
  • 7577 stemmen

Fruitverkoper is een beroep dat veel voorkomt, maar zelden kom je er een als hoofdpersonage tegen. Hans Epp is een rusteloze antiheld die moeite heeft met standvastigheid en aan dipsomanie lijdt. Hij is klein in alle betekenissen van het woord.

Er zitten rare sprongen in de montage, maar er zijn ook mooie vondsten. Hun interieur is kleinburgerlijk en katholiek. Wanneer z'n vrouw overspel pleegt en door het kind betrapt wordt, hangt er een schilderij van de Heilige Familie aan de muur, ook een man, een vrouw en een kind.

Verschillende acteurs hebben (bijna) dezelfde voornaam als hun personage. Het vraagstuk dat het meisje voorleest, is onoplosbaar wegens te weinig gegevens. Het favoriete liedje van de fruitventer, waaraan romantische herinneringen verbonden zijn, wordt gezongen door Rocco Granata.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7562 berichten
  • 8025 stemmen

Een film van Fassbinder verdient altijd aandacht.

Zijn "Der Händler der Vier Jahreszeiten" doet soms wat onsamenhangend aan, voorziet in verrassende wendingen in het verhaal, maar is erg stillistisch, sfeer en ook emotie scheppend en met acteurs die indruk maken ook al lijken ze vaak (gepland) aan overacting te doen.

Het is een wat lyrisch drama, flirtend met melodramatiek, maar toch behoorlijk to the point en al bij al ten zeerste genietbaar.


avatar van pjmj

pjmj

  • 269 berichten
  • 265 stemmen

Heerlijke depri film. Dat alles werd versterkt door de meest wanstaltige interieurs met oerlelijke, armoedige meubeltjes. In veel Fassbinder films komen dergelijke interieurs vaak terug. Het slechte acteerspel hoort gewoon bij deze film en accentueert de triestheid. Ik heb er in ieder geval van genoten met volle teugen.


avatar van Basto

Basto

  • 9745 berichten
  • 6734 stemmen

Op het eerste gezicht spraken de films van Fassbinder mij niet erg aan. Social drama heeft meestal niet mijn interesse en de sentimenten worden vaak dik aangezet. Ook is er op visueel vlak doorgaans weinig te beleven.

Maar toch ben ik wel fan aan het worden. Fassbinder ontdoet de personages juist van alle schijnheiligheid en laat direct en onversneden de dieperliggende emoties aan de oppervlakte verschijnen. Mensen zijn niet mooi, maar eerder kwetsbaar en wantrouwend. Die blik deel ik en mag ik wel.

Dus ook dit volksdrama over een fruitverkoper en zijn vrouw kan op een ruime voldoende rekenen.

3,5


avatar van dimi303

dimi303

  • 3116 berichten
  • 3152 stemmen

De eerste openingsfilm in de geschiedenis van het Film Fest Gent, wordt volgende week opnieuw vertoont in Studio Skoop Gent. We zijn op uitnodiging aanwezig bij deze voorstelling. Persoonlijk heb ik nog niet veel werk van Fassbinder gezien.