Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 128 minuten
Alternatieve titels: Wings of Desire / Ailes du Désir, Les
Oorsprong:
West-Duitsland / Frankrijk
Geregisseerd door: Wim Wenders
Met onder meer: Bruno Ganz, Solveig Dommartin en Peter Falk
IMDb beoordeling: 7,9 (78.822)
Gesproken taal: Duits, Frans, Engels, Spaans, Hebreeuws, Japans en Turks
Releasedatum: 3 maart 1988
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Der Himmel über Berlin
"There are angels on the streets of Berlin."
Damiel is een engel, die samen met andere engelen boven Berlijn zweeft om de eenzame en verdrietige inwoners te helpen. Na eeuwen als engel te hebben geleefd, wil hij eigenlijk eens als normaal mens van vlees en bloed leven, om te zien wat hij allemaal mist en om ook eens van de geneugten van de mens te proeven. Dan ontmoet hij een circusacrobate, en nu weet hij zeker dat hij liever tot de levenden wil behoren.
Externe links
Acteurs en actrices
Damiel
Marion
Cassiel
Homer
The Filmstar
The Dying Man
A Sad Man
The Suicide
Young Prostitute
Marion's Coach
Reviews & comments
james_cameron
-
- 6294 berichten
- 9305 stemmen
Pretentieus poëtisch geneuzel, dat kun je regisseur Wim Wenders wel toevertrouwen. De meeste van zijn films zitten er vol mee. Zo ook deze. Visueel ziet het er allemaal prachtig uit; de zwart/wit beelden van Berlijn zijn vaak van een adembenemende schoonheid, maar inhoudelijk... Ik kon er in ieder geval niet zoveel mee.
Flavio
-
- 4619 berichten
- 4899 stemmen
Leuk om Bruno Ganz in een wat oudere rol te zien en Peter Falk speelt zichzelf naar behoren, maar ik vond het verder maar een gekunstelde film die me weinig tot niets deed. Een taaie zit ook door de lange speelduur en veel scenes die volledig langs me heen gingen of de verkeerde snaar raakten. Ik veerde alleen even op bij de optredens.
Wenders is een van die hooggewaardeerde regisseurs waarbij ik "het" kennelijk niet zie of voel. Zijn beeldpoëzie is me te lyrisch vermoed ik, te clean ook. Zijn docu Salt of the Earth vond ik ook verre van briljant maar wel te genieten, maar zijn films vallen tot nu toe ronduit tegen. Ik zet ze ook misschien niet op het goede moment op want ik word tijdens het kijken altijd overvallen door een slaapaanval- of zou het aan zijn films liggen? Ik zal Der Amerikanischen Freund nog wel een keer willen herzien, volgens een gewaardeerde kennis zijn allerbeste, en ik ben nog steeds wel benieuwd naar ander (oud) werk als Die Angst des Tormanns beim Elfmeter, Alice in den Städten en Im Lauf der Zeit, maar vooralsnog blijft het bij magere zesjes.
Lovelyboy
-
- 3332 berichten
- 2447 stemmen
Der Himmel Uber Berlin, een film die ik eigenlijk niet kende en die ook zelden op tv komt lijkt me, maar toch onder de aandacht kwam als inspiratiebron van City of Angels, een film die mij wel ligt. Wat toch vooral opvalt is de grote verschillen qua stijl, maar vooral de inhoudelijkheid. Ik ben van de mening dat beide films totaal niet met elkaar vergelijkbaar zijn.
Wat meteen opvalt is de prachtige art stijl qua vormgeving, camerawerk, het zwart wit en de bijzonder stijlvolle muziek van Jurgen Knieper. Het verhaal wordt in een soort dromerige sfeer vertelt die bij tijd en wijlen echt iets ongrijpbaars heeft. De eerste 20 minuten heeft sowieso iets sferisch over zich waar niet veel gebeurt maar je net als de engelen spectator bent. Fraai is dan de schokkerige overbelichting waarin Damiel en Cassiel getoond worden, een effect dat aan stomme films uit de jaren '30 doet denken. De pret in de ogen van Damiel in de bibliotheek is dan ook genieten, net als dat de hand op de schouder van de piekerende man in de metro een brok in de keel waardig is.
Fraai en interessant tot daar, het is toch echter Berlijn zelf en diens inwoners met hun tragische molensteen die de aandacht trekt. Wat heeft die stad wat te lijden gehad, en wat wordt deze troosteloos en grauw gebracht. Net als al de inwoners, verzonken in twijfel en zorgen en het gewicht van de oorlog en diens nasleep nog links en rechts voelbaar. Een loodzware nalatenschap wat dat betreft. Tevens wordt daar mede door de mijmeringen van de oude man de mens een spiegel voorgehouden. Toch is de boodschap wat mij betreft niet half zo zwaar als lijkt, want het leven zoals gebracht lijkt toch half zo gek niet voor Damiel, en soms heeft een mens ook een stukje besef nodig op dat vlak en het lukt. De meeste zorgen creëeren we toch door ons bewustzijn zo lijkt, en is er héél véél te genieten in een leven, maar te vaak hebben we daar geen oog voor met onze bitterzoete herinneringen.
Bijzonder tevens aan Der Himmel Uber Berlin is dat de meeste hoofdrolspelers al dood zijn. Ganz, Falk en Bois op respectabele leeftijd, Sander nog wel het meest bekend als U-boot kapitein Thomsen al een stukje vroeger en Dommartin toch wel schokkend vroeg op 45 jarige leeftijd aan een hartaanval. En dat terwijl de film nog niet zo heel erg oud is. Verder valt Crime and the City Solution op als underground band en is het shot van Cassiel op het podium bij Nick Cave fascinerend, en dan bedoel ik vooral die schaduw van Cassiel te midden van de verlichting rond de band.
Het maakt Der Himmel Uber Berlin niet perse tot de topfilm die ik verwachte, en ook niet helemaal tot een film die meteen begrijpbaar is, fascinerend is de prent echter wel en deze film heb ik zeker niet voor het laatst gezien.
notsub
-
- 1368 berichten
- 1353 stemmen
Ik begon er toch met iets te hoge verwachtingen aan. Het concept is zeker origineel en Berlijn een stad die als decor natuurlijk niet teleur stelt. Het eerste half uur moest ik er in komen en dat lukte zeker aardig, maar daarna kreeg ik vooral meer van hetzelfde. Ondanks de fijne (herbewerkte) soundtrack neigde het naar een zweverige en afstandelijke film te gaan. Naar het einde toe kwam er dan toch tastbare menselijkheid en kon ik wat meer met Der Himmel über Berlin. Zo kreeg de boodschap dan toch inhoud. Ik blijf toch achter met het idee dat de kunstzinnige fantasy elementen me tegen begonnen te staan en ik me nooit echt deel van de film voelde.
blondiefilmfreak
-
- 751 berichten
- 353 stemmen
langdradige zondags sfeer*en het zwart wit haald de film alleen nog maar meer onderuit.dan kan iedereen er nog wel zo lyrisch over zijn,maar ano 2023 blijft er nog maar weinig overeind van deze film*een film om bij in slaap te vallen en snel te vergeten
McKoenski
-
- 86 berichten
- 185 stemmen
Mooie sfeerfilm over menselijkheid, levensvragen, het (door)zien van het mooie en minder mooie van het leven.
Acteerwerk, camerawerk, de soundtrack, tempo en sfeer wat mij betreft dik in orde maar op den duur gaat de poetische vertelling in mijn beleving langzaam over in oeverloze over de top pseudo-filosofische moeilijkpraterij die de filmbeleving niet bepaald ten goede komt. Zonder dat had 't minstens 'n 8 geweest.
jorrit3
-
- 63 berichten
- 491 stemmen
Eerlijk is eerlijk, dit is een film waar je even op moet kauwen. Halverwege, of eigenlijk al ver daarvoor keken Woemi en ik elkaar aan: zullen we maar gaan?
Gelukkig toch maar blijven zitten. Een sombere film met een positieve boodschap: God bestaat, hij kan alleen geen reet voor je doen behalve een vaderlijke arm op je schouder leggen als je in de shit zit.
En je het leven schenken als je hopeloos verliefd wordt. Volgens Woemi hebben ze een kortstondige relatie gehad, Wim en haar, en doet ze alle adembenemende acts zelf, na een paar weekjes oefenen. Voorwaar een natuurtalent.
Alleen al daarom: kijken.
blondiefilmfreak
-
- 751 berichten
- 353 stemmen
Eerlijk is eerlijk, dit is een film waar je even op moet kauwen. Halverwege, of eigenlijk al ver daarvoor keken Woemi en ik elkaar aan: zullen we maar gaan?
Gelukkig toch maar blijven zitten. Een sombere film met een positieve boodschap: God bestaat, hij kan alleen geen reet voor je doen behalve een vaderlijke arm op je schouder leggen als je in de shit zit.
En je het leven schenken als je hopeloos verliefd wordt. Volgens Woemi hebben ze een kortstondige relatie gehad, Wim en haar, en doet ze alle adembenemende acts zelf, na een paar weekjes oefenen. Voorwaar een natuurtalent.
Alleen al daarom: kijken.
Heb deze in de prullenbak gegooid.3 uur zwart wil doem denken trek ik gewoon niet.had er ook echt veel meer van verwacht.
jorrit3
-
- 63 berichten
- 491 stemmen
Heb deze in de prullenbak gegooid.3 uur zwart wil doem denken trek ik gewoon niet.had er ook echt veel meer van verwacht.
Had blijven zitten. Halverwege komt de engel tot leven en wordt onze Marion nog mooier. In kleur. Alleen gaat ze ineens ook Duits praten. Dat past niet bij zo'n getormenteerde ziel en de kwetsbare prille haast onmogelijke liefde.
De liefde moet in het Frans bezongen. Over anders Italiaans.
blondiefilmfreak
-
- 751 berichten
- 353 stemmen
Had blijven zitten. Halverwege komt de engel tot leven en wordt onze Marion nog mooier. In kleur. Alleen gaat ze ineens ook Duits praten. Dat past niet bij zo'n getormenteerde ziel en de kwetsbare prille haast onmogelijke liefde.
De liefde moet in het Frans bezongen. Over anders Italiaans.
Ach so
cinemanukerke
-
- 1282 berichten
- 806 stemmen
Nee, DHUB heeft me niet kunnen bekoren. Ondanks de prachtige zwart wit fotografie en een knappe score toch haalt eentonigheid de bovenhand. Wim Wenders wil ons laten kijken in de ziel van Berlijn én Berlijners (zo interpreteer ik het alvast) maar dat zal vast veel interessanter op papier geleken hebben dan op film. Er zijn goede momenten, vooral in het begin met mooie camerabewegingen en knappe montage die door geluidsoverlapping wordt bepaald. Zo zweven we eigenlijk van de ene locatie naar de andere. Goed. Ook de zogenaamde 'stream of consciousness' van de Berlijners is het begin wel een interessante ontwikkeling. Maar snel ebt dit weg en krijgen we oeverloos filosofisch gepraat waar zelfs een Nietzsche of een Kant zich in hun graf zou omdraaien. Ook de omschakeling van zwart wit naar kleur vind ik meer gimmick dan een meerwaarde.
DHUB flirt met avant garde. Experimentele vertelling over de samenleving en hun zorgen. Het deed me af en toe denken aan Tree of life van Terence Malick. En er zit in DHUB ook een klein scheppingsverhaal in. Als bonus is er een fragment van een optreden van Nick Cave and the bad seeds te zien. Maar zelfs de GROTE Nick Cave kan de meubelen niet redden.
stefan dias
-
- 2360 berichten
- 1354 stemmen
Hetzelfde flitste in he begin ook door mijn hoofd, maar er is één groot verschil: The Book Of Life zag ik thuis gezellig op het niet alt et grote scherm. Dat ging al snel strontvervelen en toen ging ik al snel doorspoelen…
DHUB zag ik in de bioscoop. Toch wel een verschol, je koopt een 'kaartje', je maakt tijd vrij, je zet je smartphone UIT en heb t enkjel en alleen oog en oor voor wat er zich voor je afspeelt. In het begin dacht ik 'o jee, ''Peter Handke", gaan we nu heel de tijd pseudo-intellectueel geneuzel krijgen? Twee uur lang?' Maar geleidelijk geschiedde het wonder: ik hield op met nadenken en liet de beelden en woorden en vooral de prachtige muziek op mij af komen zonder er al te diep over na te denken. Heel de film is op locatie gefilmd en dat is zonder meer een dikke plus. De ruimte rondom mij verdween en ik werd met een teletijd- en transportmachine naar het Berlijn van de jaren '80 geflitst. En naar mijn jeugd dus, ik geef toe dat dat een moeilijk te meten bonus is. Ik genoot van de lelijkheid, die no-nonsense kledingstijl die in het post-punktijdperk in niet-yuppiekringen gebruikelijk was. En die gezochte ingewikkeldheid werd plots poepsimpel: een engel wil proeven van het leven. Dat daar dan nog Peter 'Columbo' Falk ( ik geniet van de heruitzendingen) als himself werd opgevoerd en bovendien als ex-engel, was buitengewoon hilarisch én mooi.
En de aardse engel waar Damiel voor valt, in smalle jeans, kort leren jack en korte laarsjes… daar heb ik als would-be engel vaak genoeg naar gesmacht. Zo schoot de film voor mij van een magere 3 door naar een dikke 4. Als ik de zaal verlaat heb ik net als onze engel héél veel zin om met volle teugen van het leven te genieten. Wat wil je nog meer? Geweldige film en leve de bioscoop!
stefan dias
-
- 2360 berichten
- 1354 stemmen
Een mooie en ontroerende film dus, ik twijfel tussen vier en vierenhalve ster. Helaas wordt het einde van de film behoorlijk ontsierd door een optreden van Nick Cave (geen idee wat die ineens in de film te zoeken heeft en nee, ik ben geen fan), dus daarom toch maar een halfje er van af. 4*
Ben ook geen fan, maar ik associeer de jonge Nick Cave zeker wel met Berlijn en de counter-culture van die tijd. Mooie sfeer.
Pre- en sequels
In Weiter Ferne, So Nah!
1993
28 reacties
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Vacature! Ben jij de bevlogen redacteur die wij zoeken voor MovieMeter?
Deze Disney+-series worden op dit moment het meest bekeken
Christopher Nolan werkt aan nieuwe film en wil Matt Damon in de hoofdrol
Bekijk ook
Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
736 reacties
Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
35 reacties
A Woman under the Influence
Drama, 1974
134 reacties
Ikiru
Drama, 1952
202 reacties
Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
292 reacties
Höstsonaten
Drama, 1978
100 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandengelcircusberlin walllibrarydroomimmortalitygeschiedenismortality
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.