Transylvania (2006)

Frankrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Tony Gatlif
met Asia Argento, Amira Casar en Birol Ünel

Zingarina is zwanger van haar grote liefde, een Roemeense muzikant. Hij is plotseling uit Frankrijk vertrokken en zij besluit hem achterna te reizen samen met haar vriendin Marie. Aangekomen in Transsylvanië, hartje Roemenië, geven ze zich over aan het betoverende land en de meeslepende muziek. Als Zingarina haar vriend eindelijk heeft gevonden, blijkt hij echter niets meer van haar te willen weten. Gek van verdriet verlaat ze Marie en zwerft ze eenzaam en zwanger door de vreemde, winterse contreien. Tot ze de avonturier Tchangalo ontmoet, een man die haar gelijke is en van wie ze misschien kan houden.

Geweldig, Asia Argento en Birol Ünel samen in een film.

Meteen op 1 op mijn to-see lijst.

avatar van Freud
Tony Gatlif doet het weer . Prachtige muziek, een verhaal vol passionele uitbarstingen, en een handvol dronkaards en armoedzaaiers als hoofdpersonages. De manier waarop hij zijn verhaal vertelt is even wennen, fragmentarisch, vaak zonder enige subtiliteit, maar naarmate de film vordert raak je toch onder de indruk. Twee schitterende hoofdacteurs helpen daar natuurlijk wel bij. De film bevat een aantal hallucinante scenes, muziek, mooie beelden, wat rare stukken, muziek, veel passie, en muziek. Een aanrader, maar voor de liefhebbers!

avatar van E V
E V
Dat die vriendin jaloers was, zoals hierboven wordt gezegd, heb ík echt niks van gemerkt!!

Verder hele mooie film, prachtige beelden, meeslepende muziek!

Deze film doet erg denken aan Gadjo Dilo. Thema is overeenkomstig: jongere uit het westen zoekt verloren gegaan contact met de zigeunercultuur in Roemenië. Veel emotie, kleurrijke en schrijnende scenes. Het verhaal is mijns inziens te zwak om op zichzelf te staan. De beelden en muziek moeten het maken, en dat doen ze ook grotendeels. De beelden zijn bijzonder overdadig, barok aangedikt. Een onderdompeling in exotische cultuur, die hier en daar zo pathetisch is dat het ver over de rand gaat van smakeloze kitsch. De muziek is geweldig, mede dankzij een sterke inbreng van Alexandra Beaujard (Luminita) en de haren (Nadara Band). Wie het spektakel wil ontwarren en de Transsylvaanse muziek in de oorspronkelijke context wil meemaken is van harte uitgenodigd mee op reis te gaan deze zomer (14-28 juli) met stichting Kentauro (www.kentauro.nl) . Agnes Jansen

Leuke film, maar niet spectaculair. Mooie beelden, maar het verhaal is niet heel sterk. Detail: de mercedes heeft Nederlandse kentekenplaten!

avatar van cezus
Oveldigend Roemenië !!!! Ik ben zelf al 15 keer in Transylvanië geweest en deze film geeft daar zeker een goede indruk van!!
Topfilm met topacteurs en zeker een top regiseur!!!!

avatar van ralfsjam
je hebt 100 minuten! je stopt er dik anderhalf uur aangrijpende emotie in en dik anderhalf uur goede muziek en dik anderhalf uur acteur die van het doek af spetteren met perfect acteer werk. en dan heb je ook nog eens dik anderhalf uur een goed verhaal die op een manier neergezet word waar je je vingers bij af likt!!! laat zoveel mogelijk mensen deze film zien.... wel moet ik er bij zeggen dat het een film voor de liefhebber is, want het is alles behalve actie, thriller,comedy of horror! maar wel een 4.5 (dik)

p.s. filmposter hier boven had beter gekunt.

avatar van danuz
Gatlif heeft weinig (geen) tijd nodig om de kijker midden in de film te gooien en direct onder te dompelen in een wereld vol Gypsy muziek en razernij. Zo maakt hij na zijn wat tegenvallende Exils - die heel wat langer nodig had op mij in te werken, wat die overigens wel met verve deed in zijn climax - van een paar jaar geleden weer een geweldige film die wellicht niet altijd in teken van een verhaal staat, maar eerder in het teken van een bezwering, de bezetenheid van Zingarina - passende rol voor Asia overigens. Soms brengt het wat stuurloosheid met zich mee, wat de film wat 'leeg' maakt, maar over de gehele linie is het vooral genieten. Dat is met zulks geweldige muziek niet al te moeilijk.

avatar van jikamajoja
Schitterende film, Gatlif op z'n best !
Er komen enkele geweldige grappige scènes in de film voor.
De opzweepende zigeunermuziek is om je vingeren erbij af te likken !

Leef! Leef! Laat het gebeuren! Lijkt Gatlif te roepen. Doet dat ook eens als kijker.

Ja, soms wat rauw en rommelig en hier en daar wat stuurloos, maar mama mia, wat een film. Alles zit er in: passie, liefde, leven, gekte, muziek, vriendschap, natuur en nog meer muziek. Asia Argento en Birol Ünel spelen de sterren van de hemel. En dan te bedenken dat Tony Gatlif ook nog eens alle muziek en tekst geschreven heeft. Het is een soort muzikale roadmovie en jij mag als kijker een stuk meerijden. Wat een feest. Mocht alleen niet meedrinken, wat jammer nou. Wie Roemenië wil leren kennen moet deze film zien.

Ik log niet zo vaak (meer) in, maar deze is het absoluut waard om een recensie te plaatsen. ... Waar gaat het over: nu ja ... het verhaal op zich heeft niet zo veel om het lijf. De samenvatting is dan ook in de inleiding op moviemeter te vinden. Maar toch ...

De eerste 20 minuten verveelde ik me eerlijk gezegd rot. Had het gevoelen naar het zoveelste verhaaltje over verloren liefdes te kijken, maar plots - na de ontmoeting met haar ex - barst het gewoon los. Je wordt meegezogen in een wereld vol beelden, doordringend, bevreemdend, overmeesterend. Je dwaalt door Roemenië alsof je er thuis bent. Je voelt de emoties, je wordt meegezogen door de prachtige muziek (heeft die man dat allemaal zelf gedaan, wauw). Kortom: een rauwe explosie van beelden en emoties. Waw. Wat een film man. En alleen daarom vergeef ik het introotje graag en een dikke vette vijf gewoon. Zonder verpinken.

En nou nog even mijn top 10 gaan aanpassen ...

avatar van rcuppen79
Transylvania is een uitstekende film van de Franse regisseur Tony Gatlif, die hier een soort reclamefilmpje maakt voor Roemenië. Het verhaal is niet bijzonder sterk en wordt gedragen door de prachtige muziek, de uitstekende hoofdrolspelers Asia Argento en Birol Ünel en de mooie locaties.

Een film boordevol passie!