Another Year (2010)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Mike Leigh
met Jim Broadbent, Ruth Sheen en Lesley Manville

Gerri is psychologisch hulpverlener, Tom is ingenieur. Ze leiden een geregeld leven van samen koken en tuinieren. Daarnaast hebben ze vrienden en familieleden die er niet in slagen om hun leven op orde te krijgen: hun volwassen zoon Joe die maar niet de juiste vrouw vindt, weduwnaar Ken die ongezond leeft en de nerveuze Mary die haar wanhoop achter een masker van lacherige zelfkritiek verbergt. In vier seizoenen en episodes toont Another Year het leven in al zijn eenvoud en complexiteit. De misère en de humor, in zomer en winter, met liefdesgeluk en tegenslag, hoop en wanhoop.

avatar van filmofiel
Sorry hoor, maar heb zelden zo'n slaapverwekkende film gezien als deze een paar jaar geleden. Als ik moeilijk in slaap kan komen, is dit de beste medicijn daarvoor.

avatar van cucciolo
filmofiel schreef:
Haha, maar blijkbaar was je wakker genoeg tijdens dat je de film keek, dat ie je een paar jaar later nog steeds is bijgebleven en je er zelfs een comment onder plaatst

In de DVD-kast zag de film op het eerste gezicht er veelbelovend uit. Echter na een half uur bleek het de grootste fout in mijn leven. De film is een opeenstapeling van saaie momenten, daarentegen wèl sterke dialogen, goede acteurs, maar de spanning is ver te zoeken. En god wat Garri een b*tch.

Steffano schreef:
maar de spanning is ver te zoeken.

Je kijkt toch ook niet naar pakweg Der Untergang in de hoop wat humor te zien, hé...

avatar van cucciolo
Bovendien is spanning een zeer relatief en subjectief begrip. Persoonlijk vind ik dat Mike Leigh juist meesterlijk met (onderhuidse) spanning omgaat in zijn films. Niet het soort spanning als in een misdaad of thriller, maar binnen menselijke relaties en interacties, wat de spanning juist veel meer lading geeft dan in bijv. een moordzaak.

Helemaal mee eens...

avatar van cantforgetyou
Laatst weer gekeken. Maar echt een zeer vermakelijke film. Ik kan me zo vinden in het duffige, maar ooh zo gelukkige stel. Heb ik ook met mijn partner. En om ons heen zoeken mensen de 'ware', maar stellen veel te hoge eisen. Of houden niet van zichzelf, waardoor je ook nooit een ander kunt lief hebben. Het leven kan zo simpel en mooi zijn in zijn eenvoud, maar dan moet je daar wel open voor kunnen staan. Veel mensen denken dat je met Facebook, snelle telefoons, dure auto, etc, erbij willen horen, gelukkig wordt. Maar ik wordt pas echt gelukkig van een hert dat ik zie lopen in de bossen 's morgens om 7.00 uur in het weekend. Wanneer de hele mensenmassa nog ligt te snurken. Complimenten trouwens aan Lesley Manville. Ze speelt echt SUPER!!!!

avatar van cantforgetyou
margo1 schreef:
Ook bij mij was er een tweede kijkbeurt nodig voor ik door kreeg welke boodschap de film eigenlijk had. In eerste instantie vond ik het maar een saaie bedoeling maar het gekke was dat de film maar in mijn hoofd bleef zitten. De tweede keer heb ik ontdekt dat er, althans voor mij, iets heel anders aan de hand was dan zomaar een jaar uit het leven van. Gerri is een coach en al direct de eerste scene laat zien hoe onprofessioneel ze is. mary is haar vriendin, al twintig jaar en in al die jaren heeft ze kennelijk nog nooit bedacht dat ze wellicht gebaat zou zijn met hulp. Gerri lijkt lief, begrijpend en redelijk, maar is dat in geen enkel opzicht. Ze parasiteert zwakkere en/of naiéve mensen en als er niets meer 'te halen' is, laat ze die vallen als een baksteen.
vanuit dit standpunt is another year een heel boeiende film en heb ik dan ook mijn waardering naar boven gesteld.

Ben ik toch niet met je eens. Ik vind Garri en haar man juist erg sociaal. De vrienden om hun heen laten ze in hun waarde. Op het laatst geeft Garri ook advies om hulp te zoeken.

cantforgetyou schreef:
Op het laatst geeft Garri ook advies om hulp te zoeken.

Daar gaat 't toch om: op het laatst... !
Zie mijn eigen commentaar van 4 jaar terug:
Boenga schreef:
onzekere Mary valt al helemaal in een put ... De manier waarop Gerri, haar vriendin en beroepshalve psychologe, daar mee omgaat - onbegrip, sarcasme en gebaren achter de rug - is vanuit haar positie totaal onverantwoord, en zo onlogisch dat het (voor mij) een behoorlijke stoorzender was.

ik denk dan ook dat margo1 een punt heeft, en dat maakt het verhaal veel meer aanvaardbaar...

avatar van Baboesjka
Een erg fijne film. Kabbelt rustig voort, het keek makkelijk weg en de personages spraken mij aan. Vooral Mary. Briljant acteerwerk. Ik houd erg van deze ingetogen en menselijke stijl. Het eind vond ik wel abrupt. Dat vind ik een minpuntje. Desondanks een favoriet! 4,5*

avatar van AmazingPP
Prachtige film van Leigh met prachtige karakterschetsen. Manville speelt fantastisch als de ietwat borderline-achtige Mary. Wat een pracht rol! Heel de cast speelt enorm sterk en de regie is geweldig. Zal niet voor iedereen weg gelegd zijn, maar ik heb er ontzettend van genoten. Zo'n film waar je even stil van wordt. Magnifiek einde. 4,5 *

mooie film, prachtige karakterrollen. Ik merkte bij mezelf dat ik enorm woedend kon reageren op de persoon Mary, de aandachttrekkende, zielige, neurotische vrouw.

avatar van kissyfur
Geweldig acteerwerk, maar ik heb toch het gevoel dat er iets is blijven liggen. De bom barst niet, maar het blijft allemaal grotendeels bedekt. Binnensmonds huilen. Ook het conflict tussen Gerri en Mary blijft goeddeels niet uitgesproken. En, ook al is dat verdriet achter de voordeur misschien wel het hoofdthema (of liever: eenzaamheid), toch zou ik graag een explosief conflict tussen de karakters meemaken. Shakespeare had gewoon een paar dooien laten vallen