24: Redemption (2008)

Actie / Drama
83 minuten / 98 minuten (langere versie)

geregisseerd door Jon Cassar
met Kiefer Sutherland, Cherry Jones en Bob Gunton

De film vindt in real time plaats tussen 3 en 5 uur 's middags op een dag in 2017, waarop de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten, Allison Taylor, haar ambtseed aflegt. Tegelijkertijd vindt er in het fictieve Afrikaanse land Sangala een militaire staatsgreep plaats. Hiervoor hebben de rebellen kindsoldaten nodig, die ze uit de Sangalese school van Carl Benton willen halen. Ondertussen is Jack Bauer de hele wereld over gereisd om zijn arrestatiebevel te ontvluchten (in verband met de opheffing van CTU en de bijbehorende rechterlijke vervolgingen) en is hij aanbeland bij de school van Benton, waar hij juist op het moment van de staatsgreep naar elders wil vertrekken. Jack Bauer besluit om met zijn vriend Benton de kinderen te redden.

puckb96
Zeer goede film-prequel voor seizoen 7. Ik ben een echte die hard fan van 24, maar dit is toch nog niet de officiele film of wel soms?

Kiefer Sutherland speelde trouwens geweldig! Actie en oorlog is gegarandeerd voor de echte 24-fan. Want als je deze film niet goed vind, zal je de serie waarschijnlijk niet dag en nacht kijken.

Gr.puckske.

k vond het een redelijke film, het verhaal was niet slecht bedacht maar de film had gewoon te veel gebreken.
Er werd niet verteld waarom die gozer gezocht werd, en ook het verraad tussen het amerikaanse regering werd niet verder uitgewerkt.. Het verhaal had dus wel potentie maar is gewoon heel slecht uitgewerkt...
daarom maar 2*

Horrorfreak12
Moet je de serie hebben gezien of een deel ervan voor je de deze bekijkt of maakt dat helemaal niet uit en staat het er los van ?

avatar van schram101
Is niet perse nodig hoor.

avatar van Waackx
Eigenlijk slaat die "24"in de titel nergens op aangezien de film afspeelt tussen 3 en 5 uur.

Maar ok, het actweerwerk is best goed vooral van Carlyle,Boothe en het jongetje wat "Willie"speelt maar het is juist de hoofdrolspeler die enorm zwak acteert.

Het verhaal is best aardig maar qua actie is het behoorlijk triest.
De tegenstanders van Sutherland liggen wel heel snel op de grond als hij ze neerschiet en geen druppeltje bloed te zien ook, het is net alsof ik de A-Team (de serie) zit te kijken.

Qua actie schiet de film te kort maar qua drama zit hel wel goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sutherland die zwak acteert? Ga weg zeg. Doet het ook in deze film prima.
En de actie is rauw genoeg. Denk alleen al aan de martelscene bij Jack.

PS: Je openingszin is wel lachwekkend zeg . Niet positief bedoeld.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Sutherland die zwak acteert? Ga weg zeg. Doet het ook in deze film prima.
En de actie is rauw genoeg. Denk alleen al aan de martelscene bij Jack.

PS: Je openingszin is wel lachwekkend zeg . Niet positief bedoeld.

Ja dan ben ik nog aardig voor hem want ik vind hem acteren als een krant maar goed jij vind de actie goed maar ik heb vele malen beter gezien en die martel scene vind ik geen ruk voorstellen.

En mijn openingszin is gewoon een feit en niet lachwekkend bedoeld ofzo.

avatar van Ajax&Litmanen1
De serie heet ''24''....sjongejonge ik mag hopen dat je je slotzin hierboven niet serieus meent....

Nomak
Waackx schreef:
En mijn openingszin is gewoon een feit en niet lachwekkend bedoeld ofzo.
Deze zin maakt jouw openingszin zelfs nog lachwekkender.

En Kiefer Sutherland is natuurlijk een meesterlijk acteur.

avatar van schram101
Vind het ook een beetje vreemd dat je hem slecht vind acteren. Kiefer Sutherland vind ik echt een bijzonder sterk acteur. I

Ajax&Litmanen1 schreef:

dat snap ik ook wel maar voor deze film klopt het niet.

avatar van schram101
Ik heb (nog) niet veel films van hem gezien maar in de 7 en half seizoen 24 die ik tot nu toe heb gezien vind ik hem echt keigoed!

schram101 schreef:

Op zich is het geen slechte acteur maar geweldig vind ik hem ook niet.
In To End All Wars vertolkt hij wel een goede rol.
Mocht je die nog niet gezien hebben dan raad ik hem je aan.

avatar van JustMike
Waackx schreef:

dat snap ik ook wel maar voor deze film klopt het niet.

moet hij dan heten 2: redemtion :S
dan kent niemand em.

avatar van Ralf81
Als 24-fan kan ik na het zien van deze film zeggen dat ik hem op zichzelf staand zeker wel aardig vind, maar dat hij het niveau van de serie niet haalt. Dit ligt namelijk, vooral ook door de verschillende (goed uitgewerkte) verhaallijnen en personages, een stuk hoger. Toch is de film zeker wel boeiend en speelt het verhaal zich af in een interessante context. De kindsoldaten in Afrika vormen een indrukwekkend en actueel thema.

En wederom pluspunten voor Kiefer Sutherland; wat kan die man goed acteren!
Dat ik pas in seizoen 4 ben met kijken en deze film zich afspeelt tussen seizoen 6 en 7 was totaal geen punt, alleen jammer dat ik na het einde van de film nog wel geduld zal moeten hebben om de verdere afloop te ontdekken. Maar ja, dan kijken we 'm tegen die tijd toch gewoon nog een keer?

Deze 'film' is uiteraard alleen interessant als je de serie 24 volgt. Film tussen aanhalingstekens, aangezien het meer een dubbele overbruggingsaflevering is tussen seizoen 6 en 7 en dus ook verplichte kijkkost. Gelukkig blijft de film trouw aan het succesvolle format van real-time, en heeft welliswaar nog een redelijk begin en einde. Mede door de speelduur minder complex dan de serie, waardoor de constante spanning ook bijna geheel afwezig is. Kiefer Sutherland is ondertussen vergroeid met het personage Jack Bauer en heeft hier dus ook geen verdere introductie nodig.

Als aflevering best aardig geweest, maar toch geen volwaardige speelfilm.

Zat tot de aftiteling toe te wachten op een plottwist die helaas uitbleef. Daarmee een behoorlijk clichématig geheel zonder enige verrassing.

puckb96
totti999 schreef:
Als aflevering best aardig geweest, maar toch geen volwaardige speelfilm.

Tis daarom ook geen speelfilm hé. Een televisiefilm

avatar van BlueVelvet
Jedi schreef:

Ze kwamen bij een gerechtsgebouw aan, een belangrijke zaak, dus het is doodnormaal en instinctief dat er journalisten zijn. Niks geen misser door een cameraman in beeld te brengen.

tukkerstein schreef:

Eh nee, in de jungle is seconden lang een cameraman in beeld te zien, wanneer Jack en de schoolkinderen rennen. Wel degelijk een misser, maar zo extreem is het ook weer niet, en zeker niet om de hele film dan maar belachelijk te vinden.

Het was mij de eerste keer niet opgevallen. Heb het even teruggezocht, en wat tukkerstein beschrijft gebeurt inderdaad, ongeveer van 1:03:57 to 1:03:59.

avatar van K. V.
Toch wel wat gemengde gevoelens bij deze film van de populaire reeks 24. Op zich vind 'k de film maar een mager beestje en had 'k wel veel meer van verwacht. Vooral in het begin was het echt in het verhaal komen en kwam hij nogal traag/saai over, vooral omdat de serie meestal erg actie gericht is.
Maar als je de film ziet als een voorloper van de nieuwe reeks, vind 'k het wel geslaagd. De film zou 'k zeker nooit kopen, maar zie 'k eerder als een onderdeel van de reeks, een soort inleiding. De film heeft me dan ook benieuwt gemaakt naar het nieuwe seizoen.
Gelukkig was dit een tv-film die ze ook vlug (hij is van 2008) op tv hebben getoond en nu wachten op het nieuwe seizoen.

avatar van schram101
Komt er nog een seizoen dan?

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee. Alleen een bioscoopfilm, gepland voor najaar 2012.

avatar van schram101
Ja precies. Het is ook wel genoeg zo.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee dat niet. Seizoen 8 was na een aflevering of 10 echt geniaal. Ik mis 24, had graag seizoen 9 nog gezien.

avatar van thomzi50
Vreemde film, die een totaal andere sfeer uitademt dan de serie: andere locaties, andere muziek, andere verhaalopbouw. Het realtime-element werkt in dit verband duidelijk minder goed dan bij de serie: voor er daadwerkelijk sprake is van spanning, is de film alweer voorbij. Daarnaast: het is volgens mij wat te uitleggerig voor kijkers van de serie (zoals ik), en weer wat te onvolledig voor mensen die de serie niet kennen (zoals een enkeling hierboven). Hoe dan ook, slecht is de film ook weer niet: het kijkt lekker weg, Sutherland doet het goed als altijd en door het continue schakelen tussen de verhaallijnen blijft er voldoende spanning aanwezig. Maar het is wel duidelijk dat het allemaal minder goed werkt dan bij de serie.

avatar van DonOswaldo
Bauer Power.

Jammer dat ik hem niet mid-seasons heb gekeken, dan was ik er waarschijnlijk wat beter ingekomen en had ik er beter ingezeten. Daarnaast ook nog niet helemaal niveautje 24 de serie, vooral de spanning van de serie ontbreekt. Desondanks gewoon een fijne rit met wat actievermaak. En Jack Bauer blijft hoe dan ook een held.

kleine 3,5*

Zelf heb ik de serie 24 nooit gezien, dus een uitgelezen kans om er, met dit soort van intro tussen het zesde en zevende seizoen, aan te snuffelen. Ik vond deze mooi gemaakte, klamme en langgerekte trailer, spelend in een fictief onstabiel kindsoldatenland in Afrika (doet denken aan Rwanda), onderhoudend. Het einde van het verhaal werd wel behoorlijk afgeraffeld.

ongeloofelijk dat er zoveel negatieve posts zijn.
Van niet 24 fans ok,maar van 24 fans kom op,hoe bijzonder is het dat je van een serie met elk seizoen 24 afl en een film hebt,en specials(prequels)en 8 season's,plus om het nog is af te leren een afsluiter komt als seizoen zijnde(en mogelijk vervolge in die trant)!!!

Ik ken geen een serie die zo uitgebreid is,en wat ze doen doen ze goed,dat de ene seizoen minder is dan het andere is logisch,maar dan nog door blijven gaan en vaak goed werk afleveren,petje af hoor.

En al die negatieve die weer zeuren over de vervolg serie dat het maar 13 afl zal hebben,het is crises tijd!het is nog altijd beter dan een tv film(wat nooit op kan tegen een speelfilm)
zo film duurt maar 2 uur hooguit,en nu krijge we er 13 uur voor terug,en wellicht meer als het aan slaat:)

als 24 fan,voel je je erg verwend en serieus genomen:)das mijn mening

sjefke007 schreef:
ongeloofelijk dat er zoveel negatieve posts zijn.

als 24 fan,voel je je erg verwend en serieus genomen:)das mijn mening

oja en het ging natuulijk over deze film,nja als je het eens bent met mijn mening zul je de film ook wel beter vinden.

avatar van Ajax&Litmanen1
If they want me back in Washington, they can come and get me.

Ik ben al maanden bezig met het opnieuw kijken van de seizoenen van 24. Momenteel ben ik bij seizoen 7 aangekomen, dus is 24: Redemption weer aan de beurt. Ditmaal heb ik de extended edition voor het eerst gekeken, met een kwartier extra speeltijd. Maar ik had niet het idee dat er echt belangrijke dingen bij zijn gezet. Het neemt wel wat meer de tijd voor een aantal dialogen.

24: Redemption was destijds een zoethoudertje omdat er veel tijd tussen seizoen 6 en 7 zat. Maar het zoethoudertje is wel uitermate vermakelijk. Het valt deels als losse film te zien (Jack in Afrika), maar het politieke deel is een intro om een aantal personages te introduceren. Cherry Jones wordt president Taylor en John Voight is Jonas Hodges, die enorm belangrijk in seizoen 7 gaat worden. Idem voor Hakeem Kae-Kazim als Kolonel Dabaku. Ook komen oude personages als Noah Daniels en Tom Lennox nog even aan bod. Het politieke deel van de film is nog niet al te boeiend, maar dat gaat nog wel komen.

De hoofdrolspelers van deze film is uiteraard Kiefer Sutherland, maar ook Robert Carlyle als Carl Benton, een goede vriend van Jack die Afrikaanse kinderen helpt. Het levert ieder geval een onderhoudend verhaal op over Jack en Carl die een groep kinderen uit handen van oorlogszuchtige rebellen willen houden die de kinderen in willen zetten als kindsoldaten. De film geeft een heldere boodschap aan de kijker af, dat deze problemen bestreden moeten worden. En Jack zou Jack zijn niet als hij een aantal keer flink tekeer gaat tegen zijn vijanden. Het is niet heel origineel, maar het kijkt goed weg en een bad-ass Jack is altijd cool.
Het slot zorgt ervoor dat Jack weer in Amerika uit komt, waar seizoen 7 met hem zal starten.

Ik twijfel vaak tussen 3,5* en 4* voor Redemption, maar ik hou het net als de vorige keer maar op 3,5*

avatar van hannes64
1 van de beste series allertijden (mijn eigen opinie), dan deze film.
Doet ook niets af van de serie itself.
Ben nu dan met seizoen 9 bezig -Het 8ste seizoen was voor Bauer echt `t laatste seizoen volgens de producers, maar toch eindelijk na lang wachten een nieuw seizoen- en ik ben nu bij episode 3, de serie is een en al goeie actie en een goed verhaal.
Terug naar de film......dit is en blijft gewoon een film zoals de serie zelve dus, alleen in 1 grote film samengevat.
Doet de serie echt geen kwaad mee, en is soms wel even een opfrisser, dan in 1 keer een compleet seizoen te zien.
Een stand-alone dus, volgens mij.
Erg goed in elkaar geflanst, en ik mag hier dus graag over.
Bauer is mijn held.