Bis ans Ende der Welt (1991)

Alternatieve titel: Until the End of the World

Duitsland / Frankrijk / Australië
Drama / Sciencefiction
179 minuten / 280 minuten (director's cut)

geregisseerd door Wim Wenders
met William Hurt, Solveig Dommartin en Pietro Falcone

Het is eind 1999 en er raast een uit de baan geraakte satelliet op de aarde af. Het einde van de wereld lijkt nabij. Chaos en paniek overal. Alleen Claire (Solveig Dommartin), die geobsedeerd is door Trevor McPhee (William Hurt) trekt zich hier niets van aan. Ze volgt hem met behulp van geavanceerde elektronica van Berlijn naar Moskou, van Japan naar San Francisco en naar Australië. Trevor is in het bezit van een camera waarmee blinden kunnen zien. Hij wordt zelf namelijk ook langzamerhand blind. Met deze camera kunnen droombeelden worden weergegeven. In Australië raken zij beide verslaafd aan deze videobeelden.

Ken deze film alleen maar van het feit dat de gelijknamige titelsong van U2 is.
Alhoewel geen single geweest, wordt deze track van Achtung Baby nog steeds live gespeeld.
Één van de visuele hoogstandjes van de Zoo TV Tour is daarna steeds populairder geworden.

gimli f
Liefhebbers van Wenders (waaronder ik) en U2 hebben geluk denk ik:
deze film komt komende woensdag op tv- Duitsland 1, 0:35.

Schijnt wel iets te (gekunsteld) intellectueel en pretentieus te zijn, volgens de gidsen.
Verhaal is volgens mij erg moeilijk ook. Verder gefilmd in 15 steden, in acht landen op vier continenten.
Ook mooi gefotografeerd, schijnt. Door Robby Muller, o.a. Dead Man.

De film zou een half jaar geleden al op de Duister komen, ben er nog speciaal voor thuis gebleven maar hij werd niet meer gedraaid.
Nu alsnog maar eventjes kijken dan.

gimli f
Toch maar opgenomen. De film was best moeilijk te volgen, zo in het Duits. De eerste twee uur lukte het vertalen nog wel, de laatste 50 minuten (!) ging het niet meer (in 2 delen kijken doe ik niet). Dat was nou juist het moeilijkste deel ook, meer richting science-fiction. Diepere details van het verhaal zijn mij dus ontglipt.

Het verhaal is een mengeling van road movie, avontuur, romance en science fiction. Er wordt wat (quasi-)filosofisch gedaan over droom en visie, hoe het zou zijn om andermans dromen te kunnen bekijken, en nog meer science-/filosofie ("hoe ver moeten we reizen om te vinden wat we zoeken, en wat zoeken we trouwens?") en de film is een soort mengeling van andere films van Wenders die ik gezien heb.
De film is erg lang (de echte versie is zelfs 4,5 uur lang), traag verteld en (licht) poëtisch, en er zitten wat vreemde, bizarre dingen in de film.

De cinematografie is bij vlagen erg mooi, sfeervol. Het is qua beelden en sfeer een echt Europese film. Veel meer dan End of Violence, dat in veel een pure Hollywood-film was (sfeer, beeld, ideeen). Het science-fictiongehalte spreekt mij nog het minst aan hier, als road movie is de film beter geschikt.
De film heeft een soundtrack die vele liefhebbers van de betere popmuziek moet aanspreken: klanken van U2, Nick Cave, Peter Gabriel, Lou Reed, kd lang, Depeche Mode en anderen worden afgewisseld met mooie, sferische inheemse klanken. De muziek past perfect bij de beelden en het verhaal, vooral omdat Wenders van tevoren de muziek aangeleverd kreeg (de opdracht was een song te schrijven over het einde van de wereld) van de bijdragers aan de soundtrack.

Deze film krijgt nog een 6,5 op imdb, meer dan ik verwacht had. De film zou immers te pretentieus en gekunsteld zijn volgens enkelen. Op imdb zie je negatieve reacties, maar ook flink wat sterke, getuige teksten als "will stay with you for years to come", "briljant", "deeply satisfying" en "it's like Blue Velvet without the gore and violence".

Nogmaals, niet alles heb ik kunnen volgen helaas. Ik zal de film nog wel eens huren, als daar de mogelijkheid voor is. Een voorlopig cijfer zou ergens rond de 3 of 3,5 zijn.

avatar van RolfWolf
Deze reis naar het einde van de wereld, in ruimte en mogelijk ook in tijd, maakte op mij destijds in de bioscoop een verpletterende indruk. Avontuur, mysterieuze sfeer, zwoele romantiek, heerlijke muziek (Nick Cave, U2, Peter Gabriel, Talking Heads, pygmeeën die uiteindelijk aboriginals blijken te zijn, und so weiter) en betoverende beelden. Vooral de opgenome droombeelden aan het einde van de film, die steeds duidelijker worden en zich langzaam maar zeker ontpoppen tot kleurrijke bewegende impressionistische schilderijen.

Later heb ik deze film nog eens gedeeltelijk op video gezien, en dat vond ik toch minder overweldigend.

Gezien het lage aantal stemmers alhier schijnbaar een behoorlijk onbekende film. Vreemd. Misschien als gevolg van de extreme lengte en slechte kritieken. Veel recensenten vonden hem pretentieus en langdradig.

Ik heb deze film een tijd lang gehad op laserdisc en verscheidene malen gezien. Zeer mooi met prachtige muziek.
Ik wacht nu op de uitgave op dvd. Misschien weet iemand hier iets van zou graag mn vriendenkring deze film laten zien.

avatar van narva77
Geen stem?

avatar van sinterklaas
Is deze ook op dvd in Nederland te krijgen?

sinterklaas schreef:
Is deze ook op dvd in Nederland te krijgen?

Voor veel geld de Italiaanse dvd gekocht. Na een half uur uitgezet. Man, wat is dit slecht.
Wellicht dat ik er ooit nog eens doorheen fast forward.

avatar van sinterklaas
Ik heb de Engelse versie. Wist wel dat ik niet echt de goede had aangezien dat de kortste versie was maar ik dacht wel van: het valt wel mee, maar nee, niet echt.

Ik moet eerst zeggen dat er aan de film helemaal niks mis mee is. Het is een prachtig verzonnen film. Een Science fiction roadmovie die zich afspeeld in meerdere steden over de wereld. Eerst moet ik zeggen: ik vind de decors echt FAN-TAS-TISCH!!!. Echt zo die dingen van het heden en van de toekomst doormekaar, dat is nou precies mijn soort. En dan nog eindelijk eens in steden die niet in Amerika liggen. De film kent dan zo zijn high tech snufjes ook het cyberpunk achtergronden tussen het oude gedeelde van de stad door. Zo heb je bv bij Parijs die hoge toren naast dat ene arc de triomph achtige gebouw (kom even niet meer op de naam) met een hoop neon-reclame en ook futuristische auto's naast de autos van het heden. En daarnaast ook in Berlijn: dat futuristische gebouw dat boven de Brandenburgertoren is gebouwt. Echt, hier hou ik gewoon van. En al helemaal als het eens een stad is buiten Amerika.

Maar helaas: dat kunnen we alleen maar bij Parijs en Berlijn zien want de film verhoogd dan de snelheid en roetsjt zo in een keer van plaats naar plaats en moment naar moment. Je kon echt merken dat hier behoorlijk in geknipt is aangezien dit de ultieme roadmovie moest worden. Van de rest van de steden krijg je niks te zien: enkel binnenlocaties en dan schiet de film weer 3 minuten later naar een andere scene. Het enige waar we dan nog wel even wat van te zien krijgen is Beijing maar daar blijft het dan ook bij. Het gaat mij ook niet alleen om dat ik al die steden (Moskou, Tokyo, San Francisco) in cyberpunk versie wou zien maar ook gewoon omdat er in mijn ogen nog heel wat ontbreekt voor een roadmovie. Alles gaat gewoon veelste snel door die schaar die der doorheen is gehaald. Want als ik ook zo een dezer keren op Youtube en andere sites heb zitten kijken ontbreken der gewoon nog taloze scenes. Zoals een 80 minuten duurdende scene in Tokyo, die vaar scene in Venetie en ook nog enkele Australie-scenetjes. Die Australie scene vond ik dan toch weer wel erg sfeervol en mooi. In dat verlaten woestijn met allerlij krotten waarbij het soms wat wegheeft van een Western. Ook speelt mijn favoriete band U2 hier ook een heel groot rol in aangezien U2 dit deels geschreven heb dacht ik en vanwege het nummer: Until the end of the World die me steeds naar de keel grijpt.

Daarnaast vond ik Wiliam Hurt en Solveig ook prachtig spelen. Die ene actie met die Bounty Bear op die computer vond ik ook om te lachen. haha Zoals gezegt, met de film is niks mis. Maar met deze zwaar verknipte versie wel. Gewoon erg zonde dat Wenders dit dan laat doen. Hij zegt dan wel dat het de ultieme roadmovie moet zijn maar waarom laat ie der dan een hele vracht scenes uit weg knippen waardoor dit meer lijkt op een low-budget film? Een ding weet ik wel zeker: ik ga maar eens zo snel mogelijk die 280 minuten versie uit Duitsland halen.

Ik geef hem tot zover maar een 3,5* tot ik die andere versie heb gezien.