My Left Foot: The Story of Christy Brown (1989)

Alternatieve titel: My Left Foot

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Jim Sheridan
met Daniel Day-Lewis, Brenda Fricker en Alison Whelan

Christy Brown is een spastische jongen en komt uit een groot en arm Iers gezin. Zijn moeder ziet zijn intelligentie en menselijkheid terwijl anderen hem voor gek verslijten. Christy heeft alleen controle over zijn linkervoet. Met veel doorzettingsvermogen wordt hij uiteindelijk een gewaardeerde schilder, dichter en schrijver.

Ontzettend goed geacteerd door Lewis. Hij zet erg overtuigend de schrijver neer.

Hoe lang heeft Daniel Day Lewis over gedaan om met zijn linkervoet te kunnen schilderen, schrijven

neo (crew)
Dat was een stuntman of robotvoet hoor Zowel Lewis als Hugh O'Conor jonge Brown zijn indrukwekkend. 4 sterren

avatar van XfofaXX
Heb deze film 'per ongeluk' gezien in de bus.
Op het eerste zicht leek het een tamelijk zielige film, maar het begon de grappige, leuke kant op te draaien.

Als hij schrijver, dichter en schilder kan worden, kan ik dat ook!

(kGa alvast m'n tenen trainen.)

heb hem gisterenavond gezien, mooie film, zeer goed geacteerd door daniel day-lewis.

4****

avatar van speedy23
XfofaXX schreef:
Als hij schrijver, dichter en schilder kan worden, kan ik dat ook!

Waarom doe je het dan niet? Niet met je tenen, maar met je handen. Het zal al moeilijk genoeg zijn.

Duo Maxwell
Nu ook eindelijk uit op DVD!

Mr_White
Daniel Day-Lewis is echt briljant in deze film, die ondanks het zware thema nooit echt zwaar wordt doordat Sheridan er op sommige momenten wat geslaagde humor doorheen mixt.

Vond Day Lewis erg sterk in deze film maar toch was ook zijn uitstekende acteerprestatie niet genoeg voor een echt goede film. Het is te veel een levensverhaal dat op redelijk kleurloze wijze van A naar B gaat. Hierdoor blijft de film simpelweg niet interessant genoeg. Uiteindelijk blijft vooral over een goede Day Lewis maar verder viel het allemaal een beetje tegen.

Daniel Day Lewis won zeer terecht de oscar voor beste mannelijke
hoofdrol dat jaar, echt een topacteur die de meest uiteenlopende karakters kan spelen.
Ook Brenda Fricker als Christy's moeder vond ik indrukwekkend.(oscar beste vrouwelijke bijrol!) Wat een sterke vrouw, ga er maar aan staan; een enorm groot gezin onderhouden in een troosteloze, arbeiderswijk en ook nog een zwaar gehandicapt kind verzorgen.
Dit deed ze alles met zo veel onvoorwaardelijke liefde en genegenheid dat het echt ontroerde.
Deze moeder-zoon relatie komt dan ook sterk in de film over.
Ik vind dit nog steeds een prachtfilm!!

avatar van Chimpz
Het verhaal van Christy Brown, die van zijn geboorte af hersenverlamming heeft en daardoor 90% verlamd is, alleen zijn linkervoet doet het nog goed. Christy leert daar mee leven en wordt schrijver, kunstenaar, poëet, etc. etc. In plaats van een (makkelijk) deprimerend drama is dit eerder een motiverende film. Je voelt ècht mee met Christy, mede omdat hij heel erg menselijk wordt afgebeeld: Christy is geen hersenverlamde, hij is een mens met hersenverlamming. Hij heeft problemen (met bijvoorbeeld alcohol en vrouwen), maar ook een gevoel voor humor, agressie, etc. Ook het familieleven rondom hem (in het oude Ierland, wat op zich altijd een geweldige setting is) draagt hier bij toe in wat een heel pakkende film is.

Maar het absolute hoogtepunt is toch wel Daniel Day-Lewis zijn bijna Goddelijke prestatie. De man staat gekend om zijn totale devotie en ook hier is het geweldig indrukwekkend hoe hij zich volledig kan verplaatsen in eender welk personage, zelfs iemand met deze aandoening. Het is het soort prestatie waarbij nietsvermoedende kijkers altijd wel eens zullen vragen of de acteur deze aandoening echt heeft (beetje zoals Dustin Hoffman in Rainman, maar nog véél indrukwekkender). Simpelweg één van de beste acteerprestaties aller tijden.

Best aardige biopic met een goede hoofdrol. Ik vond de regie van Sheridan wel stroefjes en het geheel is zo degelijk en stoffig in elkaar gezet, dat het haast gemaakt lijkt te zijn voor 65 plussers. Gelukkig voor Sheridan redt Lewis de film dus, al is zijn acteerprestatie wel zo'n typische oscarwinnende rol. Hoogtepunt van de film is de scene in het restaurant.

Kleine 3*

avatar van Roel Bogers
Hoe iemand zo´n moeilijke rol zo goed kan spelen, blijft een mysterie. Maar als iemand het kán, is het Day-Lewis wel!
Doordat hij zo een fenomenale prestaties had als the Butcher en Daniel Plainview, waagde ik mij aan My Left Foot.

Zoals je kan verwachten speelt Daniel wederom fantastisch, wat een acteur van ongekend formaat! Werkelijk geweldig!
Nou moet ik ook even de andere acteurs vernoemen, die deden het namelijk ook erg goed! Met name de kleine Cristy (Hugh O'Conor) en moederlief (Brenda Fricker).

Deze film wordt voor een heel groot deel gedragen door het acteerwerk. De cinematografie wankelt namelijk van alle kanten.
De film is natuurlijk al wat ouder, 1989, maar hij komt wel héél gedateerd over. Ik bedoel, kijk een Kubrich uit de jaren 70, dat kijkt veel makkelijker weg en komt veel minder gedateerd over op mij.
Het is veelal een aaneensluiting van shots van niets, met af en toe een mooi shot.

Heb de Dvd, en misschien ligt het aan de kadrering, maar er valt tijdens de 'mother-scene' zelfs een audiohengel bovenin het scherm te bespeuren! Dat kan natuurlijk echt niet!!

Nomak
Heel erg sterke film over het leven van Christy Brown. Ik kende hem helemaal niet, maar na het kijken van My Left Foot heb ik toch een beeld gekregen van deze man en ik moet zeggen dat ik zelfs zin heb gekregen om op zoek te gaan naar zijn biografie om die vervolgens in één ruk uit te lezen. Door zijn zware handicap had Christy Brown een hard en moeilijk leven, maar wat een kracht en doorzettingsvermogen had hij toch. Vooral de emoties van het hoofdpersonage komen in de film erg goed tot uiting. Verdriet, agressie, vreugde,... elke emotie wordt perfect naar voren gebracht door Daniel Day-Lewis, maar ook door Hugh O'Conor die een jonge Christy Brown neerzet.

Wat de film bijzonder goed maakt zijn de ijzersterke acteerprestaties. Iedereen acteert goed, zo is er bijvoorbeeld Brenda Fricker die in het personage van Christy's moeder kruipt. Maar de acteurs die de rol van Christy Brown zelf spelen zijn werkelijk fenomenaal. Eerst is er Hugh O'Conor die heel erg sterk en overtuigend acteert. Zijn rol is zeker niet te verwaarlozen, hij heeft dan ook enkele belangrijke scènes.
Maar dan is er Daniel Day-Lewis. Ik had uiteraard al enkele films met hem gezien en dit is dus echt wel iemand die een film naar een hoger niveau kan tillen. Van Daniel Day-Lewis krijg ik wel vaker het idee dat hij als het ware zijn personage wordt. Maar wat hij hier laat zien slaat alles. Dit is werkelijk een fenomenale acteerprestatie. Zonder twijfel één van de beste acteerprestaties aller tijden. Hij won hier dan ook heel erg zwaar verdiend een Oscar voor.

De film bevat meerdere sterke scènes. Het is dan ook moeilijk om er eentje uit te pikken. De scènes die het eerst in me opkomen zijn Christy Brown die het woord "mother" schrijft, de restaurantscène, de dolle vreugde van Christy na de diefstal van de kolen en het cafégevecht na de dood van zijn vader. Maar er is nog veel meer te zien in deze prachtige biografische film.

My Left Foot: The Story of Christy Brown is een film met uitzonderlijk sterke acteerprestaties en een mooi verhaal. Dit is dan ook een absolute aanrader!

avatar van JDSsmetje
Wow... Wow... Wow !!! Dit had ik helemaal niet verwacht. Dat Daniel-Day Lewis één van de betere acteurs op aarde is, wist ik al, maar dat iemand zo'n prestatie kan neerzetten vind ik fenomenaal. Ook de rest van de hele cast zet excellent acteerwerk neer. Ook het kreupel jongetje wanneer hij jong was (ben de naam even kwijt), wat ik erg kan appreciëren voor z'n leeftijd.

Verder weet ik niet hoe of wat maar deze film heeft me gedurende hele lijn in het zweet laten dobberen, en dat komt niet omdat de verwarming te hoog stond. De muziek in deze film kan daar dan wel weer voor iets tussen zitten. Wat een geweldige soundtrack is dit toch, en op wat een geweldige manier is die toegepast. Enkel op het einde wordt de muziek naar mijn genoegen net iets te sentimenteel, net als de volledige laatste 10 minuten. Dit was voor mij jammer genoeg een kleine terugslag, aangezien de extra toets ietwat ontbreekt. Ik zeg wel een kleinte, want de rest van de film heeft me aanzienlijk kunnen overtuigen. Hoe dat gebeurt is kan ik niet echt uitleggen, of weet ik niet. Gelukkig doet dat er uiteindelijk niet toe, want mijn belevenis bij deze film was perfect.

Kijken !

avatar van Goldenskull
Biografieën zijn niet echt mijn ding, dat staat inmiddels wel vast. Er zitten veel saaie stukken in de film, de muziek is erg matig en hoe je het ook wendt of keert, de film is nogal clichérijk.

Het acteerwerk van Day-Lewis is niet onaardig. Zeker aangezien ik regelmatig iemand met precies dezelfde aandoening zie en hoor praten. Niet echt mijn soort film.

avatar van Co Jackso
Daniel Day-Lewis is een geweldig acteur, en ook hier steelt hij de show. Helaas is de film op andere punten teleurstellend. Het verhaal wist mij niet te verrassen. En ook zijn er geen individuele scènes aan te wijzen die er bovenuit steken. Of het moet de scène in het restaurant zijn. Het dieptepunt was overigens de vechtpartij in de pub. Deze scène kwam zeer geforceerd en onnodig op mij over.

avatar van kuk
kuk
Hoewel karikaturaal neergezet en vrij clichématig opgebouwd, wordt My Left Foot de moeite van het kijken waard door de fantastisch acterende Day-Lewis. Daarnaast zijn de overige personages ook uitstekend gecast.

avatar van Sergio Leone
Vrij standaard drama.

Het verhaal is eigenlijk één en al ellende. Het gaat natuurlijk over Christy Brown en het is wel intriest om te zien hoe hij zijn leven beleeft. Toch is Christy Brown (en met uitbreiding zijn aandoening) niet echt toegankelijk. Ikzelf had het moeilijk een binding met hem te krijgen. Soms leefde ik mee met hem, maar soms werkte hij me als het ware op de zenuwen. Zoiets zou weleens de bedoeling van de film kunnen zijn; zo maak je als kijker mee wat de familie moest meemaken.

Over het acteerwerk kan ik kort zijn. Ik heb moeite om te zeggen dat Daniel Day-Lewis één van de beste acteerprestaties ooit neerzet. En dat is omdat hij helemaal niet schijnt te acteren. Je zou zo denken dat de hoofdrolspeler écht dezelfde spastische aandoening heeft. Day-Lewis = Christy Brown.
Ook de rest van de cast doet het zeer naar behoren.

Het camerawerk van Jim Sheridan is wat te sober. De film is in 1989 uitgebracht, maar lijkt op eentje uit midden jaren '70. Doordat het er zo gedateerd uitziet, wordt wél het gevoel van het arme, grote Ierse gezin versterkt.
De muziek is redelijk goed te doen. Niets te bombastisch, maar gewoon rustig op de achtergrond.

avatar van Movie-Addicted
Ge-wel-dige film! Uitmuntend acteerwerk door Day-Lewis!

*3.75

avatar van Waackx
Day-Lewis levert de beste acteerprestatie van een acteur die ik ooit heb gezien.
Ook Fricker en O'Conor waren geweldig.

Alleen jammer dat ze van 3 personages, 1 personage hebben gemaakt maar voor de rest erg trouw gebleven aan het origineel.

avatar van 93.9
Echt zo'n film die alleen door Engelsen of Ieren gemaakt kan worden.
Zou een Amerikaanse regisseur zich aan deze biopic gewaagd hebben, was het op voorhand al een draak.
Nu heeft ie dat ongepolijste. Hoewel niet helemaal volmaakt, is dit een must-see van heb ik jou daar

avatar van Flavio
Saai drama met uitstekende Day Lewis zoals we van hem gewend zijn- maar alleen sterk acteerwerk maakt nog geen goede film. Ik vond het althans nogal inspiratieloos gefilmd en ondanks dat het natuurlijk knap is wat Christy Brown bereikt heeft is de rest van zijn levensverhaal nou ook niet heel interessant. Ik vond dat iedereen eigenlijk best relaxed met hem omging (op zn vader na- maar zelfs die was ook weer niet zo´n hele kwaaie). Meest opzienbarende vond ik wel de hoeveelheid broers en zussen die hij had, 21 volgens Wikipedia.

Daniel Day-Lewis, in 'n intense rol van de schilder/schrijver met een zware lichamelijke beperking, tilde deze productie, gebaseerd op een autobiografie, boven het maaiveld uit. De recht toe recht aan film blonk niet uit in originaliteit (hartverscheurend en melodramatisch in combinatie met hoop), maar leek oprecht meelevend. De soundtrack was ook het vermelden waard.

avatar van missl
Daniel Day-Lewis speelt prachtig deze man met een zware lichamelijke beperking, de film an sich brengt niet veel verrassingen met zich mee maar er wordt goed gespeeld.

avatar van stefan dias
Redelijk rechtlijnig en weinig verrassend, maar uiteraard geweldig geacteerd en ook de sfeer zat heel snor. De mama steelt wel een beetje de show (en de harten). Misschien wat overdreven dat er werkelijk ALTIJD gejoeld werd als de broertjes met Christy aan de slag gingen, maar toch heel aardig.