In Weiter Ferne, So Nah! (1993)

Alternatieve titel: Faraway, So Close!

Duitsland
Fantasy / Drama

geregisseerd door Wim Wenders
met Otto Sander, Bruno Ganz en Nastassja Kinski

Boven Berlijn nemen de engelen Cassiel en Raphaela het leven waar van de mensen onder hen. Cassiel verlangt ernaar om het lot van de mens te kunnen veranderen, iets waar hij als engel niet toe in staat is. Terwijl hij luistert naar de gedachten van een meisje, ziet hij haar van een balkon vallen en besluit naar de Aarde te gaan om haar leven te redden, en voor eens een rol te kunnen vervullen in plaats van alleen maar gefascineerd te kunnen observeren.

avatar van narva77
Dit is het vervolg op "Der Himmel über Berlin", die ik (uiteraard) niet heb gezien...

Yak
stimmt, ik moet die film ook nog kijken. de hier besprokene vond ik in elk geval erg mooi.

sydney
Nastassja Kinski? Deze moet ik nog gaan bekijken. Lijkt me wel een leuke film.

FisherKing
Jongens bekijk hem... niet zo goed maar wel meer dan 4.5 ster voor mij

avatar van Ralfke
Niet zo goed, maar wel 4,5 * geven? Erg logisch inderdaad!

FisherKing
Ja Himmel was 5*

Donderdag 6 feb om 00:50 uur op ARD!

Dit is toch van oorsprong een Duitstalige film?

avatar van blabla
Sterker nog, het is een Duitse film.

Daar was ik ook al achter.

Maar wellicht kan neo dan deze film toevoegen bij films op TV. Hij is tenslotte in de orginele taal.

avatar van narva77
Films op TV geldt alleen voor NL, Belgische publieke zenders en BBC.

gimli f
Komt eigenlijk erg laat, maar als ik een vrije vrijdagmorgen plan, kan het nog wel goedkomen...
en waarom trouwens wel BBC en de Belg, en niet de Duitser? Er zijn genoeg mensen die de Duitse zenders afgaan op zoek naar mooie filmpjes.

Vraagje voor de kenners.
Aangezien dit een vervolg is op Himmel über Berlin is het dan beter eerst die te bekijken voor deze of maakt dat niet zo veel uit?

avatar van blabla
Is beter, je kent dan achtergrond informatie van sommige karakters.

oke, thanx blabla.
Ik las trouwens net dat de gelijknamige titelsong van U2 ook heel mooi is. Ik nadenken maar kon me de titel niet voorstellen. IMDB er bijgehaald en toe kreeg ik zo'n aha-erlebnis. Het ging om Stay (Faraway, So Close). Ook zag ik dat er nog een ander nummer van het album Zooropa in de film voorkomt. Het veel mooiere The Wanderer geschreven door Bono maar gezongen door Johnny Cash.

Voor zover mijn U2 propaganda.

avatar van narva77
Heb em vannacht toch maar gekeken. Ondanks de Duitse taal (en zonder Duitse ondertiteling) kon ik em redelijk volgen. Omdat ik 'City of Angels' ook heb gezien, begrijp ik de essentie van het verhaal.
Leuke rollen van de Duitse hoofdrolspelers, en leuke bijrollen van o.a. Peter Falk, Willem Dafoe en Lou Reed

En wat de VARA-gids zei: "Nooit is Berlijn zo liefdevol neergezet in een film als in deze", dat vond ik ook wel.

narva77 schreef:

leuke bijrollen van o.a. Peter Falk, Willem Dafoe en Lou Reed

En Michael Gorbatsjov.

avatar van narva77
Niet opgevallen, of zat ie helemaal in het begin van de film? Daar kwam wel iemand voor die erop leek.

Yak
Cassiel gaat op aarde bij wat mensen langs, ondermeer bij Gorbatsjov die op dat moment aan zijn bureau zit te schrijven (of te lezen, dat weet ik niet meer). Op IMDB krijgt hij vaak credits voor 'archieve footage' maar dit is zijn eerste echte "filmrol".

avatar van narva77
En zit dat helemaal aan het begin van de film?

narva77 schreef:

En zit dat helemaal aan het begin van de film?

Volgens mijn gegevens komt Gorbatsjov in beeld na 13 minuten en 51 seconden, gerekend vanaf de begin-credits

.. ergens aan het begin ja

avatar van narva77
Dan heb ik em waarschijnlijk toch wel gezien!

Even herinnering: vanavond op Dld Das Leben ist eine Baustelle!

gimli f
Jammer dat mijn Duits niet meer is wat het ooit geweest was. Over het algemeen was het verhaal wel redelijk te volgen, al kende ik de eerste film niet. De fijnere details werden mij echter ontnomen, zo zonder vertaling of (Duitse) ondertiteling.

Maar goed, ik kan nog genoeg vertellen over deze film. Op zich is het precies een soort film waar ik van houdt: het "grootse" in het verhaal spreekt me aan- met groots bedoel ik hier, dat het verhaal vele situaties en personen bevat, lekker filosofisch getint, en echt een tocht is langs het menselijke spectrum (en langs Berlijn).
Verder heeft de film die lekkere (Europese) artistieke lading. De (klassieke) muziek is mooi, en de popmuziek eveneens. Dat kan ook niet anders, met U2, Nick Cave en Lou Reed...
Wel zit ik nog te dubben over het feit of Wenders de film niet zozeer echt artistiek, maar "artistiek om het artistieke" heeft willen maken. Het komt wel vaker voor, in boek of film, dat men al te veel verwijst naar andere kunst en kunstenaars, opdat men iets van kunstzinnigheid wil oproepen. Ook hier komt men veel bekende lui tegen: Gorbatsjov, Reed, Falk...

Maar goed, de wijzer slaat toch flink de positieve kant uit, zoals je hiervoor hebt kunnen lezen. Daarvoor spreekt de hele invulling mij te veel aan. Ik houdt altijd wel van het iets zwaardere, intelligentere danwel filosofisch getinte werk.

Trouwens: die acrobatiek, was dat geen metafoor voor de hele tegenstelling mens/ engel (hoog danwel laag, in de lucht en dan weer op de grond). Ik heb gezien dat het acrobatische ook in de eerste film voorkomt- het zal dus wel iets betekenen.

Verder blijf ik er bij dat ik Wenders' werk, voor zover ik dat ken, altijd op zijn minst interresant vindt (hoe wisselvallig zijn Amerikaanse films, diek ik heb gezien, ook mogen zijn).
Hoe dan ook: puur op intuitie zou ik de film nu een **** willen geven, met in mijn achterhoofd dat ik dit soort films bij een goede kijkbeurt altijd wel een 4,5 geef. Maar dat is voor later.

avatar van narva77
Damn, wat een mooi plaatje zeg

Idd, alleen jammer van al die namen die er zo nodig bij op moeten.

avatar van nachtvlinder
Ik vind hem te veel op der himmel uber berlin lijken , maar wel erg mooi, jammer dat er niet een meer spirituele benadering is gekozen, maar dat zal wel niet voor Wim Wenders weggelegd zijn.

Jammer dat er geen Nederlandse ondertiteling mogelijk is op dvd , kon hem alleen in Amerika kopen, maar hij blijft wel de moeite waard.

avatar van Drs. DAJA
Het duitse bedrijf Kinowelt heeft hem ook op haar ARTHAUS label uitgebracht. Zowel in single-disc als in (luxe) dubbel disc. Ik ga binnenkort eens op zoek naar deze versie.

avatar van Drs. DAJA
Eindelijk afgelopen weekend in Berlijn deze DVD gevonden.

avatar van Marvinleeaday
Weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, zal hem moeten herzien en dan beslissen een 3 of een 4.