Le Concert (2009)

Frankrijk / Italië / Roemenië / België
Komedie / Muziek

geregisseerd door Radu Mihaileanu
met Alexei Guskov, Mélanie Laurent en Miou-Miou

Andrei Filipov is dirigent van het grootste orkest van Rusland; het Bolshoi Orkest. Als hij tijdens het communistische bewind besluit geen Joden te ontslaan, verliest hij zijn positie. In de daaropvolgende jaren werkt Andrei nog steeds in hetzelfde gebouw, maar nu als schoonmaker. Tijdens zijn werk vindt hij een belangrijke fax en Andrei besluit gebruik te maken van deze wel heel bijzondere kans.

avatar van 93.9
Sympathieke, deels geslaagde film.
Film raakt niet helemaal. Ik vond de hoofdrollen wel goed. Die Melanie Laurant is een fris Frans poppetje!

avatar van blurp194
Geniale film.

Ik had tijdens het kijken wat moeite met het telkens onderbreken van het verhaal met het zoveelste subplotje, het zoveelste karakter dat even iets moet melden. Maar achteraf heb ik daar dan wel weer vrede mee - het onderbreekt wel, maar aan de andere kant wordt het verhaal zo wel compleet gemaakt.

De komische inhoud van het onwaarschijnlijke verhaal wordt ten volle benut - geen cliche blijft op de plank liggen. Maar het wordt wel met een geniale timing gebracht, tot en met het emotionele einde aan toe, als Mélanie Laurent haar mooiste scene heeft. Emotioneel, sentimenteel, maar wel passend.

avatar van arno74
Fraaie film, op een of andere manier beginnen mij dit soort drama's met musici in de hoofdrol steeds beter te smaken, August Rush (2007) vond ik ook een fijne film.

Le Concert kent een leuke en onschuldige humor en weet de kijker ook op het verkeerde spoor te zetten. Zo had ik hele andere verwachtingen over wie de ouders van de hoofdrolspeelster zouden zijn. Ik beging wel de fout om eerst de trailer te bekijken, want dat ze haar ouders gaat zoeken (en vinden) wordt daar wel een beetje verklapt, daarmee bevat de trailer best een grote spoiler. Ik sluit niet uit dat mijn waardering hoger zou zijn geweest als ik de trailer niet had gezien.

Hoe dan ook, het is een fijne film die je met een warm gevoel achterlaat, uitstekend voor deze (kerst)dagen. Ruim 3,5* met kans op verhoging bij een volgende kijkbeurt.

xerinte
Viel me zwaar tegen, rommelig en langdradig.
Een mislukte poging om humor te combineren met drama.
Deze film heb ik uitgezeten omdat ik hoopte dat het nog wat zou worden.

avatar van Dievegge
Bij momenten is het leuk, maar het wordt bedorven door valse romantiek. Het idee dat een prutsorkest dat niet gerepeteerd heeft opeens professioneel gaat klinken na het prevelen van een schietgebedje, gaat er bij mij niet in. Ze reizen illegaal naar Frankrijk zonder in de problemen te komen. De ontknoping wordt voorgelezen door een voice-over. Het is wel straf dat Guskov er met een haarstukje opeens dertig jaar jonger uitziet.