Dangerous Liaisons (1988)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Frears
met Glenn Close, John Malkovich en Michelle Pfeiffer

Frankrijk, 1788. De verveelde markiezin De Merteuil vraagt haar ex-geliefde Vicomte de Valmont om een gunst. Haar ex-echtgenoot gaat trouwen met de jonge aantrekkelijke Cecile de Volanges. De markiezin wil graag dat Valmont Cecile verleidt vlak voor haar trouwdag. Maar Valmont heeft een andere uitdaging in gedachten: Madame de Tourvel, een mooie, maar getrouwde vrouw. De markiezin daagt Valmont uit, ze gelooft niet dat hij in staat is haar te verleiden. Lukt het wel, dan is de beloning een laatste nacht met haar.

avatar van alexander038
Ik gaf deze film eergisteren 3* maar heb besloten er nu toch 3,5 sterren van te maken voor het goede acteerwerk van met name Close en Malkovich.

avatar van Gish
alexander038 schreef:
en vergeet Michelle Pfeiffer niet.

avatar van Sergio Leone
Meh.

Dangerous Liaisons is niet slecht, maar het is wat het is: intriges hier en daar en alles gebeurt maar omdat het kan, zeker? Ik was er helaas niet echt in mee en dan wordt een speelduur van 2 uur al snel een opgave.

Aan het acteerwerk ligt het niet echt. Glenn Close en John Malkovich tillen de film naar een hoger niveau. Michelle Pfeiffer loopt een beetje verloren, me dunkt. Ik zie ze graag bezig, maar hier voelt het toch niet helemaal gestroomlijnd aan. Uma Thurman en Keanu Reeves zijn de twee snulletjes van dienst. Hun rollen zijn ontzettend irritant en het is maar de vraag of wie dan ook in zo'n rol had kunnen uitblinken.

Regisseur Stephen Frears tovert het boek ongetwijfeld vakkundig op het grote scherm. De kostumering is top, het tijdsbeeld lijkt me ook zeer verzorgd en de soundtrack is irritant oubollig. Door de performances van Close en Malkovich heeft de film zo nu en dan wat seksuele spanning te bieden, maar ik ben toch niet helemaal meegezogen door het geheel.

avatar van Captain.janek
Glenn Close in haar meest valse rol ever, maar wat een acteerprestatie!
Een film om je vingers bij af te likken, wat een drama!

Ik vond de film waanzinnig mooi beginnen, ondersteund door prachtige muziek begint de dag....voor de twee hoofdpersonen, er wordt toilet gemaakt en de psychologische stellingen betrokken worden.
Ook voor mensen die niet van -oude kleertjes films- zoals mijn vrienden dit genre noemen (ik overigens wel hoor!) zeg ik kijken ! het is een regelrechte thriller

avatar van hdehoon
Ik had er veel van verwacht maar wat een oersaaie film. Een flinterdun verhaaltje uitgesmeerd tot het punt waarop het geheel totaal ongeloofwaardig wordt. Ik kon me met geen enkel personage identificeren en ik vond de dialogen gekunsteld en in het geheel niet amusant. Het slot, waar de graaf sterft is dan nog een klein goedmakertje, maar te laat en te weinig om deze film te redden.

avatar van TornadoEF5
Wel een mooi maar ingewikkeld verhaal, mede door het taalgebruik (psychologische oorlog) tussen de verleider en de markiezerin, maar uiteindelijk wel de moeite waard. En heeft iemand ooit al gezegd wat voor schoon iemand die Cécile is. Zelden een schonere dame dan dat gezien.

avatar van IH88
Je bedoelt Uma Thurman? Dat is zeker een schone dame. Het lievelingetje van Tarantino. Maar dat zegt jou dan weer weinig volgens mij

avatar van TornadoEF5
Inderdaad.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek film...
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende jonge acteur John Malkovich
en Keanu Reeves...
Geen HD aanwezig maar wel een goed beeld...
Klassieke muziek, geen Dolby Digital aanwezig...
Oud opname...

avatar van RaoulDuke
Had deze klassieker raar genoeg nog steeds niet gezien. Vond hem laatst tweedehands voor ´n prikkie, en ook nog op blue ray. Nu dan eindelijk aan toegekomen.
Intriges en meedogenloze machtsspelletjes onder de verveelde en decadente Franse adel tegen het einde van de 18e eeuw. De aanvangsshot met Glenn Close is al prachtig, en als even later het snode hoofd van John Malkovich in beeld verschijnt weet je dat je voor 2 uur geramd zit.
Ook de nog jonge Uma Thurman zet hier een prima bijrolletje weg. Michelle Pfeiffer is mooi en breekbaar. Uitstekend acteerwerk, sterke dialogen, het goede camerawerk en de prachtige aankleding en decors maken dit kostuumdrama een must voor de liefhebbers van het genre.

avatar van jono
Dangerous Liaisons is een Brits-Amerikaanse speelfilm uit 1988, geregisseerd door Stephen Frears. De film is gebaseerd op de brievenroman Les Liaisons Dangereuses van Pierre Choderlos de Laclos uit 1782.
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, eind 18de eeuw, en gaat over de aristocraten markiezin de Merteuil (alweer zo'n prachtige rol van Glenn Close) en burggraaf de Valmont (John Malkovich), die allerlei intriges bedenken om anderen te vernederen, puur om zichzelf te vermaken. Wanneer de burggraaf echter verliefd wordt op Madame de Tourvel, die hij in eerste instantie alleen wilde verleiden, daagt de markiezin hem uit om met haar te breken. Hij wil zich niet laten kennen, maar nadat hij haar gedumpt heeft krijgt hij spijt. Als de burggraaf zijn beloofde liefdesnacht komt opeisen bij de markiezin, vangt hij bot. Vervolgens ontstaat er een open oorlog tussen de twee.
Les Liaisons Dangereuses is een heerlijk verhaal uit 1782, en het is niet verwonderlijk dat het verhaal sindsdien een grote populariteit geniet. Ruim tweehonderd jaar later staat het nog als een huis. De verfilming uit 1988 is bovendien prachtig gedaan; Glenn Close speelt wederom een fantastische rol (ik begin steeds meer fan van haar te worden), maar ook John Malkovich doet het uitstekend. Daarnaast heeft de film met bijrolspelers als Michelle Pfeiffer (wat is ze ontzettend mooi in deze film), Uma Thurman en de puberachtige Kenau Reeves een heuse topcast.
Gelijktijdig met deze film werd het verhaal eveneens verfilmd door de Tsjechoslowaakse topregisseur Miloš Forman, en die versie kwam slechts enkele maanden later uit. Om verwarring te voorkomen noemde hij de film Valmont, naar het hoofdpersonage. Helaas werd de versie van Forman destijds overschaduwd door het succes van Dangerous Liaisons en zijn versie was dan niet erg succesvol. Valmont staat uiteraard ook bij mij in de kast en die zal ik ongetwijfeld binnen een paar weken nog gaan kijken. Ik kan me echter niet voorstellen dat die film beter is, want Dangerous Liaisons is wat mij betreft de ultieme verfilming van de 18de-eeuwse roman. 4,5*