• 8.255.632 stemmen

Die Höhle des Gelben Hundes (2005)

Drama | 93 minuten

Met onder meer: Nansal Batchuluun en Buyandulam Daramdadi

Oorspronkelijke taal: Mongools

Releasedatum: 2 maart 2006

Plot Die Höhle des Gelben Hundes

Het jonge nomadenmeisje Nansal woont samen met haar ouders en kleinere zusje en broertje op de open vlaktes ergens in Mongolië. Ergens in een open veld in Mongolië vindt ze een klein hondje en ze noemt het zwart/wit gevlekte beest Zocher (Vlekje). Beiden worden beste vrienden, zeer tegen de zin van haar vader. Op de vlaktes wonen namelijk ook wolven die de kuddes schapen aanvallen en het is best mogelijk dat Zocher wolvenbloed in zich heeft.

imageimageimageimage

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Tamelijk onweerstaanbaar

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Net als de vorige film van Davaa, kon deze film ook geen zeer goede indruk bij mij achterlaten. Daarvoor is de film te eentonig, en gebeurt er te weinig dat kan boeien. De karakters zijn te zwakjes, hoewel het acteren wel zeer naturel is. Verder is het uitgangspunt van het verhaal ook in vele andere films al te zien, hoewel deze Mongolische versie niet de minste daarvan is.

avatar van film-gek

film-gek

geweldige film

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Kinderlijk eenvoudig dat verhaal, maar het werkt! De plaatjes van Mongools landschap helpen uiteraard ook mee.

avatar van Erwinner

Erwinner

Get there a life. A must to see.

Zo'n film die je laat branden op je netvlies en je een gevoel geeft dat je naar een "echt" stukje cinema hebt gekeken en los staat van de sentimenten.

Materiaal dat je "eventjes" terugroept naar de roots zodat je je waant

in het onstuimige Mongolie met behulp van een mooie familie die op hun manier probeert rond te komen.

Prachtige plaatjes schieten langszij op een zeer rustig tempo die je niet snel vergeet. Als je hoopt dat Rambo langskomt om de boel op stelten te zetten, dan heb je pech...Maar ben je gek op kleine kinderen... Take your seat!

avatar van Bombong

Bombong

Ik vroeg me af of iemand op MM een kind heeft of kent dat enthousiast was over deze film. Ik vond het namelijk echt zo'n jeugdfilm waren veel volwassenen laaiend enthousiast over zijn maar die voor kinderen toch veel te saai is. De regisseur laat vooral mooie plaatjes van het landschap zien en toont hoe de familie leeft, maar heeft eigenlijk nauwelijks interesse voor het verhaal van het meisje en de hond. Ik kreeg de indruk dat ze uiteindelijk er maar een eind aan heeft verzonnen en is dan ook met iets flauws op de proppen gekomen om de vader de hond te doen accepteren. Want wie vergeet als hij gaat verhuizen nou zijn kind mee te nemen!

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Mooie, intieme film. Ik heb erg genoten, vooral van de kinderen, heel ontwapenend. Mooie beelden en subtiel maar mooi verhaal. Aanrader!! Hij deed me denken aan Mongolian Pingpong, vond ik ook een mooie/goeie film.

avatar van Legan

Legan

Bombong schreef:

Dan heb je niet goed gekeken. Terwijl ze al onderweg waren, is dat kleine kind uit één van die wagens geklauterd en teruggelopen naar de plek waar ze die zomer woonden. Dat het geforceerd overkomt wil ik nog wel geloven, maar dan moet je het wel juist vertellen.

avatar van Legan

Legan

Een heerlijk naturelle, ingetogen film dat voortkabbelt in een heerlijk tempotje. Hierbij is er ruimte zowel voor de personages, als voor het verhaal, als voor het landschap zonder dat ze elkaar proberen te overheersen. Dit maakt mij wel benieuwd naar de andere film van Byambasuren Davaa, Die Geschichte vom Weinenden Kamel.

avatar van tonnyhk

tonnyhk

Mads Smikkelsen schreef:

Helemaal mee eens. Mooie film zonder allerlei ingewikkelde poespas maar heel puur. Een verademing vond ik het.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Vreselijk saaie film. Totaal niet boeiende personages, incluus irritant meisje en cliché hond. Monotoon, boerengedoe wat me niet boeit en voorspelbaar geneuzel.

avatar van hkoster16

hkoster16

prachtige beelden. meer een documentaire. verhaal gaat nergens over. boeide mij wel maar wat is een film zonder verhaal??

avatar van Cinemaniak

Cinemaniak

hmm, aardige film. Inhoudelijk alleen niet zo bijzonder.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Een hoop explosies, emotionele uitbarstingen en spannende dialogen. Nee, het blijft allemaal rustig en dit zou zomaar een standaard Mongolisch gezin kunnen zijn. Gezien het feit dat ik nog nooit in deze uitgestrekte vlaktes heb rondgewandeld vind ik deze prent toch wel iets hebben en door het natuurlijke acteren wordt er een vrij ongedwongen beeld geschetst over een cultuur die toch erg verschilt van de Westerse. Toen de vader thuiskwam met een zaklamp en een groen plastig pannetje werd je weer even herinnert aan onze verwende levensomstandigheden. De relatie tussen de oudste dochter en de hond was mooi om te zien en eigenlijk is deze ontmoeting heel bijzonder voor zo'n meisje die niet geweldig veel speelgoed tot de beschikking heeft. Verder zorgen de aanwezige dieren, de ouderwetse materialen en de gezongen liederen voor een prettige sfeer.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens geprobeerd en het was eens de moeite om te bekijken. Het is zeker geen traditionele film (eerder een soort documentaire), maar we volgen eerder het leven van een gezin Nomaden. Het verhaal is niet zo bijzonder, maar dit was ook niet echt de bedoeling van de filmmaakster.

De cast bestond dus uit een echt gezin en dit voelde je wel, het komt authentiek over.

'k vond het wel eens interessant om te zien hoe de nomaden leven, maar een kijkbeurt volstaat wel.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Zeer saai. Wel mooie beelden van Mongolië. Goede film om in slaap te vallen. Niet kijken dus.

avatar van b00ts

b00ts

Mooie plaatjes, meer docu dan film.

avatar van Decec

Decec

Een mooie dramafilm...

Mooi verhaal...

Uitstekend acteerwerk...

Prachtig omgeving...

Perfect achtergrond muziek/

geluid (geen Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit...

avatar van Movsin

Movsin

Eeigenlijk een semi-documentaire want naast de prachtige shots van de kinderen, vooral, is deze film meer een portret van een familie ver weg van onze Westerse welstand, vreemd aan TV, GSM, i-Pad en wat dan ook, op zich zelf aangewezen, maar levend in een mooie familiale harmonie.

Knap werk met voldoende wetenswaardigheden over tradities, levenswijzen en met filmische bekwaamheden om er van te genieten.

Film vermeldt heel terecht dank aan de familie Batchuluun.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Weinig middelen, groot effect. Dat is Cave of the Yellow Dog, een film met een simpel uitgangspunt, weinig audiovisuele poespas (nauwelijks muziek ed) en alles grotendeels op één locatie opgenomen. Het boeiende van de film zit overigens niet per sé in het verhaal, maar vooral in het visuele, de film is erg prettig om naar te kijken. Met de sfeer waarschijnlijk als grootste pluspunt. Die prachtige beelden, die één en al rust uitstralen, zijn om je vingers bij af te likken. Met name de scènes met de oude vrouw en de storm. En daarnaast was de kleine hoofdrolspeelster uiterst aandoenlijk.

3,5 sterren.

avatar van neo

neo (crew films)

Er zit toch een ruime 30 minuten muziek in deze film....

avatar van ZenZin

ZenZin

Na de "weeping camel" valt deze Lassie story vies tegen, niet meer dan een slap aftreksel.

En wat een kleuter plot.

avatar van Phantasm

Phantasm

Gewoon een ontspannende film om naar te kijken, gebeurt niet echt veel in, leuk om een keertje gezien te hebben.