Faustrecht der Freiheit (1975)
Genre: Drama
Speelduur: 123 minuten
Alternatieve titel: Fox and His Friends
Oorsprong:
West-Duitsland
Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder
Met onder meer: Rainer Werner Fassbinder, Peter Chatel en Karlheinz Böhm
IMDb beoordeling: 7,6 (6.703)
Gesproken taal: Duits en Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Faustrecht der Freiheit
"Survival of the fittest."
West-Duitsland, midden jaren zeventig. Franz Biberkopf (Rainer Werner Fassbinder) verliest zijn baantje op de kermis, als zijn baas wordt opgepakt. Om de dag nog goed te maken is de naïeve Franz van plan om aan de loterij deel te nemen. Hij besteelt een bloemenverkoper om aan geld te komen. Een rijke antiquair (Karl-Heinz Böhm) stelt Franz intussen voor aan wat vrienden, waaronder de hooghartige Eugen (Peter Chatel). Er ontstaat een relatie, die voor Eugen een stuk interessanter wordt, als Franz daadwerkelijk veel geld wint in de loterij. Hij laat hem van alles betalen en een flinke investering doen in Eugens bijna failliete bedrijf. Biberkopf laat met zich sollen en verliest al zijn geld en eigenwaarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Eugen Thiess
Franz "Fox" Bieberkopf
Max
Wolf Thiess, Eugen's Father
Hedwig
Philip
Barman Springer
Wodka-Peter
Attorney Dr. Siebenkäss
Klaus
Video's en trailers
Reviews & comments
liger
-
- 28 berichten
- 0 stemmen
Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Pff, wat een ellende weer. Fassbinder in een pessimistische bui (nog meer dan anders dus).
Vanaf het begin zie je al aankomen hoe slecht het gaat aflopen. En de manier waarop de personages (cq bitches) elkaar uitbuiten en vernederen wordt tot in detail getoond en herhaald. Ik moest hem van pure ellende een paar keer even op pauze zetten.
Ik heb toch liever de zwarte komedies van Fassbinder zoals Satansbraten en Einem jahr mit 13 monden.
Wel zeer uit het leven gegrepen en natuurlijk goed geacteerd.
Drs. DAJA
-
- 4341 berichten
- 4441 stemmen
Fassbinder's simplistische cinematografie mag dan bij het begin van deze film de barriere tussen kijker en publiek vergroten, het ijzersterke verhaal sleurt de kijker snel genoeg mee. Fassbinder's observatie van de maatschappij en het simpele individu is ijzersterk, en hij haalt genadeloos uit naar de upper-class. Toch is dit meer een uiteenzetting dan een betoog. Fassbinder mag alles dan wel treurig inzien, het geheel is verre van zwart/wit. Het kleurrijke is dan ook hetgene wat de film zo boeiend maakt. De personages die Fox ontmoet zijn weinig innemend en in feite afschuwelijke krengen, toch leef je mee en hoop je dat het goed gaat.
Zwaar onder de indruk was ik van de setting van het laatste half uur. We krijgen enkele schitterende, rauwe beelden te zien van Munchen in de jaren '70. Het eindshot van de film is misschien wel één van de mooiste shots uit de duitse cinema. Een absoluut meesterwerk.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Eén van de betere Fassbinders. Thematisch gezien past dit geheel in zijn straatje en ook ik vond het erg interessant om te volgen. Fox sleurt je mee als kijker in een wereld van hypocrisie en snobisme en weet makkelijk sympathie op te wekken met zijn goedhartige naïviteit. Een goede rol van Fassbinder himself en dat kan ook gezegd worden van de rest van de cast. Hoewel Fassbinder misschien net iets teveel het homo-milieu wil tonen wordt de kern van het universele thema gelukkig nooit vergeten. Toch een hoogtepuntje uit de imposante CV van Rainer.
4*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zeer interessante, maatschappijkritieke, (en zeker voor die tijd provocerende) 70-er jaren film. En voor Fassbinders doen zeer toegankelijk, zonder een spoor van vals sentiment.
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Erg goede film.
Film die het besef dat je een film kijkt overstijgt.
Geheel ontdaan van opsmuk.
Rauw, compromisloos en echt, dik verdiende 4 en halve ster van mij.
winterswijk
-
- 30 berichten
- 44 stemmen
Wat me van deze film bij blijft is vooral het script, en het spel van Fassbinder. Ik vind het camerawerk , de regie en de editing wat minder in vergelijking met zijn andere films. Misschien komt dat mede doordat Fassbinder hier zelf uitgebreid voor de camera staat...?
Hij is doorgaans gewoon om zijn acteurs als poppen binnen een kader/compositie te plaatsen, waarin ze maar heel beperkt bewegen mogen. Maar Rainer is hier een heel beweeglijke speler, hij legt zichzelf die discipline niet op. Hierdoor vind m.i. de vervreemding niet plaats die vaak eigen is aan zijn andere films. (Anderzijds speelt Fassbinder de rol onvervangbaar ontroerend.)
Toch blijft de film ronduit de moeite, vooral om het originele en gewaagde, dappere verhaal, de humor (die echter na 2x zien verflauwd...) en een aantal heel sterke scenes. (zoals de eindscene; -en wat ie nou met z'n vingers op die tafel zit te knokkelen...? hahaha)
knots
-
- 112 berichten
- 2425 stemmen
Mijn eerste Fassbinder.
Wel een aardig beeld van de teloorgang van een normale jongen in de luxe wereld van de "gay upper class", waar dan de naoorlogse samenleving in word verwerkt.
Maar meer als dat is het voor mij ook echt niet. De relatie tussen geld en gevoel werd naar mijn mening helemaal niet goed uitgebeeld. De teloorgang deed mij niet erg veel, en ik vond het niet treurig en zielig genoeg.
Wat me op het einde nog opviel was de mooie muziek van Leonard Cohen, wat natuurlijk helemaal past bij zo'n treurig verhaal.
Ik vond de settings maar heel normaaltjes, dat rauwe München in het laatste halfuur heb ik ook niet gezien, en ók het eindshot was mooi, maar één van de mooiste uit de duitse cinema vind ik een beetje overdreven. (doe mij maar het begin shot van aguirre, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak)
winterswijk
-
- 30 berichten
- 44 stemmen
En het eindshot van Aguirre mag er ook zijn.... over smaak valt best te twisten trouwens.
Het einde van Faustrecht vergeet je niet, dat is een kwaliteit.
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Pff, die films van Fassbinder zijn af en toe wel erg droge kost. Toch is dit, als je even je best doet om door te bijten, erg interessant. Mooi overdreven kijk van Fassbinder in 'zijn' homomilieu'. Althans een versie daarvan. Ik heb het hem ook wel eens met een andere aanpak zien doen.
Toch is dit in de eerste plaats een film over klasseverschil. Vele schitterende en kritisch sterke scenes weer eens, van iemand die duidelijk wat te vertellen heeft. En allemaal door dialogen en acteerprestaties die zijn sociaal geengageerde standpunten weergeven.
Nog even aandacht voor de art-direction. Ik vind zijn films er heel apart uitzien. Aan de ene kant lijkt het lelijk en ongeinspireerd qua artdirection, maar toch is ook heel bijzonder en overdreven en op een vreemde manier zelfs kleurrijk. Sorry, kan het niet beter vertellen dan dat. Ook nog even aandacht voor het schitterende eind. Misschien maakt fassbinder weinig genuanceerd zijn standpunt duidelijk, (dat Fox niemand meer heeft en de maatschappij en vermeende vrienden alleen aan zichzelf denken) maar als je dat zo mooi doet kom je er gemakkelijk mee weg.
4 dikke sterren. Na Angst Essen Seele Auf, de beste die ik van hem zag.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Erg mooie Fassbinderfilm over de donkere kant van de mens, die zijn medemens kaal pluimt wanneer hij daar de kans toe ziet. De ietwat lompe, maar goedhartige Fox laat zich verblinden door een luxueuze levensstijl waar hij niet mee vertrouwd is en die hij zich nooit helemaal eigen kan maken. Dit wordt tijdens een paar aantal scènes - bv. de maaltijdscène in gezelschap van de ouders van zijn vriend - pijnlijk duidelijk gemaakt. Bovendien misbruiken Fox' vriend en (vooral) zijn nieuwe vrienden hem volop: ze wringen hem uit, om hem vervolgens koel te dumpen en verder te gaan met hun blits luxeleventje. Het einde van de film is behoorlijk hard en blijft nog lang nazinderen na afloop van de film.
Fassbinders film over het klasseverschil toont aan dat de hogere klasse absoluut niet beter is dan de lagere, wat in de lijn ligt van zijn andere films. Vormelijk oogt de film op het eerste zicht vrij 'lelijk', maar bevat hij tegelijkertijd intrigerende eigenzinnige beelden en frisse kleuren (zoals mister blonde eigenlijk reeds zei). Een dubbel gevoel dat eerder fascineert dan dat het in het nadeel van de film spreekt.
Slotsom: Faustrecht der Freiheit is een oerdegelijke Fassbinder die de intermenselijke relaties zeer scherp analyseert en blijft aangrijpen tot en met het laatste beeld. Hij strand nét op het randje van de 3,5*, goed op weg om ooit verder te groeien naar 4* en misschien wel meer.
3,5*
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7685 stemmen
Vóórdat hij z'n gezicht ging verbergen achter een dosis beharing, speelde R. W. Fassbinder deze hoofdrol. Blijkbaar was hij een goed acteur. Zijn "Fox" is iemand die enkel op korte termijn denkt, die in een roes leeft. De voornaamste mannelijke personages hebben twee dingen gemeen: ze zijn homo en ze houden niet van hard werken. Aan geld raak je door de loterij te winnen of door een loterijwinnaar te pluimen. Fox is naïef, maar ergens moet hij geweten hebben dat hij gepluimd zou worden. Voelde hij zich echt aangetrokken tot Eugen of vooral tot het nieuwe milieu waarin hij terechtkwam? Eugen doet zich netjes en beschaafd voor, maar is een snob die ver boven z'n stand leeft en het bedrijf van z'n vader verder de afgrond in helpt. Het contrast tussen de twee milieus is zichtbaar in de kleding en de interieurs. Fox moet z'n kleding en z'n manieren aanpassen om toonbaar te zijn tussen de kitscherige tapijten en biedermeiermeubels. Z'n zus verwaarloost de inrichting van haar appartement en woont tussen de lege drankflessen. Conclusie: geld maakt niet gelukkig als je het verkwanselt.
Movsin
-
- 7665 berichten
- 8081 stemmen
Fassbinder chokeert graag, in thema en beeld, zoals ook in deze film met een eigenlijk eenvoudigl verhaal dat evenwel een sterke kritische blik op de maatschappij met zijn diverse standen inhoudt.
Een door het geluk in het spel gediende man wordt door lepe bedriegers weer arm op de straat gezet.
Enkele heel suggestieve beelden typeren Fassbinder.
Flavio
-
- 4463 berichten
- 4728 stemmen
Grappig genoeg (nou ja, sort of grappig) een soort tegenpool van Five Easy Pieces, die ik een dag eerder zag: waar Jack als cultureel onderlegde underachiever zijn heil zoekt in het blue collar milieu daar bewandelt Fox de omgekeerde weg, hij komt als eenvoudige jongen in de hogere kringen terecht. Die wereld wordt uiterst onsympathiek geschetst als één vol dedain, leugens en hypocrisie, allesbehalve een warm bad dus. Fox wordt aan alle kanten gebruikt en als er niets meer uit te persen valt afgedankt, waarna hij gedesillusioneerd zelfmoord pleegt. En zelfs dan wordt hij nog niet met rust gelaten, tot de laatste stuiver toe wordt hij bestolen.
Veel ellende dus, maar toch kijkt de film vrij makkelijk weg, op wat expliciete scenes na waarin lustig met blote piemels wordt gestrooid- maar preuts is Fassbinder nooit geweest. Er zitten zeker ook genoeg grappige momenten in (al vallen die meestal onder de noemer zo pijnlijk dat het grappig wordt), alleen het begin al met die sneue kermisact, of de vrij doorzichtige truc bij de bloemist. Fassbinder is erg goed in de hoofdrol van Fox/ Franz, andere acteurs waren ook OK. Ali uit Angst Essen Seelen Auf komt ook nog even langs
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties
Pixote: A Lei do Mais Fraco
Drama, 1981
46 reacties
Angst Essen Seele Auf
Drama / Romantiek, 1974
67 reacties
L'Albero degli Zoccoli
Drama, 1978
56 reacties
Der Amerikanische Freund
Misdaad / Mystery, 1977
45 reacties
Die Ehe der Maria Braun
Drama / Oorlog, 1978
66 reacties
Gerelateerde tags
munich, germanycarnavallotteryminnaarfoolvriendenmannelijke homoseksualiteitsubcultureclass conflictdeutschehumbug homo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.