Quién Sabe? (1967)

Alternatieve titels: A Bullet for the General | ¿Quien Sabe? | El Chucho Quién Sabe?

Italië
Western
135 minuten / 118 minuten (International cut) / 115 minuten (VS)

geregisseerd door Damiano Damiani
met Gian Maria Volonté, Lou Castel en Klaus Kinski

De bandieten van Chuncho roven wapens uit een trein om deze te verkopen aan Elias' revolutionairen. Ze worden geholpen door één van de passagiers, Bill Tate, en laten hem toe tot hun groep.

Briljante film. Film voor de spaghettiwesternfijnproever. Zeker niet voor iedereen.

Een anti kapitalistische (anti Amerikaanse) boodschap in een vreemde film die ook op een ander vlak een volledig andere moraliteit kent dan Amerikaanse films.

Menni
mwoah

avatar van pascal83
Een erg vermakelijke spaghettiwestern met een wat ongewoon moraal. Maar ik had er toch wat meer van verwacht. Volonté en Castel kunnen naar mening toch niet een hele film dragen, ook vond ik het niet altijd spannend en er waren te weinig 'stoere scenes' (om zo maar even te noemen), ook wordt er vaak te weinig de tijd genomen om het verhaal goed te vertellen.

3.5* voor een leuke maar niet al te bijzondere spaghetti.

Weer een betere poster gevonden:

avatar van feanaro surion
Erg geslaagde film dit. Weinig (gestileerde) actie maar wel een sterk verhaal. Goede rollen van de twee hoofdrollen maar vooral Gian Maria Volonté blinkt uit en kan in tegenstelling tot in de films van Leone hier wel helemaal los gaan. Een rustige film die steeds meer gaat boeien met een sterke (doch beetje voorspelbare) ontknoping. 4 sterren.

avatar van mikey
Mooi gemaakt historisch drama/actie dat verdacht veel lijkt op spaghetti western. Haalt niet het nivoo van a fistfull of dynamite en dat komt doordat die andere intenser is. Maar dat is natuurlijk subjectief. Mooi gefilmd en te gekke decoratie trouwens. Soms is de actie erg onbenullig. 3.5

De Duitse dvd schijnt een aanrader te zijn. Niet alleen nog beter (anamorphic) beeld, maar ook een alternatieve Engelse dub, die beter schijnt te zijn.
Ik bestel 'm in ieder geval.

avatar van Quentin
Het Duitse Koch Media brengt echt prachtige dvd's uit, mooie transfer en (zelf geproduceerde) extra's. Net de dvd gekocht, staan naast drie trailers en die extra dub ook een tweetal interviews op (12 min. met Damiani & 22 min. Lou Castel).

Quentin schreef:

De Amerikaanse release (Blue Underground) is toch net zo goed? (en stukken goedkoper meen ik). Duitse release bevat toch ook geen Italiaanse dub? Verder heeft dat label ook Keoma en Companeros uitgebracht oa. Aanschaffen waard?

avatar van Ramon K
135 min? Mijn dvd telt 118 min. Hoe zit dat? Nergens had ik 't gevoel dat er in de film geknipt was.

avatar van Quentin
De Amerikaanse release heeft toch ook geen Italiaanse geluidsband? Keoma in Duitsland is niet van Koch Media maar van Kinowelt meen ik. Companeros is volgens mij enkel met Duitse dub te krijgen.

Ramon K schreef:

Duitse dvd betreft een 'ungeschnitten' versie en die is 113 minuten, zou overeen moeten komen met jouw dvd (PAL>NTSC-versnelling).

Quentin schreef:

Amerikaanse release heeft enkel een engelse geluidsband. De dub is erg goed vind ik. Keoma heeft ook enkel een engelse dub. Companeros weet ik niet. Ik heb de Amerikaanse releases in bezit nu. Erg goed (en erg goedkoop).

Ok.

Maar waar komen die 135 min dan vandaan?

avatar van Pacino88
Waarschijnlijk van de theatrical release in Italie toendertijds, daar wordt wel vaker in geknipt. Bij deze keiharde western kan ik het wel begrijpen. Deze spaghetti western was wel aardig, maar er worden wat te veel onschuldige mensen afgeslacht. De climax is wel erg interresant, vooral als je uiteindelijk alles van 'The Gringo' te weten komt.

En een geniale rol van Klaus Kinski als christen, die wel een hele hoop mensen neer schiet. Volonte overtuigt erg als bandiet, met zijn criminelen kop.

avatar van boerenpummel
Vandaag een box met 5 spaghettiwesterns binnengekregen en vervolgens meteen deze gekeken. Net als Keoma was ook dit een unieke kijkervaring. Ik begin de spaghetti steeds lekkerder te vinden. Heb er zodoende meteen nog maar een paar besteld, waaronder Run, Man, Run, Mannaja en Django, Kill... If You Live, Shoot! Ik kijk er al naar uit.

4* voor deze.

Goeie spaghetti western, voor de liefhebber inderdaad

6 november 2010
01:00 - 02:55
ARD

avatar van Drs. DAJA
Wouter schreef:
Ik bestel 'm in ieder geval.

Hoe is die alternatieve Engelse dub? Vind de film geweldig maar had toch enorme moeite met bijvoorbeeld de stem van Kinski. Waarom werd er trouwens uberhaupt een alternatieve Engelse dub opgenomen?

Geen idee. De alternatieve dub is mooi, maar helaas is het cruciale 'Quien Sabe' aan het einde ook vertaald als 'I don't know'.

avatar van Jonesy
Begrijp ik het goed dat er dus 2 engelse versie's zijn opgenomen? die van mij betrof namelijk wel het quin sabe op het einde. Dit is de argent release. Op de hoes staat nog vermeld de langste versie verkrijgbaar, hoe ze dan bij die 135 minuten komen. heb nergens gezien dat er een langere versie in omloop is en ik geloof dat we dus ook niks missen. prachtige film

avatar van trebremmit
Blu-ray review

Die moet ik maar eens zien te krijgen.

Vrijdag 15 februari te zien in de Night of the Zapata Western in EYE, in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Brix
Vannacht te zien op ARD TV > 01:15 uur

avatar van mr rumson
Vandaag deze film maar eens een kijkbeurt gegund .
Na een sterk begin de scenes met de trein .
Zakte de film voor mij in .
Dat komt voornamelijk omdat dan het ene na het andere Mexicaans fort wordt overvallen .
De kogels vliegen je dan wel om de oren en niemand wordt gespaard .
Maar ik miste hierin de spanning .Het ging ze allemaal vrij gemakkelijk af zeker gezien omdat het maar een klein groepje was tegen een overmacht van Mexicaanse soldaten .
Maar gelukkig maakte het tweede deel van de film veel goed .
Er komt dan ook meer verhaal in de film en vooral wat nou de beweegreden zijn van Bill 'Niño' Tate (Lou Castel ).
Al met al vond ik het een aardige film .
Maar die duitse nasynchronisatie daar kan ik maar niet echt aan wennen .
Het lijkt wel of er in heel de film alleen maar naar elkaar geschreeuwd wordt .

avatar van de grunt
De bluray is fantastisch

Goede audio , zowel de Engelse dub als het originele Italiaanse spoor.

Beeld is echt geweldig.. Mooie grain en kleurenpallet is indrukwekkend.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > ARD > 01:20 uur

avatar van thunderball
Deze eind vorige week ontvangen en bekeken.

Erg goede Zapata spaghetti western, waarin uitbundige Volonté de show steelt en 1 van zijn betere rollen neerzet als aanvoerder van een groep revolutionairen.

Hier tegenover is dan Castel gezet als ietwat geheimzinnige gringo met een dubbele agenda. Helaas speelt Castel wel erg vlak en wordt dan ook door Volonté meermaals weg gespeeld. Een andere caucasian akteur met meer charisma had wellicht beter geweest, al hoewel ik niet uitsluit dat regisseur Damiani juist de bedoeling had een minder opvallend personage hier van te willen maken.

Verder vond ik het ook leuk om Martine Beswick in een vrij belangrijke rol hier te kunnen bewonderen. Ik ken haar verder eigenlijk alleen van twee James Bond films (From Russia with love en Thunderball), waarbij het nauwelijks mogelijk is je ogen van haar af te houden en ook hier ziet zij er weer beeldschoon uit.

Maar de aller gaafste rol is die van Kinski, die weer eens als een compleet maf karakter te zien is, maar toch zijn waardigheid weet te behouden en van deze "trigger happy" priester een realistisch personage weet te maken. Zijn beste moment in de film is zonder twijfel het moment dat hij roept "In de naam van de Zoon, de Vader en de Heilige Geest" terwijl hij handgranaten aan het gooien is naar Mexicaanse soldaten. Absurd, maar geniaal.

De film heeft een vlot tempo, met veel spektakel en actie, maar weet ook een sociaal en politiek tintje hier aan toe te voegen. Einde is erg sterk.

Blu ray van Blue Underground is een aanrader!

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Volonté doet in deze spaghetti weer op een fijn manier dat waar hij goed in is: het neerzetten van een bandido. Deze keer wel een redelijk sympathieke eerlijk gezegd en eigenlijk steelt hij hier de show. Lou Castel's personage vind ik dan weer een stuk minder interessant. Hij speelt nog wel aardig, maar veel diepgang kent het personage niet. Dan vind ik Klaus Kinski in zijn bijrol als Christelijke bandiet geslaagder. Ook weet Martine Beswick wel een aardig personage te spelen en ziet ze er weer prachtig uit. Ik ken haar enkel als Bondgirl en van de Hammer film Dr Jekyll & Sister Hyde.
Verder slaagt regisseur Damiani erin om een lekker spaghetti western sfeertje te creëren en krijg je door de looks en de locaties echt het wilde westen gevoel. Ook de soundtrack draagt hier een steentje aan bij. Luis Bacalov is weliswaar geen Ennio Morricone, maar laat hier wel horen dat hij ook een beste componist is.
De actie word lekker vlot gebracht, waardoor dat er voor een film uit die tijd nog best flitsend uitziet.
Een fijne spaghetti die ik alleen maar kan aanraden voor de liefhebbers.