The Unbearable Lightness of Being (1988)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Philip Kaufman
met Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche en Lena Olin

Praagse lente, 1968.. maar laat anderen zich maar druk maken over kleinigheden zoals vrijheid en het najagen van geluk. De chirurg en vrouwengek Tomas (Daniel Day-Lewis) concentreert zich liever op het geluk dat de jacht hem oplevert. Hij is vastbesloten om op een ondragelijk lichte manier te leven. Politiek boeit hem niet, interessant genot regeert zijn leven. Tot hij, tegen zijn principes in, verliefd wordt op Tereza (Juliette Binoche), een plattelandsmeisje met een voorliefde voor boeken. Er ontstaat een passionele driehoeksverhouding tussen de twee en de chique Sabrina (Lena Olin), waarmee Tomas een puur seksuele relatie onderhoudt. En dan rollen de Russische Tanks Praag binnen.

FisherKing
Ik heb hem nu 2 keer gezien, zal eens kijken of een derde herziening nog wat oplevert

Ik ben net in Praag geweest, misschien moet ik deze film maar eens gaan bekijken...

avatar van Rianneke_Dan
Ik moet eerlijk zeggen dat na mijn goede hoop deze toch een beetje tegen is gevallen.
Vond hem behoorlijk saai, en ik kon er niet echt goed in komen.
Sommige scene's waren wel mooi, en het acteerwerk was goed, maar toch had ik er weinig mee en ik ergerde me aan het personage van Tereza.

2* (kan er niet meer van maken)

Couch Potato
olivier schreef:
Magistrale film die nog eens toont wat een opwindend medium film wel niet is. Eén woord was me de ganse tijd op lippen gebrand: rijk. 'The Unbearable Lightness' is een buitengewoon rijke film, met een mooie dosering karakterisering, symboliek en filmisch genie. Alsof achter elk shot een verhaal schuilgaat, net zoals achter het leven van de personages. Een zeldzame kijk in het hart van mensen gevend, leveren Kaufmann en Saentz een heus meesterwerk af. Hoed af. 4.5*

Zo denk ik er ook over. Leuk dat sommige mensen het zo goed kunnen formuleren. Dat bespaart me in dit geval alweer veel schrijfwerk.

**** voorlopig vier, maar ik ga hem absoluut herbekijken, misschien ga ik hem dan nog opwaarderen.

I love this movie!

avatar van NarcissusBladsp.
Ik had een beetje een rare ervaring met deze film. Op het dvd-doos stond dat de film ca 102 min duurde....maar dat bleek veel langer te zijn.....En dat viel tegen.

Dat lag niet aan de acteurs Lewis en zijn twee belangrijkste geliefden zijn fantastisch, de erotische scénes zijn stijlvol en met gevoel gedaan. In de dialogen zijn stiltes belangrijk. Er gebeurt veel onzegbaars tussen de personages. Vooral Binoche toont hier heel naturel haar talent... (de Lewis en Olin zijn duidelijk technisch hoogstaande acteurs). Maar het onzegbare lost op in te veel nietszeggendheid of in iets te weinig bijzonders..... Dat kan de bedoeling zijn....(Maar dan moet je een andere vorm kiezen....zoals Nanouk Leopold in Guernsey heeft gezocht....geen romantische muziek maar gewoon 'huis, tuin en keuken' geluiden waardoor het onzegbare meer naar voren springt.) Het is een kwestie van evenwicht tussen zwaar en licht.....misschen had andere muziek....minder romantisch....de film een bijzondere lading kunnen geven.

De beelden zijn mooi maar niet super bijzonder.

Het verhaal wordt ons inderdaad op een lichte wijze geserveerd.
Een erotisch verhaal á lá Chatterly's Lover in een politieke context.
Maar het werkte niet echt bij mij. Een goede film kan je verrassen ondanks de lengte.......maar hier kabbelde de film hélaas maar voort en ik miste echte substantie. Ik heb het boek niet gelezen.....maar ik heb het gevoel dat het boek lastig te verfilmen is.
In elk geval wordt het verhaal met weinig inventiviteit uit de doeken gedaan. Gewoon van A naar B....Ik miste de filosofische poëzie die de roman vast bezit......Speciale shot's die dit zouden kunnen benadrukken vielen mij niet op.

De film doet de titel wel recht.....maar voor mij was het te 'light'.

En dan ondekte ik, unbearable , een fout: als Tomas tijdens het glazenwassen door een vrouw van communistische snit verleid wordt tot doktertjespelen, drinkt hij in een shot zijn glas met wijn helemaal leeg, direct het volgende shot daarna is het glas, zonder ingeschonken te zijn, weer vol.......

Door de acteurs wordt het toch een 3,5*

avatar van A. Jacobsen
Vreemd dat nog niemand in zijn recensie de vergelijking met Dr. Zhivago heeft gemaakt, beide films hebben namelijk heel wat parallellen.

avatar van bitterzoet__
Had grote verwachtingen van deze film, maar hij viel me eigenlijk een beetje tegen.

Kon er niet goed in komen, of dat er nou aan lag dat de verhaallijn ingewikkeld was of de film gewoon wat saai, weet ik niet.

Achteraf wel een aardige film maar niet eentje om keer op keer te zien

avatar van wibro
Zeer geslaagde verfilming van het gelijknamige boek van Milan Kundera, dat voor mij nog altijd geldt als de beste roman die ik gelezen heb.
De acteerprestaties waren zonder meer uitstekend en de film gaf een uitstekend beeld van het Praag tijdens de 'Praagse Lente' en het Praag na de Russische inval.
Estethisch was deze film een ware lust voor het oog. De scene waarin Tereza (Juliette Binoche) foto's maakte van de naakte Sabina (Lena Olin) geldt voor nog steeds als de mooiste erotische scene in de geschiedenis van de cinema.
Waar ik minder over te spreken ben, is het Engels waarin de dialogen gevoerd werden. Het Engels dat moest doorgaan voor Engels met een Tsjechisch accent kwam voor mij enigszins te geforceerd over. Voor de rest valt er op deze film niets in negatieve zin aan te merken.

Deze film heeft me op een positieve manier verrast, ondanks de lange zit waar ik me overigens geen moment aan geërgerd heb. Mooie plaatjes, mooie dialogen, mooi acteerwerk..mooi en een toch wel ontroerend einde ook..

avatar van Vinokourov
Tijdens een vakantie zo'n zes jaar geleden raadde mijn tante me het gelijknamige boek van Milan Kundera aan. Erg prettig om te lezen wist ik nog, maar ik was allang vergeten waar het allemaal over ging. Wat biedt een film dan uitkomst, het blijft een handig medium! Goed, ik herkende uiteraard niks meer van het boek, zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
De film en de driehoeksverhouding tussen de quasi-lullo DDL, de sterk voorkomende Lena Olin en de charmant naïeve Juliette Binoche is erg intrigerend. Vooral voor laatstgenoemde had ik een zwak. De eerste helft van de film vliegt voorbij (misschien iets te veel hak-op-de-tak!), de tweede helft kent lang uitgesponnen zeer knappe en zelfs spannende scenes, waar onderwijl ook nog eens Derek de Lint gepwnd wordt. Wat wil je nog meer? Nou, die accenten mochten wel een tikkeltje minder. Klein minpuntje aan verder een puike film.

Pareltje, één van de meest onderschatte films.

avatar van RRT
RRT
Mooie film, goed geacteerd, en prachtige beelden. Lange film maar heb me geen moment verveeld. En wat een prachtige Lena Olin.

avatar van euroshopper
In de Cosmo stond dat dit de favoriete film van Geert Wilders is.

Dat weiger ik te geloven.

avatar van Apollinisch
In de Cosmo stond dat South Park de favoriete film van Mark Rutte is.

Mediacourant.nl » » Geert Wilders neemt nieuwe Cosmopolitan in ontvangst

avatar van thunderball
Mooie film met verhaal zich afspelend tegen de achtergrond van de Praagse Lente (Pražské jaro) en de inval van het Russische leger.

Uitmuntende acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers:
Day-Lewis als arts, die vrouwen telkens als een verovering ziet, maar gaanderweg zich gaat realiseren echt te houden van de aanvankelijk kwetsbare Binoche.
Lena Olin, die ik met deze film voor het eerst leerde kennen en een zeer sterk en enorm sexy karakter weet neer te zetten.

Alles prachtig in beeld gebracht en film houdt ondanks de lange speelduur de aandacht van de kijker vast

en toch.... komt het me allemaal iets te simplistisch over en kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het boek (wat ik nooit gelezen heb) waarschijnlijk veel minder oppervlakkig zal zijn.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van hkoster
sorry, ik heb 3 gestemd. stem op 4 sterren. zou dus hier 3,5 moeten zijn.

Dit is mijn film waar ik de beste memories aan heb.
Helemaal top!

euroshopper schreef:
In de Cosmo stond dat dit de favoriete film van Geert Wilders is.

Dat vind ik nou niet bepaald reclame voor deze mooie film over de liefdesrelaties tussen de drie hoofdpersonen tegen de achtergrond van de Praagse Lente en daaropvolgende inval door de Warschaupact-landen.

Vooral Juliette Binoche (nog heerlijk jong) en Lena Olin zijn in topvorm.

De verrassende volgorde van de slotscènes vind ik niet zo geslaagd, maar naar verluidt heeft het boek van Kundera (dat ik nu beslist ga lezen) meer flash-fowards.

avatar van Spetie
Best genoten van deze film.

Dat is ten eerste te danken aan de drie voortreffelijke hoofdrolspelers. Day-Lewis speelt overtuigend de charmeur en doktor Tomas, die aan een blik genoeg heeft om een vrouw te veroveren. Lena Olin is de sexy Sabina, met wie Tomas een zwoele seksuele relatie heeft. Ook zij heeft een enorm sterke uitstraling in deze film. Dan is er nog de lief uitziende Tereza, gespeelt door de prima Juliette Binoche. Zij maakt van een aanvankelijk onzekere vrouw een personage, van wie je haast wel moet houden tijdens het zien van deze film. De driehoeksrelatie tussen deze drie personen is sensueel, zwoel, spannend en op mooie wijze uitgewerkt in de film.

Het camerawerk is verzorgd en mooi. Op de cinematografie is dan ook weinig aan te merken. Het regelmatig terugkerende naakt in de film wordt op een chique en functionele manier in beeld gebracht. De ondersteunende muziek is mooi en draagt op sommige momenten ook daadwerkelijk bij aan de kracht van bepaalde scènes. Tussen die sterke momenten door zijn er soms ook momenten dat de film wat voortkabbelt, zonder dat je het idee hebt waar de film heengaat. Dat zijn de momenten dat de film eventjes inzakt. Gelukkig duren die momenten nooit lang en voelt de film ondanks de lengte nooit langdradig aan.

Dat komt ook omdat het einde van de film erg krachtig is. De keuze om de volgorde van de laatste paar scènes om te draaien, vond ik origineel en daarnaast werkte het gewoon. De laatste scène is daarom ook best dubbel. Mooi en tragisch tegelijk. Aan de ene kant voel je het geluk van de twee mensen, terwijl je weet dat ze elk moment hun noodlottige ongeval gaan krijgen. Een erg sterke film dus.

Oh ja en je varken Mephisto noemen is natuurlijk niet minder dan

avatar van Re73
Rianneke_Dan schreef:
Vond hem behoorlijk saai, en ik kon er niet echt goed in komen.

2* (kan er niet meer van maken)

Mee eens met dat verschil dat ik de film toch een 6 geef dus 3*

avatar van jolof12345
Mooie film

Joek
Heerlijk, wát een sfeer!

avatar van missl
Goede sfeer, goede acteurs maar het verhaal had in mijn optiek te weinig om handen om de volledige duur van de film te blijven boeien.

Jammer van het ietwat saaie middenstuk en de rare accenten, maar ik vond het een prachtig liefdesverhaal, ijzersterk geacteerd, met goede muziek en mooie beelden. Begon nog met wat humor, maar werd grimmiger en grimmiger. Hoogtepunten zijn het zwembadschaken, het varkentje (sorry), meerdere liefdesscenes (met name zijn na terugkeer in Praag) de Praagse bezetting, het overlijden van de hond en het eind. Kaufman heeft toch wel een aantal erg goede films gemaakt (maar wordt eigenlijk nooit genoemd in regisseurslijstjes). 4 kleine sterren.

avatar van goongumpa
Klassiek & degelijk, duidelijk een verfilming. Niet mijn ding.

avatar van blurp194
Indertijd was ik diep onder de indruk van deze film. Zowel als verfilming van het boek - ik had alle boeken van Kundera toen al gelezen - maar ook als film op zich.

Valt misschien juist daardoor nu wat tegen. De acteurs vind ik nu vooral wat houterig spelen, misschien met uitzondering van Olin. En om nou te zeggen dat de film de sfeer van het boek goed overbrengt, ook daar ben ik nu beduidend minder van overtuigd. Net als de wat erg brave cinematografie, die eigenlijk alleen in de foto's van Tereza wat extra's heeft.

Blijft vooral het verhaal over, en de erg sterke setting waarin dat speelt. Dat is dan op zich wel weer de moeite.

avatar van Flavio
Goede verfilming van Kundera´s beroemde roman. Daniel Day Lewis doet het goed maar met name de vrouwenrollen (Olin en Binoche) zijn uitstekend. Het verhaal is oppervlakkiger dan ik dacht, maar het is een eeuwigheid geleden dat ik het boek gelezen heb en ik herinner me daar zo goed als niets van.

Echt sprankelend wordt het geen moment- daarvoor is het toch iets te braaf, degelijk maar weinig creativiteit, geldt niet alleen voor de regie maar ook voor de soundtrack (weinig verrassend met veel vioolspel) en ook de beelden die mooi zijn maar nergens geweldig. Overigens werkte de vermenging van fictie en echte beelden hier wel goed, daar ben ik normaal geen fan van.

Meest creatief was nog de verrassende eindmontage, waardoor je weet wat het einde van Tomas en Tereza zal zijn, voordat de scene voorbijkomt. Dat werkt heel goed, beter dan als je de crash zelf zou zien- je laat ze nu achter op een moment dat ze hun geluk met elkaar hebben gedeeld terwijl je weet dat ze elk moment zullen verongelukken...mooi en treurig einde.

Ik wou deze film vooral eens bekijken om Daniel Day-Lewis, maar de ganse, internationale, cast doet het prima.
Mooi verhaal ook, al is het soms wat langdradig, maar het was best interessant.
Blij dat ik deze klassieker dus eens gezien heb.

avatar van FinkPloyd
Een typische 3,5 film dit.

Grootste minpunt is dat van een boek met redelijk wat inhoud toch een vrij oppervlakkige film wordt gemaakt, die ook gewoon te lang is. Cinematografisch is het ook vrij klassiek (maar ook weinig op aan te merken).

Het zijn vooral de acteerprestaties die deze film optillen: een intense Day-Lewis, een onschuldige Binoche en Lena Olin die bij momenten echt de show steelt. Dat in combinatie met smaakvol gebruik van klassieke muziek en enkele scenes - vaak de erotische en/of intieme - en shots die er uitspringen. Het einde is ook echt mooi.

Jammer dat ie zo lang is. De film was best wel OK en de erotiek ook. Alleen was ie een beetje traag en vond ik het einde niets aan. Nog wel een voldoende.

avatar van Baboesjka
De prachtige titel van deze film sprak mij direct aan. Het boek heb ik niet gelezen, maar de film vind ik heel mooi en meeslepend. Vanwege de lange speelduur heb ik het in delen gekeken. Ik vind het best jammer dat het nu is afgelopen, want ik vond het fijn om naar te kijken. Het is zo dromerig en sfeervol met goed acteerwerk en passende muziek. Ik vind Juliette Binoche erg lief en leuk in deze film, en ook de personages van Daniel Day-Lewis en Lena Olin spreken mij aan, en ik hou van de hond en het varken. Ik vond het niet constant interessant, maar als ik naar het geheel kijk, vind ik het een heel sterke, aangrijpende en gevoelige film. Vooral het eind ontroerde mij. Dat had ik niet zien aankomen. Sowieso vind ik de film niet voorspelbaar. Ik vind het een kunstwerk! 4,5*