• 8.669.355 stemmen

Angst Essen Seele Auf (1974)

Drama / Romantiek | 93 minuten

Oorspronkelijke taal: Duits

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Angst Essen Seele Auf

In een kroeg leert de 60-jarige weduwe Emmi een veel jongere Marokkaanse gastarbeider kennen, die ze gemakshalve Ali noemt. De twee kunnen best met elkaar opschieten en Emmi neemt de man mee naar huis. En nu ze toch samenwonen, besluiten ze ook te trouwen. Maar dat is niet naar de zin van Emmi's racistische schoonzoon, net als voor de onbegrijpende buitenwereld...

avatar van Basto

Basto

Mijn eerste Fassbinder. Strak geregisseerd sociaal drama.

avatar van Wouter

Wouter

Fikret8 schreef:

Alternatieve titel: Alle Turken Heten Ali

En dat terwijl de gastarbeider geen Turk maar een Marokkaan is.

Bizar hè?

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Slecht.

Eerste kennismaking met Rainer Werner Fassbinder en dat is geen meevaller gebleken. Integendeel. Angst Essen Seele Auf is een suf drama. Heel erg simplistisch voorgesteld, al dan niet bewust. Het zorgt in ieder geval niet voor een goede film. De tamme Ali lijkt van karton en is totaal geen inspirerend hoofdpersonage waarrond e.e.a. verteld kan worden. Alle racistische scènes, en dat zijn er nogal wat, overstijgen geenszins het niveau van een soap à la Thuis. Enige nuance, ook op het niveau van de romance, is onbestaande.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Heel mooie film van Fassbinder. Een oudere weduwe en een jonge gastarbeider, allebei eenzame zielen, vinden liefde en bouwen samen aan wat geluk. Ze moeten daarbij opboksen tegen discriminatie en sociale afkeuring die nog nagalmende echoën lijken uit het Derde Rijk. Later in de film zien we dan weer hypocrisie... wanneer dezelfde kwatongen Emmi nodig hebben is er van kwaadsprakerij plots geen sprake meer. De beste scène was voor mij deze waar twee dames op bezoek komen bij Emmi en over Ali praten alsof hij een huisdier is, terwijl hij er bij staat. Angst Essen Seele Auf is hiermee een bitterzoet sociaal sprookje met leuke dialogen, aansprekende personages en een eerlijke kijk op hoe vreemd de mens soms in elkaar zit.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een aardige film, zeker als je in het licht van de tijd ziet. Voor nu tergend langzaam met helaas een nog steeds actueel onderwerp.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Graag gezien. Hier en daar lees ik het woord "simplisme' maar dat is volgens mij is een verkeerde term. Veeleer een uitgepuurd drama, is een betere omschrijving. De situaties zijn misschien schematisch opgesteld om de verhoudingen beter te schetsen. De jaloezie van de café vrienden van Ali, de roddels van de kleine middenstand in de straat van Emmi, de reacties van de collega's van Emmi, etc. Het is uitvergroot maar wel degelijk herkenbaar. Onverdraagzaamheid tgo leeftijdsverschil en migranten. Maar Fassbinder schets een toch wat complexere achtergrond voor het op het eerste zicht eenvoudig boy meets girl verhaaltje. Emmi komt uit een ex Hitler group (oud zeer bij Duitsland na de oorlog) en ondervindt nu zelf racisme en vooroordelen. Wanneer iedereen lijkt de relatie te accepteren, is net het moment dat het koppel in ruzie valt. Familie en kennissen accepteren de relatie uit eigenbelang (ze hebben iets nodig van Emmi). Visueel steeds met isolatie van het koppel (tijdens de liefde bv in het café, op het werk, de familiebijeenkomst) en van individu (tijdens de ruzies). Kijk maar hoe Fassbinder de intrede van Emmi in het café filmt nl statisch, iedereen staat stil en staart, ze staat op de achtergrond aan de deur met al die tafels (afstand) op de voorgrond. Zelfs de titel is zodanig scherp gekozen (niet alleen de moraal van het verhaal maar ook een levensles in het algemeen) dat het een slogan kon zijn van Bond zonder naam. Angst essen seele auf is zodanig to the point dat het al vanaf de helft van de film een uitroepteken wordt.