• 8.227.865 stemmen

Met onder meer: Mélanie Laurent en Miou-Miou

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 14 januari 2010

Over Le Concert

"The grand deception that became the performance of a lifetime."

Andrei Filipov is dirigent van het grootste orkest van Rusland; het Bolshoi Orkest. Als hij tijdens het communistische bewind besluit geen Joden te ontslaan, verliest hij zijn positie. In de daaropvolgende jaren werkt Andrei nog steeds in hetzelfde gebouw, maar nu als schoonmaker. Tijdens zijn werk vindt hij een belangrijke fax en Andrei besluit gebruik te maken van deze wel heel bijzondere kans.

imageimageimageimageimageimageimage

Secretaire Duplessis

Pyotr Tretyakin

avatar van 93.9

93.9

Sympathieke, deels geslaagde film.

Film raakt niet helemaal. Ik vond de hoofdrollen wel goed. Die Melanie Laurant is een fris Frans poppetje!

avatar van blurp194

blurp194

Geniale film.

Ik had tijdens het kijken wat moeite met het telkens onderbreken van het verhaal met het zoveelste subplotje, het zoveelste karakter dat even iets moet melden. Maar achteraf heb ik daar dan wel weer vrede mee - het onderbreekt wel, maar aan de andere kant wordt het verhaal zo wel compleet gemaakt.

De komische inhoud van het onwaarschijnlijke verhaal wordt ten volle benut - geen cliche blijft op de plank liggen. Maar het wordt wel met een geniale timing gebracht, tot en met het emotionele einde aan toe, als Mélanie Laurent haar mooiste scene heeft. Emotioneel, sentimenteel, maar wel passend.

avatar van arno74

arno74

Fraaie film, op een of andere manier beginnen mij dit soort drama's met musici in de hoofdrol steeds beter te smaken, August Rush (2007) vond ik ook een fijne film.

Le Concert kent een leuke en onschuldige humor en weet de kijker ook op het verkeerde spoor te zetten. Zo had ik hele andere verwachtingen over wie de ouders van de hoofdrolspeelster zouden zijn. Ik beging wel de fout om eerst de trailer te bekijken, want dat ze haar ouders gaat zoeken (en vinden) wordt daar wel een beetje verklapt, daarmee bevat de trailer best een grote spoiler. Ik sluit niet uit dat mijn waardering hoger zou zijn geweest als ik de trailer niet had gezien.

Hoe dan ook, het is een fijne film die je met een warm gevoel achterlaat, uitstekend voor deze (kerst)dagen. Ruim 3,5* met kans op verhoging bij een volgende kijkbeurt.

xerinte

Viel me zwaar tegen, rommelig en langdradig.

Een mislukte poging om humor te combineren met drama.

Deze film heb ik uitgezeten omdat ik hoopte dat het nog wat zou worden.

avatar van Dievegge

Dievegge

Bij momenten is het leuk, maar het wordt bedorven door valse romantiek. Het idee dat een prutsorkest dat niet gerepeteerd heeft opeens professioneel gaat klinken na het prevelen van een schietgebedje, gaat er bij mij niet in. Ze reizen illegaal naar Frankrijk zonder in de problemen te komen. De ontknoping wordt voorgelezen door een voice-over. Het is wel straf dat Guskov er met een haarstukje opeens dertig jaar jonger uitziet.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Bij aanvang lijkt het een luchtige komedie te zijn, maar de Franse weten hoe ze dit moeten aanpakken. In Hollywood zou de focus al zeer snel puur op de hoofdrolspelers liggen, terwijl de muziek in Le Concert gelukkig ook haar plaats krijgt. Omdat het net zo cruciaal is. Het is een feelgood film die je zeker met een goed gevoel achter laat. De film stopt dan ook op het juiste moment. Heerlijke film dit.

avatar van david bohm

david bohm

In het begin nogal kluchtig en hysterisch maar de rol van de muziek wordt almaar groter. Helaas blijven de grappen wel wat clichématig en pre wokeness. Russen drinken graag, Joden willen geld verdienen et cetera.

Maar de metaforen met name over muziek maken een hoop goed en en de Française is charmant. Van het eerste gedeelte van het Vioolconcert van Tchaikovsky zijn betere uitvoeringen te vinden zoals voor de liefhebbers die van Jascha Heifetz. Het hele concert is in HQ op youtube te vinden. Toch leuk om gezien te hebben deze film.