Gadjo Dilo (1997)

Alternatieve titel: The Crazy Stranger

Roemenië / Frankrijk

geregisseerd door Tony Gatlif
met Romain Duris, Rona Hartner en Izidor Serban

Stephane arriveert op een koude winteravond vanuit Parijs in Roemenië. Hij is op zoek naar de betekenis van het zigeunerlied 'Nora Luca', dat hem maar niet loslaat. Zijn speurtocht leidt hem naar Valachie, het hart van Roemenië, het land van een vermoord volk: de Lautaris, 'muzikanten en zigeuners'. De oude Izodar, bulibasha-hoofd van de clan die Stephane onder zijn hoede neemt, helpt Stephane een weg te vinden in deze voor hem chaotische en gewelddadige wereld. Ook al blijft Stephane de ' crazy stranger' uit Parijs, langzaam maar zeker weet hij een plaats te vinden bij de zigeuners van Valachie. Hij verliest zijn oorspronkelijke doel daarbij echter niet uit het oog....

Wie gevoelig is voor de romantiek van de Roma en de Sinti ('zigeuners' zeiden we vroeger) en scènes met kampvuren, drank, muziek en onaangepast gedrag, vindt dit een prachtfilm.
Ik vind het af en toe mooi, maar nogal veel van het goede, nogal dik aangezet.

avatar van Mischa
Bij de Manouche is er wenig plaats voor nuance, en van dik aanzetten hebben ze daarom nog nooit gehoord

neo (crew)
Laatste deel van Tony Gatlif's 'zigeuners trilogie'. In het begin had de film zo zijn charmes, zoals de sympathieke Isidor. Dat aangedikte werkt op dat moment nog goed, maar helaas begon dat al vrij snel te vervelen. Wel indrukwekkend was de muziek, die de Gatlif samen met Rona Hartner verzorgde. 2 sterren

Maaltje
Een vaag verhaal, af en toe een beetje vreemd, maar verder heerlijk om te kijken ^^

Het is zeker dik aangezet, toegegeven. Echter heeft dat voor mij de film niet minder leuk gemaakt. Het is allemaal wat karikaturaal, maar als je de film bekijkt als was het een soort sprookje, dan is het echt een grappige en ook wel ontroerende film.

Zag deze film overigens met mijn broer. Na bekijken ervan hadden we allebei zin om eens flink te gaan zuipen. Dat is namelijk ongeveer de gemoedstoestand waarin deze film je achterlaat.

avatar van herman78
Ik weet nog dat ik deze film zag in de sneak preview, waar het plaatselijk filmhuis in die tijd mee experimenteerde. Mijn gezelschap en ik waren zo enthousiast dat we in staat waren te blijven zitten om de film meteen nog een keer te kijken... (er waren twee voorstellingen achter elkaar).

Al met al een fantastische film. Ben benieuwd of ik er tien jaar later weer zo voor zou vallen.

avatar van film-gek
ik vind dit nou echt een goede film

avatar van Rudeo
Zo nu en dan erg grappig maar over het algemeen best trieste film, voor mij was deze invalshoek kwa cultuur nieuw en vond de film daarom erg interessant en orgineel, alle characters staan als een huis en sleuren je mee in de gebeurtenissen die de mensen in het zigeuner kamp ondervinden, hij zal voor de hollywood fanaten mischien aan de trage kant zijn maar dat kon mij absoluut niet storen aan deze film.

avatar van Verhoeven
Ik kan heel slecht tegen zigeuners en hun tradities. Het zijn nogal druktemakers. Beetje schelden op elkaar, zuipen totdat ze een ons wegen en ze schreeuwen de ganse dag in elkaars oren. Dat was dus Gadjo dilo die ik over een aantal dagen heb verdeeld. Niet doorheen te komen.

avatar van lucky luc
Verhoeven schreef:

En wat vond je van de film......

avatar van FullMoon
Om deze film goed te begrijpen dien je een wereldmens te zijn die van andere culturen houdt. De film heeft me geen moment verveelt en heb er ontzettend veel van kunnen genieten. Ik heb me enorm geamuseerd. 3.5 *

Prachtige film! Fijne muziek, af en toe actie, personages gaan niet al te diep maar ik vond het heerlijk om naar te kijken! Heb nav deze film wat meer van Tony Gatlif gekeken maar vond dit toch de beste !

zo'n leuke film om te kijken! Ook leuk om die zigeuners te zien

Redelijke film is wel 18+ vooral wat taalgebruik betreft!

avatar van 93.9
Heerlijke film! Tijd voor zigeuners!