Travellers and Magicians (2003)

Bhutan / Australië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Khyentse Norbu
met Tshewang Dendup, Sonam Lhamo en Sonam Kinga

In Bhutan, een boeddhistisch koninkrijk, diep weggedoken in de Himalaya, woont Dondup. Dondup is afgestudeerd aan de universiteit maar voelt er niet veel voor om als regeringsfunctionaris te werken in zijn landelijk dorpje. Veel liever gaat hij appels plukken in de Verenigde Staten om zo te breken met zijn voorbestemde lot en elders zijn geluk te gaan beproeven. Verlangend naar een ander en beter leven, begint Dondup aan zijn reis.

Een nieuwe meilpaal op MM; de eerste toegevoegde film afkomsitg uit Buthan?

Het wordt nog wel wat, met die Buthanen...

avatar van Mug
Mug
Mijn 2000ste stem op de site komt op conto van Bhutan.

Schandalig laag gemiddelde. Na Phörpa, de tweede speelfilm van Khyentse Norbu, en hij gooit het over een geheel andere boeg. Prachtig camerawerk met fantastische natuur-shots in de bergen. Het acteerwerk was deze keer ook totaal niet amateuristisch, iets dat zijn eerste speelfilm zo 'aandoenlijk' maakte. De film dreigt te vervallen in een moralistisch lesje van de boeddhistische monnik die een verhaal vertelt aan Dondup. Een verhaal dat in de film geweven wordt en doet denken aan een bewerking van The Postman Always Rings Twice [na enig onderzoek, was ik niet de enige die dat opviel]. Het einde van de film maakt veel goed. Goede tweede film na het succes van Phörpa. Hopelijk komt er een derde project.

avatar van Co Jackso
Na een goed begin zakt de film een beetje weg, waarvan ik eerst dacht dat het een spannende reis zou worden met interessante karakters, bleef het geheel oppervlakkig en bijna wel saai. Het verhaal van de monnik hielp daar niet bij. Wel prachtige natuurshots, maar dat kan ik bijna niet mis in zo'n omgeving.

avatar van breedbeeld
Mooie kleine film uit Buthan, mooi eenvoudig verhaaltje en verveelde mij bijna geen seconde. 1 pauzetje genomen zegt ook wel wat.
Gaat over jonge ambtenaar in een dorpje die naar Amerika wil maar net de bus mist.
Eén voor één á twee komen er reizigers/lifters bij en gaande weg, terwijl de monnik een verhaal doet gaan ze ook weer uit elkaar en of de
ambtenaar uiteindelijk nog wel naar Amerika wil is nog maar de vraag....

Charmante, Boedhistische parabel met als levenswijsheid : "Zoek het niet te ver in het leven naar een zogenaamd beter bestaan terwijl het geluk hier voor het grijpen ligt".
Zoals nagenoeg alle films uit het verre Oosten is de fotografie "Top".

In feite een film met twee verhalen. Enerzijds een road movie over een bont gezelschap dat te voet of liftend op weg is naar de hoofdstad, anderzijds een magisch-realistisch liefdesdrama op een afgelegen plaats hoog in de bergen. Dit tweede verhaal sprak mij veel meer aan dan de weinig enerverende ervaringen van de reizigers. In beide gevallen domineert de cinematografie van de adembenemende omgeving. Het kan niet anders of Bhutan moet een prachtig land zijn.