• 158.030 films
  • 9.624 series
  • 28.725 seizoenen
  • 607.277 acteurs
  • 352.913 gebruikers
  • 8.841.413 stemmen
Avatar
 
banner banner

Der Himmel über Berlin (1987)

Fantasy / Drama | 128 minuten
3,67 638 stemmen

Genre: Fantasy / Drama

Speelduur: 128 minuten

Alternatieve titels: Wings of Desire / Ailes du Désir, Les

Oorsprong: West-Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Wim Wenders

Met onder meer: Bruno Ganz, Solveig Dommartin en Peter Falk

IMDb beoordeling: 7,9 (74.442)

Gesproken taal: Duits, Frans, Engels, Spaans, Hebreeuws, Japans en Turks

Releasedatum: 3 maart 1988

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Der Himmel über Berlin

"There are angels on the streets of Berlin."

Damiel is een engel, die samen met andere engelen boven Berlijn zweeft om de eenzame en verdrietige inwoners te helpen. Na eeuwen als engel te hebben geleefd, wil hij eigenlijk eens als normaal mens van vlees en bloed leven, om te zien wat hij allemaal mist en om ook eens van de geneugten van de mens te proeven. Dan ontmoet hij een circusacrobate, en nu weet hij zeker dat hij liever tot de levenden wil behoren.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van james_cameron

james_cameron

  • 5644 berichten
  • 8889 stemmen

Pretentieus poëtisch geneuzel, dat kun je regisseur Wim Wenders wel toevertrouwen. De meeste van zijn films zitten er vol mee. Zo ook deze. Visueel ziet het er allemaal prachtig uit; de zwart/wit beelden van Berlijn zijn vaak van een adembenemende schoonheid, maar inhoudelijk... Ik kon er in ieder geval niet zoveel mee.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4297 berichten
  • 4521 stemmen

Leuk om Bruno Ganz in een wat oudere rol te zien en Peter Falk speelt zichzelf naar behoren, maar ik vond het verder maar een gekunstelde film die me weinig tot niets deed. Een taaie zit ook door de lange speelduur en veel scenes die volledig langs me heen gingen of de verkeerde snaar raakten. Ik veerde alleen even op bij de optredens.

Wenders is een van die hooggewaardeerde regisseurs waarbij ik "het" kennelijk niet zie of voel. Zijn beeldpoëzie is me te lyrisch vermoed ik, te clean ook. Zijn docu Salt of the Earth vond ik ook verre van briljant maar wel te genieten, maar zijn films vallen tot nu toe ronduit tegen. Ik zet ze ook misschien niet op het goede moment op want ik word tijdens het kijken altijd overvallen door een slaapaanval- of zou het aan zijn films liggen? Ik zal Der Amerikanischen Freund nog wel een keer willen herzien, volgens een gewaardeerde kennis zijn allerbeste, en ik ben nog steeds wel benieuwd naar ander (oud) werk als Die Angst des Tormanns beim Elfmeter, Alice in den Städten en Im Lauf der Zeit, maar vooralsnog blijft het bij magere zesjes.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2844 berichten
  • 2067 stemmen

Der Himmel Uber Berlin, een film die ik eigenlijk niet kende en die ook zelden op tv komt lijkt me, maar toch onder de aandacht kwam als inspiratiebron van City of Angels, een film die mij wel ligt. Wat toch vooral opvalt is de grote verschillen qua stijl, maar vooral de inhoudelijkheid. Ik ben van de mening dat beide films totaal niet met elkaar vergelijkbaar zijn.

Wat meteen opvalt is de prachtige art stijl qua vormgeving, camerawerk, het zwart wit en de bijzonder stijlvolle muziek van Jurgen Knieper. Het verhaal wordt in een soort dromerige sfeer vertelt die bij tijd en wijlen echt iets ongrijpbaars heeft. De eerste 20 minuten heeft sowieso iets sferisch over zich waar niet veel gebeurt maar je net als de engelen spectator bent. Fraai is dan de schokkerige overbelichting waarin Damiel en Cassiel getoond worden, een effect dat aan stomme films uit de jaren '30 doet denken. De pret in de ogen van Damiel in de bibliotheek is dan ook genieten, net als dat de hand op de schouder van de piekerende man in de metro een brok in de keel waardig is.

Fraai en interessant tot daar, het is toch echter Berlijn zelf en diens inwoners met hun tragische molensteen die de aandacht trekt. Wat heeft die stad wat te lijden gehad, en wat wordt deze troosteloos en grauw gebracht. Net als al de inwoners, verzonken in twijfel en zorgen en het gewicht van de oorlog en diens nasleep nog links en rechts voelbaar. Een loodzware nalatenschap wat dat betreft. Tevens wordt daar mede door de mijmeringen van de oude man de mens een spiegel voorgehouden. Toch is de boodschap wat mij betreft niet half zo zwaar als lijkt, want het leven zoals gebracht lijkt toch half zo gek niet voor Damiel, en soms heeft een mens ook een stukje besef nodig op dat vlak en het lukt. De meeste zorgen creëeren we toch door ons bewustzijn zo lijkt, en is er héél véél te genieten in een leven, maar te vaak hebben we daar geen oog voor met onze bitterzoete herinneringen.

Bijzonder tevens aan Der Himmel Uber Berlin is dat de meeste hoofdrolspelers al dood zijn. Ganz, Falk en Bois op respectabele leeftijd, Sander nog wel het meest bekend als U-boot kapitein Thomsen al een stukje vroeger en Dommartin toch wel schokkend vroeg op 45 jarige leeftijd aan een hartaanval. En dat terwijl de film nog niet zo heel erg oud is. Verder valt Crime and the City Solution op als underground band en is het shot van Cassiel op het podium bij Nick Cave fascinerend, en dan bedoel ik vooral die schaduw van Cassiel te midden van de verlichting rond de band.

Het maakt Der Himmel Uber Berlin niet perse tot de topfilm die ik verwachte, en ook niet helemaal tot een film die meteen begrijpbaar is, fascinerend is de prent echter wel en deze film heb ik zeker niet voor het laatst gezien.


avatar van notsub

notsub

  • 1280 berichten
  • 1267 stemmen

Ik begon er toch met iets te hoge verwachtingen aan. Het concept is zeker origineel en Berlijn een stad die als decor natuurlijk niet teleur stelt. Het eerste half uur moest ik er in komen en dat lukte zeker aardig, maar daarna kreeg ik vooral meer van hetzelfde. Ondanks de fijne (herbewerkte) soundtrack neigde het naar een zweverige en afstandelijke film te gaan. Naar het einde toe kwam er dan toch tastbare menselijkheid en kon ik wat meer met Der Himmel über Berlin. Zo kreeg de boodschap dan toch inhoud. Ik blijf toch achter met het idee dat de kunstzinnige fantasy elementen me tegen begonnen te staan en ik me nooit echt deel van de film voelde.


avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

  • 369 berichten
  • 176 stemmen

langdradige zondags sfeer*en het zwart wit haald de film alleen nog maar meer onderuit.dan kan iedereen er nog wel zo lyrisch over zijn,maar ano 2023 blijft er nog maar weinig overeind van deze film*een film om bij in slaap te vallen en snel te vergeten