Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

Alternatieve titels: Aguirre, the Wrath of God | Aguirre: The Wrath of God

West-Duitsland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, Alejandro Repulles en Peter Berling

Een groep van gewetenloze conquistadores trekt op zoek naar rijkdom een rivier op in het zestiende eeuwse Zuid Amerika. Het enige wat ze ontdekken is dat de onderneming steeds gevaarlijker wordt. Moraal en loyaliteit aan Spanje vervallen dusdanig dat er een machtsstrijd ontstaat onder de soldaten.

Prachtige beelden en een misterieuze sfeer en vooral een onnavolgbaar schitterende Klaus Kinski die deze film, soms als een bijna-documentaire overkomend, op een hoger niveau tilt.

avatar van barns
Zelden een film gezien die zo in mijn hoofd rondspookt. Vanaf de opening scene kom je terecht in een eindeloze spiraal van hopeloosheid. Ik heb zojuist enkele mooie recensies gelezen in de voorgaande berichten en zal mij dan ook niet wagen aan een eigen verhaal (aangezien ik het gevoel heb dat een aantal mensen deze film al prachtig hebben beschreven).

Het is poëzie, magie, imperfectie. Deze film is op zoveel manieren door te trekken naar huidige verhalen over succes, overwinning en blindheid ten opzichte van de omgeving. Een strijd tussen civilisatie en natuur, illusie en realiteit, hoop en waanzin - Een zeldzame parel.

avatar van goongumpa
barns schreef:
True dat! Zeker die imperfectie, die het toch weer levend maakt.... En bij iedere kijkbeurt een ander gevoel oproept. Heb er zelf ook 5* van gemaakt, zeker bij Herzogs drie beste.

Prachtige film die wordt gedragen door Klaus Kinski, de muziek en de natuur.

avatar van Willy Wartaal
Deed me allemaal niet erg veel. Eerste keer Kinski, niet echt onder de indruk. Duitse stemmen voor Spanjaarden, kon er niet aan wennen. Nergens schockerend, zoals ik vooraf had gehoopt. Erg amateuristisch in beeld gebracht en om over het geluid maar niet te beginnen. Paar prima scenes maar niet genoeg voor een boeiende film. Vond ook de pogingen tot humor op zijn zachtst gezegd niet geslaagd. Zal de film ooit nog wel eens een tweede kans geven, ik lijk iets te hebben gemist.

avatar van baspls
"Ich, der Zorn Gottes, werde meine eigene Tochter heiraten und mit Ihr die reinste Dynastie gründen, die je die Erde gesehen hat. Zusammen werden wir über diesen ganzen Kontinent herrschen. Wir halten durch. Ich bin der Zorn Gottes. Wer sonst ist mit mir... "

Aparte film van Werner Herzog. Het beperkte budget en de nogal moeizame productie op de afgelegen locaties in Zuid Amerika zijn aan de film wel een beetje af te zien. Maar dit doet de film juist ten goede.

Een expeditie van conquistadores is op zoek naar de legendarische stad El Dorado, een fabel gecreëerd door de Indianen. Onder hen is de monnik Gaspar de Carvajal die verslag doet. Op de revier de amazone breekt uiteindelijk machtsstrijd uit onder de soldaten. Een van hen, de ambitieuze Aguirre, heeft alle touwtjes in handen...

De cast bestaat uit zowel Duitsers, Spaanstalige, Indianen en Engelsen. Tijdens de opnames werd voornamelijk Engels gesproken, later werd de film in Duitsland gedubd in het Duits en nog later werd er ook een Engelse versie gemaakt. Er werd veel ter plekke geïmproviseerd en tijdens de hele productie bleef iedereen in zijn rol. Kinski doet het weer erg goed in een rol die perfect bij hem past. Ook hier had hij weer eens last van zijn gebruikelijke woedeaanvallen, zo sloeg hij iemand met een zwaard (wat diegene door zijn helm net heeft overleeft) en schoot hij de vinger van een Indiaan eraf met een pistool.

Ik heb de Duitse dub gekeken met Engelse ondertiteling, ik kon namelijk geen Nederlandse vinden en de Engelse dub was een beetje slecht. Klaus Kinski heeft trouwens niet zijn eigen stem gedubd, daar had hij geen zin meer in, je hoort Gerd Martienzen.

De film is schitterend opgenomen. Ter plekken geïmproviseerd op prachtige locaties. Gefilmd met een gestolen 35mm camera door een crew bestaande uit slechts 8 personen. Herzog is een man met een visie, het beeld dat hij in zijn hoofd heeft moet en zal op film komen.

Het enige dat ik toch een zichtbaar nadeel vond aan het lage budget was dat het bloed heel duidelijk slechts rode verf was. Verder vind ik dat er uitstekend is omgegaan met de beperktheden.

De film voelt nogal dromerig/nachtmerrieachtig aan, als het ware als een grote koortsdroom. Vooral aan het einde is het een en al ellende en hopeloosheid. In het middenstuk weet de film niet echt goed waar die precies heen wilt en eigenlijk word het nergens bijzonder spectaculair. Toch is de film een meesterwerk en is aan het einde helemaal duidelijk wat Herzog voor ogen had. De verveelde acteurs, de half zinkende vlotten, minimale effecten en schitterende atmosferische muziek dragen allemaal bij aan die prachtige troosteloosheid.

Erg goede cult-film met een aantal zeer sterke scenes.

Lv92
Mijn god, wat is dit een verbazingwekkend festijn om te zien. Zo geweldig, dat je je afvraagt waarom je het nu pas ziet en niet eerder. Verwondering alom. Ik dacht dat ik onwel werd toen de aapjes in beeld kwamen. Drommels, drommels, wat een film.